Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 239 - 259 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24130/eccd-jecs.1967202041211 İndeks Tarihi: 21-10-2021

Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış

Öz:
Bu araştırmada, alanyazında yeni yürüyen döneminde dil gelişimine ilişkin kuramsal bilgilerin güncelaraştırmalarla birlikte incelenmesinin gerekliliğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Yaşamın önemlidönemlerinden biri olan yeni yürüyen dönemi bebeklik ile okul öncesi dönem arasındaki geçiş sürecidirve bu dönemde dil gelişiminde hızlı bir performans sergilenmektedir. Ses çıkarma, ses taklitleri, hecetekrarları ve ilk sözcüğün söylenmesi gibi evrensel bir dil edinim dizisi yeni yürüyen dönemindegerçekleşmektedir. Bu çalışmada, güncel ulusal ve uluslararası araştırmalar ışığında yeni yürüyendöneminde dil gelişimi ve basamakları, yeni yürüyen döneminde dil gelişimini etkileyen faktörler, dilgelişimini desteklemede neler yapılması gerektiği konuları ele alınmıştır.
Anahtar Kelime:

Little talkers in toddlerhood: A developmental perspective

Öz:
: In this study, it is aimed to reveal the necessity of analyzing the theoretical information about language development in the toddlerhood in the literature together with current researches. One of the important periods of life, toddlerhood is the transition between infancy and preschool period and there is a rapid performance in language development. A universal series of language acquisition, such as sound extraction, sound imitations, syllable repetitions, and the first word being spoken, take place during toddlerhood. In this study, language development and its steps in toddlerhood, factors affecting language development in toddlerhood, what needs to be done to support the language development are discussed and a review is made in the light of current international and national studies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksoy, P. & Baran, G. (2017) Dil gelişimi. Erken çocukluk döneminde gelişim I içinde. ( Ed. A. Köksal Aksoy) Ankara: Anı.
  • Aral, N. & Doğan Keskin A. (2016). Bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Çocuk gelişimi içinde. (Ed. N. Aral) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
  • Bee, H. & Boyd, B. (2009). Çocuk gelişimi psikolojisi. (O.Gündüz, Çev.) İstanbul: Kaknüs.
  • Berk, L. (2013a) Çocuk Gelişimi. (B.Onur & A. Dönmez, Çev.) Ankara: İmge
  • Berk, L. (2013b) Bebekler ve Çocuklar. (N. Işıkoğlu, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Bredekamp, S. (2015). Erken çocukluk eğitiminde etkili uygulamalar. (H. Z. İnan, T. İnan, Çev.). İstanbul :Nobel.
  • Çiçek, A. (2002). 0-6 yaş grubu çocuklarda dil gelişimi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1).
  • Dağabakan, F. Ö., & Dağabakan, D. (2007). Dil ve çocukta dil gelişim kuramları. Milli eğitim dergisi, 174(1), 8.
  • Karaslan, T., Beyazıt, U. & Bütün Ayhan, A. (2015). Gelişimsel dönemler açısından hasta çocuklar ve hastane ortamının düzenlenmesi. Hasta Çocukların gelişimi ve eğitimi içinde (Ed. A. Bütün Ayhan) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
  • Karacan, E. (2000). Bebeklerde ve çocuklarda dil gelişimi. Klinik Psikiyatri, 3(4), 263-268.
  • McAfee, O. & Leong, D.J. (2011). Erken çocukluk döneminde gelişim ve öğrenmenin değerlendirilmesi ve desteklenmesi. (Birsen Ekinci, Çev.). Ankara: Nobel.
  • Passer, M.W., & Smith, R.E. (2008). Psychology: the science of mind and behavior. New York: McGrawHill.
  • Santrock, J.W. (2016). Yaşam boyu gelişim (G. Yüksel, Çev. Ed.) Ankara: Nobel.
  • Temizyürek, F. (2008). Çocukta dil gelişim süreci. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), (7), 169-176.
