Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 260 - 280 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24130/eccd-jecs.1967202041172 İndeks Tarihi: 21-10-2021

Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler

Öz:
Günümüzde oldukça ilgi çekici bir bilim alanı haline gelen gelişim psikolojisi alanında yapılançalışmalar, hem kapsadıkları popülasyonların hassasiyetle ele alınmasının gerekliliği, hem de bu alandakiaraştırmaların doğası ve işleyişi sebebiyle etik açıdan dikkat edilmesi gereken hususlar ve çeşitli zorluklariçermektedir. Bu alanda çalışan araştırmacılar ve öğrenciler için bir yol haritası oluşturması amacı ilekaleme alınan bu incelemede etik, bilimsel, ve pratik açılardan dikkat edilmesi gereken çeşitli noktalargözden geçirilmiştir. Bu bağlamda, laboratuvar ve okul ortamlarında gelişimsel çalışma yürütme,öğrencileri çalışmalara asistan olarak dahil etme, katılımcı bulma, ve bilimsel bulguların halka ulaştırılmasıgibi konularda, hem katılımcıların esenliği hem de alandaki çalışmaların verimliliği ve sürdürülebilirliğiaçısından olumlu olacağı düşünülen önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelime:

A roadmap for researchers focusing on infancy and childhood: Suggestions for addressing practical and ethical issues in scientific studies

Öz:
Developmental psychology is a popular area of scientific research that presents ethical and practical challenges due to the vulnerable populations it involves and the way in which studies in this area are conducted. This work aims to provide a roadmap for researchers and students working in this area. It reviews certain ethical, scientific and practical issues that need to be considered when conducting research with infants and children. To this end, this work presents suggestions for executing developmental studies in laboratories and schools, engaging students in assisting research, recruiting participants, and sharing scientific findings with the public. These suggestions aim to protect the wellbeing of participants’ and to facilitate the productivity and sustainability of developmental studies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Birnbaum, M. H. (2004). Human research and data collection via the internet. Annual Review of Psycholology 55, 803–832.
  • Brand, R. J., Gans, R. T. H., Himes, M. M. & Libster, N. R. (2019). Playdates: A Win-Win-Win Strategy for Recruitment of Infant Participants. Infancy, 24, 110-115.
  • Callanan, M. (2012). Conducting cognitive developmental research in museums: Theoretical issues and practical considerations. Journal of Cognition and Development, 13, 137-151.
  • Cheung, C. H. M., Bedford, R., Saez de Urabain, I. R., A. Karmiloff-Smith, & Smith, T. J. (2017). Daily touchscreen use in infants and toddlers is associated with reduced sleep and delayed sleep onset. Scientific Reports, 7:46104.
  • Corsaro, W. A. (1997) The sociology of childhood. Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press.
  • Çakmak, Z. (2018). Çocukların katılımıyla yürütülen araştırmalarda etik. Türk Psikoloji Yazıları, 21, 30-37.
  • Fantz, R. L. (1963). Pattern vision in newborn infants. Science, 296-297.
  • Frank, M. C., Bergelson, E., Bergmann, C., Cristia, A., Floccia, C., Gervain, J., . . . Yurovsky, D. (2017). A collaborative approach to infant research: Promoting reproducibility, best practices, and theory-building. Infancy, 22(4), 421–435.
  • Henrich, J., Heine, S. J., & Norenzayan, A. (2010). The weirdest people in the world? Behavioral and Brain Sciences, 33, 61-83.
  • Kumru, A. (2001). Çocuklarla çalışan psikologlar için etik standartlar. Türk Psikoloji Dergisi, 16(48), 87-91.
  • National Institutes of Health. (1979). The Belmont report. 30 Nisan 2019 tarihinde https://www.hhs.gov/ohrp/sites/default/ files/the-belmont-report-508c_FINAL.pdf adresinden erişildi.
  • Nielsen, M., & Haun, D. (2016). Why developmental psychology is incomplete without comparative and crosscultural perspectives. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 371, 1–7.
  • Open Science Collaboration. (2015). Estimating the reproducibility of psychological science. Science, 349(6251), 943.
  • Pinker, S. (2015). The sense of style: The thinking person’s guide to writing in the 21st century. New York, NY: Penguin Books.
  • Sayıl, M. & Yılmaz, A. (2001). Gelişim psikolojisi araştırmalarında etik standartlar ve tartışılan sorunlar. Türk Psikoloji Dergisi, 16(47), 71-78.
  • Scott, K., & Schulz, L. (2017). Lookit (Part 1): A new online platform for developmental research. Open Mind: Discoveries in Cognitive Science, 1(1), 4–14.
  • Semmelmann, K., Hönekopp, A., & Weigelt, S. (2017) Looking Tasks Online: Utilizing Webcams to Collect Video Data from Home. Frontiers in Psycholology, 8, 1582.
  • Shtulman, A. (2018). Communicating developmental science to nonscientists, or how to write something even your family will want to read. Journal of Cognition and Development, 19, 477- 485.
  • Thompson, D., Hogan, J. D., & Clark, P. M. (2012). Developmental psychology in historical perspective. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  • Watts, T. W., Duncan, G. J., & Quan, H. (2018). Revisiting the Marshmallow Test: A conceptual replication investigating links between early delay of gratification and later outcomes. Psychological Science, 29, 1159–1177.
APA Soley G, Tahiroglu D (2020). Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. , 260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
Chicago Soley Gaye,Tahiroglu Deniz Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. (2020): 260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
MLA Soley Gaye,Tahiroglu Deniz Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. , 2020, ss.260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
AMA Soley G,Tahiroglu D Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. . 2020; 260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
Vancouver Soley G,Tahiroglu D Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. . 2020; 260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
IEEE Soley G,Tahiroglu D "Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler." , ss.260 - 280, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
ISNAD Soley, Gaye - Tahiroglu, Deniz. "Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler". (2020), 260-280. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041172
APA Soley G, Tahiroglu D (2020). Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(1), 260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
Chicago Soley Gaye,Tahiroglu Deniz Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4, no.1 (2020): 260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
MLA Soley Gaye,Tahiroglu Deniz Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, vol.4, no.1, 2020, ss.260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
AMA Soley G,Tahiroglu D Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
Vancouver Soley G,Tahiroglu D Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 260 - 280. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
IEEE Soley G,Tahiroglu D "Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler." Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4, ss.260 - 280, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041172
ISNAD Soley, Gaye - Tahiroglu, Deniz. "Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler". Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4/1 (2020), 260-280. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041172