Yıl: 2021 Cilt: 54 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 721 - 746 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30964/auebfd.875732 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri

Öz:
Eğitim öğretim uygulamalarında rekabetin öğrenciler üzerindeki etkileri hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada öğretmenlerin görüşleri; cinsiyetlerine, hizmet sürelerine, görev yaptıkları okul türlerine (devlet-özel), mezuniyet durumlarına (lisans-lisansüstü) ve okuttukları sınıf düzeyine göre incelenmiştir. Araştırma; nicel araştırma yaklaşımına göre tasarlanmış olup betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki özel ve devlet ilkokullarında görev yapan 325 sınıf öğretmeni araştırmanın örneklemini oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen, uzman görüşüne göre düzenlenen ve örneklemde yer almayan 130 sınıf öğretmeni ile pilot uygulaması ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılan Likert tipi ölçek formu ile elde edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenler, öğrenciler arası rekabete ilişkin yargıların büyük kısmına orta düzeyde, rekabetin öğrencilerde yaratacağı olumsuz psiko-sosyal (kıskançlık, stres, kaygı, baskı, olumsuz benlik saygısı) etkilere yönelik yargılara ise ortanın üstünde katılmaktadır. Özel okulda çalışan öğretmenler rekabetin öğrenciler üzerinde yaratacağı olumsuz duygusal/ruhsal etkilerine, devlet okulunda çalışan öğretmenler ise rekabetin eğitim-öğretim sürecindeki olumlu etkilerine daha çok katılım göstermektedir. On yıla kadar mesleki kıdeme sahip olan öğretmenlerin rekabetin öğrencide yaratacağı olumsuz etkilere katılma düzeyleri 21-46 yıl kıdeme sahip öğretmenlerden daha yüksektir. Cinsiyet, mezuniyet durumu ve okutulan sınıf düzeyleri de öğretmenlerin öğrenciler arası rekabete ilişkin bazı yargılara katılma durumlarında belirleyicidir. 
Anahtar Kelime: sınıf öğretmeni Öğrenciler arası rekabet rekabetçi eğitim sistemi ilkokul neoliberalizm

Opinions of Primary School Teachers Regarding the Competition Among Students

Öz:
This research was carried out to determine the opinions of classroom teachers about the effects of competition on students in educational practices. The opinions of the teachers were analyzed according to their gender, length of service, type of school they work in (state-private), graduation level (undergraduate-graduate) and the grade level they teach. The research was designed according to a quantitative research approach and carried out in a descriptive survey model. The sample of the study consisted of 325 classroom teachers working in private and public primary schools in Yenimahalle district of Ankara. The teachers agree with the majority of the judgments about competition among students at a moderate level, and above the middle in the negative psycho-social effects (jealousy, stress, anxiety, pressure, negative self-esteem) that competition will create on students. Teachers working in private schools are more involved in the negative emotional/mental effects of competition on students, and teachers working in public schools are more likely to participate in the positive effects of competition on the educational process. Less senior teachers participated more in the negative effects of competition than high senior teachers. Gender, graduation level and the grade level taught are also determinants of teachers' participation in some judgments regarding competition among students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbayırlı, Y. B. (1998). Bir ölçek geliştirme çalışması: Rekabetçi tutum ölçeği (RTÖ); geliştirilmesi, güvenilirliği ve geçerliliği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir (Tez No. 71862).
  • Aksoy, N., Deniz, E. E. ve Algan, B. (2017). Kamu okullarındaki piyasalaşma. N. S. Baykal, A. Ural ve Z. Alica (Ed.), Eleştirel eğitim seçkisi içinde (ss. 9-31). Ankara: Pegem.
  • Aksoy, H. H., Akgündüz, M. M., Demir, N., Tunacan, S., Türk, F. ve Uğur, N. (2017). Eğitimde merkezi sınavlara ilişkin eleştiriler. N. S. Baykal, A. Ural ve Z. Alica (Ed.), Eleştirel eğitim seçkisi içinde (ss. 32-55). Ankara: Pegem.
