Yıl: 2004 Cilt: 6 Sayı: 3-4 Sayfa Aralığı: 131 - 150 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık

Öz:
Bu makalede; günlük yaşam içerisinde bireylerin sıklıkla karşılaştığı, yazılı ve görsel basında yer alan, bireyin ve toplumun varlığını, güvenliğini tehdit eden saldırganlık konusu kuramsal açıdan ele alınmış ve saldırgan davranışın ortaya çıkmasında ebeveyn tutumlarının önemi üzerinde durulmuştur. Makalenin ilk bölümünde, saldırganlık hakkında farklı kuramsal açıklamalar yapılmıştır. Değişik tanımlar ve sınıflandırmalar hakkında bilgi verilerek, saldırganlığa yol açan kişilik, zeka ve yakın çevre faktörlerinden söz edilmiştir. Yakın çevre faktörleri içinde ele alman aile ve ebeveyn tutumlarındaki farklı yaklaşım biçimleri ve bu tutumları etkileyen çeşitli faktörler ile saldırganlık arasındaki ilişki ayrıntılı biçimde ele alınmaya çalışılmıştır. Daha sonra, olumlu ve olumsuz ebeveyn tutumlarının çocuğun davranışının şekillenmesindeki önemi üzerinde durulmuş ve bu konuda yapılmış yerli ve yabancı araştırma sonuçlarından bahsedilmiştir. Son olarak; makalede ön-leyicilik açısından sağlıklı ebeveyn-çocuk ilişkisinin sağlanması ve olumlu ebeveyn yaklaşımının nasıl olması gerektiğine ilişkin önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelime: aile şiddet saldırganlık ebeveyn tutumları

Konular: Tarih

Parental Attitudes and Aggressiveness

Öz:
In this paper, aggressiveness individuals face frequently which appears on mass media and threatens the security of individuals and society is theoretically undertaken. Besides, the importance of parental attitudes toward the child on the occurance of the aggressive behavior is mentioned. In the first section of the paper, different theoretical explanations of aggression is presented. Also, various definations and classifications are informed while personality, intelligence and environmental factors leading to aggressive behavior is explained. The association aggressiveness with different parental attitudes held in terms of environmental factors and various factors affecting parental attitudes is presented. Furthermore, the importance of positive and negative attitudes on shaping the child's behavior is mentioned and relevant national/international research results are reviewed. Lastly, suggestion .are included on obtaining positive parental attitudes and healty parent-child relationships in terms of prevention.
Anahtar Kelime: violence aggression parental attitudes family

