Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1071 - 1099 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-12-2021

Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children

Öz:
Recent developments show the necessity of educational approaches focused oncognitive skills. It is known that scientific process skills, which are an importantcomponent of the process of acquiring knowledge, are not acquired automatically.With the spread of educational models to support these activities, measurement toolsare needed to measure the scientific process skills of children. The main purpose of thisresearch is to create a scale that can determine the level of scientific process skills heldby preschool children. In the first step, the scientific process skills scale was created forthe question pool. In the first stage, a pool of questions was created for the scientificprocess skills scale. For this, the literature and expert opinions were used. Then a pilotstudy was conducted, and the relevant questions were reviewed. The final form of thequestions was determined by again gaining expert opinion. The scale was finalizedaccording to the results obtained from the exploratory factor analysis of the datacollected from 371 preschool children. According to the findings obtained from thevalidity and reliability results, a three-dimensional scale with 26 questions wasobtained. The scale consists of communication, prediction, and measurementsubdimensions. According to the discrimination indices, it can be seen that the items’total correlations are greater than .30. The highest item-total correlations for factor 1 is.599; highest for factor 2, .590; for factor 3, which appears to be the highest, .698.According to the results of this study, it can be seen that the scientific process skillsscale can be used to measure the basic scientific process skills held by preschoolchildren
Anahtar Kelime:

Okul Öncesi Çocukları İçin Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği Geliştirme Çalışması

Öz:
Son yıllardaki gelişmeler, bilişsel becerilere odaklı eğitim yaklaşımlarının gerekliliğinigöstermektedir. Bilgi edinme sürecinin önemli bir bileşeni olan bilimsel süreç becerilerininkendiliğinden kazanılmadığı bilinmektedir. Bu nedenle, bu faaliyetleri destekleyecek eğitimmodellerinin yaygınlaşmaya başlaması ile birlikte çocukların bilimsel süreç becerileriseviyelerini ölçebilmek için ölçme araçlarına ihtiyaç vardır. Bu araştırmanın temel amacı,okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin düzeyini belirleyebilecek birölçek oluşturmaktır. İlk aşamada ölçek için madde havuzu oluşturulmuştur. Bunun içinalan yazından ve uzman görüşlerinden yararlanılmıştır. Daha sonra pilot çalışma yapılmışve ilgili maddelere gözden geçirilmiştir. Tekrar uzman görüş alınarak maddelere son haliverilmiştir. Ölçek, 371 okul öncesi çocuğundan toplanan verilerin açımlayıcı faktöranalizinden elde edilen sonuçlarına göre son halini almıştır. Yapılan geçerlilik vegüvenirlilik sonuçlarından elde edilen bulgulara göre, 3 boyutlu 26 sorudan oluşan birölçek elde edilmiştir. Ölçek; iletişim, tahmin ve ölçme alt boyutlarından oluşmaktadır. Ayırtedicilik indekslerine göre madde toplam korelasyonlarının .30’dan büyük olduğugörülmektedir. Faktör 1 için madde toplam korelasyonlarının en yüksek .599; faktör 2 içinen yüksek .590; faktör 3 için en yüksek .698 olduğu görülmektedir. Bu araştırma sonucunagöre elde edilen bilimsel süreç becerileri ölçeğinin, okul öncesi çocuklarının temel bilimsel süreç becerilerini ölçmek için kullanılabileceği görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman, B., Üstün, E. & Güler, T. (2003). 6 yaş çocuklarının bilim süreçlerini kulllanma yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 11–14.
  • Ata Aktürk, A. & Demircan, H. Ö. (2017). A review of studies on stem and steam education in early childhood. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 18(4), 757–776. Https://Doi.Org/10.1016/J.Jenvman.2018.01.013
  • Aydoğdu, B. & Ergin, Ö. (2008). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 15–36.
