Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 29 - 51 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24130/eccd-jecs.1967202041147 İndeks Tarihi: 21-10-2021

Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması

Öz:
Bu araştırmanın amacı oyuna ilişkin algıların incelenmesini hedefleyen bir ölçme aracınıngeliştirilmesidir. Bu araştırma kapsamında Oyun Algısı Ölçeği (OAÖ) her ne kadar okul öncesi öğretmenadaylarının katılımı ile geliştirilmiş olsa da ölçeğin öğretmenler, ebeveynler, pedagoglar ve alan uzmanlarıgibi çeşitli çalışma gruplarına da uygulanabilecek özellikler taşıması hedeflenmiştir. OAÖ pilot ve anauygulama olmak üzere iki aşamada geliştirilmiştir. Çalışma, bir devlet ve bir vakıf üniversitesinin EğitimFakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 240 öğretmen adayı ile 2017/2018 ve2018/2019 akademik yıllarında yürütülmüştür. Yapılan analizler sonucunda, 20 maddeden oluşan beşlilikert tipteki ölçeğin; “oyunun işlevi ve oyunda ilgi/merak/keşif”, “oyunun özgünlüğü ve amacı”ile “oyunun doğası ve kaynağı” olmak üzere üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Maddetoplam korelasyon katsayılarının .157≤ r ≤ .656 aralığında değiştiği tespit edilmiş ve Cronbach alphadeğeri de .728 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar, geliştirilen ölçeğin araştırmalardakullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğunu göstermektedir
Anahtar Kelime:

Developing play perception scale: Validity and reliability study

Öz:
The purpose of this study was to develop a measurement tool to examine perceptions about the play. Although the Play Perception Scale (PPS) was developed with the participation of preschool teacher candidates, it was aimed to have features that could be applied to various working groups such as teachers, parents, pedagogues and field experts. The development of PPS was carried out in two stages as pilot and main application. The study was conducted in 2017/2018 and 2018/2019 academic years with 240 prospective teachers attending in the Preschool Teaching Department of the Faculty of Education of a state and a foundation university. As a result of the analysis, it was determined that the five-point Likert-type scale consisting of 20 items which had three-factor structures as “the function of the play and interest/curiosity/discovery in the play”, “originality and purpose of the play” and “the nature and source of the play”. Item-total correlation coefficients varied between .157≤ r ≤ .656 and Cronbach alpha value was calculated as .728. The obtained results show that the developed scale is a valid and reliable measurement tool that can be used in studies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barger, M. M., & Linnenbrink-Garcia, L. (2017). Developmental systems of students’ personal theories about education. Educational Psychologist, 52(2), 63-83.
  • Bendixen, L. D. (2002). A process model of epistemic belief change. In B. K. Hofer & P. R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing (pp. 191-208). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Bendixen, L. D., & Hartley, K. (2003). Successful learning with hypermedia: The role of epistemological beliefs and metacognitive awareness. Journal of Educational Computing Research, 28(1), 15-30.
  • Bodrova, E., & Leong, D. J. (2013). Zihin araçları: Erken çocukluk eğitiminde Vygotsky yaklaşımı. (Çev. Ed. G. Haktanır). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boss, F. (2014). Child development and early stimulation and learning resources. Save the Children, UK.
  • Bruner, J. S. (1975). Poverty and childhood. Oxford Review of Education, 1(1), 31-50.
  • Burr, B., Atkins, L., Bertram, A. G., Sears, K., & McGinnis, A. N. (2019). If you stop playing you get old: Investigating reflections of play in older adults. Educational Gerontology, 45(5), 353- 364,
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cadinu, M. R., & Kiesner, J. (2000). Children’s development of a theory of mind. European Journal of Psychology of Education, 15(2), 93-111.
  • Chinn, C. A., Buckland, L. A., & Samarapungavan, A. L. A. (2011). Expanding the dimensions of epistemic cognition: Arguments from philosophy and psychology. Educational Psychologist, 46, 141-167.
  • Conley, A. M., Pintrich, P. R., Vekiri, I., & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary Educational Psychology, 29(2), 186-204.
