Yıl: 2005 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 229 - 262 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi

Öz:
Bu calışma, Anadolu Üniversitesi öğrencilerinin aile işlevleri algılarının; sorun kaynakları, sorunlara ilişkin davranış biçimleri ve sorunlarını paylaşmayı tercih ettikleri kişiler açısından incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler 1745 ögrenciden, Aile Değerlendirme Ölçegi ve anket formu kullanılarak toplanmıştır. Veri toplanan grup 17-30 yaş, aralığında olup, 846'si (% 48,8) kız, 893'u (% 50,9) ise erkeklerden oluşmaktadır. Bulgular kız öğrencilerin aile işlevlerini, erkek öğrencilere göre daha sağlıklı algıladıklarını yansıtmaktadır. Aile işlevlerini sağlıksız algılayan ögrencilerin aile üyeleriyle, karşı cinsten arkadaşlarıyla, flörtleriyle, cinsellikle, öğretimle ve ekonomik sınırlılıklarla ilgili sorunlar yaşadıkları saptanmıştır. Ögrencilerin aile işlevleri algılarının, sorunlarla karşılaştıklarında sergiledikleri davranışlar açısından farklılaştığı; işlevsel olmayan başa çıkma davranışlarını sıklıkla sergileyen öğrencilerin aile işlevlerini sağlıksız algıladıkları gözlemlenmiştir. Aile işlevlerini sağlıklı algılayan ögrencilerin karşılaştıkları sorunları aile üyeleriyle paylaşma yolunu seçtikleri, aile işlevlerini sağlıksız algılıyan öğrencilerinse, sorunlarını hiç kimseyle paylaşmamayı tercih ettikleri saptanmıştır.
Anahtar Kelime: algılama aile işlevleri psikolojik danışmanlık başa çıkma davranışı üniversite öğrencileri

Konular: Sosyal Çalışma Aile Çalışmaları

The Univestigation of University Students' Perceptions about Family Functioning

Öz:
This study investigated university students' perceptions about family functioning in terms of the sources of problems in their daily lives, their behaviors related to these problems, and the people with whom they share their problems. Data were collected from 1745 (846 female and 893 male) students by using the Family Assessment Device (FAD) and a questionnaire. It is found that female students scored higher on the FAD than male students and that, the students who perceive their family functioning as unhealthy have problems with their family members, wich friends from the opposite gender, with their boy/girl friends, with their sexual life, and with their academic and economic restrictions. The students' perceptions differed in terms of the behavior they display when they face with a problem.
Anahtar Kelime: perception family functions psychological counseling coping behavior university students

