Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri

Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 103 - 134 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24130/eccd-jecs.1967202041215 İndeks Tarihi: 21-10-2021

Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı dezavantajlılık bağlamında okul öncesi öğretmenleri, çocuklar ve ailelerinproje yaklaşımı konusundaki deneyimlerini betimlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden eylemaraştırması ve durum çalışması sentezinde özgün bir desenle yürütülen bu çalışmada amaçlı örneklemeyöntemine başvurulmuştur. Araştırmanın katılımcıları dezavantajlı gruplara hizmet eden bir anaokulunakayıtlı 3-6 yaş grubundaki çocuklar, aileleri ve okul personelidir. Araştırmada proje yaklaşımı eylem planıolarak uygulanmıştır. Veri toplamada gözlem, yarı-yapılandırılmış görüşme, araştırmacı günlükleri veçeşitli kurumsal belgelere başvurulmuştur. Bu araştırma kapsamında elde edilen zengin veri setindenproje uygulamalarına yönelik olanlar kullanılmıştır. Veri analizinde, ATLAS.ti 7 yazılımı kullanılmıştır.Bulgular, proje uygulamalarının mesleki gelişimi desteklediğini göstermektedir. Ancak, öğretmenler bukazanımlarını eğitime kısmi uygulamalar şeklinde yansıtmışlardır ve proje yaklaşımını, zorluklarındandolayı dönem içinde uygulamaya direnç göstermişlerdir. Dezavantajlı çocuklar proje sürecindeöğretmenlerin beklentilerini aşmış ve sosyal-duygusal, bilişsel ve dil alanında kazanımlar sergilemişlerdir.Ailelerin eğitsel farkındalığı ve çocuklarla etkileşimleri artmıştır. Sonuç olarak, proje yaklaşımındaöğretmenler için zaman kaybı ve iş yükünü azaltacak değişiklikler yapılması, kaynaklar sunulması,işbaşında hizmet içi eğitim yaklaşımlarına başvurulması ve öğretmenlerin desteklenmesi projeuygulamalarında onları güdüleyebilir.
Anahtar Kelime:

The project approach in disadvantaged contexts: Describing the experiences of teachers, children and families

Öz:
The purpose of this qualitative study is to describe the experiences of preschool children, families, and teachers related to the project approach implementation in the context of disadvantaged conditions. The research design included a synthesis of a case study and action research. Using purposeful sampling methods, the participants included 3-6-year-old children, their families, and the staff in a preschool, serving disadvantaged children. The action plan included the implementation of the project approach. Multiple data collection techniques included the use of semi-structured interviews, observations, the researcher journals, and obtaining various documents. This research uses data relevant to project implementation from a comprehensive data set collected over a year. Data analysis employed inductive methods using ATLAS.ti 7 software. Findings show that the project approach supported the teachers’ professional development. The teachers have partially adopted some educational practices they have learned during the project implementation. However, they were resistant to implement the project approach as a whole during the academic year. Disadvantaged children exceeded the expectations of the teachers and exhibited social-emotional, cognitive, and language gains during the project. Families also increased their educational awareness and quality interactions with their children. Changing some implementation features to reduce time and workload for teachers, offering resources, using on-site approaches for in-service training, supporting teachers may motivate them to implement the project approach.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aral, N., Kandır, A., Ayhan, A. B., & Yaşar, M. C. (2010). The influence of project-based curricula on six-year-old preschoolers' conceptual development. Social Behavior and Personality: An International Journal, 38(8), 1073-1079.
  • Arıkan, A., & Kimzan, İ. (2016). Okul öncesi eğitimde proje yaklaşımı: Ağaç bilimcilerin araştırmaları projesi [The project approach in preschool education: The inquiries of dendrologists project]. Elementary Education Online, 15(2), 498-528. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.37190
  • Arıkan, A. (2017a, Kasım, 3–5). Okul öncesi eğitimde dezavantajlı ailelerin deneyimleri: İlişkiler, etkileşimler ve beklentiler ekseninde aile katılımı [Sözlü bildiri]. 1. International Symposium on Social Sciences and Educational Research, Antalya, Türkiye.
  • Arıkan, A. (2017b, Nisan, 27-29). Proje yaklaşımında okul ikliminin önemi: Dezavantajlı çocuklarla okul öncesi eğitimde proje uygulamalarına yönelik bir değerlendirme [Sözlü bildiri]. 7. International Congress of Research in Education, Çanakkale, Türkiye.