  • Eck, J. (2017). At the end of the road - An essay on childhood play memories. International Journal of Play. Doi: 10.1080/21594937.2017.1348310.
  • Elder, A. D. (2002). Characterizing fifth grade students’ epistemological beliefs in science. In P. R. Pintrich (Ed.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing (pp. 347- 364). Mahwah, NJ, USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Field, A. (2000). Discovering statistic using SPSS for Windows. London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage Publications.
  • Gander, H., & Gandiner, M. (2001). Çocuk ve ergen gelişimi. (Çev. A. Dönmez, N. Çelen, B. Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ginsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. American Academy of Pediatrics, 119(1), 182-191.
  • Greene, J. A., Azevedo, R., & Torney-Purta, J. (2008). Modeling epistemic and ontological cognition: Philosophical perspectives and methodological directions. Educational Psychologist, 43, 142-160.
  • Greene, J. A., Sandoval, W. A., & Bråten, I. (2016). Handbook of epistemic cognition. New York, NY: Routledge.
  • Güneş, G. & Batı, K. (2018). Development of a scale on scientific epistemological views and investigation of epistemological views of prospective teachers. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 4(2), 391-408.
  • Güneş, G., Şahin, V., Taşdan-Berksoy, A., & Erkan, S. (2018). Mathematical modeling of preschool children’s epistemological views. Critical Questions in Education, 9(2), 117-136.
  • Henninger, M. L. (1994) Adult perceptions of favourite childhood play experiences. Early Child Development and Care, 99, 23-30.
  • Hirsh, K. P. & Golinkoff R. M. (2008). Why play = learning. Encyclopedia on Early Childhood Development, 1-5.
  • Hofer B. K., & Pintrich, P. R. (2002). Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Journal of Educational Psychology Review, 13, 353-383.
  • Howitt, D., & Cramer, D. (2011). Introduction to SPSS statistics in psychology: For version 19 and earlier. London: Pearson Education Limited.
  • Kienhues, D., Bromme, R., & Stahl, E. (2008). Changing epistemological beliefs: The unexpected impact of a short-term intervention. British Journal of Educational Psychology, 78, 545-565.
  • Kienhues, D., Ferguson, L. E., & Stahl, E. (2016). Diverging information and epistemic change. In J. Greene, W. Sandoval, & I. Bråten (Eds.), Handbook of epistemic cognition (pp. 318-330). New York, NY: Routledge.
  • King, P., & Kitchener, K. (1994). Developing reflective judgment: Understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Kjørholt, A. T., Matafwali, B., & Mofu, M. (2019). The knowledge is in your ears, in the stories you hear from the grandparents’: Creating intercultural dialogue through memories of childhood. In: Kjørholt, A. T., Penn H. (Eds) Early childhood and development work. Palgrave Studies on Children and Development. Palgrave Macmillan, Cham.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. UK: Routledge.
  • Kostelnik, M. J., Soderman, A. K., & Whiren, A. P. (2007). Developmentally appropriate curriculum. New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kuhn, D. (2016). A role for reasoning in a dialogical approach to critical thinking. Topoi, 1-8.
  • Kuhn, D., Cheney, R., & Weinstock, M. (2000). The development of epistemological understanding. Cognitive Development, 15(3), 309-328.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575.
  • Lockhard, S. (2010). Play: an important tool for cognitive development. Extensions Curriculum Newsletter from High Scope, 24(3), 1-8.
  • Lunn Brownlee, J., Ferguson, L. E., & Ryan, M. (2017). Changing teachers’ epistemic cognition: A new conceptual framework for epistemic reflexivity. Educational Psychologist, 52(4), 242-252.
  • Lunn Brownlee, J., Scholes, L., Walker, S., & Johansson, E. (2016). Critical values education in the early years: Alignment of teachers’ personal epistemologies and practices for active citizenship. Teaching and Teacher Education, 59, 261-273.
  • MacDonald, S. (2001). Block play. Beltsville: Gryphon House, Inc.
  • Mackey, A. P., Hill, S. S., Stone, S. I. & Bunge, S. A. (2011). Differential effects of reasoning and speed training in children. Developmental Science, 14(3), 582-590.
