DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI

Yıl: 2021 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 312 - 328 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.47107/inifedergi.880853 İndeks Tarihi: 29-07-2022

DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI

Öz:
Marksist kuram açısından, insanın doğa karşısında yabancılaşması kaçınılmazdır. Özellikle modern dönemde, geleneksel dönemde olduğu gibi üretim ve tüketimdeki bütünselliğin bozulması, insanı emeğinden uzaklaştırmıştır. Sanayi Devrimi Avrupa’sından günümüze baktığımızda kendine çoktan yabancılaşmış olan öznenin artık dijitalleşmiş bir dönemde hâlâ yabancılaştığını söylemek pek mümkün görünmemektedir. Çünkü zaten postmodernist döneme yabancılaşmış olarak ulaşan özne için yabancılaşmaktan çok parçalanmaktan bahsedilebilir. Özellikle Sanayi Devrimi Avrupa’sını inceleyen sosyologlar açısından toplumdaki birçok değişimin çözümlenmesinde önemli bir anahtar kelime olan değer fenomeni, yabancılaşmayla birlikte çalışır. Değer fenomeni, üretim toplumundan tüketim toplumuna geçildiğinde önemli bir kırılma yaşar. Bu kırılma öznenin parçalanmasıyla doğru orantılı olarak karşımıza çıkar. Kapitalist üretim toplumundan kapitalist tüketim toplumuna geçilen dönemde özne kendini tüketim üzerinden kimliklendirirken dijital dönemde öznenin sanal alanda kendilik, beden, bağlantısızlık ve parçalanması dikkat çeker. Bu nedenle dijital kültür içinde öznenin materyalist yalnızlığından dijital yalnızlığına ve parçalanmışlığına doğru bir dönüşüm vardır. Bu çalışmanın amacı, bu yapısal değişimler doğrultusunda öznenin gerçek dünyadaki nesneleşmiş yalnızlığından sanal dünyadaki parçalanmışlığına geçişini sinema üzerinden göstermektir. Bunun için yabancılaşma kuramı bağlamında Amerikan Güzeli (1999), Ben ve Sen ve Diğerleri (2005), Erkekler, Kadınlar ve Çocuklar (2014) filmlerine dönemsel olarak karşılaştırmalı bir analiz yapılmıştır. Nitel içerik analizi uygulanan çalışmada oluşturulan yönerge doğrultusunda filmler analiz edilmiştir. Öznenin yabancılaşması ve değerlerinin değişimine, Amerikan rüyasının burjuva aile modelini sunan Amerikan banliyösünden bakılmıştır. Filmler dijital dönem öncesi, dijital döneme geçiş ve dijital dönem olmak üzere üç farklı dönemi yansıtması açısından önemlidir. Bu farklı dönemlerde öznenin yabancılaşması ve yalnızlığındaki değişimle bağlantılı olarak değişen değerler karşımıza çıkmaktadır. Araştırma sonucunda görülmüştür ki dijital döneme geçiş sürecinde, diğer deyişle sanallığın hayatın merkezine girdiği akışkan bir dönemde özneyi saran kurumsal yapılar ve insan ilişkileri yeni değerleri beraberinde getirmiştir. Özne artık gerçek dünyanın nesneleşmiş bir yalnızlığından sanal dünyanın bağlantı içindeki akışkan ve parçalanmış yalnızlığına geçmiştir.
Anahtar Kelime: sanallık yabancılaşma yalnızlık değer teknoloji

