The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course

Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 112 - 1163 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 02-12-2021

The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course

Öz:
The aim of this study is to examine the effect of scientific inquiry-based instruction onthe academic achievement of primary school fourth grade students in science course.In the study pretest-posttest control group quasi-experimental design was used. Thestudy group consisted of 100 students studying in primary schools in Giresunprovince. Research activities prepared in accordance with the inquiry-based teachingmethod based on the stages of the Inquiry-Based Instruction Method for the studentsin the "Matter and Nature" unit in the 4th grade Science Teaching Program of the 2019- 2020 academic year. To the students in the control group, activities in the textbooks inaccordance with the Science Education Program and prepared according to thetraditional method were applied. As a data collection tool, "Academic AchievementTest" was applied as a pre-test and a post-test. At the end of the application, asignificant difference was found in favor of the experimental group students.Accordingly, it was concluded that scientific inquiry-based teaching practices wereeffective in increasing the academic achievement of primary school fourth gradestudents in the Science course.
Anahtar Kelime:

Bilimsel Sorgulamaya Dayalı Öğretim Uygulamalarının İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, bilimsel sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının ilkokuldördüncü sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarıları üzerindekietkisinin incelenmesidir. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenkullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni öğrencilerin fen bilimleri dersindekiakademik başarılarıdır. Bağımsız değişkeni ise uygulanan öğretim yöntemidir. Araştırma2019-2020 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiş olup, çalışma grubunu Giresun ilindebulunan ilkokullarda öğrenim gören 100 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Deneygrubundaki öğrencilere sorgulamaya dayalı öğretim yöntemi aşamaları temel alınarakhazırlanan etkinlikler; kontrol grubundaki öğrencilere ise Fen Bilimleri ÖğretimProgramı’na uygun ders kitaplarındaki ve geleneksel yönteme göre hazırlanan etkinlikleruygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak “Akademik Başarı Testi” kullanılmıştır. VerilerIBM SPSS v24 paket programında analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre uygulamaöncesi deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarı testleri arasında anlamlıbir fark bulunmamışken yokken, uygulama sonunda deney grubu öğrencilerinin lehineanlamlı fark belirlenmiştir. Buna göre bilimsel sorgulamaya dayalı öğretimuygulamalarının Fen Bilimleri dersi Madde ve Doğası Ünitesi’nde yer alan kazanımlardikkate alınarak ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarında etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. (1990). The effects of cooperative learning and traditional teaching on university students' academic achievement, retention levels and affective characteristics. [Conference presentation]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 25- 28 Eylül.
  • Akpullukçu, S. (2011). The effect of inquiry-based learning environment on students' academic achievement, retention level and attitudes in science and technology course. Unpublished Master’s Thesis, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Alkan Dilbaz, G. (2013). Araştırma temelli öğrenmenin tutum, akademik başarı problem çözme ve araştırma becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Arslan, A. (2007). Fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğretim yönteminin kavramsal öğrenmeye etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Atun, T. (2016). Sorgulamaya dayalı fen öğretiminin 5. sınıf öğrencilerinde öğrenmeye yönelik öz düzenleme becerileri gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, G. & Balım A. G. (2013). Kavramsal değişim stratejilerine dayalı olarak hazırlanan fen ve teknoloji plan ve etkinlikleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal of Research in Education and Teaching), 22, 54-66.
  • Abdi, A. (2014). Sorgulamaya dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. Evrensel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2, 37-41.
  • Bagcı, N. (2003). Öğretim sürecinde öğrenciye ve öğrenim amacına yönelik yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 8(2), 285-307.
  • Bozdoğan, A. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler ön test-son test kontrol grubu desen ve veri analizi. Pegem Akademi.
  • Bilir, U. & Özkan, M. (2018). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 223-256.
  • Çelik, K. & Çavaş, B. (2012). Canlılarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinin araştırmaya dayalı öğrenme yöntemi ile işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 13(2), 50– 751.
  • Çeliksöz, M. (2012). Farklı düzeylerdeki sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemlerinin ilköğretim öğrencilerinin başarı, tutum, bilimsel süreç becerisi ve bilgi kalıcılıklarına etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Doğanay, A. & Karip, E. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Pegem A Yayıncılık.
  • Duban, N. & Yaşar, Ş. (2009). Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına ilişkin öğrenci görüşleri. Elementary Education Online, 8(2), 457-475.
  • Duban, N. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinin sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına göre işlenmesi: bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Evans, N. (2001). Inquiry-Based Professional Development: Letting Questions Direct Teachers' Learning. Teaching Science as Inquiry.
  • Frey, B. (2018). The SAGE encyclopedia of educational research, measurement, and evaluation (Vols. 1-4). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, http://dx.doi: 10.4135/9781506326139
  • Gençtürk, A. H. & Türkmen, L. (2007). İlköğretim 4. sınıf fen bilgisi dersinde sorgulama yöntemi ve etkinliği üzerine bir çalışma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 277-292.
  • Güler, P. (2017). Fen bilimleri öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Harlen, W. (2004). Evaluating inquiry-based science developments. The National Research Council in Preparation for A Meeting on the Status of Evaluation of Inquiry Based Science Education. Bristol.