  • Mascaro, O., & Morin, O. (2015). Epistemology for beginners: Two-to five-year-old children’s representation of falsity. Plos One, 10(10), e0140658.
  • McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (2nd Edition). United States: Cambridge University Press.
  • Montessori, M. (1992). Education for human development. Clio: Oxford University Press
  • Park, J. (2019). The qualities criteria of constructive play and the teacher’s role. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 18(1), 126-132.
  • Pellegrini, A. D. (2009).The role of play in human development. New York: Oxford University Press.
  • Piaget, J. (1964). The early growth of logic in the child. London: Routledge and Kegan Paul Ltd.
  • Ramani, B.G. (2005). Cooperative play and problem solving in preschool children. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh.
  • Rodriguez, L., & Cano, F. (2007). The learning approaches and epistemological beliefs of university students: A cross-sectional and longitudinal study. Studies in Higher Education, 32(5), 647- 667.
  • Salmon, A. K., & Lucas, T. (2011). Exploring young children’s conceptions about thinking. Journal of Research in Childhood Education, 25(4), 364-375.
  • Sandberg, A. (2001). Play memories from childhood to adulthood. Early Child Development and Care, 167(1), 13-25.
  • Sandberg, A. (2003). Play memories and place identity. Early Child Development and Care, 173(2-3), 207-221.
  • Saracho, O. N. (1999). A factor analysis of pre-school children’s play strategies and cognitive style. Educational Psychology, 19(2), 165-180.
  • Schmitt, N. (1996). Uses and abuses of coefficient alpha. Psychological Assessment, 8(4), 350-353.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82, 498-504.
  • Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions. Educational Psychology Review, 6(4), 293-319.
  • Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the epistemological belief system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39, 19-29.
  • Seferoğlu, S. S., ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Sutton-Smith, B. (1971). Piaget on play: A critique. In R. E. Herron & B. Sutton-Smith (Eds.) Child’s play (pp. 326-336). New York: Wiley.
  • Tabachnick, B. G., & Fideli, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th Edition). Boston: Ally and Bacon.
  • Taber, K. S. (2018). The use of Cronbach’s Alpha when developing and reporting research instruments in science education. Research in Science Education, 48(6), 1273-1296.
  • Taşdan-Berksoy, A., & Güneş, G. (2018). Children’s epistemological views according to their learning center preferences. Education 3-13, 46(7), 802-813.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Tuğrul, B. (2014). Oyun temelli öğrenme. Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Vygotsky, L. S. (1967). Play and its role in the mental development of the child. Soviet Psychology, 5(3), 6-18.
APA Güneş G, Tuğrul B, DEMIR ÖZTÜRK E (2020). Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. , 29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
Chicago Güneş Gökhan,Tuğrul Belma,DEMIR ÖZTÜRK Esra Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. (2020): 29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
MLA Güneş Gökhan,Tuğrul Belma,DEMIR ÖZTÜRK Esra Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. , 2020, ss.29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
AMA Güneş G,Tuğrul B,DEMIR ÖZTÜRK E Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. . 2020; 29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
Vancouver Güneş G,Tuğrul B,DEMIR ÖZTÜRK E Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. . 2020; 29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
IEEE Güneş G,Tuğrul B,DEMIR ÖZTÜRK E "Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması." , ss.29 - 51, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
ISNAD Güneş, Gökhan vd. "Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması". (2020), 29-51. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041147
APA Güneş G, Tuğrul B, DEMIR ÖZTÜRK E (2020). Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(1), 29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
Chicago Güneş Gökhan,Tuğrul Belma,DEMIR ÖZTÜRK Esra Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4, no.1 (2020): 29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
MLA Güneş Gökhan,Tuğrul Belma,DEMIR ÖZTÜRK Esra Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, vol.4, no.1, 2020, ss.29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
AMA Güneş G,Tuğrul B,DEMIR ÖZTÜRK E Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
Vancouver Güneş G,Tuğrul B,DEMIR ÖZTÜRK E Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 29 - 51. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
IEEE Güneş G,Tuğrul B,DEMIR ÖZTÜRK E "Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması." Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4, ss.29 - 51, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041147
ISNAD Güneş, Gökhan vd. "Oyun algısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması". Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4/1 (2020), 29-51. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041147