Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 33 - 40 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31362/patd.602960 İndeks Tarihi: 01-12-2021

0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi

Öz:
Amaç: Erken çocukluk döneminde iç ve dış ortam faktörlerinin çocuğun büyüme ve gelişimi üzerinde önemli etkileri bulunmaktadır. Yetersiz bilgi ve eğitimi olan bakım verenlerin gerekli uyaranları sunmamaları, çocukların yaşlarına uygun gelişmelerine engel olacaktır. Bu çalışmanın amacı da; 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin, bebeklerin kişisel-sosyal, ince motor, dil ve kaba motor alanlardaki gelişimi üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Gereç ve yöntem: Çalışma, yaşları 0-24 ay arasında olan 839 çocuk üzerinde yürütüldü. Tüm hastaların fizik muayeneleri ve antropometrik ölçümleri yapıldı. Elde edilen değerler persantil eğrisi üzerinde işaretlendi. Genel aile bilgileri ve bakım veren kişiler sorgulandı. Tüm çocuklara Denver II Gelişimsel Tarama Testi yapıldı. Test sonuçları normal, anormal ve şüpheli olarak yorumlandı. Bulgular: 12-24 ay arası ücretli bakıcılar tarafından bakım verilen çocukların kilo ve boylarının, anne-baba ve büyükanne tarafından bakım verilenlerden istatiksel olarak anlamlı derecede düşük olduğu bulunmuştur (sırasıyla p=0,007 ve p=0,038). Ancak baş çevresi gruplar arasında anlamlı bir değişiklik göstermemiştir (p=0,249). 12-24 ay arasında ücretli bakıcılar tarafından bakım verilen çocukların, anne-baba ve büyükanne tarafından bakılanların aksine, Denver II Test sonuçlarında daha yüksek oranda anormal ve şüpheli sonuçlara rastlanmıştır (p=0,021). 12-24 ay arasındaki 342 çocuk, Denver II Gelişimsel Tarama Testinin dört alanına göre ayrıntılı incelendiğinde; ücretli bakıcılar tarafından bakım verilen çocukların, anne-baba ve büyükanne tarafından bakılanların aksine, dil ve ince motor alanda daha düşük skorlara sahip olduğu görülmüştür (p=0,001, p=0,004). Sonuç: Sonuç olarak, bu çalışma çocukların fiziksel, sosyal ve kognitif gelişimleri üzerinde bakım veren kişilerin çok önemli bir rolü olduğunu ortaya koymuştur. Aynı zamanda gelişimsel gerilik riski taşıyan çocukların erken dönemde belirlenmesi için de tarama çalışmalarının yaygınlaştırılması gereklidir.
Anahtar Kelime:

The effect of caregivers on neuro-development of infants aged 0-24 months old

Öz:
Purpose: The indoor and outdoor factors have important effects on growth and development of the child in the early childhood. The caregivers with inadequate knowledge and education may not provide the child necessary stimuli, so age-appropriate development of the children will be prevented. The aim of this study is to examine the effect of caregivers on infants' personal-social, fine motor, language and gross motor development in infants aged 0-24 months. Materials and methods:The study was conducted on 839 children aged 0-24 months. Detailed physical examination were performed in all patients. Demographic data were obtained by a questionnairre. All children underwent Denver II Developmental Screening Test. Test results were interpreted as normal, abnormal and suspicious. Results: It was found that the weight and height of the children aged 12-24 months who were cared by babysitters were significantly lower than those cared by their parents (p=0.007 and p=0.038, respectively). However, the head circumference did not show a significant difference between the groups (p=0.249). In contrast to the care provided by parents, there was a higher rate of abnormal and suspicious results in Denver II Test results (p=0.021) for the patients cared by babysitters between 12 and 24 months. 342 children between 12-24 months were examined in detail according to four areas of Denver II Developmental Screening Test; children who were cared by babysitters were found to have lower scores in the language and fine motor area, as opposed to those cared by parents (p=0.001, p=0.004). Conclusion: In conclusion, this study showed that the caregivers have a very important role on physical, social and cognitive development of children. At the same time, it is necessary to disseminate screening studies in order to determine the children at risk of developmental delay.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Edwards SL, Sarwark JF. Infant and child motor development. Clin Orthop Relat Res 2005;434:33-39. https://doi.org/10.1097/00003086-200505000-00006
  • Khundrakpam BS, Lewis JD, Zhao L, ChouinardDecorte F, Evans AC. Brain connectivity in normally developing children and adolescents. Neuroimage 2016;134:192-203.https://doi.org/10.1016/j. neuroimage.2016.03.062
  • Lagercrantz H.Connecting the brain of the child from synapses to screen-based activity. ActaPaediatr 2016;105:352-357. https://doi.org/10.1111/apa.13298
  • Campbell FA, Pungello EP, Miller-Johnson S, Burchinal M, Ramey CT. The development of cognitive and academic abilities: growth curves from an early childhood educational experiment. Dev Psychol 2001;37:231-242.