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akbağ, Müge, (1994), Liseli Ergenlerin Ana Baba Tutumlarını Algılamaları ile Uyum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, istanbul: M. Ü. (Yayınlan¬mamış Yüksek Lisans Tezi). Atamer, Aslı ve Oral, Gökhan, (2004), "Psikolojik Kuramlar ve Agresyon Üzeri¬ne Bir Derleme", Adli Psikiyatri Dergisi, C:l, S:l, ss.43-58. Baltaş, Zuhal, (2000), Sağlık Psikolojisi, istanbul: Remzi Kitabevi. Baumrind, Diana, (1996), "The Discipline Controversy Revisited", Family Relations, October, Vol.45, pp. 405-415. Bluestone, Cherly andTamis-LeMonda, Catherine, (1999), "Correlates of Parenting Styles in Predominantly Working and Middle Class African American Mothers", Journal of Marriage & Family, November, Vol.61, pp.881-894. Cardinal, Gina and D'Allura, Tana, (2001), "Parenting Styles and Self-Esteem: A Study of Young Adults with Visual Impairaments", Journal of Visual Impairment & Blindness, May, Vol.95, pp.61-272. Çam, Sabahattin, (1999)"îletişinı Becerileri Eğitimi Programının Öğretmen Aday¬larının Ego Durumlarına ve Problem Çözme Becerisi Algılarına Etkisi", Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Ankara: C: II, S: 12, ss: 16-27. Demo, David and Cox, Martha, (2000), "Families with Young Children : A Review of Research in the 1990s", Journal of Marriage and the Family, November, pp.876-895. Dinçer (Atilla), Çağlayan, (1995), Anaokuluna Devam Eden 5 yas Grubu Çocuk¬larına Kişiler Arası Problem Çözme Becerilerinin Kazandırılmasında Eğiti¬min Etkisinin İncelenmesi, Ankara: H. Ü. Sosyal Bilimler. Enstitüsü (Yayın¬lanmamış Doktora Tezi). Gonzalez, Alyssa; Greenwood, Gordon and WenHsu, Jin, (2001), "Undergraduate Students' Goal Orientations and Their Relationship to Perceived Parenting Styles", Collages Student Journal, June, Vol.35, pp. 182-193. Gunnoe, Marjorie; Hetherington, Mavis and Reiss, David, (1999), "Parental Religiosity, Parenting Style And Adolescent Social Responsibility", The Journal of Early Adolescence, May, pp. 199-225. Güngörmüş, Oya, (1990), "Baba- Çocuk ilişkisi", Ana- Baba Okulu, istanbul: Remzi Kitabevi. Herz, Lara and Gullone, Eleonora, (1999), "The Relationship Between Serf-Esteem and Parenting Style", Journal of Cross- Cultural Psychology, November, pp.742-761 Holden, W. George, (1997), Parents and the Dynamics of Child Rearing, USA: Westview Press. Kaner, Sema, (2001), "Ana Baba Denetimleriyle Ergenlerin Suç Kabul Edilen Davranışları Arasındaki ilişkinin incelenmesi". 1. Ulusal Çocuk ve Suç: Ne¬denler ve Önleme Çalışmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı UNICEF Yayınları. Kaner, Sema, (2000), "Kontrol Kuramına Dayalı Anababa-Ergen ilişkileri Ölçe¬ği Geliştirme Çalışması", A. Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C:33, S: 1-2, ss: 77-89. Kashani, Javad; Jones, Michael, Bumby, Kurt and Thomas, Lisa, (1999), "Youth Violance: Psiosocial Risk Factors, Treatment, Prevention and Recommendations", Journal of Emotional & Behavioral Disorders, Winter, vol: 7 (4), pp.200-211. Korkut, Fidan, (2004), Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Ankara:Anı Yayıncılık. Kulaksızoğlu, Adnan, (1985), Ergen-Aile Çatışmaları ile Annenin Tutumları Arasındaki ilişki ve Ergenin Problemleri, (Eğitim Bilimleri Doktora Tezi), is¬tanbul: I.Ü. Edebiyat Fakültesi. Kulaksızoğlu, Adnan, (1998), Ergenlik Psikolojisi, istanbul: Remzi Kitabevi. Küçüker, Sevgi, (1997), Bilgi Verici Psikolojik Danışmanlık Programının Zihin¬sel Özürlü Çocukların Kardeşlerinin Özürle İlgili Bilgi Düzeylerine ve Özür¬lü Kardeşlerine Yönelik Tutumlarına Etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Lai, Alice and Salili, Farideh, (1999), "Parental Attitudes Toward Their Parenting Styles and Children's Competence in Families Whose Children are Hepatits B Virus (HBV) Carriers in Guangzhou China", Journal of Comparative Family Studies, Spring, pp. 281-295. Lai, K. and McBride-Chang, C, (2001), "Suicidal Ideation, Parenting Style and Family Climate among Hong Kong Adolescents.International", Journal of Psychology, 36(2). Medora, Nilüfer; Wilson, Stephan and Larsson, Jeffry, (2001), "Attitudes Toward Parenting Strategies, Potential for Child Abuse and Parental Satisfaction of - Ethnically Diverse Low- Income U.S. Mothers", Journal of Social Psychology, June, Vol. 141, pp.335-349. Metsapelto, Rijita; Pulkkinen, Lea and Poikkeus, Anna, (2001), "A Search for Parenting Style: A Cross Situational Analysis of Parental Behavior", Genetic, Social & General Psychology Monographs, May, Vol. 127, pp.169-193. Neal, Jennifer and Frick-Horbury, Dona, (2001), "The Effects of Parenting Styles and Childhood Attachment Patterns on Intimate Relationships", Journal of Instructional Psychology, September Vol.28, pp.178-184. Öğülmüş, Selahiddin, (1993), "Tahripçilik", A. Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C: 26, S:2, ss. 587-592. Reinke, Wendy, M and Herman, Keith, (2002), "Creating School Environments that Deter Antisocial Behaviors in Youth", Psychology in the Schools, Vol: 39 (5), pp.549-559. Sümer, Nebi ve Güngör, Derya, (1999), "Çocuk Yetiştirme Stillerinin Bağlanma Stilleri, Benlik Değerlendirmeleri ve Yakın ilişkiler Üzerindeki Etkisi", Türk Psikoloji Dergisi, C: 14 S: 44, ss. 35-58. Terzi (Işık), Şerife, (2000), İlköğretim Okulu Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Kişile-rarası Problem Çözme Beceri Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ankara: G. Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Warash, Bobbie Gibson and Markstrom, Carol A., (2001), "Parental Perceptions of Parenting Style in Relation to Academic Self-Esteem of Preschoolers", Education, Spring, Vol.121, pp.485-494. Yavuzer, Haluk, (1986), Ana- Baba ve Çocuk, Istanbul: Remzi Kitabevi. Yavuzer, Haluk, (1987), Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi. Yavuzer, Haluk, (1990), Ana- Baba Okulu, istanbul: Remzi Kitabevi. Yavuzer, Haluk, (1995), Çocuk Eğitimi El Kitabı, İstanbul: Remzi Kitabevi. Yılmaz, Ayşen, (1999), "Çocuk Yetiştirme Tutumları: Kuramsal Yaklaşımlar ve Görgül Çalışmalar", Türk Psikoloji Yazıları, C: 3, S:l, ss. 99-118.
APA YILDIZ S (2004). Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. , 131 - 150.
Chicago YILDIZ S. Armağan Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. (2004): 131 - 150.
MLA YILDIZ S. Armağan Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. , 2004, ss.131 - 150.
AMA YILDIZ S Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. . 2004; 131 - 150.
Vancouver YILDIZ S Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. . 2004; 131 - 150.
IEEE YILDIZ S "Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık." , ss.131 - 150, 2004.
ISNAD YILDIZ, S. Armağan. "Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık". (2004), 131-150.
APA YILDIZ S (2004). Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. Polis Bilimleri Dergisi, 6(3-4), 131 - 150.
Chicago YILDIZ S. Armağan Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. Polis Bilimleri Dergisi 6, no.3-4 (2004): 131 - 150.
MLA YILDIZ S. Armağan Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. Polis Bilimleri Dergisi, vol.6, no.3-4, 2004, ss.131 - 150.
AMA YILDIZ S Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. Polis Bilimleri Dergisi. 2004; 6(3-4): 131 - 150.
Vancouver YILDIZ S Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık. Polis Bilimleri Dergisi. 2004; 6(3-4): 131 - 150.
IEEE YILDIZ S "Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık." Polis Bilimleri Dergisi, 6, ss.131 - 150, 2004.
ISNAD YILDIZ, S. Armağan. "Ebeveyn Tutumları ve Saldırganlık". Polis Bilimleri Dergisi 6/3-4 (2004), 131-150.