KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl: 2021 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 269 - 285 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.47107/inifedergi.978043 İndeks Tarihi: 29-07-2022

KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ

Öz:
Kişilerarası iletişim sözlü ve sözsüz mesaj değişimi yoluyla, bilgiler, anlamlar ve duygular aracılığıyla kişiler tarafından paylaşılan bir süreç olarak tanımlanmıştır. İzlenim yönetimi diğerlerinin algılarını etkilemek için davranışların stratejik yönetimini eşitlemektedir. Jones ve Pittman tarafından niteliklerini tanıtma, kendini sevdirme, örnek davranışlar sergileme, kendini acındırma ve gözdağı verme (tehdit davranışları) olarak 5 izlenim yönetimi taktiği ortaya konulmuştur. Saldırgan izlenim yönetimi taktikleri pozitif bir izlenim oluşturmak ve bir kişinin sosyal profilini yükseltmesi için önemli bir araçtır. Bu taktiklerin her birinin bir aktörün amacı doğrultusunda ilerlemesi için tasarlanmış benzersiz bir stile sahip olduğu belirtilmiştir. Bu çalışmanın amacı; izlenim yönetimi taktiklerinin ve kişilerarası iletişim becerilerinin bireylerin başarısında etkili olup olmadığını incelemektir. Bu bağlamda Umudunu Kaybetme filmi ve karakterleri ele alınarak; izlenim yönetimi taktikleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Kişilerarası iletişim çerçevesinde izlenim yönetimi ve izlenim yönetimi taktiklerine değinilerek Umudunu Kaybetme filminin analiz edildiği çalışmada, Jones ve Pittman’ın 5 saldırgan izlenim yönetimi taktiğine ve kişilerarası iletişim becerilerine ilişkin örnekler gösterilmiştir. Analiz sonucunda Umudunu Kaybetme filminde saldırgan izlenim yönetimi taktiklerinden Kendine Sevdirme, Niteliklerini Tanıtma ve Örnek Davranışlar Sergileme izlenim yönetimi taktiklerinin kullanıldığı gözlemlenmiştir. Bununla birlikte kişilerarası iletişim becerilerinin ve izlenim yönetimi taktiklerinin iş görüşmeleri, mülakatlar, satış ve pazarlama anlaşmaları vb. tüm izlenim yönetimi aşamalarında etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışmada Umudunu Kaybetme filmi analiz edilerek, kişilerarası iletişim becerileri, izlenim yönetimi, günlük yaşamda saldırgan izlenim yönetimi taktikleri gibi konular ve özellikle iş görüşmelerinde hangi izlenim yönetimi taktiklerinin kullanıldığı ve nasıl sonuçlar elde edildiği konuları ele alınmıştır. Sonuç olarak değerlendirildiğinde, çalışma izlenim yönetimi ve kişilerarası iletişim becerileri gibi konularda alana katkıda bulunabilecektir.
Anahtar Kelime: film analizi kişilerarası iletişim izlenim izlenim yönetimi iletişim psikolojisi

IMPRESSION MANAGEMENT AND IMPRESSION MANAGEMENT TACTICS IN THE LIGHT OF INTERPERSONAL COMMUNICATION: THE SAMPLE FILM OF THE PURSUIT OF HAPPINESS

Öz:
Interpersonal communication defines as shared process by individuals through information, means and emotions by means of verbal and nonverbal message change. Impression management equalizes strategic management of behaviours to affect perceptions of others. Jones and Pittman have exhibited the five impression management tactics. These impression management tactics involve Ingratiation, Exemplification, Self-Promotion, Supplication and Intimidation. Aggressive impression management tactics is an important means to enhance social profile of a person and to constitute a positive impression. It is indicated that every one of these tactics have an unique style designed to develop in accordance with the aim of actor. The aim of this study is to examine whether is effective in success of individuals of impression management tactics and interpersonal communication skills. In this context, it is evaluated as part of impression management tactics by discussing the Pursuit of Happiness film and characters. In study analyzed of the Pursuit of Happiness film by is mentioning to impression management and impression management tactics in the context of interpersonal communication it is shown that examples regarding interpersonal communication skills and Jones and Pittman’s the five aggressive impression management tactics. In result of analysis it is observed that in the Pursuit of Happiness film is used Exemplification, Self-Promotion and Ingratiation from agressive impression management tactics. That being said, it is concluded that interpersonal communication skills and impression management tactics have influence in all impression management levels such as job interviews, sales and marketing agreements. In this study topics like interpersonal communication skills, impression management, assertive impression management tactics in daily life and especially impression management tactics how used and how result in job interview is discussed by analyzing the Pursuit of Happiness film. As a result, the study can be contributed in topics like impression management tactics and interpersonal communication skills.
Anahtar Kelime: interpersonal communication impression management