Konular: Sosyal Çalışma Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Abatay, G. B. (2001). K.K.T.C'de yaşayan gençlerin, aile yapısının, sorunlarını algılayışları ve çözüm üretmeleri üzerine etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Albayrak-Kaymak, D. (1997). Boğaziçi Üniversitesi öğrencilerinin rehberlik ve psikolojik danışma gereksinimleri. IV. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresinde sunulan bildiri. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Altunbaş, G. (2002). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek düzeylerinin bazı kişisel özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri ile ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aslan, H., Gürkan, S., Aslan, O., Aparslan, N. & Genkseven, F. (1997). üniversite öğrencilerinde aile ortamındaki stres etkenleri ve stresle başa çıkma yolları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 2, 65-73.
  • Aydın, D. (1999). İlk yıl ODTÜ öğrencilerinde toplumsal ağ, sosyal destek ve psikolojik durum: Boylamsal bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: 72TDFO Bilgisayar-Yayıncılık.
  • Banaz, M. (1992). Lise öğrencilerinde sosyal destek kaynakları ve stres ile ruh sağlığı arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Beast, M., & Bacrveldt, G. (1999). The relationship between adolescents' social support from parents and from peers. Adolescence, 34, 193-201.
  • Boies, S. C, Cooper, A., & Osborne, C S. (2004). Variations in internet-relatet problems and psychosocial functioning in online sewual activities: Implications tor social and sewual development of young udults. CyberPsychology & Behavior, 7, 207-230.
  • Budak, B. (1999). Lise öğrencilerinde algılanan sosyal destek düzeyi ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Bulut, I. (1989). Ruh sağlığının aile işlevlerine etkisi. Yayımlanmamış doçentlik tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bulut, I. (1990). Aile Değerlendirme Ölçeği el kitabı. Ankara: Özgüzeliş Matbaası.
  • Ciarrochi, J., Wilson, C. J., Deane, F. P., & Rickwood, D. (2003). Do difficulties with emotions inhibit help-seeking in adolescence? The role of age and emotional competence in predicting help-seeking intentions. Counselling Psychology Ouarterly, 16, 103-120.
  • Çopur, F. (1996). Ana-baba tutum algısının kız öğrencilerinin kullandıkları stresle başa çıkma yollarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Adana.
  • Dağ, İ. (1990). Kontrol odağı, stresle başa çıkma stratejileri ve psikolojik belirti gösterme ilişkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Elmacı, F. (2001). Parçalanmış ve bütünlüğünü koruyan aileye sahip ergenlerin depresyon ve uyum düzeylerinde sosyal desteğin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Ekşi, H. (2004). Kişilik ve başaçıkma: Başaçıkma tarzlarının durumsal ve eğilimsel boyutları üzerine çok yönlü bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4,81-98.
  • Eryüksel, G. N. (1996). Anne-baba ve ergen ilişkilerinin problem çözme iletişim becerileri, bilişsel çarptırmalar ve aile yapısı açısından incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Esenay, F. I. (2002). Üniversite öğrencilerinde sağlık davranışlarının sosyal destek ve benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Gander, M. J. & Gardiner, H. W. (1995). Çocuk ve ergen gelişimi. (Yayına Hazırlayan B. Onur; 2. Baskı). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Güneri, O.Y., Aydın, G., & Skovholt, T. (2003). Counseling needs of students and evaluation of counseling services at a large urban university in Turkey. International Journal for the Advancement of Counselling. 25, 53-63.
  • Harvey, M. (2000). Relationships between adolescent's attachment styles and family functioning. Adolescence, 35, 345-356.
  • Jordyn, M. (2003). The relationship between the living arrangements of university students and their identity development. Adolescence, 38, 267-278.
  • Kaygusuz, G. (2002). Üniversite öğrencilerinin problem alanları ve bunların bazı değişkenlerle ilişkileri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6, 76-86.
  • Kazantzis, N., & Flett, R. (1998). Family cohesion and age as determinants of home-sickness in university students. Social Behavior & Personality. An International Journal, 26, 195-202.
  • Lempers, J. D., Clark-Lempers, D., & Simons, R. L. (1989). Economic hardship, parenting and distress in adolescence. Child Development, 60, 25-39.
  • Leondari, A. & Kiosseoglou, G. (2000). The relationship of parental attachment and psychological separation to the psychological functioning of young adults. Journal of Social Psychology, 140,451-464.
  • Lucas, M. (1997). Identity development, career development, and psychological separation from parents: similarities and differences between men and women. Journal of Counseling Psychology, 44, 123-132.