  • Aydoğdu, B. (2009). Bi̇li̇msel Süreç Beceri̇leri̇ (Pp. 87–113). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yildiz, E. & Buldur, S. (2012). The science process skills scale development for elementary school students. Journal Of Theoretical Educational Science, 5(53), 292–311. Retrieved From Http://Www.Keg.Aku.Edu.Tr
  • Aydoğdu, B. & Karakuş, F. (2017). Okulöncesi öğrencilerinin temel becerileri: bir ölçek geliştirme çalışması. Journal Of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 10(1), 49–72.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem (25th Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüktaşkapu, S., Çeliköz, N. & Akman, B. (2012). Yapılandırmacı bilim eğitimi programı’nın 6 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165).
  • Chuang, H. & Cheng, Y.-J. (2002). The relationships between attitudes toward science and related variables of junior high school students. Chinese Journal Of Science Education, 10(1), 1–20.
  • Çiftçi, M. (2018). Geliştirilen STEM Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılık Düzeylerine, STEM Disiplinlerini Anlamalarına ve STEM Mesleklerini Fark Etmelerine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Rize.
  • Duran, M. & Ünal, M. (2016). The impacts of the tests on the scientific process skills of the pre-school children. Us-China Education Review, 6(7), 403–411. https://Doi.Org/10.17265/2161- 623x/2016.07.002
  • Eshach, H. & Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education And Technology, 14(3), 315–336.
  • French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 138–149. Https://Doi.Org/10.1016/J.Ecresq.2004.01.004
  • Germann, P. J. & Aram, R. J. (1996). Student performances on the science processes of recording data, analyzing data, drawing conclusions, and providing evidence. Journal Of Research in Science
  • Teaching: The Official Journal Of The National Association For Research İn Science Teaching, 33(7), 773–798.
  • Hanauer, D. I. (2018). A genre analysis of student microbiology laboratory notebooks. In M. J. Curry & D. I. Hanuer (Eds.), Language, Literacy, And Learning İn STEM Education (David Ian , Vol. 53, Pp. 1689–1699). Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. Https://Doi.Org/10.1017/Cbo9781107415324.004
  • Huppert, J., Lomask, S. M. & Lazarowitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: students’ cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal Of Science Education, 24(8), 803–821.
  • Jimarez, T. (2005). Does alignment of constructivist teaching, curriculum, and assessment strategies promote meaningful learning? New Mexico State University.
  • Jones, I., Lake, V. E. & Lin, M. (2008). Early childhood science process skills. In B. Spodek & O. Saracho (Eds.), Contemporary Perspectives On Science And Technology in Earlychildhood Education (Pp. 17– 40).
  • Kanari, Z. & Millar, R. (2004). Reasoning from data: how students collect and interpret data in science investigations. Journal of Research in Science Teaching, 41(7), 748–769.
  • Karaman, H., Atar, B. & Aktan, D. Ç. (2017). Açımlayıcı faktör analizinde kullanılan faktör çıkartma yöntemlerinin karşılaştırılması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 37(3).
  • Kavak, T. (2019). STEM uygulamalarının 4. Sınıf öğrenilerinin fen ve teknolojiye yönelik tutumlarına, bilimsel süreç ve problem çözme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kershaw, P., Anderson, L. & Warburton, B. (2009). 15 By 15 a comprehensive policy framework for early human capital ınvestment in BC. Human Early Learning Partnership, (August).
  • Kunt, B., Özel, E. & Kunt, H. (2015). Determınatıon Of Scıence Process Skılls Of 60-72 Months Old Preschool Students. Eurasian Academy Of Sciences Eurasian Education & Literature Journal, 2015(October).
  • Kuru, N. (2017). Examining the science process skills of preschoolers with regards to teachers’ and children' variables. Egitim ve Bilim, 42(190), 269–279. https://Doi.Org/10.15390/Eb.2017.6433
  • Maral, Ş., Oğuz-Ünver, A. & Yürümezoğlu, K. (2012). Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 541–564.
  • Miles, E. (2010). In-service elementary teachers’ familiarity, ınterest, conceptual knowledge and performance on science process skills. Published Doctoral dissertation Southern Illinois University Carbondale. Https://Doi.Org/10.30707/Jste53.2mumba
  • Myers, B. E. (2004). Effects of investigative laboratory integration on student content knowledge and science process skill achievement across learning styles. University Of Florida.