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allen, M. W. and Caillouet, H. R. (1994). Legitimation endeavors: Impression management strategies used by an organization in crisis. Communication Monographs, 61(1), 44-62.
  • Archer, D. (2018). Impression management in the early modern English courtroom. Journal of Historical Pragmatics, 19, 205-222.
  • Avery, R. D. and McKay, F. P. (2006). Target practice: An organizational impression management approach to attracting minority and female job applicants. Personnel Psychology, 59, 157-187.
  • Barrick, R. M., Shaffer, A.J. and DeGrassi, W. S. (2009). What you see may not be what you get: Relationship among self presentation tactics and rating of interview and job performance. Journal of Applied Psychology, 94(6),1394-1411.
  • Berger, J. (2014). Word of mouth and interpersonal communication: A functional view. Journal of Consumer Psychology, 1-63.
  • Bolino, C. M. and Turnley, H.W. (2003). More than one way to make an impression: Exploring profiles of impression management. Journal of Management, 29(2), 141- 160.
  • Bolino, C. M. (1999). Citizenship and impression management: Good soldiers and good actors. Academy of Management Review, 24(1), 82-98.
  • Bolino, C. M., Kacmar, K. M., Turnley, H. W. and Gilstrap, J.B. (2008). A multi-level review of impression management motives and behaviors. Journal of Management, 34(6), 1080-1109.
  • Bolino, C. M., Klutz, C .A. and Daniels, D. (2014). The impact of impression management over time. Journal of Managerial Psychology, 29(3), 266-284.
  • Bolino, C. M., Varela, A. J., Bande, B. and Turnley, H. W. (2006). The impact of impression management tactics on supervisor ratings of organizational citizenship behaviour. Journal of Organizational Behaviour, 27, 281-297.
  • Chambers, D. (2013). Social media and personal relationships-online intimacies and networked friendship. New York: Palgrave Macmillan.
  • Crant, J. M. (1996). Doing more harm than good: When is impression management likely to evoke a negative response? Journal of Applied Social Psychology, 26(16), 1454- 1471.
  • Çetin, F. ve Basım, H. N. (2010). Ġzlenim yönetimi taktiklerinde öz yeterlilik algısının rolü. Erciyes Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35, 255-269.
  • Drory, A. and Zaidman, N. (2007). Impression management behaviour: Effects of the organizational system, Journal of Managerial Psychology, 22(3), 290-308.
  • Dubrin, J. A. (1994). Sex differences in the use and effectiveness of tactics of impression management. Psychological Reports, 74, 531-544.
  • Dubrin, J. A. (2011). Impression management in the workplace-research, theory and practice. New York and London: Routledge.
  • Ellis, P. J. A., West, J., Bradley, R. M. A and Deshon, P. R. (2002). The use of impression management tactics in structured interviews: A function of question type. Journal of Applied Psychology, 87(2), 1200-1208.
  • Gwal, R. (2015). Tactics of impression management: Relative success on workplace relationship. The International Journal of Indian Psychology, 2(2), 37-44.
  • Hargie, O. (2011). Skilled interpersonal communication research, theory and practice, 5th edition, London and New York: Routledge Taylor&Francis Group.
  • Harris, J. K., Kacmar, K. M., Zivnuska, S. and Shaw, D. J. (2007). The impact of political skill on impression management effectiveness. Journal of Applied Psychology, 92(1), 278-285.
  • Hartley, P. (2014). KiĢilerarası iletiĢim, (Çev. Ü. Doğanay, M. AktaĢ Yamanoğlu, B. ġimĢek, P. Özdemir, H. Karaaslan ġanlı, Ġ. Özdemir TaĢtan). Ankara: Ġmge Kitabevi.
  • Hooghiemstra, R. (2000). Corporate communication and impression management-new perspectives why companies engage in corporate social reporting. Journal of Business Ethics, 27, 55-68.
  • Huang, H. Y. (2014). Self-presentation tactics in social media. 2014 International Conference on Social Science (ICSS2014), Atlantis Press, 416-421.
  • Jones, E. E and Pittman, S. T. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation, J. Suis (Ed.), Psychological perspectives on the self (p. 231-262). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Kenrick, T. D.(2019). The four „dark personality‟ traits, (Çevrimiçi), https://www.psychologytoday.com/intl/blog/sex-murder-and-the-meaninglife/201412/the-four-dark-personality-traits, 20 Ocak 2019.
  • Kuznekoff, H. J. (2013). Comparing impression management strategies across social media platforms, Social networking and impression management –self presentation in the digital age, Ed.by. Carolyn Cunningham, United Kingdom, Lexington Books, 13- 21.
  • Mehdizadeh, S. (2010). Self-presentation 2.0: Narcissism and self-esteem on Facebook. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 13(4), 357-364.
  • Meydan, C. H. (2011). Örgütsel ortamda tükenmiĢliğin izlenim yönetimi taktikleri ile iliĢkisi. EskiĢehir Osmangazi Üniversitesi ĠĠBF Dergisi, 6(2), 287-307.
  • Oğuzhan, T., Köksal, K. ve Turgut, E. (2015). Ġzlenim yönetimi taktiklerinin, örgüt içi sosyal konuma etkisi: Kamu üniversitesinde bir çalıĢma. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 25, 89-107.