  • Trawick-Smith, J. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişim. (B. Akman, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Ünüvar, P. (2018). Bebeklik döneminde gelişim ve eğitim. Ankara : Anı
  • Weitzman, E. & Greenberg, J. (2012). Learning language and loving ıt. Toronto: The Hanen Centre Publication.
  • Yapıcı, Ş. (2004). Çocukta dil gelişimi. Journal of Human Sciences, 1(1).
  • Yazıcı, Z. (2018) 0-36 Aylık çocuklarda dil gelişimi. Bebeklik döneminde gelişim ve eğitim içinde. (Ed. P. Ünüvar) Ankara: Anı.
  • Ek 1. Araştırmada İncelenen Makale Listesi
  • Adams, K. A., Marchman, V. A., Loi, E. C., Ashland, M. D., Fernald, A., & Feldman, H. M. (2018). Caregiver talk and medical risk as predictors of language outcomes in full term and preterm toddlers. Child development, 89(5), 1674-1690.
  • Ahn, J., & Yoo, J. P. (2016). The effect of infancy childcare center use and maternal employment on toddlers’ language development in South Korea. Asian Social Work and Policy Review, 10(1), 130-141.
  • Alhammadi, F. S. (2017). Prediction of child language development: A review of literature in early childhood communication disorders. Lingua, 199, 27-35.
  • Aro, T., Laakso, M. L., Määttä, S., Tolvanen, A., & Poikkeus, A. M. (2014). Associations between toddler-age communication and kindergarten-age self-regulatory skills. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57(4), 1405-1417.
  • Austin, M. P., Christl, B., McMahon, C., Kildea, S., Reilly, N., Yin, C. & King, S. (2017). Moderating effects of maternal emotional availability on language and cognitive development in toddlers of mothers exposed to a natural disaster in pregnancy: The QF2011 Queensland flood study. Infant behavior and development, 49, 296-309.
  • Bleses, D., & Vach, W. & Dale, P. S. (2018). Self-reported parental vocabulary input frequency for young children. Journal of child language, 45(5), 1073-1090.
  • Bridges, K., & Hoff, E. (2014). Older sibling influences on the language environment and language development of toddlers in bilingual homes. Applied psycholinguistics, 35(2), 225-241.
  • Brookes, I., & Tayler, C. (2016). Effects of an evidence-based intervention on the Australian English language development of a vulnerable group of young Aboriginal children. Australasian Journal of Early Childhood, 41(4), 4-15.
  • Brósch-Fohraheim, N., Fuiko, R., Marschik, P. B., & Resch, B. (2019). The influence of preterm birth on expressive vocabulary at the age of 36 to 41 months. Medicine, 98(6).
  • Cavalheiro, M. G., Lamônica, D. A. C., de Vasconsellos Hage, S. R., & Maximino, L. P. (2019). Child development skills and language in toddlers with cleft lip and palate. International journal of pediatric otorhinolaryngology, 116, 18-21.
  • Conway, L. J., Levickis, P. A., Mensah, F., McKean, C., Smith, K., & Reilly, S. (2017). Associations between expressive and receptive language and internalizing and externalizing behaviours in a community based prospective study of slow to talk toddlers. International journal of language communication disorders, 52(6), 839-853.
  • Dave, S., Mastergeorge, A. M., & Olswang, L. B. (2018). Motherese, affect, and vocabulary development: dyadic communicative interactions in infants and toddlers. Journal of child language, 45(4), 917-938.
  • Gudmundsson, E. (2015). The Toddler Language and Motor Questionnaire: A mother-report measure of language and motor development. Research in developmental disabilities, 45, 21-31.
  • Güneş, F. (2015). Ninnilerin çocukların dil ve zihinsel gelişimine etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 2(3), 27-38.
  • Hawa, V. V., & Spanoudis, G. (2014). Toddlers with delayed expressive language: An overview of the characteristics, risk factors and language outcomes. Research in developmental disabilities, 35(2), 400-407.
  • Honig, A. S. (2017). Language insights for caregivers with young children. Early Child Development and Care, 187(3-4), 527-541.