  • Neccar, D. (2019). Fen Bilimleri Dersinde STEM Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Başarısına, Fene İlişkin Tutumlarına Ve STEM’e Yönelik Görüşlerine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Osborne, R. J., & Wittrock, M. C. (1983). Learning science: a generative process. Science Education, 67(4), 489–508. Https://Doi.Org/10.1002/Sce.3730670406
  • Öcal, S. (2018). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 60-66 Ay Çocuklarına Yönelik Geliştirilen STEM Programının Çocukların Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, M. (2004). Fen eğitiminde bilimsel süreç becerilerine dayalı laboratuar yönteminin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. Unpublished Master’s Thesis, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Özkan (2015). 60-72 aylık çocuklar için bilimsel süreç̧ becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve beyin temelli öğrenmeye dayanan fen programının bilimsel süreç̧ becerilerine etkisi. Yayınlanmış Doktora Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Padilla, M. (2010). Inquiry, process skills, and thinking ın science. Science And Children, 48(2), 8. Patrick, H., Mantzicopoulos, P., & Samarapungavan, A. (2009). Motivation for learning science in kindergarten: Is there a gender gap and does integrated inquiry and literacy instruction make a difference. Journal Of Research İn Science Teaching: The Official Journal Of The National Association For Research İn Science Teaching, 46(2), 166–191.
  • Rillero, P. (1998). Process skills and content knowledge: Science activities. Retrieved January, 10, 2006.
  • Saracho, O., & Spodek, B. (2008). Contemporary perspectives on mathematics in early childhood education. Iap.
  • Strong, M. G. (2013). Developing elementary math and science process skillsthrough engineering design ınstruction. Hofstra University.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H., & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim, Eğitim, Sanat Ve Teknoloji Dergisi (Best Dergi), 2(2), 124–138.
  • Tan, M., & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 89–101.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turpin, T., & Cage, B. N. (2004). Effect of an integrated, activity-based science curriculum on student achievement, science process skills, and science attitudes. Electronic Journal Of Literacy Through Science, 3(1), 1–17. Retrieved From Https://Www.Csun.Edu/Science/Ref/Curriculum/Reforms/Nses/Nses-Complete.Pdf
  • Yazar, F. (2019). Stem yaklaşımının fen derslerine yansımasına yönelik bir uygulama: çocuk üniversitesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yazıcı, E., Kandır, A., Yaşar, C. M. ve İnal, G. (2012). Etkinliklerle bilim eğitimi. Efil Yayınevi Yayınları.
  • Yıldırım, B. & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri, 2(2). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ecjse/issue/4899/67132
  • Zorlu, F., & Zorlu, Y. (2017). Comparison of science process skills with stem career ınterests of middle school students. Universal Journal Of Educational Research, 5(12), 2117–2124. Https://Doi.Org/10.13189/Ujer.2017.051201
APA KAVAK Ş, GÜL E (2021). Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. , 1071 - 1099.
Chicago KAVAK Şule,GÜL Ebru Deretarla Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. (2021): 1071 - 1099.
MLA KAVAK Şule,GÜL Ebru Deretarla Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. , 2021, ss.1071 - 1099.
AMA KAVAK Ş,GÜL E Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. . 2021; 1071 - 1099.
Vancouver KAVAK Ş,GÜL E Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. . 2021; 1071 - 1099.
IEEE KAVAK Ş,GÜL E "Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children." , ss.1071 - 1099, 2021.
ISNAD KAVAK, Şule - GÜL, Ebru Deretarla. "Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children". (2021), 1071-1099.
APA KAVAK Ş, GÜL E (2021). Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1071 - 1099.
Chicago KAVAK Şule,GÜL Ebru Deretarla Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.2 (2021): 1071 - 1099.
MLA KAVAK Şule,GÜL Ebru Deretarla Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.2, 2021, ss.1071 - 1099.
AMA KAVAK Ş,GÜL E Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(2): 1071 - 1099.
Vancouver KAVAK Ş,GÜL E Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(2): 1071 - 1099.
IEEE KAVAK Ş,GÜL E "Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.1071 - 1099, 2021.
ISNAD KAVAK, Şule - GÜL, Ebru Deretarla. "Scientific Process Skills Scale Development for Preschool Children". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (2021), 1071-1099.