Yıl: 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 53 - 60 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.26701/uad.00000 İndeks Tarihi: 01-12-2021

Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği

Öz:
Yaşam kalitesi, bir toplumdaki yaşam koşullarını değerlendirmek için yaygın olarak kullanılan bir teorik çerçevedir. Bireyin vetoplumun herhangi bir konudaki ihtiyaçlarının karşılanma düzeyi olarak özetleyebileceğimiz memnuniyet düzeyi arttıkça, otoplumun yaşam kalitesinin de arttığı söylenebilmektedir. Kentsel mekâna yönelik ihtiyaçlar karşılandığında, mekândan duyulanmemnuniyet yükselmekte ve bu durum kentsel yaşam kalitesi algısını olumlu yönde etkilemektedir. Bu bağlamda kentsel kullanımalanlarının birçoğuna kıyasla yüksek bir kullanıcı kitlesine hitap etmekte olan “üniversite kampüslerindeki yaşam kalitesi” konusuda kentsel yaşam kalitesi çalışmalarında ele alınabilecek konulardan biridir. Bu çalışmada Gebze Teknik Üniversitesi öğrencilerininkampüs memnuniyetlerine etki eden faktörler belirlenmiş ve bu faktörlerin kampüs yaşam kalitesi algısı üzerindeki etkisinintespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kampüs yaşam kalitesi gibi bir kentsel tasarım ölçeğindeki kullanıcı algısını analitik biryaklaşımla açıklamaktadır. Gebze Teknik Üniversitesi’nde lisans öğrenimi görmekte olan ve tabakalı örneklem yöntemi ile seçilen355 öğrenci ile kampüsten memnuniyeti ve kampüs yaşam kalitesi algısını ölçen bir anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışmasınailişkin yanıtlar, SPSS 20.0 programına aktarılmış olup, üniversite yaşam kalitesine ilişkin tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizi,faktör analizi, tek yönlü varyans (ANOVA) analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda kampüs memnuniyetindeüç faktörlü bir yapının var olduğu görülmüştür. Öğrencilerin akademik ve idari yönden duydukları memnuniyet yüksek, hizmetleryönünden duydukları memnuniyet orta, sosyal faaliyetler yönünden duyulan memnuniyet ise düşük düzeydedir. Öğrencilerin,akademik ve idari yönden, imkânlar ve hizmetler yönünden ve sosyal ve kültürel yönden memnuniyetleri arttıkça kampüs yaşamkalitesi algılarının da arttığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abd-Razak, M., Utaberta N., and Handryant A.N. (2012). A study of students’ perception on sustainability of campus design: A case study of four research universities campus in Malaysia. Research Journal of Environmental and Earth Sciences, 4(6): p. 646-657.
  • Açıkgöz, F.K. ve Salihoğlu, T. (2020). “Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: Gebze Teknik Üniversitesi Örneği” Yüksek Lisans Tezi, Gebze Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gebze.
  • Aldemir, C. and Gülcan Y. (2004). Student satisfaction in hig- her education. Higher education management and policy, 16(2): p. 109-122. https://doi.org/10.1787/17269822.
  • Arslan, S., ve Akkas, O. A.. (2014). Quality of college life (QCL) of students in Turkey: Students’ life satisfaction and identifi- cation. Social Indicators Research, 115(2), 869-884. https:// doi.org/10.1007/s11205-013-0235-9.
  • Astin, A.W. (1997). What matters in college? Four critical years revisited. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bahari, N.B. ve Said, I.B. (2008). A Greenway Network for Uni- versity Campus. Faculty of Built Environment, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor, Malaysia.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bit- lis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): p. 231-274.
  • Cenkseven, F. ve Akbaş, T. (2004). Üniversite ögrencilerinde öz- nel ve psikolojik iyi olmanin yordayicilarinin incelenmesi. Yayimlanmamis doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Cha, K. H. (2003). Subjective well-being among college students. Social Indicators Research. 62(1-3): p. 455-477, https://doi. org/10.1023/A:1022669906470
  • Chang, S., Saha, N., Castro-Lacouture, D., Yang, P. (2019). Multi- variate relationships between campus design parameters and energy performance using reinforcement learning and parametric modeling. Applied Energy, 249: p. 253-264. htt- ps://doi.org/10.1016/j.apenergy.2019.04.109.
  • Chow, H.P. (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A multivariate analysis. Social indi- cators research, 70(2): p. 139-150. https://doi.org/10.1007/ s11205-004-7526-0.