  • Bolat, Ö. (2009, 2 Ekim). Rekabet çocukları nasıl etkiliyor? Hürriyet. http://www.hurriyet.com.tr/rekabet-cocuklari-nasil-etkiliyor-12598043 sayfasından erişilmiştir.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (2. bas.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (21. bas.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. (23. bas.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cantador, I., and Bellogin, A. (2012). Healty competititons in education trough cooperation learning. https://pdfs.semanticscholar.org/db1c/61ac1795f6cb9c97b916246c3d47d 7c015be.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Cantador, I., and Conde, J. M. (2010). Effects of competition in education: A case study in an e-learning environment. Paper presented at the IADIS Multi Conference on Computer Science and Information Systems, Albert Ludwigs University, Freiburg.
  • Clifford, M. M. (1989). Competition: Can the assets exceed the liabilities? New Designs in Youth Development, 9(1/3), 25-30.
  • Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (2018). (1 SK, 10.07.2018). Resmi Gazete, (30474, 10.07.2018).
  • Ediger, M. (2001). Cooperative learning versus competition; Which is better? Educational Resources Information Center, 1-12. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED461894.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Erkılıç, T. A. (2013). Eğitim felsefeleri açısından köy enstitüleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 1-19.
  • Gilbert, P., McEwan, K., Bellew, R., Mills, A., and Gale, C. (2009). The dark side of competition: How competitive behaviour and striving to avoid inferiority are linked to depression, anxiety, stres and self-harm. The British Phsycological Society, 82,123-136. http://doi:10.1348/147608308X379806.
  • Heinrich, A. (2014). The effects of competition in the k-12 school setting and its relationship to behavior modification. https://www.winona.edu/counselor education/Media/The_Effects_of_Competition_in_the_K-12_School_Setting_- _Spring_2014_Capstone.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Hilk, C. L. (2013). Effects of cooperative, competitive and individualistic learning structures on college student achievement and peer relationships: A series of meta-analyses (Doctoral Dissertation). http://hdl.handle.net/11299/155783 sayfasından erişilmiştir.
  • Horney, K. (1997). Günümüzün nevrotik insanı. (A. E. Bagatur, Çev.). İstanbul: Mert. İnal, K. (2008). Eğitim ve ideoloji. İstanbul: Kalkedon.
  • Johnson, D. W., Maruyama, G., Johnson, R., Nelson D., and Skon L. (1981). Effects of cooperative, competitive and individualistic goal structures on achievement: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 89(1), 47-62. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.89.1.47
  • Johnson D. W., and Johnson, R. T. (1982). Effects of cooperative, competitive and individualistic learning experiences on cross-ethnic interaction and friendships. The Journal of Social Psychology. 118(1). 47-58. https://doi.org/10.1080/00224545.1982.9924417
  • Johnson D. W., and Johnson, R. T. (1984). The effects of intergroup cooperation and intergroup competition on ingroup and outgroup cross-handicap relationships. The Journal of Social Psychology. 124(1), 85-94. https://doi.org/10.1080/00224545.1984.9924540
  • Johnson D. W., and Johnson, R. T. (1985). Relationships between black and white students in intergroup cooperation and competition. The Journal of Social Psychology. 125(4), 421-428. https://doi.org/10.1080/00224545.1985.9713521
  • Johnson D. W., and Johnson, R. T. (2017, September). Cooperative learning. Paper presented in Inovacion Educacion I. Congresso Internacional. https://2017.congresoinnovacion.educa.aragon.es/documents/48/David_Johnso n.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Johnson, R. T., Johnson D. W., and Stanne M. B. (1985). Effects of cooperative and individualistic goal structures on computer assisted instruction. Journal of Educational Psychology, 77(6), 668-677. http://dx.doi.org/10.1037/0022- 0663.77.6.668
  • Kalowole, E. B. (2007). Effects of competitive and cooperative learning strategies on academic performance of Nigerian students in mathematics. Educational Research and Review. 3(1), 33-37.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Kavramlar ilkeler teknikler. (31. bas.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keskin, D. (2012). Bitmeyen sınavlar, yaşanmayan hayatlar. Eğitimde paradigma değişimi. (1. bas.) Ankara: Dipnot Yayınları
  • Kohn, A. (1992). No contest: The case against competition. Boston New York: Houghton Mifflin.
  • Köroğlu, A. (2008). Lise öğrencilerinin mükemmeliyetçi özellikleri ile rekabetçi tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir (Tez No. 231791).