  • Da Rocha NK, de Souza MR, Teixeira RA, Pinto PA. Growth and development and their environmental and biological determinants. J Pediatr 2016;92:241-250. https://doi.org/10.1016/j.jped.2015.08.007
  • Grantham-Mc Gregor S, Cheung YB, Cueto S, et al. Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries. Lancet 2007;369:60-70. https:// doi.org/10.1016/S0140-6736(07)60032-4
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2014b). İstihdam ve Çalışma Hayatı Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), Ankara.
  • Kakıcı H, Emeç H, Üçdoğruk Ş. Türkiye’de çalışan kadınların çocuk bakım tercihleri. Ekonometri ve İstatistik 2007;5:20-35.
  • Farkas C, Vallotton CD, Strasser K, Santelices MP, Himmel E. Socioemotional skills between 12 and 30 months of age on Chilean children: when do the competences of adults matter? Infant Behav Dev 2017;49:192-203. https://doi.org/10.1016/j. infbeh.2017.09.010
  • Gökçay G. Yaşamın ilk 2 yılında çocuk sağlığı ve bakımı. İstanbul, Turkey; 2011.p. 118-174.Turkish.
  • Walker SP, Wachs TD, Grantham-McGregor S, et al. Inequality in early childhood: risk and protective factors for early child development. Lancet 2011;378:1325- 1338. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60555-2
  • Anlar B, Bayoglu B, Yalaz K. Denver II gelişimsel tarama testi “Türk çocuklarına uyarlanması ve standardizasyonu”. Ankara, Turkey; 2009. p.5-6. Turkish.
  • Olcay N, Günöz H, Furman A, ve ark. Türk çocuklarında vücut ağırlığı, boy uzunluğu, baş çevresi ve vücut kitle indeksi referans değerleri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2008;51:1-14.
  • Amato PR. The impact of family formation change on the cognitive, social and emotional well-being of the next generation. Future Child 2005;15:75-96.
