Yıl: 2021 Cilt: 1 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 266 - 282 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-12-2021

Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Kırgızistan’da öğrenci adaylarının üniversite tercih etme nedenlerinintespit edilmesidir. Tarama modelindeki araştırmada örneklem seçilmemiş, evrenin tamamınaulaşılmaya çalışılmıştır. Ancak bazı anketlerde işaretlemeler eksik yapıldığından sadece tam işa retleme yapılan 7839 anket ile analizler yapılmıştır. Veriler, Öğrenci Adayı Görüşleri Anketi iletoplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göreöğrenci adaylarının tercihlerini en çok etkileyen faktörler, öğretim kalitesi ve akademik kadro,imkânlar ve üniversitenin itibarıdır. Bu durum aday öğrencilerin genel ulusal sınav puanlarınave geldikleri bölgelere göre değişiklik göstermemektedir. Aday öğrenciler üniversite hakkındakibilgileri en çok, arkadaşlarından (öğrenciler ve mezunlar), TV, gazete, radyo, internet gibi ortam lardan ve aile üyelerinden edinmişlerdir. Aday öğrencilerin bilgi kaynakları ile ilgili görüşleri,yıllara, genel ulusal sınav puanına ve bölgelere göre çok büyük değişiklikler göstermemektedir.
Anahtar Kelime:

A Research on Prospective Students’ University Chose Reasons in Kyrgyzstan

Öz:
The purpose of this research is to determine the prospective students’ reasons of choosing uni versities in Kyrgyzstan. Not sample was selected, it was tried to reach the whole universe in thesurvey model research. However, since the markings were made incompletely in some question naires, analysis was made with only 7839 questionnaires with full marking. Descriptive statisticswere used to analyze the data. According to the findings, the main factors that affect prospectivestudents’ preferences are the quality of education and academic staff, opportunities and the uni versity reputation. Effect of these factors does not show a discrepancy according to the generalnational exam scores of the prospective students. Prospective students obtained informationabout the university mostly from their friends (students and alumni), TV, newspaper, radio, in ternet and family members. Prospective students' opinions on information resources do not varygreatly according to years, general national exam score and regions.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, C. (2012). Üniversite seçimini etkileyen faktörler: İktisadi ve idari bilimler öğrencileri üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), ss. 97-120.
  • Ali-Choudhury, R., Bennett, R., and Savani, S. (2009). University marketing directors’ views on the components of a university brand. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 6(1), Article number: 11.
  • Alkan, N. (2014). Üniversite adaylarının bölüm tercihleri: Bir kariyer araştırma yöntemi olarak bölüm tanıtımları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), ss. 61-74.
  • Aydın, O. T. (2015). University choice process: A literature review on models and factors affecting the process. Journal of Higher Education, 5(2), ss. 103-111.
  • Białoń, L. (2015). Creating marketing strategies for higher education institutions. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 18(4), pp. 129-146.
  • Cerit, Y., Yıldız, K. ve Akgün, N. (2007). Üniversite seçiminde etkili olan faktörlere ilişkin eğitim fakültesi öğrencilerinin görüşleri. Milli Eğitim, 173, ss. 314-330.
  • Çatı, K., İştar, E. ve Özcan, H. (2016). Üniversite tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi: Türkiye genelinde bir alan araştırması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(2), ss. 163-177.
  • Dao, M. T. N., and Thorpe, A. (2015). What factors influence Vietnamese students’ choice of university? International Journal of Educational Management, 29(5), pp. 666-681.
  • Demirtaş, M. (2012). Vakıf üniversitelerinin tanıtım faaliyetlerinin öğrenci tercihleri üzerindeki etkileri: İstanbul Aydın Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Humanities, 7(4), ss. 212-231.
  • Doğan, S. ve Türkmen, H. H. (2018). Üniversite tanıtım araçlarının adayların tercihlerine etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), ss. 49-64.
