Yıl: 2020 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 690 - 705 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31592/aeusbed.740070 İndeks Tarihi: 10-12-2021

Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri

Öz:
Bu çalışma, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından açılan Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları’nı (DYK) kaynaştırma öğrencilerinin görüşleri çerçevesinde incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın deseni, nitel araştırma yaklaşımlarından özel durum çalışması olarak belirlenmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış mülakat formu ile 2019-2020 eğitim öğretim yılında toplanmıştır. Çalışmanın katılımcı grubunu Van ili Tuşba ilçesinde bulunan iki farklı ortaokulda, 2019-2020 eğitim öğretim yılında ortaokul 5., 6., 7., ve 8. sınıfta öğrenim gören dört kız ve iki erkek öğrenci olmak üzere toplamda altı kaynaştırma öğrencisi oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, betimsel ve içerik analizinden faydalanılmıştır. Bu çalışmanın bulgularında; Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları hakkında kaynaştırma öğrencilerinin genel olarak olumlu görüşe sahip oldukları fakat uygulamanın bazı noktalarında eksikliklerin bulunmasından dolayı da olumsuz görüşe sahip oldukları tespit edilmiştir. Kaynaştırma öğrencileri, merkezi sınavlara hazırlanmalarına, akademik başarılarını artırmaya ve çalışma ortamı oluşturmaya bu kursların yardımcı olduklarını belirtmişlerdir. Ayrıca kurslar konusunda kaynaştırma öğrencileri anlamadıkları konu ve soruların tekrarının yapılmasıyla vakitlerinin verimli geçmesini bir fırsat olarak görmelerine karşın derslerde kullanılan yazılı materyallerde yazı puntolarının küçük olmasını eleştirmektedirler. Bunun yanı sıra öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerinde bazı değişiklikler yaparak kaynaştırma öğrencilerinin de bu etkinliklere aktif olarak katılmalarını sağlamaları gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ortaya çıkan sonuçların başta Millî Eğitim Bakanlığı olmak üzere kurslar ile ilgili tüm paydaşlara yol göstereceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Inclusive Students' Opinions on Supporting Formal Education Courses