  • Hillman, S. J., Zeeman, S. I., Tilburg, C. E. & List, H. E. (2012). My attitudes toward science (mats): the development of a multidimensional instrument measuring students. Learning Environments Research, 19(2), 203–219.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 7. MEB Yayınları.
  • Karahan, E., Canbazoğlu-Bilici, S. & Ünal, A. (2015). Integration of media design processes in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 221-240. https://doi.org/10.14689/ejer.2015.60.15
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi, (10. Baskı). Nobel Yayıncılık
  • Keçeci, G. (2014). Araştırma ve sorgulamaya dayalı fen öğretiminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Keselman, A. (2003). Supporting inquiry learning by promoting normative understanding of multivariable causality. Journal of Research in Science Teaching, 40(9), 898-921.
  • Küçükahmet, L. (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Lamb, S., Maire, Q. & Doecke, E. (2017). Key Skills for the 21st Century: an evidence-based review. http://vuir.vu.edu.au/35865/1/Key-Skills-for-the-21st-Century-Analytical-Report.pdf
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. MEB Yayınevi.
  • MEB (2018). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (3.,4.,5.,6.,7.,8. sınıflar) öğretim programı. Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Meriç, G. & Tezcan, R. (2005). Fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programlarının örnek ülkeler kapsamında değerlendirilmesi (Türkiye, Japonya, Amerika ve İngiltere örnekleri). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 62-82.
  • National Research Council, (2004). Evaluating inquiry-based science developments (commissioned paper for the meeting on the Evaluation of Inquiry-based Science), Wynne Harlen, author. Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC.
  • Niymet, D. (2015). Fen bilimleri dersinde üst bilişsel araştırmaya dayalı öğrenmenin dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarılarına ve üst bilişsel süreçlerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Ozan, C. & Karamustafaoğlu, S. (2020). Araştırma sorgulamaya dayalı yaklaşımın “maddenin değişimi” ünitesinin öğretimi üzerindeki etkisi. Trakya Eğitim Dergisi,3,599.
  • Öcal, E. & Doğan A. (2016). Eğitici drama yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersinde akademik başarılarına etkisi. Kafkas Üniversitesi, e – Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 1-2.
  • Perry, V. R. & Richardson, C. P. (2001). New Mexico fen bilgisi öğretim programı teknoloji ustası: Bir örnek sorgulama tabanlı öğrenme. Eğitimde Ontiers Konferansı (IEEE). http://dx.doi.org/10.1109/ fie.2001.963917
  • Pringle, R. M. (2004). Journal of elementary science education. Scholarship in Science Education, 16(1), 9- 19.
  • Sarı, U. & Güven, G.B. (2013). Etkileşimli tahta destekli sorgulamaya dayalı fizik öğretiminin başarı ve motivasyona etkisi ve öğretmen adaylarının öğretime yönelik görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 110-143.
  • Sarıoğlan, A. & Abacı, B. (2017). Sorgulamaya dayalı öğretimin “lamba parlaklığı” kavramının ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 164-171. https://doi.org/10.25092/baunfbed.366220.
  • Şen, C. H. (2010). An aptitude treatment interaction study: The effect of inquiry-based instruction and lecture instruction on high school students' physics achievement. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tan, Ş. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem A Akademi Yayıncılık.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. & Erdoğan, A. (2002). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşkoyan, S. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde sorgulayıcı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri, akademik başarıları ve tutumları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Öztürk, E. (2017). Araştırma sorgulamaya dayalı fen eğitimi. İçinde Demirci Güler M. P. (Ed.) Fen Bilgisi Öğretimi (ss. 301-31). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Uzunboylu, H. & Hürsen, Ç. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem A Akademi Yayıncılık.
  • Varlı, B. & Sağır, Ş. (2019). Araştırma sorgulamaya dayalı öğretimin ortaokul öğrencilerinin fen başarısı, sorgulama algısı ve üstbiliş farkındalığına etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 703.
  • Veloo, A.Perumal, S. & Viknesvary, R. (2013). Sorgulamaya dayalı öğretim, kırsal ilköğretim okullarında fen başarısına yönelik öğrenci tutumları ve öğretmen desteği. Procedia - Social and Behavioral Sciences.93,65-69. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.153.
  • Witt, C. & Ulmer, J. (2010). The Impact of Inquiry-Based Learning on the Academic Achievement of Middle School Students. Western AAAE Research Conference Proceedings.1,1.
APA yılmaz e, ÖZTÜRK AYAR E (2021). The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. , 112 - 1163.
Chicago yılmaz elif,ÖZTÜRK AYAR Elif The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. (2021): 112 - 1163.
MLA yılmaz elif,ÖZTÜRK AYAR Elif The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. , 2021, ss.112 - 1163.
AMA yılmaz e,ÖZTÜRK AYAR E The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. . 2021; 112 - 1163.
Vancouver yılmaz e,ÖZTÜRK AYAR E The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. . 2021; 112 - 1163.
IEEE yılmaz e,ÖZTÜRK AYAR E "The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course." , ss.112 - 1163, 2021.
ISNAD yılmaz, elif - ÖZTÜRK AYAR, Elif. "The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course". (2021), 112-1163.
APA yılmaz e, ÖZTÜRK AYAR E (2021). The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 112 - 1163.
Chicago yılmaz elif,ÖZTÜRK AYAR Elif The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.2 (2021): 112 - 1163.
MLA yılmaz elif,ÖZTÜRK AYAR Elif The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.2, 2021, ss.112 - 1163.
AMA yılmaz e,ÖZTÜRK AYAR E The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(2): 112 - 1163.
Vancouver yılmaz e,ÖZTÜRK AYAR E The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(2): 112 - 1163.
IEEE yılmaz e,ÖZTÜRK AYAR E "The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.112 - 1163, 2021.
ISNAD yılmaz, elif - ÖZTÜRK AYAR, Elif. "The Effect of Scientific Inquiry-Based Teaching Practices on theAcademic Achievement of Primary School Fourth Grade Students inScience Course". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (2021), 112-1163.