  • Doğan, S. ve Türkmen, H. H. (2019). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi örneğinde öğrencilerin üniversite tercih nedenlerinin tespitine yönelik bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), ss. 848-866.
  • EDÖYM (2018). Результаты Общереспубликанского тестирования и зачисления на грантовые и контрактные места вузов Кыргызской Республики в 2018 году. http://testing.kg/media/uploads/ files/ORT_Report_2018_Russ_Text.pdf.
  • Gümüş, N., Türkel, E. ve Şen, G. (2015). Üniversite tercihlerinde öğrencilerin yararlandıkları bilgi kaynaklarının belirlenmesine yönelik Kastamonu üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), ss. 43-67.
  • Gür, B. S., Çelik, Z. ve Yurdakul, S. (2019). Yükseköğretime bakış 2019: İzleme ve değerlendirme raporu. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Işık, M. (2020). Üniversite itibarı ve imajının öğrenci memnuniyetine etkisi: Bitlis Eren Üniversitesi örneği. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), ss. 65-80.
  • Kalimullin, A. M., and Dobrotvorskaya, S. G. (2016). Higher education marketing strategies based on factors impacting the enrollees’ choice of a university and an academic program. International Journal of Environmental & Science Education, 11(13), pp. 6025-6040.
  • Karakaya, A., Kılıç, İ. ve Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin öğretim kalitesi algısı üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Özel Sayı 2, ss. 40-55.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kavak, Y. (2011). Türkiye’de yükseköğretimin görünümü ve geleceğe bakış. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), ss. 55-58.
  • Köse, İ. A. (2012). Yükseköğretim kurumlarında öğrenci sadakati. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), ss. 114-118.
  • Manoku, E. (2015). Factors that influence university choice of Albanian students. European Scientific Journal, 11(16), pp. 253-270.
  • Maringe, F. (2006). University and course choice: Implications for positioning, recruitment and marketing. International Journal of Educational Management, 20(6), pp. 466-479.
  • Mehboob, F., Shah, S. M. M., and Bhutto, N. A. (2012). Factors influencing student’s enrollment decisions in selection of higher education institutions (HEI’s). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(5), pp. 558-568.
  • Misran, N., Abd.Aziz, N., Arsad, N., Hussaina, H, Zaki, W. M. D. W., and Sahuri, S. N. S. (2012). Influencing factors for matriculation students in selecting university and program of study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 60, pp. 567-574.
  • National Statistical Committee of the Kyrgyz Republic (2021). Main Macroeconomic Indicators In January 2021. http://www.stat.kg/
  • Nguyen, N., and LeBlanc, G. (1998). The mediating role of corporate image on customers’ retention decisions: An investigation in financial services. International Journal of Bank Marketing, 16(2), pp. 52-65.
  • Obermeit, K. (2012). Students’ choice of universities in Germany: Structure, factors and information sources used. Journal of Marketing for Higher Education, 22(2), pp. 206-230.
  • Pero, M., Soriano, P. P., Capilla, R., Olmos, J. G., and Hervás, A. (2015). Questionnaire for the assessment of factors related to university degree choice in Spanish public system: A psychometric study. Computers in Human Behavior, 47, pp. 128-138.
  • Plank, R. E., and Chiagouris, L. (1997). Perceptions of quality of higher education: an exploratory study of high school guidance counselors. Journal of Marketing for Higher Education, 8(1), 55-67.
  • Polat, S. ve Arslan, Y. (2017). Uluslararası öğrencilerin üniversite seçimini etkileyen etmenler. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), ss. 94-104.
  • Price, I., Matzdorf, L., and H. Agahi, (2003). The impact of facilities on student choice of university. International Journal of Educational Management, 21(10), 212-222.
  • Ramasubramanian, S., Gyure, J. F., and Mursi, N. M. (2003). Impact of internet images: Impression-formation effects of university web site images. Journal of Marketing for Higher Education, 12(2), pp. 49-68.