Öz:
This study was carried out with the aim of examining the Formal Education Support and Training Courses opened by the Ministry of National Education from the perspective of inclusive students. The research employs case study and qualitative research approach. The data were collected in the 2019-2020 academic year and semi-structured interviews were used. The participants of this research are six inclusive students studying in two different secondary schools located in the province of Tusba in Van province. Four female and two male students studying in the 5th, 6th, 7th and 8th grades participated the research. Descriptive and Content analysis was used to analyse the data. The findings show that students had positive experiences and views about the supporting and training courses, but they also pointed out some of the problems. Students think that courses help them prepare for central exams, increase their academic success and create a working environment. Although they see the courses as an opportunity to catch up with the topics they have not fully understood, they mentioned that font sizes in materials are too small for them to read. In addition, it was concluded that teachers make some changes in classroom activities to ensure that inclusive students participate meaningfully. The results of this research has the potential to guide all stakeholders involved in preparation of these courses, especially the Ministry of National Education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atlan, N. (2019). Ortaokula devam eden kaynaştırma öğrencilerinin yaşam doyumları, aile işlevleri ve kaynaştırma hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Batu, S. Kırcaali-İftar, G. ve Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5, 33-50.
  • Batu, S. Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Yayıncılık.
  • Demir, M. K. ve Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, 719-732.
  • Deniz, E. ve Çoban, A. (2019). Kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(70), 734-761.
  • Denzin, N. K. and Lincoln, Y. S. (1994). The research process. In N. K. Denzin and Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research, 45-81. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Disability Discrimination Act. (1992). http://www.legislation.gov.uk/ukpga/1995/50/contents adresinden 15.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Doğu, M. B. (2017). Okul öncesi eğitimde sınıflarında kaynaştırma öğrencisi bulunan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Evans, C., Williams, J. B., King, L. and Metcalf, D. (2010). Modeling, guided instruction, and application of UDL in a rural specail educationteacher preparation program. Rural Special Education Quarterly, 29, 41-48.
  • Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Gül, S. O. (2014). Farklılaştırılmış öğretim ve uyarlamalar. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 111-123.
  • Gül, S. O. ve Vuran, S. (2015). Normal sınıflara devam eden özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırma uygulamasına ilişkin görüşleri ve karşılaştıkları sorunlar. Eğitim ve Bilim, 40(180), 169-195.
  • Gürgür, H. (2005). Kaynaştırma uygulamasının yapıldığı ilköğretim sınıfında işbirliği ile öğretim yaklaşımının incelenmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5, 1-13.
  • Kargın, T. (2008). Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama ve öğretimin bireyselleştirilmesi. H. İ. Diken (Ed.), Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim içinde (s. 59-87). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırcaali-İftar, G. (1992). Özel eğitimde kaynaştırma. Eğitim ve Bilim, 16, 45-50.
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Lewis, R. B. and Doorlag, D. H. (1999). Teaching special students in general education classrooms. Prentice Hall.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (1973). Türk millî eğitim temel kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • MEB. (2005). İlköğretim ve orta öğretim kurumları sosyal etkinlikler yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.23639&MevzuatIliski=0&sourceX mlSearch=sosyal%20etkinlikler adresinden 15.11.2019 tarihinde erişildi.
  • MEB. (2006). Özel Eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://orgm.meb.gov.tr/www/ozel-egitimhizmetleri-yonetmeligi-yayimlandi/icerik/1089 adresinden 15.11.2019 tarihinde erişildi.
  • MEB. (2007). Mesleki eğitim ve öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi: Çocuk gelişimi ve eğitimi (Zihinsel engelliler). http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Zihinsel%20Engelliler.pdf adresinden 23.12.2019 tarihinde erişildi.
  • MEB. (2010). İlköğretim okullarındaki kaynaştırma uygulamalarının değerlendirilmesi. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/ilk_kaynas_eg_uyg_deg.pdf adresinden 15.12.2019 tarihinde erişildi.
  • MEB. (2019). Okullarımızda neden, niçin, nasıl kaynaştırma? Yönetici, öğretmen ve aile kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/yayimlar/kaynastirma/kaynastirma.pdf adresinden 17.10.2019 tarihinde erişildi.
  • MEB. (2020). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetme ligi_07072018.pdf adresinden 17.01.2020 tarihinde erişildi.
  • Miles, B. M. & Huberman A. M., (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. California, USA: Sage Publications.
  • Orakçı, Ş. F., Aktan, O., Toraman, Ç. ve Çevik, H. (2016). The influence of gender and special education training on attitudes towards ınclusion. International Journal of Instruction, 9(2), 107-122.
  • Pliner, S. M. and Johnson, J. R. (2004). Historical, theoretical, and foundational principles of universalinstructional design in higher education. Equity & Excellence in Education, 37, 105- 113.
  • Prater, M. A. (2006). Teaching strategies for students with mild to moderate disabilities. New Jersey: Pearson Allyn & Bacon.
  • Sarıca, R. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğretmen görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 48(221), 91-122.
  • Shaw, R. A. (2011). Employing universal design for learning. New Directions for Student Services, 134, 21-33.
  • Nartgün, Ş. S. ve Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(4), 537-564.
  • Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2010). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları. Ankara: Kök Yayınevi.
  • Tomlinson, C. A. (2005). Grading and differentiation: Paradox or good practice? Theory into Practice, 44, 262-269.
  • Türk, N. (2011). İlköğretim okullarında uygulanan kaynaştırma eğitimi ile ilgili sosyolojik bir araştırma (Denizli örneği). Doktora tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Ünsal, S. ve Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-118.
  • Yazıcıoğlu, T. (2018). Kaynaştırma uygulamalarının tarihsel süreci ve Türkiye’de uygulanan kaynaştırma modelleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 92-110.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA SANCA M, Bakırcı H (2020). Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. , 690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
Chicago SANCA Münevver,Bakırcı Hasan Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. (2020): 690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
MLA SANCA Münevver,Bakırcı Hasan Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. , 2020, ss.690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
AMA SANCA M,Bakırcı H Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. . 2020; 690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
Vancouver SANCA M,Bakırcı H Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. . 2020; 690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
IEEE SANCA M,Bakırcı H "Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri." , ss.690 - 705, 2020. 10.31592/aeusbed.740070
ISNAD SANCA, Münevver - Bakırcı, Hasan. "Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri". (2020), 690-705. https://doi.org/10.31592/aeusbed.740070
APA SANCA M, Bakırcı H (2020). Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
Chicago SANCA Münevver,Bakırcı Hasan Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6, no.3 (2020): 690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
MLA SANCA Münevver,Bakırcı Hasan Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.6, no.3, 2020, ss.690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
AMA SANCA M,Bakırcı H Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 6(3): 690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
Vancouver SANCA M,Bakırcı H Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 6(3): 690 - 705. 10.31592/aeusbed.740070
IEEE SANCA M,Bakırcı H "Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri." Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, ss.690 - 705, 2020. 10.31592/aeusbed.740070
ISNAD SANCA, Münevver - Bakırcı, Hasan. "Kaynaştırma Öğrencilerinin Örgün Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Görüşleri". Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6/3 (2020), 690-705. https://doi.org/10.31592/aeusbed.740070