  • Hsu, N., Hadley, P. A., & Rispoli, M. (2017). Diversity matters: Parent input predicts toddler verb production. Journal of child language, 44(1), 63-86.
  • Jensen, T. K., Mustieles, V., Bleses, D., Frederiksen, H., Trecca, F., Schoeters, G., & Bilenberg, N. (2019). Prenatal bisphenol A exposure is associated with language development but not with ADHD-related behavior in toddlers from the Odense Child Cohort. Environmental research, 170, 398-405.
  • Justice, L. M., Jiang, H., Purtell, K. M., Schmeer, K., Boone, K., Bates, R., & Salsberry, P. J. (2018). Conditions of poverty, parent–child ınteractions, and toddlers’ early language skills in lowıncome families. Maternal and child health journal, 1-8.
  • Lany, J. (2018). Lexical processing efficiency leverages novel word learning in infants and toddlers. Developmental science, 21(3), e12569.
  • Lee, B. Y. (2017). facilitating reading habits and creating peer culture in shared book reading: an exploratory case study in a toddler classroom. Early Childhood Education Journal, 45(4), 521- 527
  • Loi, E. C., Vaca, K. E., Ashland, M. D., Marchman, V. A., Fernald, A., & Feldman, H. M. (2017). Quality of caregiver-child play interactions with toddlers born preterm and full term: Antecedents and language outcome. Early human development, 115, 110-117.
  • Lowe, J. R., Fuller, J. F., Do, B. T., Vohr, B. R., Das, A., Hintz, S. R., & Human Development Neonatal Research Network. (2019). Behavioral problems are associated with cognitive and language scores in toddlers born extremely preterm. Early human development, 128, 48-54.
  • Manz, P. H., Eisenberg, R., Gernhart, A., Faison, J., Laracy, S., Ridgard, T., & Pinho, T. (2017). Engaging early head start parents in a collaborative inquiry: the co-construction of little talks. Early Child Development and Care, 187(8), 1311-1334.
  • Marchman, V. A., Adams, K. A., Loi, E. C., Fernald, A., & Feldman, H. M. (2016). Early language processing efficiency predicts later receptive vocabulary outcomes in children born preterm. Child Neuropsychology, 22(6), 649-665.
  • Muluk, N. B., Bayoğlu, B., & Anlar, B. (2016). A study of language development and affecting factors in children aged 5 to 27 months. ENT: Ear, Nose & Throat Journal, 95(1).
  • Nash, M., Lowe, J. & Leah, D. (2012). Supporting early language development. spirals for babies and toddlers. Oxon: Routledge.
  • Newman, R. S., Morini, G., Kozlovsky, P., & Panza, S. (2018). Foreign accent and toddlers’ word learning: the effect of phonological contrast. Language Learning and Development, 14(2), 97- 112.
  • Nozadi, S. S., Spinrad, T. L., Eisenberg, N., Bolnick, R., Eggum-Wilkens, N. D., Smith, C. L., & Sallquist, J. (2014). Prediction of toddlers’ expressive language from maternal sensitivity and toddlers’ anger expressions: A developmental perspective. Infant Behavior and Development, 36(4), 650-661.
  • Perry, L. K., & Saffran, J. R. (2017). Is a pink cow still a cow? Individual differences in toddlers' vocabulary knowledge and lexical representations. Cognitive Science, 41(4), 1090-1105.
  • Potter, C. E., Fourakis, E., Morin‐Lessard, E., Byers‐Heinlein, K., & Lew‐Williams, C. (2019). Bilingual toddlers’ comprehension of mixed sentences is asymmetrical across their two languages. Developmental science, 22(4).
  • Raby, K. L., Freedman, E., Yarger, H. A., Lind, T., & Dozier, M. (2019). Enhancing the language development of toddlers in foster care by promoting foster parents’ sensitivity: Results from a randomized controlled trial. Developmental Science, 22(2), e12753.
  • Roberts, M. Y., Curtis, P., Estabrook, R., Norton, E. S., Davis, M. M., Burns, J. & Wakschlag, L. S. (2018). Talking tots and the terrible twos: early language and disruptive behavior in toddlers. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 39(9), 709-714.