  • Beneke, S. J. (2010). The effects of the project approach on children in inclusive early childhood classrooms. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). University of Illinois at Urbana‐Champaign. Urbana, IL.
  • Beneke, S., & Ostrosky, M. M. (2009). Teachers' views of the efficacy of incorporating the project approach into classroom practice with diverse learners. Early Childhood Research & Practice, 11(1). https://eric.ed.gov/?id=EJ848843 adresinden 20 Mart 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Bıçakçı, M., & Gürsoy, F. (2010). Proje yaklaşımına dayalı eğitimin altı yaş çocuklarının gelişimine etkisinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 307-316.
  • Borre, A. J., Bernhard, J., Bleiker, C., & Winsler, A. (2019). Preschool literacy intervention for lowincome, ethnically diverse children: Effects of the early authors program through kindergarten. Journal of Education for Students Placed at Risk, 24(2), 132–153. doi: https://doi.org/10.1080/10824669.2019.1594818
  • Brooks, M., & Wangmo, T. (2011). Introducing the project Approach and use of visual representation to early childhood education in Bhutan. Early Childhood Research & Practice, 13(1). http://ecrp.uiuc.edu/v13n1/brooks.html adresinden 30 Ağustos 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Carida, H. C. (2011). Planning and implementing an educational programme for the smooth transition from kindergarten to primary school: The Greek project in all-day kindergartens. The Curriculum Journal, 22(1), 77-92.
  • Chang, M., Park, B., Singh, K., & Sung, Y. Y. (2009). Parental involvement, parenting behaviors, and children's cognitive development in low-income and minority families. Journal of Research in Childhood Education, 23(3), 309-324.
  • Clucas, M. (2018). Science learning opportunities and the project approach in preschool classrooms. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Iowa State University. Ames, IA
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research. Los Angeles: Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Crosnoe, R., & Cooper, C. E. (2010). Economically disadvantaged children's transitions into elementary school: Linking family processes, school contexts, and educational policy. American Educational Research Journal, 47(2), 258–291. https://doi.org/10.3102/0002831209351564
  • Crosnoe, R., Leventhal, T., Wirth, R. J., Pierce, K. M., & Pianta, R. C. (2010). Family socioeconomic status and consistent environmental stimulation in early childhood. Child Development, 81(3), 972–987. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01446.x
  • Cuthrell, K., Stapleton, J., & Ledford, C. (2009). Examining the culture of poverty: Promising practices. Preventing School Failure, 54(2), 104-110.
  • Çabuk, B., & Haktanır, G. (2010). What should be learned in kindergarten? A Project approach example. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2550-2555.
  • Dahlberg, G., & Moss, P. (2010). Introduction: Our Reggio Emilia (p.1-22). In C, Rinaldi. (Ed.), In dialogue with Reggio Emilia: Listening, researching and learning. NY: Routledge, Taylor & Francis Group.
  • Dearing, E., McCartney, K., & Taylor, B. A. (2009). Does higher quality early childcare promote low-income children's math and reading achievement in middle childhood? Child Development, 80(5), 1329–1349. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01336.x
  • Dresden, J., & Lee, K. (2007). The effects of project work in a first-grade classroom: a little goes a long way. Early Childhood Research & Practice, 9(1). http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1084751.pdf adresinden 25 Nisan 2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Epstein, J. L., & Sanders, M. G. (2006). Prospects for change: Preparing educators for school, family, and community partnerships. Peabody journal of Education, 81 (2), 81-120.
  • Friese, S. (2014). ATLAS.ti 7 User guide and reference (2nd ed). Washington DC: Sage.
  • Helm, J. H., & Lang, J. (2003). Overcoming the ill effects of poverty. İçinde J. Helm & S. Beneke (Ed) The power of projects: Meeting contemporary challenges in early childhood classrooms: Strategies and solutions (s. 19-33). NY and London: Teachers College Press.
  • Helm, J. H., & Katz, L. G. (2001). Young investigators: The project approach in the early years. Williston, VT: Teachers College Press.
  • Hertzog, B. (2007). Transporting pedagogy: Implementing the project approach in two first-grade classrooms. Journal of Advanced Academics, 18(4), 530-564.
  • Holm, M. (2011). Project-based instruction: A Review of the literature on effectiveness in prekindergarten. River academic journal, 7(2), 1-13.
