Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 439 - 468 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.11616/basbed.vi.640941 İndeks Tarihi: 15-11-2021

İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA

Öz:
Bankacılık faaliyetleri, müşteri memnuniyeti etrafında şekillenen ve içerisindeinsan ilişkilerini yoğun bir şekilde barındıran faaliyetlerdir. Bir hizmetpazarlaması olan bankacılık faaliyetlerinin başarı ile gerçekleştirilebilmesi içinçalışanların işlerini severek ve isteyerek yapmaları gerekmektedir. Ancak buhusus, çalıştığı kuruma bağlılık düzeyi yüksek olan çalışanlar ile mümkündür.Bu araştırmada; bankacılık sektöründe uygulanan içsel pazarlama faaliyetlerininçalışanların örgütsel bağlılık düzeylerine olan etkisi incelenmektedir. Bu etkininyönü ve derecesi tespit edilerek, bankalarca kurum amaçları doğrultusundaolumlu şekilde kullanılabilmesi hedeflenmektedir. Bu kapsamda; Uluslararası birbankanın Antalya ilindeki 40 şubesinde çalışan 215 personele yönelik biraraştırma gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre: İçsel pazarlamanın örgütsel bağlılık üzerinde önemliderecede etkili olduğu tespit edilmiştir. Özellikle de duygusal bağlılık üzerindekietkisi yüksektir. İçsel pazarlama faaliyetleri, çalışanların cinsiyetlerine veçalışma yıllarına göre farklılık göstermektedir.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF INTERNAL MARKETING PRACTICES ON ORGANIZATIONAL COMMITMENT: A RESEARCH