  • Miller, J. B. &Stubblcficld, A. (1993). Parental disclosure from the perspective of late adolescents. Journal of Adolescence, 16, 439-455.
  • Mustaine, E. E. & Tewksbury, R. (2004). Profiling the druggie lifestyle: Characteristics related to southern college students' use of illicit drugs. Sociological Spectrum, 24, 157-189.
  • Odacı, H. (2004). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma biçimlerinin yalnızlık düzeyleri ile ilişkisi. 3P Dergisi, 12 (3), 217-224.
  • Odacı, H. & Kalkan, M. (2004). Çeşitli stresle başa çıkma teknikleri öğretiminin üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma düzeyleri üzerindeki etkisi. 3P Dergisi, 12 (2), 125-131.
  • Ökte, M. (2001). Ergenlerde içe dönüklük-dışa dönüklük kişilik özelliği ile aile işlevleri arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Özgen, C. (1999). Kız ve erkek lise öğrencilerinin kimlik duyguları ve aile algıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Podbury, D. (2003). Geographical dislocation and adjustment in university students: The impact of attachment, autonomy and coping behaviour on wellbeing. Australian Journal of Psychology, 55,230-234.
  • Ryan, N. E., Solberg, V. S., & Brown, S. D. (1996). Family dysfunction, parental attechment, and career search self-efficacy among community college students. Journal of Counseling Psychology, 43, 84-89.
  • Shek, D. T. L. (2002). Family functioning and psychological well-being, school adjustment, and problem behavior in Chinese adolescents with and without economic disavantage. Journal of Genetic Psychology, 163, 497-502.
  • Şakir, A. (1987). H. Ü. Devlet konservatuarına devam eden 14-18 yaş grubu öğrencilerinin sosyal uyumları ile ana baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Taysi, E. (2000). Benlik saygısı, arkadaşlardan ve aileden sağlanan sosyal destek: Üniversite öğrencileriyle yapılan bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tan, D. (2000). Lise öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile denetim odaklarının aile destek düzeyleri ve özlük nitelikleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tınaz, D. (1997). Aile yapısı ve kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Türküm, A. S. (2000). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumları ve kendini açma eğilimleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2,2O5-220.
  • Türküm, A. S. (2001): Stresle başa çıkma biçimi, iyimserlik, bilişsel çarpıtma düzeyleri ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlar arasındaki ilişkiler: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 1-16.
  • Uzman, E. (2004). Sosyal destek düzeyleri farklı üniversite öğrencilerinin kimlik statüleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15,110-121.
  • Yeşilyaprak, B. (1989). Anne-baba tutumlarının kişilik gelişimi üzerindeki etkisine ilişkin bir araştırma. 6. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Seminer Kitabı. Ankara: YA-PA Yayınları.
  • Yılmaz, N. E. (1993). Üniversite öğrencilerinde stres düzeyleri, psikopataloji ve stresle başa çıkma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
APA TÜRKÜM A, KIZILTAŞ A, BIYIK N, YEMİNİCİ B (2005). Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. , 229 - 262.
Chicago TÜRKÜM AYŞE SİBEL,KIZILTAŞ AYŞE,BIYIK Nihal,YEMİNİCİ Bahriye Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. (2005): 229 - 262.
MLA TÜRKÜM AYŞE SİBEL,KIZILTAŞ AYŞE,BIYIK Nihal,YEMİNİCİ Bahriye Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. , 2005, ss.229 - 262.
AMA TÜRKÜM A,KIZILTAŞ A,BIYIK N,YEMİNİCİ B Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. . 2005; 229 - 262.
Vancouver TÜRKÜM A,KIZILTAŞ A,BIYIK N,YEMİNİCİ B Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. . 2005; 229 - 262.
IEEE TÜRKÜM A,KIZILTAŞ A,BIYIK N,YEMİNİCİ B "Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi." , ss.229 - 262, 2005.
ISNAD TÜRKÜM, AYŞE SİBEL vd. "Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi". (2005), 229-262.
APA TÜRKÜM A, KIZILTAŞ A, BIYIK N, YEMİNİCİ B (2005). Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 229 - 262.
Chicago TÜRKÜM AYŞE SİBEL,KIZILTAŞ AYŞE,BIYIK Nihal,YEMİNİCİ Bahriye Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 5, no.1 (2005): 229 - 262.
MLA TÜRKÜM AYŞE SİBEL,KIZILTAŞ AYŞE,BIYIK Nihal,YEMİNİCİ Bahriye Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.5, no.1, 2005, ss.229 - 262.
AMA TÜRKÜM A,KIZILTAŞ A,BIYIK N,YEMİNİCİ B Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2005; 5(1): 229 - 262.
Vancouver TÜRKÜM A,KIZILTAŞ A,BIYIK N,YEMİNİCİ B Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2005; 5(1): 229 - 262.
IEEE TÜRKÜM A,KIZILTAŞ A,BIYIK N,YEMİNİCİ B "Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5, ss.229 - 262, 2005.
ISNAD TÜRKÜM, AYŞE SİBEL vd. "Üniversite Öğrencilerinin Aile İşlevleri Algılarının İncelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 5/1 (2005), 229-262.