  • Clemes, M.D., Gan, C.E. ve Kao, T.H. (2008). University stu- dent satisfaction: An empirical analysis. Journal of Mar- keting for Higher Education, 17(2): p. 292-325. https://doi. org/10.1080/08841240801912831.
  • Çelik, A.K. ve Akyol, K. (2015). Predicting Student Satisfaction with an Emphasis on Campus Recreational Sports and Cul- tural Facilities in a Turkish University. International Educa- tion Studies, 8(4): p. 7-22.
  • Çitil, M., İspir, E., Söğüt, Ö. ve Büyükkasap, E. (2006). Fen edebi- yat fakültesi öğrencilerinin profilleri ve başarılarını etkile- diğine inandıkları faktörler; KS Ü. örneği. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): p. 69-81.
  • Dost, M.T. (2006). Subjective well-being among university stu- dents. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31): p. 188-197.
  • Fachrudin, H.T., Fachrudin, K.A. ve Utami, W. (2019). Educati- on Activities to Realize Green Campus. Asian Social Scien- ce, 15(8).
  • Huesman, R., Brown, A., Lee, G., Kellogg, J., ve Radcliffe, P. (2007). Modeling student academic success: Does usage of campus recreation facilities make a difference? Paper pre- sented at the National Symposium of Student Retention, Milwaukee.
  • İbili, E. and Uyanık, H. (2018). Öğrencilerin Yurt Memnuniyet Düzeyleri ile Kişisel Gelişim Yönelimleri Arasındaki İlişki- nin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi,. 8(3): p. 293-300.
  • İlhan, N., Batmaz, M. ve Akhan, L.U. (2010). Üniversite öğrenci- lerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Maltepe Üniversi- tesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(3): p. 34-44.
  • Kayaalp, G.T., Güney, M.Ç. ve Cebeci, Z. (2015). Çoklu Doğru- sal Regresyon Modelinde Değişken Seçiminin Zootekniye Uygulanışı. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 30(1): p. 1-8.
  • Lau, S. ve Yang, F. (2009). Introducing Healing Gardens into a Compact University Campus: Design Natural Space to Create Healthy and Sustainable Campuses. Landscape Re- search, 34(1): p. 55-81. DOI: 10.1080/01426390801981720.
  • Lee, D. J. (2008). A model of quality of college life (QCL) of stu- dents in Korea. Social Indicators Research, 87(2), 269-285. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9172-9.
  • Lee, Y. J. (2008). Subjective quality of life measurement in Taipei. Building and Environment, 43(7), 1205-1215. https://doi.or- g/10.1016/j.buildenv.2006.11.023.
  • Low, L. (2000). Are College Students Satisfied? A National Analysis of Changing Expectations. New Agenda Series [TM].
  • Matloob, F.A., Sulaiman, A. B., Ali, T.H., Shamsuddin, S. ve Mardyya, W.D. (2014). Sustaining campuses through physical character–the role of landscape. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140: p. 282-290. https://doi.or- g/10.1016/j.sbspro.2014.04.421.
  • Matloob, F.A. 2016. Sustainable Campus Desgin in Baghdad University, Iraq. Universiti Teknologi Malaysia.
  • Mills, R.J., Grasmick, H.G., Morgan, C.S. ve Wenk, D. (1992). The effects of gender, family satisfaction, and economic strain on psychological well-being. Family Relations, p. 440-445. DOI: 10.2307/585588.
  • Napitupulu, D., Rahim, R., Abdullah, D., Setiawan, M.I., Ab- dillah, L.A., Ahmar, A.S., Simarmata, J., Hidayat, R., Nurdiyanto, H. ve Pranolo, A. (2018). Analysis of stu- dent satisfaction toward quality of service facility. in Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing. DOI: 10.1088/1742-6596/954/1/012019.
  • Neal, J.D., Uysal, M. ve Sirgy, M.J. (2007). The effect of tourism services on travelers' quality of life. Jour- nal of travel research, 46(2): p. 154-163. https://doi. org/10.1177/0047287507303977.
  • Ozben, S. (2013). Social skills, life satisfaction, and loneliness in Turkish university students. Social Behavior and Persona- lity: an international journal, 41(2): p. 203-213. https://doi. org/10.2224/sbp.2013.41.2.203.