  • Raposo, M., and Alves, H. (2007). A model of university choice: An exploratory approach. MPRA Paper. No: 5523, October 31, 2007. Retrieved from http://mpra.ub.uni-muenchen.
  • Rika, N., Roze, J., and Sennikova, I. (2016). Factors affecting the choice of higher education institutions by prospective students in Latvia. CBU International Conference on Innovations in Science and Education. March 23-25, 2016, Prague. pp. 422-430.
  • Soutar, G., and Turner, J. (2002). Students’ preferences for university: A conjoint analysis. The International Journal of Educational Management, 16(1), 40-45.
  • Tural, N. (2002). Eğitim finansmanı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ündey-Kalpaklıoğlu, N. ve Türemez, Y. (2010). Üniversite adaylarının vakıf üniversitesi tercihlerinde halkla ilişkiler çalışmalarının etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 17, ss. 47-58.
  • Veloutsou, C., Lewis, J. W., and Paton, R. A. (2004). University selection: Information requirements and importance. International Journal of Educational Management, 18(3), pp. 160-171.
  • Yamamoto, G. T. (2006). University evaluation - selection: A Turkish case. International Journal of Educational Management, 20(7), 559-569.
APA Najimudinova S, Ismailova R, Yilmaz K, Oskonbaeva Z, Şimşek D, RAKIMBEK UULU M (2021). Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. , 266 - 282.
Chicago Najimudinova Seyil,Ismailova Rita,Yilmaz Kursad,Oskonbaeva Zamira,Şimşek Dağıstan,RAKIMBEK UULU Mirzat Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. (2021): 266 - 282.
MLA Najimudinova Seyil,Ismailova Rita,Yilmaz Kursad,Oskonbaeva Zamira,Şimşek Dağıstan,RAKIMBEK UULU Mirzat Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. , 2021, ss.266 - 282.
AMA Najimudinova S,Ismailova R,Yilmaz K,Oskonbaeva Z,Şimşek D,RAKIMBEK UULU M Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. . 2021; 266 - 282.
Vancouver Najimudinova S,Ismailova R,Yilmaz K,Oskonbaeva Z,Şimşek D,RAKIMBEK UULU M Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. . 2021; 266 - 282.
IEEE Najimudinova S,Ismailova R,Yilmaz K,Oskonbaeva Z,Şimşek D,RAKIMBEK UULU M "Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma." , ss.266 - 282, 2021.
ISNAD Najimudinova, Seyil vd. "Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma". (2021), 266-282.
APA Najimudinova S, Ismailova R, Yilmaz K, Oskonbaeva Z, Şimşek D, RAKIMBEK UULU M (2021). Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(23), 266 - 282.
Chicago Najimudinova Seyil,Ismailova Rita,Yilmaz Kursad,Oskonbaeva Zamira,Şimşek Dağıstan,RAKIMBEK UULU Mirzat Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1, no.23 (2021): 266 - 282.
MLA Najimudinova Seyil,Ismailova Rita,Yilmaz Kursad,Oskonbaeva Zamira,Şimşek Dağıstan,RAKIMBEK UULU Mirzat Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, vol.1, no.23, 2021, ss.266 - 282.
AMA Najimudinova S,Ismailova R,Yilmaz K,Oskonbaeva Z,Şimşek D,RAKIMBEK UULU M Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 2021; 1(23): 266 - 282.
Vancouver Najimudinova S,Ismailova R,Yilmaz K,Oskonbaeva Z,Şimşek D,RAKIMBEK UULU M Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 2021; 1(23): 266 - 282.
IEEE Najimudinova S,Ismailova R,Yilmaz K,Oskonbaeva Z,Şimşek D,RAKIMBEK UULU M "Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma." MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1, ss.266 - 282, 2021.
ISNAD Najimudinova, Seyil vd. "Kırgızistan’da Öğrenci AdaylarınınÜniversite Tercih Etme NedenleriÜzerine Bir Araştırma". MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1/23 (2021), 266-282.