  • Hovey, K. A., & Ferguson, S. L. (2014). Teacher perspectives and experiences: Using project-based learning with exceptional and diverse students. Curriculum and Teaching Dialogue, 16(1/2), 77- 99.
  • İnan, H. Z. (2012). Reggio Emilia Yaklaşımı ve proje yaklaşımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kabacık, S. Ç., & Gül, E. D. (2016). Anasınıfına devam eden çocukların sebzelere ilişkin tepkilerinin incelenmesi: Proje yaklaşımı örneği. Kastamonu Education Journal, 24(5), 2323-2334.
  • Kandır, A., & Kurt, F. (2010). Proje temelli okul öncesi eğitim programı. İstanbul: MORPA.
  • Katz, L., & Chard, S. C. (2000). Engaging children’s minds: The project approach (2nd ed.). Connecticut: Ablex Publishing Corporation, Stamford.
  • Kefi, S. (2017). Okul öncesi eğitimde proje yaklaşımı uygulamalarının temel bilimsel süreç becerilerini kapsama durumunun incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(1), 3-18.
  • Mac Naughton, G., & Hughes, P. (2009). Doing action research in early childhood studies: A Step-by-step guide. GB: Open University Press.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Franscisco: Jossey-Bass.
  • Metin, Ş., & Aral, N. (2014). Proje yaklaşımına dayalı eğitim: Teoriden uygulamaya. Ankara: Vize.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A Methods sourcebook. Thousand Oaks, Califorinia: Sage.
  • Miller, M. G. (2014). Productive and inclusive? How documentation concealed racialising practices in a diversity project. Early Years, 34(2), 146-160.
  • Miller, S., Maguire, L. K., & Macdonald, G. (2012). Home-based child development interventions for preschool children from socially disadvantaged families. Cochrane Database of Systematic Reviews, 7 (12). 1-71. DOI: https://doi.org/10.1002/14651858.CD008131.pub2
  • Oğuz, V., Gizir, Z., & Akyol, A. K. (2014). Erken çocukluk eğitiminde proje yaklaşımı ve uygulanmış proje örnekleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Öztürk, Y. (2019). Okul öncesi eğitimde proje yaklaşımı. İçinde F.Z. Temel (Ed.) Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (s.405-443). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Rahman, S., Yasin, R. M., & Yassin, S. F. M. (2011). The implementation of project-based approach at preschool education program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 18, 476-480.
  • Şahin, F., Güven, İ., & Yurdatapan, M. (2011). Proje tabanlı eğitim uygulamalarının okul öncesi çocuklarında bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 157-176.
  • Saldaña, J. (2015). The coding manual for qualitative researchers. Thousand Oaks, Califorinia: Sage.
  • Sawyer, G. L. (2013).The effects of traditional teaching methods, project-based learning, and a blended teaching style on elementary students. https://eric.ed.gov/?id=ED554195 adresinden 10 Ağustos 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Winsler, A., Tran, H., Hartman, S. C., Madigan, A. L., Manfra, L., & Bleiker, C. (2008). School readiness gains made by ethnically diverse children in poverty attending center-based childcare and public school pre-kindergarten programs. Early Childhood Research Quarterly, 23(3), 314-329.
  • Yuen, L. H. F. (2009). From foot to shoes: Kindergartners’, families’ and teachers’ perceptions of the project approach. Early Childhood Education Journal, 37(1), 23-33.
APA ARIKAN A (2020). Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. , 103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
Chicago ARIKAN ARZU Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. (2020): 103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
MLA ARIKAN ARZU Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. , 2020, ss.103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
AMA ARIKAN A Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. . 2020; 103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
Vancouver ARIKAN A Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. . 2020; 103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
IEEE ARIKAN A "Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri." , ss.103 - 134, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
ISNAD ARIKAN, ARZU. "Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri". (2020), 103-134. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041215
APA ARIKAN A (2020). Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(1), 103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
Chicago ARIKAN ARZU Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4, no.1 (2020): 103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
MLA ARIKAN ARZU Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, vol.4, no.1, 2020, ss.103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
AMA ARIKAN A Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
Vancouver ARIKAN A Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 103 - 134. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
IEEE ARIKAN A "Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri." Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4, ss.103 - 134, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041215
ISNAD ARIKAN, ARZU. "Dezavantajlılık bağlamında proje yaklaşımı: Öğretmenler, çocuklar ve ailelerin deneyimleri". Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4/1 (2020), 103-134. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041215