  • Paulhus, D. L., Westlake, B. G., Calvez, S. S. and Harms, P. D. (2013). Self presentation style in job interviews: The role of personality and culture. Journal of Applied Social Psychology, 43, 2042-2059.
  • Rosenfeld, P., Edwards, E. J. and Thomas, D. M. (2014). Impression management. Wiley Encyclopedia of Management, John Wiley&Sons Ltd.
  • Roulin, N. and Levashina, J. (2016). Impression management and social media profiles, In social media in employee selection and recruitment. Springer, Cham, 223-248.
  • Rudman, A. L. (1998). Self-promotion as a risk factor for women: The costs and benefits of counterstereotypical impression management. Journal of Personality and Social Psychology, 74(3), 629-645.
  • Schlenker, R. B. and Pontari, A. B. (2000). The strategic control of information: Impression management and self-presentation in daily life, A. Tesser, R. B. Felson, J. M. Suls (Ed.), Psychological Perspectives on Self and Identity, (p.199-232.) American Psychological Association.
  • Schlenker, R. B. and Weigold, F. M. (1992). Interpersonal processes involving impression management regulation and management. Annual Review Psychology, 43, 133-168.
  • Schniederjans, D., Cao, S. E., Schniederjans, M. (2013). Enhancing financial performance with social media: An impression management perspective. Decision Support Systems, 55, 911-918.
  • Sinemalar.com (2021). https://www.sinemalar.com/film/295/umudunu-kaybetme Snyder, M. (1974). Self monitoring of expressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 30(4), 526-537.
  • Stanton, P., Stanton, J. and Pires, G. (2004). Impression of an annual report: An experimental study. Corporate Communications: An International Journal, 9.
  • Stevens, K. C. and Kristof, L. A.(1995). Making the right impression: A field study of applicant ımpression management during job interviews. Journal of Applied Psychology, 80(5), 587-606.
  • Suhaimi, A. W., Marzuki, N. A. and Mustaffa, C. S. (2014). The relationship between emotional intelligence and interpersonal communication skills in disaster management context: A proposed framework. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 155, 110-114.
  • Tabak, A., Basım, N., Tatar, Ġ. ve Çetin, F. (2010). Ġzlenim yönetimi taktiklerinde beĢ faktör kiĢilik özelliklerinin rolü: Savunma sanayiinde bir araĢtırma. Ege Akademik BakıĢ Dergisi, 10, 539-557.
  • Tedeschi, J. and Riess, M. (1981). Identities, the phenomenal self and laboratory research, Impression management theory and social psychological research, Edited by James Tedeschi, Academic Press.
  • Tsai, W.-C., Huang, T.-C., Wu, C.-Y. and Lo, I-H. (2010). Disentangling the effects of applicant defensive impression management tactics in job interviews. International Journal of Selection and Assessment, 18(2), 131-140.
  • Wayne, J. S. and Liden, C. R. (1995). Effects of impression management on performance ratings: A longitudinal study. Academy of Management Journal, 38(1), 232-260.
  • Wood, T, J. (2015). Interpersonal communication everyday encounters. USA: Cengage Learning.
  • Zivnuska, S., Kacmar, K. M., Witt, L. A., Carlson, S. D. and Bratton, K. V. (2004). Interactive effect of impression management and organizational politics on job performance. Journal of Organizational Behaviour, 25(5), 627-640.
APA Kavut S (2021). KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. , 269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
Chicago Kavut Sevgi KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. (2021): 269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
MLA Kavut Sevgi KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. , 2021, ss.269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
AMA Kavut S KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. . 2021; 269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
Vancouver Kavut S KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. . 2021; 269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
IEEE Kavut S "KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ." , ss.269 - 285, 2021. 10.47107/inifedergi.978043
ISNAD Kavut, Sevgi. "KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ". (2021), 269-285. https://doi.org/10.47107/inifedergi.978043
APA Kavut S (2021). KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
Chicago Kavut Sevgi KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, no.2 (2021): 269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
MLA Kavut Sevgi KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.6, no.2, 2021, ss.269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
AMA Kavut S KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2021; 6(2): 269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
Vancouver Kavut S KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2021; 6(2): 269 - 285. 10.47107/inifedergi.978043
IEEE Kavut S "KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ." İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6, ss.269 - 285, 2021. 10.47107/inifedergi.978043
ISNAD Kavut, Sevgi. "KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ". İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/2 (2021), 269-285. https://doi.org/10.47107/inifedergi.978043