Yıl: 2021 Cilt: 24 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 181 - 190 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5505/kpd.2020.32815 İndeks Tarihi: 06-12-2021

Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi

Öz:
Amaç: Günümüzde ergenler için bir sorun haline gelendijital oyun bağımlılığının, duygusal zeka düzeyi veebeveyn tutumu ile ilişkili olduğu bilinmektedir.Araştırmanın hedefi, ergenlik dönemindeki algılanananne-baba tutumları ile duygusal zekâ arasındaki ilişkide,dijital oyun bağımlılığının aracı (medyatör) etkisininbulunup bulunmadığını araştırmaktadır. Yöntem:Araştırmaya 14-18 yaş aralığında olan 478 lise öğrencisikatılmıştır. Veri toplama aracı olarak; SosyodemografikBilgi Formu, Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (DOBÖ-7),Anne-Baba Tutum Ölçeği (ABTÖ) ve Bar-On DuygusalZekâ Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu (EQ-i (YV))kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göreyapılan regresyon analizi sonucunda, ergenlerinalgıladığı kabul/ilgi alt boyutu ile duygusal zekâ düzeyleriarasındaki ilişkide dijital oyun bağımlılık düzeyinin kısmiaracı etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Yapılan ANCOVAanalizi sonucuna göre, demokratik ebeveyn tutumunasahip ergenlerin duygusal zekâ seviyelerinin diğer tutum lara göre daha yüksek, otoriter ebeveyn tutumuna sahipergenlerin duygusal zekâ düzeylerinin ise diğer ebeveyntutumlarına göre daha düşük olduğu görülmüştür.Sonuç: Günümüz ebeveynleri için önemli bir sorunolarak görülen dijital oyun bağımlılığının kontrolündeebeveyn tutumlarının ne derece önemli olduğunugösteren bu araştırma, çocukların hayatlarına yön verenduygusal zekâ kapasitesinin ebeveyn tutumuyla olanilişkisini değerlendirmek adına bir rehber özelliğitaşımaktadır. Bulguların nesnel gerçekliği yansıtmasıaçısından gelecek çalışmalar, araştırmamızın kısıtlılıklarınıgöz önünde bulundurarak planlanmalıdır.
Anahtar Kelime:

The mediator effect of digital game addiction on the relationship between perceived parental attitudes and emotional intelligence among adolescents

Öz:
Objective: PIt is known that digital game addiction,which has become a problem for adolescents today, isassociated with emotional intelligence level and parentalattitude. The aim of this study is to investigate whetherdigital game addiction has a mediator effect on the rela tionship between perceived parental attitudes and emo tional intelligence. Method: This study included 478high school students between the ages of 14-18. Theresearch data were collected over SociodemographicInformation Form, Digital Game Addiction Scale (DOBÖ 7), Parenting Attitude Scale (ABTÖ) and Bar-OnEmotional Intelligence Scale Child and Adolescent Form(EQ-i (YV)). Results: Research results indicated that thelevel of digital game addiction has a partial mediatingeffect on the relationship between adolescents' accep tance/involvement sub-dimension and emotional intelli gence levels. According to the ANCOVA analysis result,the emotional intelligence levels of adolescents withdemocratic parental attitudes were higher than the ot hers, and emotional intelligence levels of adolescentswith authoritarian parental attitudes were lower thanthe other parental attitudes. Discussion: This research,which shows how important parental attitudes is in thecontrol of digital game addiction, which is seen as animportant problem for today's parents, is a guide featureto evaluate the relationship between emotional intelli gence capacity that guides children's lives and parentalattitude. In order to reflect the objective reality of thefindings, future studies should be planned consideringthe limitations of our research.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Plotnik R, Haig K. Introduction to Psychology, 8th Edition. Belmont, Thomson Learning Inc, 2008.
  • 2. Tuğrul C. Duygusal zeka. Klinik Psikiyatri 1999; 1: 12-20.