  • Rowe, M. L., Leech, K. A., & Cabrera, N. (2017). Going beyond input quantity: Wh‐questions matter for toddlers' language and cognitive development. Cognitive Science, 41, 162-179.
  • Rujas, I., Casla, M., Mariscal, S., Lázaro López-Villaseñor, M., & Murillo Sanz, E. (2019). Effects of grammatical category and morphology on fast mapping in typically developing and late talking toddlers. First Language, 0142723719828258.
  • Schwarz, A. L., Van Kleeck, A., Maguire, M. J., & Abdi, H. (2017). Do acting out verbs with dolls and comparison learning between scenes boost toddlers’ verb comprehension?. Journal of child language, 44(3), 719-733.
  • Stangeland, E., Lundetræ, K., & Reikerås, E. (2018). Gender differences in toddlers’ language and participation in language activities in Norwegian ECEC institutions. European Early Childhood Education Research Journal, 26(3), 375-392.
  • Thurm, A., Manwaring, S. S., Cardozo Jimenez, C., Swineford, L., Farmer, C., Gallo, R., & Maeda, M. (2018). Socıoemotıonal and behavıoral problems ın toddlers wıth language delay. Infant mental health journal, 39(5), 569-580.
  • Umek, L., Peklaj, U., & Socan, G. (2017). Early vocabulary, parental education, and the frequency of shared reading as predictors of toddler's vocabulary and grammar at age 2; 7: a Slovenian longitudinal CDI study. Journal of child language, 44(2), 457-479.
  • Vauclair, J., & Cochet, H. (2013). Hand preference for pointing and language development in toddlers. Developmental Psychobiology, 55(7), 757-765.
  • Yusuf, Q., Asyik, A. G., Yusuf, Y. Q., & Rusdi, L. (2017). "Listen, do, repeat, understand and remember": Teaching English to very young children in Aceh. Iranian Journal of Language Teaching Research, 5(2), 113-132.
  • Zimmerman, F. J., Christakis, D. A., & Meltzoff, A. N. (2007). Television and DVD/video viewing in children younger than 2 years. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 161(5), 473-479.
APA BELGİN AKSOY A, KARAKAŞ AKSOY M (2020). Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. , 239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
Chicago BELGİN AKSOY AYŞE,KARAKAŞ AKSOY MERVE Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. (2020): 239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
MLA BELGİN AKSOY AYŞE,KARAKAŞ AKSOY MERVE Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. , 2020, ss.239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
AMA BELGİN AKSOY A,KARAKAŞ AKSOY M Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. . 2020; 239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
Vancouver BELGİN AKSOY A,KARAKAŞ AKSOY M Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. . 2020; 239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
IEEE BELGİN AKSOY A,KARAKAŞ AKSOY M "Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış." , ss.239 - 259, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
ISNAD BELGİN AKSOY, AYŞE - KARAKAŞ AKSOY, MERVE. "Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış". (2020), 239-259. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041211
APA BELGİN AKSOY A, KARAKAŞ AKSOY M (2020). Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(1), 239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
Chicago BELGİN AKSOY AYŞE,KARAKAŞ AKSOY MERVE Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4, no.1 (2020): 239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
MLA BELGİN AKSOY AYŞE,KARAKAŞ AKSOY MERVE Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, vol.4, no.1, 2020, ss.239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
AMA BELGİN AKSOY A,KARAKAŞ AKSOY M Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
Vancouver BELGİN AKSOY A,KARAKAŞ AKSOY M Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2020; 4(1): 239 - 259. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
IEEE BELGİN AKSOY A,KARAKAŞ AKSOY M "Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış." Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4, ss.239 - 259, 2020. 10.24130/eccd-jecs.1967202041211
ISNAD BELGİN AKSOY, AYŞE - KARAKAŞ AKSOY, MERVE. "Yürüme döneminde küçük konuşmacılar: Gelişimsel bir bakış". Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 4/1 (2020), 239-259. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202041211