Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 24 - 264 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-12-2021

Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği

Öz:
Louis Althusser ideolojiyi siyasal ve toplumsal rolleri bulunan bir tasarım olarak değerlendirmiş; temel fonksiyonunu ise, toplumsal yapının ve üretim ilişkilerinin devam ettirilmesi olarak görmüştür. Birey; farkında olmadan ya da milliyet, tarihsel öğrenim, sosyo-politik ortam ve sonrasında oluşan psikolojik yaklaşımlar gibi nedenlerle doğruluğuna inanarak, ideolojik etkiye maruz kalmaktadır. Bu yönlendirme sürecinde birey, yine Althusser’in ifadesiyle, devletin ideolojik aygıtları olan eğitim, din, siyaset, kültür, aile, haberleşme ve sanat gibi unsurlardan etkilenir ya da mevcut bakış açısını güçlendirmek için onlardan faydalanır. Bu bağlamda elinizdeki makale; Althusser’in ideoloji kavramını, devletin ideolojik aygıtları çerçevesinde açıklamayı ve çağrılma aracılığıyla özneleştirilmiş bireyin ideolojiyle çevrelenmiş hayatında, söz hakkı olup olmadığını tartışmayı amaçlamaktadır. Diğer bir ifadeyle çalışma; zamanla ideolojilerin mücadele alanı olan hegemonik süreçlerin bireyler üzerindeki etkilerini anlama çabasının ürünüdür. Bu amaçla; bir animasyon filmi olan Persepolis örnekliğinde, Althusser’in devletin ideolojik aygıtları kuramının ne şekilde ve hangi kalıplarla yansıtıldığı ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Filmin analizi doküman incelemesi yoluyla yapılmış, yöntem olarak önceden belirlenmiş ölçütleri karşılayan olguların çalışıldığı ölçüt örnekleme metodu benimsenmiştir. Yapılan değerlendirmede; devletin, ideolojik aygıtlar aracılığıyla birey üzerinde hegemonya kurmaya çalıştığı, bireyin ise ancak Gramsci’nin alternatif hegemonya alanlarını kullanarak ve Hall’un bahsini ettiği okuma süreçlerini geliştirmesiyle bu durumdan kurtulabileceği, ancak bunun gerçekleşmesinin hegemonyanın derecesine bağlı olarak yoğun işletildiği dönemlerde çok zor olduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte, hegemonyanın güçlü ideolojik etkisine rağmen, egemen doktrinlerden farklı bir yaklaşıma sahibi olmanın, her koşulda mümkün olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler ideoloji, hegemonya, devletin ideolojik aygıtları, politik psikoloji, sinema
Anahtar Kelime:

Hegemonic Ideology, Individual and Psycho-Political Interactions: The Case Of Persepolis Movie

Öz:
Louis Althusser defines ideology as a design that undertakes social and political roles and states that the main function of ideology is the sustainability in social structure and production relationships. An individual either unconsciously or through her/his socio-political, nationalist and historical backgrounds and because of the adventitiously merging psychological approaches, intentionally is influenced by the ideologies. According to him, the individual during the process of this ideological interactions is influenced by the state apparatus such as education, religion, politics, culture, family, media and art or s/he benefits from them to empower her/his present approaches. In this regard, this study aims to examine Althusser’s ideology approach within the context of ideological state apparatus and tries to find out if the individuals have right to say in an atmosphere where they have been surrounded by ideologies. In other words, this article is a study of understanding the influence of the hegemonic processes which in the long run become the battlefield of ideologies. Therefore, through the case of Persepolis, this study aims to analyse the reflections of Althusser’s ideological state apparatus theory in an animated movie how and in what forms the theory is represented. The movie analysed through document analysis and the method at this review has been criterion sampling that meet some predetermined criterion of importance. The analysis suggests that the state, tries to structure a hegemony on the individuals through the ideological apparatus and the individuals, although seems quite difficult especially when and where hegemony is dominated, can only get rid of this influence by using Gramsci’s alternative hegemony fields and developing the reading process which Hall points out. The inquiry also suggests that despite the powerful ideological influence of the hegemony, it is always possible to have different approaches under any circumstances. Keywords ideology, hegemony, ideological state apparatus, political psychology, cinema
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adanır, O. (2003). Sinemada anlam ve anlatım. (2. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Adorno, T. (2002). The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture. London: Routledge.