  • 3. Nastasa LE, Sala K. Adolescents’ Emotional Intelligence and Parental Styles. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2012; 33: 478-482.
  • 4. Deniz ME, Erus SM, Büyükcebeci A. Bilinçli Farkındalık ile Psikolojik İyi Oluş İlişkisinde Duygusal Zekanın Aracılık Rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2017; 7: 17-31.
  • 5. Gentile D. Pathological Video Game Use Among Youth 8 To 18: A National Study. Psychol Sci 2009; 20: 594-602.
  • 6. Rideout VJ, Foehr UG, Roberts DF. (2010). Generation M2: Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds. Kaiser Family Foundation. https://www.kff.org/other/report/generation-m2- media-in-the-lives-of-8-to18-year-olds/. Erişim Tarihi: Haziran 15, 2020
  • 7. Irmak AY, Erdoğan S. Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı:Güncel Bir Bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 2016;27: 128-37.
  • 8. Muss RE. Social Cognition: David Elkind's Theory of Adolescent Egocentrism. Adolescence 1982; 17: 249.
  • 9. Van Deursen AJ, Bolle CL, Hegner SM, Kommers PAM. Modelling habitual and addictive smartphone behaviour: The role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers in Human Behavior 2015; 45: 411–420.
  • 10. Wallenius M, Punamäki RL. Digital Game Violence And Direct Aggression in Adolescence: A Longitudinal Study of The Roles of Sex, Age, and Parent–Child Communication. Journal of Applied Developmental Psychology 2008; 29: 286–294.
  • 11. Kwon JH, Chung CS, Lee J. The Effects of Escape from Self and Interpersonal Relationship on the Pathological Use of Internet Games. Community Mental Health Journal 2011; 47: 113–121.
  • 12. Zhu J, Zhang W, Yu C, Bao Z. Early Adolescent Internet Game Addiction in Context: How Parents, School, And Peers Impact Youth. Computers in Human Behavior 2015; 50: 159– 168.
  • 13. Eni B. Lise Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı Ve Algıladıkları Ebeveyn Tutumlarının Değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • 14. Odabaşı B. İlköğretim 2.Kademe Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeylerinin Ana Baba Tutumları Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2003; 3.
  • 15. Asghari MS, Besharat MA. The Relation of Perceived Parenting With Emotional Intelligence. Social and Behavioral Sciences 2011; 30: 231-235.
  • 16. Alan R. Aile Yapısına Göre Çocukların Algıladığı Anne Baba Tutumlarının Duygusal Zeka ve Ahlaki Olgunluk Üzerine Etkisinin Karşılaştırılması. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • 17. Parker JD, Taylor RN, Eastabrook JM, Schell SL, Wood LM. Problem Gambling in Adolescence: Relationships with Internet Misuse, Gaming Abuse and Emotional Intelligence. Personality and Individual Differences 2008; 45: 174–180.
  • 18. Herodotou C, Kambouri M, Winters N. The Role of Trait Emotional Intelligence in Gamers’ Preferences For Playand Frequency of Gaming. Computers in Human Behavior 2011; 27: 1815-1819.
  • 19. Wang W, Li D, Li X, Wang Y, Sun W, Zhao L, Qiu L. ParentAdolescent Relationship and Adolescent Internet Addiction: A Moderated Mediation Model. Addictive Behaviors 2017; 84:171-177.
  • 20. Lemmens JS, Valkenburg, PM, Peter J. Development and Validation of a Game Addiction Scale for Adolescents. Media Psychology 2009; 12: 77–95.
  • 21. Lamborn SD, Mounts NS, Steinberg L, Dornbusch SM. Patterns of Competence and Adjustment among Adolescents from Authoritative, Authoritarian, Indulgent, and Neglectful Families. Child Development 1991; 62: 1049-1065.