  • Ladd, H. F., and Fiske, E. B. (2003). Does competition improve teaching and learning? Evidence from New Zeland. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25(1), 97-112.
  • Malkoç, A. ve Erginsoy, D. (2012). Rekabetçi tutum, bilişsel çarpıtmalar ve çok boyutlu kıskançlık. Psikoloji Çalışmaları/ Studies in Psychology, 28, 1-14. http://dergipark.gov.tr/iupcd/issue/9405/117911 sayfasından erişilmiştir.
  • Mincemoyer, C. (1994). Cooperation, competition, and kids. https://extension.psu.edu/programs/4h/members/projectsresources/healthylifee d/cooperation-competition-and-kids/CompetSelfEsteem.pdf. sayfasından erişilmiştir
  • Okçabol, R. (2007). Küreselleşme ve eğitim. E. Oğuz ve A. Yakar (Eds.) Küreselleşme ve eğitim içinde (ss. 141-163). Ankara: Dipnot.
  • Shindler, J. (2009). Transformative classroom management. San Francisco: Jossey Bass A Willey Imprint.
  • Skon, L. Johnson, D. W., and Johnson, R. T. (1981). Cooperative peer interaction versus individual competition and individualistic efforts: Effects on the acquisition of cognitive reasoning strategies. Journal of Educational Psychology. 73(1), 83-92.
  • Sönmez, V. (2019). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı.
  • Sözer, E. (2008). Eğitimin felsefi temelleri. Gültekin, M. (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (ss. 57-75). Eskişehir: Web.
  • Thousand, J., Villa, A., and Nevin, A. (1994). Creativity and Collaborative Learning. Baltimore: Brookes Press.
  • Türk Dil Kurumu (2019). Türkçe sözlük. Ankara: TDK.
  • Üresin, B. (2012). Beden eğitimi derslerinde uygulanan bireysel rekabetçi ve işbirlikli hedef yönelimlerinin ilköğretim 2. kademesinde okuyan öğrencilerin beden eğitimi derslerine yönelik tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir (Tez No. 326345).
  • Verhoeff, T. (1997). The role of competitions in education. Future World: Educating For The 21st Century. https:// pdfs.semanticscholar.org/6f2c/fcc7123ec0dffe3f745107c3f4cb5233f552.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yenidünya, A. (2005). Lise öğrencilerinde rekabetçi tutum, benlik saygısı ve akademik başarı ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir. (Tez No. 189026).
  • Yılmaz, M. T. (2014). Obez benlik: Narsisizm. Eleştirel Pedagoji, 6(35), 55-65.
  • Zhao, X. (2015). Competition and compassion in Chinese secondary education. New York: Palgrave Macmillan.
APA Kurumanoğlu M, AKSOY N (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. , 721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
Chicago Kurumanoğlu Merve,AKSOY Naciye Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. (2021): 721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
MLA Kurumanoğlu Merve,AKSOY Naciye Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. , 2021, ss.721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
AMA Kurumanoğlu M,AKSOY N Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. . 2021; 721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
Vancouver Kurumanoğlu M,AKSOY N Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. . 2021; 721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
IEEE Kurumanoğlu M,AKSOY N "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri." , ss.721 - 746, 2021. 10.30964/auebfd.875732
ISNAD Kurumanoğlu, Merve - AKSOY, Naciye. "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri". (2021), 721-746. https://doi.org/10.30964/auebfd.875732
APA Kurumanoğlu M, AKSOY N (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(3), 721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
Chicago Kurumanoğlu Merve,AKSOY Naciye Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 54, no.3 (2021): 721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
MLA Kurumanoğlu Merve,AKSOY Naciye Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.54, no.3, 2021, ss.721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
AMA Kurumanoğlu M,AKSOY N Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 54(3): 721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
Vancouver Kurumanoğlu M,AKSOY N Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 54(3): 721 - 746. 10.30964/auebfd.875732
IEEE Kurumanoğlu M,AKSOY N "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54, ss.721 - 746, 2021. 10.30964/auebfd.875732
ISNAD Kurumanoğlu, Merve - AKSOY, Naciye. "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenciler Arası Rekabete İlişkin Görüşleri". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 54/3 (2021), 721-746. https://doi.org/10.30964/auebfd.875732