  • El NN, Bachman HJ, Votruba-Drzal E. Parent involvement and children’s academic and social development in elementary school. Child Dev 2010;81:988-1005. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01447.x
  • Geoffroy MC, Pinto PS, Li L, Power C. Child neglect and maltreatment and childhood-to-adulthood cognition and mental health in a prospective birth cohort. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2016;55:33-40. https://doi. org/10.1016/j.jaac.2015.10.012
  • Yalaz K, Epir S. Urban Turkish Children’s performance on the Denver Developmental Screening Test. Dev Med Child Neurol 1984;26:632-643. https://doi. org/10.1111/j.1469-8749.1984.tb04502.x
  • Brito CM, Vieira GO, Costa Mda C, Oliveira NF. Neuropsychomotor development: the Denver scale for screening cognitive and neuromotor delays in preschoolers. Cad Saude Publica 2011;27:1403-1414. https://doi.org/10.1590/s0102-311x2011000700015
  • Nelson HD, Nygren P, Walker M, Panoscha R. Screening for speech and language delay in preschool children: systematic evidence review for the US preventive services task force. Pediatrics 2006;117:298-319. https://doi.org/10.1542/peds.2005-1467
  • Ribeiro CD, Pachelli MR, Amaral NC, Lamonica DA. Development skills of children born premature with low and very low birth weight. Codas 2017;29:e20160058. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20162016058
  • Lozoff B, Smith JB, Clark KM, Perales CG, Rivera F, Castillo M. Home intervention improves cognitive and social-emotional scores in iron-deficient anemic infants. Pediatrics 2010;126:884-894. https://doi.org/10.1542/ peds.2009-3535
  • Luby JL, Barch DM, Belden A, et al. Maternal support in early childhood predicts larger hippocampal volumes at school age. Proc Natl Acad Sci USA 2012;109:2854- 2859. https://doi.org/10.1073/pnas.1118003109
  • Cruise S, O’Reilly D. The influence of parents, older siblings, and non-parental care on infant development at nine months of age. Infant Behav Dev 2014;37:546-555. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2014.06.005
  • Mollborn S, Fomby P, Dennis JA. Who Matters for children’s early development? Race/ethnicity and extended household structures in the United States. Child Indic Res 2011;4:389-411. https://doi.org/10.1007/ s12187-010-9090-2
  • Rogers CR, Nulty KL, Betancourt MA, DeThorne LS. Causal effects on child language development: a review of studies in communication sciences and disorders. J Commun Disord 2015;57:3-15. https://doi. org/10.1016/j.jcomdis.2015.06.004
APA Nalbantoğlu A, baykal s (2020). 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. , 33 - 40. 10.31362/patd.602960
Chicago Nalbantoğlu Ayşin,baykal saliha 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. (2020): 33 - 40. 10.31362/patd.602960
MLA Nalbantoğlu Ayşin,baykal saliha 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. , 2020, ss.33 - 40. 10.31362/patd.602960
AMA Nalbantoğlu A,baykal s 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. . 2020; 33 - 40. 10.31362/patd.602960
Vancouver Nalbantoğlu A,baykal s 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. . 2020; 33 - 40. 10.31362/patd.602960
IEEE Nalbantoğlu A,baykal s "0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi." , ss.33 - 40, 2020. 10.31362/patd.602960
ISNAD Nalbantoğlu, Ayşin - baykal, saliha. "0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi". (2020), 33-40. https://doi.org/10.31362/patd.602960
APA Nalbantoğlu A, baykal s (2020). 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. Pamukkale Tıp Dergisi, 13(1), 33 - 40. 10.31362/patd.602960
Chicago Nalbantoğlu Ayşin,baykal saliha 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. Pamukkale Tıp Dergisi 13, no.1 (2020): 33 - 40. 10.31362/patd.602960
MLA Nalbantoğlu Ayşin,baykal saliha 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. Pamukkale Tıp Dergisi, vol.13, no.1, 2020, ss.33 - 40. 10.31362/patd.602960
AMA Nalbantoğlu A,baykal s 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. Pamukkale Tıp Dergisi. 2020; 13(1): 33 - 40. 10.31362/patd.602960
Vancouver Nalbantoğlu A,baykal s 0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi. Pamukkale Tıp Dergisi. 2020; 13(1): 33 - 40. 10.31362/patd.602960
IEEE Nalbantoğlu A,baykal s "0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi." Pamukkale Tıp Dergisi, 13, ss.33 - 40, 2020. 10.31362/patd.602960
ISNAD Nalbantoğlu, Ayşin - baykal, saliha. "0-24 ay arası infantlarda bakım veren kişilerin nörogelişim üzerine etkisi". Pamukkale Tıp Dergisi 13/1 (2020), 33-40. https://doi.org/10.31362/patd.602960