  • 22. Yılmaz, A. Anne-Baba Tutum Ölçeği’nin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı 2000; 7: 160- 172.
  • 23. Bar-On R, Parker, JDA. The Bar-On Emotional Quotient Inventory: youth version (EQ-i:YV) technical manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc, 2000.
  • 24. Köksal A. Bar- On Duygusal Zekâ Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Emotional Intelligence and Communication Symposium, May 7-9 2007 / İzmir, Türkiye.
  • 25. Baron, RM., Kenny DA. The Moderator–Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, And Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology 1986; 51: 1173–1182.
  • 26. Curun F, Yücel DO. Ergenlerin algıladıkları ebeveyn tutumlarının benlik saygıları ve duygusal zekaları ile ilişkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 2018; 8: 579-603.
  • 27. Schutte NS, Malouff JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ, Dornheim L. Development and Validation of a Measure of Emotional Intelligence. Personality and Individual Differences 2001; 25: 167-177
  • 28. Cooper RK. Applying Emotional İntelligence İn The Workplace. Training & development 1997; 51: 31-39.
  • 29. Mikolajczak M, Luminet O, Menil C. Predicting Resistance to Stress: Incremental Validity of Trait Emotional Intelligence Over Alexithymia and Optimism. Psicothema 2006; 18:79-88.
  • 30. Bonnaire C, Phan O. Relationships Between Parental Attitudes, Family Functioning And Internet Gaming Disorder in Adolescents Attending School. Psychiatry Research 2017; 255: 104–110.
  • 31. Şenormancı Ö, Şenormancı G, Güçlü O, Konkan R. Attachment And Family Functioning in Patients With Internet Addiction. General Hospital Psychiatry 2014; 36: 203–207.
  • 32. Han DH, Kim SM, Lee YS, Renshaw PF. The Effect Of Family Therapy On The Changes in The Severity Of On-Line Game Play And Brain Activity in Adolescents With On-Line Game Addiction. Psychiatry Research: Neuroimaging 2012; 202: 126–131.
  • 33. Lo S, Wang C., Fang W. Physical Interpersonal Relationships and Social Anxiety among Online Game Players. CyberPsychology & Behavior 2005; 8: 15–20.
APA Tetik G, Aktan Z (2021). Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. , 181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
Chicago Tetik Gizem,Aktan Z. Deniz Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. (2021): 181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
MLA Tetik Gizem,Aktan Z. Deniz Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. , 2021, ss.181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
AMA Tetik G,Aktan Z Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. . 2021; 181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
Vancouver Tetik G,Aktan Z Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. . 2021; 181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
IEEE Tetik G,Aktan Z "Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi." , ss.181 - 190, 2021. 10.5505/kpd.2020.32815
ISNAD Tetik, Gizem - Aktan, Z. Deniz. "Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi". (2021), 181-190. https://doi.org/10.5505/kpd.2020.32815
APA Tetik G, Aktan Z (2021). Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 24(2), 181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
Chicago Tetik Gizem,Aktan Z. Deniz Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi 24, no.2 (2021): 181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
MLA Tetik Gizem,Aktan Z. Deniz Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, vol.24, no.2, 2021, ss.181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
AMA Tetik G,Aktan Z Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi. 2021; 24(2): 181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
Vancouver Tetik G,Aktan Z Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi. 2021; 24(2): 181 - 190. 10.5505/kpd.2020.32815
IEEE Tetik G,Aktan Z "Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi." Klinik Psikiyatri Dergisi, 24, ss.181 - 190, 2021. 10.5505/kpd.2020.32815
ISNAD Tetik, Gizem - Aktan, Z. Deniz. "Ergenlerde algılanan ebeveyn tutumu ve duy gusal zeka arasındaki ilişkide, dijital oyunbağımlılığının aracı rolünün incelenmesi". Klinik Psikiyatri Dergisi 24/2 (2021), 181-190. https://doi.org/10.5505/kpd.2020.32815