DIGITALIZED LONELINESS OF THE SUBJECT IN CINEMA IN THE CONTEXT OF CHANGING VALUES AND ALIENATION

Öz:
From the standpoint of Marxist theory, it is inevitable for man to be alienated from nature. Especially in the modern period, the deterioration of the unity of production and consumption has distanced people from their labor. When we look from the Industrial Revolution Europe to the present day, it does not seem possible to say that the subject, who has already alienated from himself, is still alienated in a digitalized period. Because for the subject who has already reached the postmodernist era as alienated, it can be talked about being fragmented rather than alienated. The phenomenon of value, which is an important key word in analyzing many changes in society, works together with alienation, especially for sociologists who study the Industrial Revolution Europe. The phenomenon of value experiences an important break when it is passed from the production society to the consumer society. This break occurs in direct proportion to the splitting of the subject. In the transition from the capitalist production society to the capitalist consumption society, the subject identifies himself through consumption, in the digital era, the subject's self, body, disconnection and fragmentation in the virtual space draw attention. Therefore, there is a transformation from the subject's materialistic loneliness to digital loneliness and fragmentation in digital culture. The aim of this study is to show the transition of the subject from objectified loneliness in the real world to fragmented in the virtual world in line with these structural changes through cinema. For this purpose, a periodic comparative analysis was made on American Beauty (1999), Me and You and Everyone We Know (2005), Men, Women & Children (2014) films in the context of alienation theory. Films were analyzed in line with the instructions created in the study, in which qualitative content analysis was applied. The alienation of the subject and the change of values have been viewed from the American suburb, which presents the bourgeois family model of the American dream. Movies are important in terms of reflecting three different periods: pre-digital era, transition to digital era and digital era. In these different periods, changing values are also encountered in connection with the change in the alienation and loneliness of the subject. As a result of the research, it was seen that in the transition to the digital era, in other words, in a fluid period when virtuality entered the center of life, the institutional structures and human relations surrounding the subject brought new values. The subject has now moved from an objectified loneliness of the real world to the fluid and fragmented solitude of the virtual world in connection.
Anahtar Kelime: virtuality