  • Althusser, L. (2001). Lenin and Philosophy and Other Essays. New York: Monthly Review Press.
  • Althusser, L. (2002). Marx için. (çev. Işık Ergüden). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Althusser, L. (2008). On Ideology (Radical Thinkers). New York: Verso.
  • Althusser, L. (2010). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. Çev. Alp Tümertekin, (4. Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Althusser, L. (2014.). On the reproduction of capitalism: ıdeology and ıdeological state apparatuses. New York: Verso.
  • Bank, B. (2016). Althusser’in Düşüncesinde Toplum ve İdeoloji. Amme Idaresi Dergisi, 49(2), 1- 38.
  • Bates, T. R. (1975). Gramsci and the Theory of Hegemony. Journal of the History of Ideas, 36(2), 351-366.
  • Buci-Glucksmann, C. (2012). Hegemonya ve Rıza: Politik Bir Strateji. A. Showstack Sassoon (Der.) Gramsci’ye Farklı Yaklaşımlar (ss. 121-133). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Chomsky, N. & Herman, E. (1995). Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. London: Vintage.
  • Eagleton, T. (2011). Marx neden haklıydı. Çev. Oya Köymen. İstanbul: Yordam Yayınları.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. Çev. Süleyman İrvan. (2. Basım). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gramsci, A. (2016). Hapishane Defterleri. Çev. Aycan Özüpek, Ankara: Dorlion Yayınları.
  • Güler, N. (2014). İletişim, toplumsal cinsiyet ve ideoloji. Journal of Yasar University, 9(34), 6023- 6043.
  • Güngör, S. (2001). Althusser’de İdeoloji Kavramı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 221- 231.
  • Gürçınar, P. (2015). Althusser ve Marks’ın ideoloji kavramlarının karşılaştırılması. Journal of International Social Research, 8(41), 449- 457.
  • Hall, S. (2005a). Anlamlandırma, Temsil, İdeoloji: Althusser ve Post-yapısalcı Tartışmalar. Kitle İletişim Kuramları (ss. 359- 394). Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Hall, S. (2005b). The problem of ıdeology: Marxism without guarantees. Stuart Hall: Critical Dialogues in Cultural Studies (ss. 24- 45). Londra: Routledge.
  • Hall, S. (2006). Encoding/decoding. Media and cultural studies: keyworks. UK: Blackwell.
  • Hall, S. (2008). Essential Essays: Foundations of Cultural Studies & Identity and Diaspora. Durham: Duke University Press Books.
  • Hall, S. (2014). İdeoloji ve iletişim kuramı”. Medya kültür siyaset içinde (ss.79- 96). (3. Baskı) Haz. Süleyman İrvan. Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Hall, S., Lumley, B., & McLennan, G. (2014). Politika ve ideoloji: Gramsci. İdeoloji üzerine eleştirel ideoloji analizler (ss. 161-226). Der. ve Çev. Can Şahan. İstanbul: Pales Yayıncılık.
  • Kazancı, M. (2002). Althusser, ideoloji ve iletişimin dayanılmaz ağırlığı. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 57(01), 55- 87.
  • Kazancı, M. (2006). Althusser, ideoloji ve ideolojiyle ilgili son söz. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, (24), 1- 20.
  • Lavoıgnat, J., (2007). The Filmmakers talk about PERSEPOLIS, Interviews with CoWriter and Directors Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud, Art Director Marc Jousset, and Composer Olivier Bernet: http://www. payvand.com/news/07/dec/1296. html, [06.09.2019].
  • Mencütekin, M. (2010). Sinema dili, film retoriği ve imgelenen anlama ulaşma. Öneri Dergisi, 9 (34), 259-266.
  • Oğuz, H. S. (2014). Stuart Hall.... Moment Dergisi, 1(1), 125- 136.
  • Özgüden, M. (2015). Hegemonya ve Politik Toplum. Ankara: Phoenix Yayıncılık.
