Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 52 - 73 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24130/eccd-jecs.1967202041202 İndeks Tarihi: 21-10-2021

Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmada çocuğu okul öncesi eğitime devam eden ebeveynlerin genel olarak çizgi filmlerebakış açıları ve çizgi filmler hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Karma araştırma deseninin tercih edildiğibu çalışmada, eşzamanlı karma araştırma deseni kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ilebelirlenen 66 ebeveynden veriler “Ebeveynlerin Çizgi Filmlere Bakışı” ölçeği aracılığıyla toplanmıştır.Ebeveynlerin çizgi filmler hakkındaki detaylı görüşleri ise açık uçlu sorular aracılığıyla yazılı toplanmıştır.Nicel veriler betimsel istatistikler ile analiz edilmiştir; nitel veriler ise içerik analizi yöntemi ile analizedilmiştir. Ebeveynler, çizgi filmlerin olumsuz olduğuna ilişkin açık bir görüş belirtmemişlerdir.Ebeveynler, çizgi filmlerin çocuklarını kontrol etmek amacıyla kullanılan bir araç olmadığını ifadeetmişlerdir. Çizgi filmlerin çocuklarının gelişimlerine katkı sağlayacak bir araç olup olmadığı konusundada ebeveynlerin kararsız oldukları tespit edilmiştir. Çocuklar için çizgi filmlerin eğlendirici bir araç olduğuda yine ebeveynler tarafından ifade edilmiştir. Bazı ebeveynler, çocukların izleyeceği çizgi filmlerindikkatle seçildiğinde veya ebeveynlerin kontrolü altında izletildiğinde faydalı olabileceği ve gelişimlerinidestekleyebileceğini belirtmiştir. Ebeveynler çizgi filmlerin zararlı etkilerinden çocuklarını korumak içinçizgi filmleri birlikte izlediklerini belirtmişlerdir ve diğer ebeveynlere çocuklarına çizgi filmleri kendikontrolleri altında izletmelerini öneri olarak sunmuşlardır.
Anahtar Kelime:

Investigation of parents' perspectives and views on cartoons

Öz:
This study investigated the general points of view of parents whose children receive preschool education on cartoons. In this study where mixed research approach was preferred, concurrent mixed research design was used. The data were collected from 66 parents who were selected by using the convenience sampling method by the “Parents’ Perspectives on Cartoons Scale”. The parents’ detailed views on cartoons were collected in written form by open-ended questions. Quantitative data were analysed with descriptive statistics, while qualitative data were analysed with the content analysis method. The parents did not clearly state that cartoons were negative. They stated that cartoons were not instruments that are used to control their children. The parents were undecided about whether or not cartoons were tools that could contribute to the development of their children. They reported that cartoons constituted an entertaining tool for their children. Some parents stated that, when the cartoons to be watched by children are carefully selected or watched under the parents’ supervision, they may be useful and support their children’s development. The parents said, they watched cartoons with their children to protect them from the harmful effects of cartoons, and they recommended other parents to have their children watch cartoons under their supervision.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adak Özdemir, A. & Ramazan, O. (2012). Çizgi filmlerin çocukların davranışları üzerindeki etkisinin anne görüşlerine göre incelenmesi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 35, 157-173.
  • Alloway, T. P., Williams, S., Jones, B., & Cochrane, F. (2014). Exploring the impact of television watching on vocabulary skills in toddlers. Early Childhood Education Journal, 42(5), 343-349. https://doi.org/10.1007/s10643-013-0618-1
  • Ansari, A., & Crosnoe, R. (2016). Children's hyperactivity, television viewing, and the potential for child effects. Children and Youth Services Review, 61, 135-140. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2015.12.018
  • Barak, M., Ashkar, T., & Dori, Y. J. (2011). Learning science via animated movies: Its effect on students‟ thinking and motivation. Computers & Education, 56(3), 839-846. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.025
  • Booth, J. L. (1997). An analysis of children's learning from cartoons. Doctoral Dissertation. University of South Florida, Florida.
  • Chraif, M., & Aniţei, M. (2011). The physiological effects of cartoons blood scenes on the youngsters in Romania. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 465-470. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.091
  • Coyne, S. M., & Whitehead, E. (2008). Indirect aggression in animated Disney films. Journal of communication, 58(2), 382-395. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.00390.x
  • Demir, O., Atan, A., & Gelisli, Y. (2016). The effect of cartoons broadcasted on Television to the socialization process of elementary school students. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 1(2), 45-56.
  • Ergün, S. (2012). The influence of violent TV cartoons watched by school children in Turkey. Acta Paulista de Enfermagem, 25(SPE2), 134-139. http://dx.doi.org/10.1590/S0103- 21002012000900021
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. London, England: SAGE
  • İvrendi, A., & Adak Özdemir, A. (2010). Mothers’ evaluation of cartoons’ influence on early childhood children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2561-2566. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.373
  • Habib, K., & Soliman, T. (2015). Cartoons’ effect in changing children mental response and behavior. Open Journal of Social Sciences, 2015(3), 248-264. http://dx.doi.org/10.4236/jss.2015.39033
  • Helm, A. F., & Spencer, R. M. (2019). Television use and its effects on sleep in early childhood. Sleep Health, 5(2019), 142-147. https://doi.org/10.1016/j.sleh.2019.02.009
  • Johnson, B., & Christensen, L. B. (2017). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. California : SAGE Publications.
  • Kirsh, S. J. (2006). Cartoon violence and aggression in youth. Aggression and Violent Behavior, 11(6), 547-557. https://doi.org/10.1016/j.avb.2005.10.002
  • Khan, K. S., Purtell, K. M., Logan, J., Ansari, A., & Justice, L. M. (2017). Association between television viewing and parent-child reading in the early home environment. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 38(7), 521-527. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000465.
  • Koçak, Ö. (2016). Üç boyutlu çizgi filmlerin okul öncesi öğrencilerin mekânda konum ile ilgili kavramları öğrenmelerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Koçak, Ö. & Göktaş, Y. (2018). Televizyon ve çizgi film: Okul öncesi çocukların ve ebeveynlerinin izleme alışkanlıkları. 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Antalya. Erişim adresi: https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/ICES-UEBK-TamMetin.pdf
  • Ling, T. H. (2003). Learning a procedurel task with animation: A comparison between the high and low visual spatial learners. Yüksek lisans tezi. The University of Hong Kong, Hong Kong.
  • Önder, A. & Dağal, A. B. (2007). Turkish parents' views on quality standards for children's television programmes. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(1), 25-39.
  • Oyero, O. & Oyesomi, K. O. (2014). Perceived influence of television cartoons on Nigerian children’s social behaviour. Estudos em Comunicação, 17, 91-116.
  • Ozturk, A., Sezer, T. A., & Tezel, A. (2018). Evaluation of sleep and television viewing habits of primary school students. Journal of Turkish Sleep Medicine, 5(3), 73-80. https://doi.org/10.4274/jtsm.99609
  • Pandit, A. S. & Kulkarni, B. V. (2012). Children are trapped in the illusion of cartoon channel. International Educational E-Journal, 1(2), 7-17.
  • Peters, K. M. & Blumberg, F. C. (2002). Cartoon violence: Is it as detrimental to preschoolers as we think?. Early Childhood Education Journal, 29(3), 143-148. https://doi.org/10.1023/A:1014576307194
  • Rajput, K. & Jain R. (2017). Mother’s perception about influence of cartoons on child’s behaviour and parenting style. International Journal of Research and Review, 4(6), 103-113.
  • Rashid, A. (2015). Impact of television cartoon channels on children in India. Journal of Indian Research, 3(2), 64-72.
  • Ravikiran, S. R., Baliga, B. S., Jain, A., & Kotian, M. S. (2014). Factors influencing the television viewing practices of Indian children. The Indian Journal of Pediatrics, 81(2), 114-119. https://doi.org/10.1007/s12098-013-1164-y
  • Shanthipriya, P. & Prabha, A. A. (2017). A study on parent’s perception towards children viewing cartoon channels. Journal of Applied and Advanced Research, 2(1), 31-36.
  • Soumya, A., Jeryda Gnanajane Eljo, J. O., & Anitha, R. (2014). A study on parental perception towards children viewing cartoon. International Journal of Scientific Research, 3(9), 466-467. http://dx.doi.org/10.21839/jaar.2017.v2i1.48
  • Wilson, B. J., Smith, S. L., Potter, W. J., Kunkel, D., Linz, D., Colvin, C. M., & Donnerstein, E. (2002). Violence in children's television programming: Assessing the risks. Journal of Communication, 52(1), 5-35. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2002.tb02531.x
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yousaf, Z., Shehzad, M., & Hassan, S. A. (2015). Effects of Cartoon Network on the behavior of school going children (A Case study of gujrat city). International Research Journal of Interdisciplinary & Multidisciplinary Studies (IRJIMS), 1(1), 73-179.
  • Zhang, Q., Cao, Y., Gao, J., Yang, X., Rost, D. H., Cheng, G., ... & Espelage, D. L. (2019). Effects of cartoon violence on aggressive thoughts and aggressive behaviors. Aggressive Behavior, 2019, 1-9. https://doi.org/10.1002/ab.21836
  • Zimmerman, F. J., Ortiz, S. E., Christakis, D. A., & Elkun, D. (2012). The value of social-cognitive theory to reducing preschool TV viewing: A pilot randomized trial. Preventive Medicine, 54(2012), 212-218. http://doi.org/10.1016/j.ypmed.2012.02.004
APA KOÇAK Ö, Goktas Y (2020). Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. , 52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
Chicago KOÇAK Ömer,Goktas Yuksel Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. (2020): 52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
MLA KOÇAK Ömer,Goktas Yuksel Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. , 2020, ss.52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
AMA KOÇAK Ö,Goktas Y Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. . 2020; 52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
Vancouver KOÇAK Ö,Goktas Y Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. . 2020; 52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
IEEE KOÇAK Ö,Goktas Y "Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi." , ss.52 - 73, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
ISNAD KOÇAK, Ömer - Goktas, Yuksel. "Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi". (2020), 52-73. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041202
APA KOÇAK Ö, Goktas Y (2020). Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(1), 52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
Chicago KOÇAK Ömer,Goktas Yuksel Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4, no.1 (2020): 52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
MLA KOÇAK Ömer,Goktas Yuksel Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, vol.4, no.1, 2020, ss.52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
AMA KOÇAK Ö,Goktas Y Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
Vancouver KOÇAK Ö,Goktas Y Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 52 - 73. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
IEEE KOÇAK Ö,Goktas Y "Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi." Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4, ss.52 - 73, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041202
ISNAD KOÇAK, Ömer - Goktas, Yuksel. "Ebeveynlerin çizgi filmlere yönelik bakış açılarının ve görüşlerinin incelenmesi". Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4/1 (2020), 52-73. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041202