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abbate, S. (2014). Authentisch und wertorientiert kommunizieren: Wie sie ihre unternehmenskommunikation an werten ausrichten. Wiesbaden: Springer Gabler.
  • Bauman, Z. (2005). Work, consumerism and the new poor. Maidenhead: Open University.
  • Bauman, Z. (2006). Liquid modernity. Malden: Polity.
  • Bauman, Z. (2008). Modernity and the holocaust. Cambridge: Polity Press.
  • Czudaj, A. (2016). Miranda July's intermedial art: The Creative Class Between Self-Help and Individualism. Bielefeld: Transcript Verlag.
  • D’Andrade, R. (2008). A study of personal and cultural values: American, Japanese, and Vietnamese. New York: Palgrave Macmillan.
  • Durkheim, É. (1973). On morality and society: Selected writings. Chicago: The University Of Chicago Press.
  • Durkheim, É. (2002). Suicide: A study in sociology. (Çev. A. Spaulding), George Simpson, London: Routledge.
  • Hausmann, V. (2004). Envisioning the (w)hole world "behind things": Denying otherness in American Beauty. Camera Obscura, 19(1), 112-149.
  • Henderson, L. (2013). Love and money: Queers, class, and cultural production. New York: New York University Press.
  • Jameson, F. (2005). Kitle kültüründe şeyleşme ve ütopya. E. Mutlu (Der.). Kitle iletişim kuramları. (s. 250-284). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Giddens A. (1996). The consequences of modernity. Cambridge, UK: Polity.
  • Karlyn, K. R. (2004). "Too close for comfort": "American Beauty" and the incest motif. Cinema Journal, 44(1), 69-93.
  • Kim, K. (2003). Order and agency in modernity Talcott Parsons, Erving Goffman, and Harold Garfinkel, State Albany: University of New York Press.
  • Kluckhohn, C. (1962). Values and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification. T. Parsons and E. A. Shils (Eds.), Toward a general theory of actions. (p. 388-433). Cambridge: Harvard University Press.
  • Lukács, G. (1978). Marx's basic ontological principles. (Çev. D. Fembach), London: Merlin Press.
  • Lukács, G. (1971). History and class consciousness studies in Marxist dialectics. (Çev. R. Livingstone), Cambridge: The MIT Press.
  • Marx, K. (1961). On the accumulation of capital. T. Parsons, E. Shils, K. D. Naegele and J. R. Pitts (Ed.), Theories of society. (p. 1226-1253). New York: The Free Press of Glencoe.
  • Marx, K. (1988). Economic and philosophic manuscripts of 1844. (Çev. M. Milligan). New York: Prometheus Books.
  • Marx, K. (2012). Louis Bonaparte’in 18. Brumaire’i. (Çev. S. Belli). Ankara: Sol Yayınları.
  • McAlister, J. F. (2008). Unsafe houses: The narrative inversion of suburban morality in popular film. Liminalities: A Journal of Performance Studies, 4(1), 1-25.
  • Özgökbel Bilis, P. ve Bilis, E. (2018). The role of locally produced and digitally animated cartoons in the process of acquisition of social values. G. Sarı (Ed.), Handbook of research on children's media consumption of digital media. (p.195-208). Hershey, PA: IGI Global.
  • Papajcik, J. L. (2006). The rhetoric of American beauty: A value analysis. The Graduate Faculty of the University of Akron Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ohio.
  • Pappenheim, F. (2000). Alienation in American society. Monthly Review, 52(2), 36-53.
  • Parsons, T. ve Shils, E. A. (1962). Values, motives, and systems of action. T. Parsons and E. A. Shils (Ed.), Toward a general theory of actions. (s. 47-278). Cambridge: Harvard University Press.
  • Parsons, T. (1991). The social system. London: Routledge.
  • Price, J. ve Nicholas, J. (2003). AS media studies. Cheltenham: Nelson Thornes.
  • Rattner, J. ve Danzer, G. (2011). Persönlichkeit braucht tugende: Positive eigenschaften für eine moderne. Welt. Berlin: Springer Verlag.
  • Rigel, N. (2001). Gülün adı: Amerikan güzeli. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (11), 15-18.
  • Sartre, J. P. (1993). Being and nothingness. (Çev. H. E. Barnes), Washington: Washington Square Press.
  • Sartre, J. P. (2007). Nausea. New York: New Directions Publishing.
  • Sayers, S. (1998). Marxism and human nature. London: Routledge.
  • Simmel, G. (1971). On individuality and social forms. D. N. Levine (Ed.), Chicago: The University Of Chicago Press.
  • Simmel, G. (2004). The philosophy of money. (Çev. T. Bottomore and D. Frisby). London: Routledge.
  • Tolman, E. C. (1962). A psychological model. T. Parsons and E. A. Shils (Ed.), Toward a general theory of actions. (p.279-364). Cambridge: Harvard University Press.
  • Tönnies, F. (2001). Community and civil society. (Çev. J. Harris ve M. Hollis), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Voeltz, R. A. (2017). How well has American Beauty aged?: A critical review of the suburban film genre. 49th Parallel, 39, 66-87.
  • Weber, M. (1992). The protestant ethic and the spirit of capitalism. (Çev. T. Parsons). New York: Routledge.
  • White, B. J. (2002). American beauty, gladiator and the new imperial humanitarianism. Global Media Journal, 1(1), 1–36.
  • Woodfin, R. (2004). Introducing Marxism: A new look for the introducing series for fall. Cambridge, GBR: Totem Books
APA TOMBUL I (2021). DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. , 312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
Chicago TOMBUL IŞIL DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. (2021): 312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
MLA TOMBUL IŞIL DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. , 2021, ss.312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
AMA TOMBUL I DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. . 2021; 312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
Vancouver TOMBUL I DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. . 2021; 312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
IEEE TOMBUL I "DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI." , ss.312 - 328, 2021. 10.47107/inifedergi.880853
ISNAD TOMBUL, IŞIL. "DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI". (2021), 312-328. https://doi.org/10.47107/inifedergi.880853
APA TOMBUL I (2021). DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
Chicago TOMBUL IŞIL DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, no.1 (2021): 312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
MLA TOMBUL IŞIL DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.6, no.1, 2021, ss.312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
AMA TOMBUL I DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2021; 6(1): 312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
Vancouver TOMBUL I DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2021; 6(1): 312 - 328. 10.47107/inifedergi.880853
IEEE TOMBUL I "DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI." İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6, ss.312 - 328, 2021. 10.47107/inifedergi.880853
ISNAD TOMBUL, IŞIL. "DEĞİŞEN DEĞERLER VE YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA SİNEMADA ÖZNENİN DİJİTALLEŞEN YALNIZLIĞI". İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/1 (2021), 312-328. https://doi.org/10.47107/inifedergi.880853