  • Razak, M.Z.A., Abdullah, N.A.G., Nor, M.F.I.M., Usman, I.M.S. ve Che-Ani, A.I. (2011).Toward a sustainable campus: com- parison of the physical development planning of research university campuses in Malaysia. Journal of Sustainable Development, 4(4): p. 210. doi: 10.5539/jsd.v4n4p210.
  • Ren, W. (2009). A research on the subject well-being of regio- nal college students. International Journal of Psychologi- cal Studies, 1(1): p. 51-53. https://doi.org/10.18826/usee- abd.598909.
  • Sirgy, M.J. (2012). The psychology of quality of life: Hedo- nic well-being, life satisfaction, and eudaimonia. Vol. 50. Springer Science & Business Media.
  • Sirgy, M. J., Grzeskowiak, S. ve Rahtz, D. (2007). Quality of col- lege life (QCL) of students: Developing and validating a measure of well-being. Social Indicators Research, 80(2), 343-360. https://doi.org/10.1007/s11205-005-5921-9.
  • Staeger-Wilson, K. ve Sampson, D.H. (2012). Infusing JUST De- sign in Campus Recreation. Journal of Postsecondary Edu- cation and Disability, 25(3): p. 247-252.
  • Tho, N. D. (2019). Business students’ hardiness and its role in quality of university life, quality of life, and learning per- formance. Education+ Training, 61(3), 374-386. https://doi. org/10.1108/ET-03-2018-0068 .
  • Tinto, V. (1990). Principles of effective retention. Journal of The First-Year Experience & Students in Transition, 2(1): p. 35- 48.
  • Üstün, B. (2016). Örnekleme Yöntemleri. Retrieved from https:// www.phdernegi.org/wp-content/uploads/2016/03/%- C3%B6rnekleme_yontemleri.pdf.
  • Wiers-Jenssen, J., Stensaker, B. r., ve Gr gaard, J. B. (2002). Stu- dent satisfaction: Towards an empirical deconstruction of the concept. Quality in higher education, 8(2), 183-195. https://doi.org/10.1080/1353832022000004377.
  • Zizzi, S., Ayers, S.F., Watson II, J.C. ve Keeler, L. (2004). Asses- sing the impact of new student campus recreation cen- ters. NASPA Journal, 41(4): p. 588-630. DOI: 10.2202/0027- 6014.1390 .
APA SALIHOGLU T, Karasümen Açıkgöz F (2021). Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. , 53 - 60. 10.26701/uad.00000
Chicago SALIHOGLU TAYFUN,Karasümen Açıkgöz Fatma Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. (2021): 53 - 60. 10.26701/uad.00000
MLA SALIHOGLU TAYFUN,Karasümen Açıkgöz Fatma Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. , 2021, ss.53 - 60. 10.26701/uad.00000
AMA SALIHOGLU T,Karasümen Açıkgöz F Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. . 2021; 53 - 60. 10.26701/uad.00000
Vancouver SALIHOGLU T,Karasümen Açıkgöz F Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. . 2021; 53 - 60. 10.26701/uad.00000
IEEE SALIHOGLU T,Karasümen Açıkgöz F "Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği." , ss.53 - 60, 2021. 10.26701/uad.00000
ISNAD SALIHOGLU, TAYFUN - Karasümen Açıkgöz, Fatma. "Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği". (2021), 53-60. https://doi.org/10.26701/uad.00000
APA SALIHOGLU T, Karasümen Açıkgöz F (2021). Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), 4(1), 53 - 60. 10.26701/uad.00000
Chicago SALIHOGLU TAYFUN,Karasümen Açıkgöz Fatma Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online) 4, no.1 (2021): 53 - 60. 10.26701/uad.00000
MLA SALIHOGLU TAYFUN,Karasümen Açıkgöz Fatma Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), vol.4, no.1, 2021, ss.53 - 60. 10.26701/uad.00000
AMA SALIHOGLU T,Karasümen Açıkgöz F Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online). 2021; 4(1): 53 - 60. 10.26701/uad.00000
Vancouver SALIHOGLU T,Karasümen Açıkgöz F Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online). 2021; 4(1): 53 - 60. 10.26701/uad.00000
IEEE SALIHOGLU T,Karasümen Açıkgöz F "Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği." Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), 4, ss.53 - 60, 2021. 10.26701/uad.00000
ISNAD SALIHOGLU, TAYFUN - Karasümen Açıkgöz, Fatma. "Üniversite Kampüslerinde Öğrenci Yaşantısının Kalitesi: GTÜÇayırova Kampüsü Örneği". Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online) 4/1 (2021), 53-60. https://doi.org/10.26701/uad.00000