  • Rehmann, J. (2017). İdeoloji kuramları yabancılaşma ve boyun eğme güçleri. Çev. Şükrü Alpagut. İstanbul: Yordam Kitap Yayıncılık.
  • Satrapi, M. & Paronnaud, V. (2007). Persepolis. Catherine Deneu, Chiara Mastroianni ve diğer. DVD. Diaphana Films.
  • Shoemaker, P. & Reese, S. D. (2014). İdeolojinin medya içeriği üzerindeki etkisi. Süleyman İrvan (Haz.) Medya kültür siyaset (ss. 97- 132) (3. Baskı). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Sucu, İ. (2012). Althusser’in Gözünden İdeoloji Ve İdeolojinin Bir Taşıyıcısı Olarak Yeni Medya. Selçuk İletişim Dergisi 7 (3), 30- 41.
  • Sözen, M. (2008). “Sinemasal anlatıda bakış açısı kavramı ve örnek çözümlemeler”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 577-595.
  • Taş Öz, P. (2012). Sinemasal anlatıda anlatıcının konumu ve önemi. Marmara İletişim Dergisi, (19), 78-93.
  • Turner, G. (2016). İngiliz Kültürel Çalışmaları. Çev. Deniz Özçetin ve Burak Özçetin. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Van D., Teun A. (2015). Söylem ve ideoloji: çokalanlı bir yaklaşım. Söylem ve ideoloji (ss. 15- 100). Haz. Barış Çoban ve Zeynep Özarslan. İstanbul: Su Yayınevi.
  • Warren, K., (2010). Persepolis: Animation, Representation and the Power of the Personal Story, Screen Education 58, 117-23. Wayne, M. (2006). Marksizm ve medya araştırmaları anahtar kavramlar. Çağdaş Eğilimler. Çev. Barış Cezar. (2. Baskı). İstanbul: Yordam Kitap Basın ve Yayın.
  • Wayne, M. (2011). Politik film: üçüncü sinema’nm diyalektiği. Çev. Ertan Yılmaz. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Yaktıl, G. (1995). Anlatı kuramı açısından ‘’Hayallerim, Aşkım ve Sen. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 13(13), 125-138.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (6. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, E. (2018) Althusser’in Düşüncesinde İdeoloji, Özne Ve Bilinç İlişkisi. Anasay Dergisi, 2(5), 51-70.
APA ŞİMŞEK B, Geçer E (2020). Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. , 24 - 264.
Chicago ŞİMŞEK Burcu Şüheda,Geçer Ekmel Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. (2020): 24 - 264.
MLA ŞİMŞEK Burcu Şüheda,Geçer Ekmel Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. , 2020, ss.24 - 264.
AMA ŞİMŞEK B,Geçer E Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. . 2020; 24 - 264.
Vancouver ŞİMŞEK B,Geçer E Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. . 2020; 24 - 264.
IEEE ŞİMŞEK B,Geçer E "Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği." , ss.24 - 264, 2020.
ISNAD ŞİMŞEK, Burcu Şüheda - Geçer, Ekmel. "Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği". (2020), 24-264.
APA ŞİMŞEK B, Geçer E (2020). Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. ADAM AKADEMİ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 24 - 264.
Chicago ŞİMŞEK Burcu Şüheda,Geçer Ekmel Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. ADAM AKADEMİ Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.1 (2020): 24 - 264.
MLA ŞİMŞEK Burcu Şüheda,Geçer Ekmel Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. ADAM AKADEMİ Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.24 - 264.
AMA ŞİMŞEK B,Geçer E Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. ADAM AKADEMİ Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 10(1): 24 - 264.
Vancouver ŞİMŞEK B,Geçer E Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği. ADAM AKADEMİ Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 10(1): 24 - 264.
IEEE ŞİMŞEK B,Geçer E "Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği." ADAM AKADEMİ Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.24 - 264, 2020.
ISNAD ŞİMŞEK, Burcu Şüheda - Geçer, Ekmel. "Hegemonik İdeoloji, Birey ve Psiko-Politik Etkileşimler: Persepolis Filmi Örnekliği". ADAM AKADEMİ Sosyal Bilimler Dergisi 10/1 (2020), 24-264.