Öz:
Banking activities are shaped around customer satisfaction and include human relations intensively. In order for the banking activities, which are a service marketing, to be carried out successfully, employees need to do their jobs with pleasure and willingly. However, this is only possible with employees who have a high level of loyalty to the organization they work for. Because, in general, high performance and thus high productivity are observed in employees with high level of commitment to the organization. As a result of the high performance and efficiency, the employees whose satisfaction with the organization increased, are also happy. On the other hand, reluctant attitudes and behaviors are observed in employees with low levels of organizational commitment in performing the job and providing service, and as a result, they are unhappy. In this study; The effect of internal marketing activities in the banking sector on the organizational commitment levels of the employees is examined. The direction and degree of this impact is determined and it is aimed for the banks to use them positively for the purposes of the institution. In this context; A survey was conducted for 215 employees working in 40 branches of a commercial bank in Antalya. According to the results of the research: Internal marketing was found to have a significant effect on organizational commitment. In particular, it has a high impact on emotional commitment. Internal marketing activities vary according to the gender and working years of the employees.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allen, N. J., ve Meyer, J. P. (1990). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitmen to the Organization, Journal of Occupational Psychology(63), s. 1-18.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E., (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 5. Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Bayram, L. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Sayıştay Dergisi(59).
  • Becker H.S. (1960). Notes on the Concept of Commitment”, The American Journal of Sociology, 66(1), s. 32-40.
  • Benkhoff, B. (1997). Disentangling Organizational Commitment, Personnel Review, 26(1/2), s. 114-131.
  • Berry, L.L., Hensel, J.S. ve Burke, M.C. (1976). “Improving Retailer Capability for Effective Consumerism Response'', Journal of Retailing, 52(3), s. 3-14.
  • Boylu, Y., Pelit, E., ve Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44(511), s. 55-74.
  • Candan, B., ve Çekmecelioğlu, H. G. (2009). İçsel Pazarlama Faaliyetlerinin Örgütsel Bağlılık Unsuru Açısından Değerlendirilmesi: Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 20(63), s. 41-58.
  • Caruana, A., ve Calleya, P. (1998). The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment Among Retail Bank Managers, International Journal of Bank Marketing, 16(3), s. 108-116.
  • Coşkun R., Altunışık, R., Yıldırm E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 9. Baskı, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • Cudeck, R., ve MacCallum, R. C. (2007). Factor Analysis at 100: Historical Developments and Future Directions, London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Çıtak, E. (2014). Hizmet Pazarlamasının Müşteri Bağlılığı Üzerine Etkisi ve Örnek Bir Uygulama, Anakara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi.
  • Durna U., Eren V. (2005). Üç Bağlılık Unsuru Ekseninde Örgütsel Bağlılık, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), s. 210-219.
  • Ene, S. (2013). İçsel Pazarlamaya Yönelik Olarak Çalışanların Pazarlama Kültürünün Oluşturulmasının İşletme Performansını Arttırmadaki Rolü, International Journal of Economic and Administrative Studies, 5(10), s. 67-91.
  • Etzioni, A. (1961). A Comparative Analysis of Complex Organizations. New York: Free Press.
  • George, W.R. (1977). The Retailing of Services-Challenging Future, Journal of Retailing, 53, s. 85-98.
  • Hogg, C. (1996). Selling Your Soul, Human Resources, 96, s. 88-90.
  • Hrebiniak, L. G., ve Alutto, J. A. (1972). Personal and Role Related Factors in the Development of Organizational Commitment, Administrative Science Quarterly, 17, s. 555-573.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayınları.
  • Kanter, R.M. (1968). Commitment and Social Organizations: A Study of Commitment Mechanisms in Utopian Communities, American Sociological Review, 33(4), s. 449-517.
  • Kim, H. Y. (2013). Statistical Notes for Clinical Researchers: Assessing Normal Distribution Using Skewness and Kurtosis, Restorative Dentistry and Endodontics, 38(1), s. 52-54.
  • Kline, P. (1994). An Easy Guide To Factor Analysis, New York: Routledge.
  • Küçüközkan, Y. (2015). Örgütsel Bağlılık ile Cinsiyet Arasındaki İlişki: Hastanelerde Çalışan Sağlık Personeli Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 14-37.
  • Lovelock, C. H. (1996). Services Marketing, Prentice Hall College. Meyer, J. P., ve Allen, N. J. (1991). A Three-components Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resource Management Review, 1(1), s. 61-89.
  • Meyer, J., Stanley, D., Herscovitch, L., ve Topolnytsky, L. (2001). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: Meta Analysis of Antecedents, Correlates and Consequences, Journal of Vocational Behavior, 61, s. 20-52.
  • Midilli, Ö. (2011). Hizmet Sektöründe Müşteri Memnuniyetinin Pazarlamaya Etkisi, İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mishra, S. (2010). Internal Marketing- A Tool to Harness Employees’ Power in Service Organizations in India, International Journal of Business and Management, 5(1), s. 185-193.
  • Money, A. ve Foreman, S. (1996). The Measurement of Internal Marketing: A Confirmatory Case Study, Journal of Marketing Management, 11(8), s. 755-766.
  • Mowday, R.T., Steers R.M., Porter L.W. (1979). The Measurement of Organizational Commitment, Journal of Vocational Behavior, 14, s. 224-247.
  • Murray, J.G. (1979). The Importance of Internal Marketing, Bankers Magazine, s. 38-40.
  • Nantana, O., ve Ussahawanıtchakit, P. (2009). Internal Marketing, External Marketing, Organizational Competencies and Business Performance, International Journal of Business Research, 10(1), s. 24-30.
  • Naude, P., Desai, J., ve Murphy, J. (2003). Identifying the Determinants of Internal Marketing Orientation, European Journal of Marketing, 37(9), s. 1205-1220.
  • O’Reilly C., Chatman J. (1986). Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effects of Compliance, Identification and Internalization on Prosocial Behavior, Journal of Applied Psychology, 71(3), s. 492-499.
  • Songur, A. (2009). Hizmet İşletmelerinde Pazarlama Yönlülük ve Türk Bankacılık Sektörü İşletme Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Isparta İl Merkezinde Bir Uygulama, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şaklak, Ö. (2018). Öğretim Elemanlarının Örgütsel Adalet Algısının Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Ankara İli Örneği, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Thompson, T.W., Beery, L.L. ve Davınson, P.H. (1978). Banking Tomorrow: Managing Markets Through Planning, Van Nostrand Reinhold Company, New York, NY.
  • Tetik, S. (2012). Sağlık Çalışanlarının Örgütsel Bağlılık Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi(4), s. 275-286.
  • Usta, R. (2009). İçsel Pazarlama ve Hizmet Kalitesi Arasındaki İlişki Üzerine Örgütsel Bağlılık ve Tatminin Aracılık Etkisi, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi(34), s. 241-263.
  • Uyguç, N., ve Çımrın, D. (2004). DEÜ Araştırma ve Uygulama Hastanesi Merkez Laboratuvarı Çalışanlarının Örgüte Bağlılıklarını ve İşten Ayrılma Niyetlerini Etkileyen Faktörler, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), s. 91-99.
  • Wiener, Y. (1982). Commitment in Organizations: A Normative View, Academy of Management Review, 7(3), s. 418-428.
  • William, S. J., Etzel, M. J. ve Walker, B. J., (1991) Fundamentals of Marketing, New York.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması Vol/Cilt: 46, Special Issue/Özel Sayı, 74-85 ISSN: 1303-1732, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/iuisletme, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, s. 74-85.
  • Yıldız, S. M. (2011). İçsel Pazarlama, İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Spor Okullarında Görev Yapan Antrenörler Üzerine Bir İnceleme, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(2), s. 216-225.
  • Yılmazer, Ö. (2018). Hastanelerde Sağlık Çalışanlarının Motivasyon Düzeylerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkileri: Kırıkkale İli Örneği, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA songur a, KARATAŞ N (2020). İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. , 439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
Chicago songur ahmet,KARATAŞ NAZLI İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. (2020): 439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
MLA songur ahmet,KARATAŞ NAZLI İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. , 2020, ss.439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
AMA songur a,KARATAŞ N İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. . 2020; 439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
Vancouver songur a,KARATAŞ N İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. . 2020; 439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
IEEE songur a,KARATAŞ N "İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA." , ss.439 - 468, 2020. 10.11616/basbed.vi.640941
ISNAD songur, ahmet - KARATAŞ, NAZLI. "İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA". (2020), 439-468. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.640941
APA songur a, KARATAŞ N (2020). İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
Chicago songur ahmet,KARATAŞ NAZLI İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20, no.2 (2020): 439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
MLA songur ahmet,KARATAŞ NAZLI İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.20, no.2, 2020, ss.439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
AMA songur a,KARATAŞ N İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 20(2): 439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
Vancouver songur a,KARATAŞ N İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 20(2): 439 - 468. 10.11616/basbed.vi.640941
IEEE songur a,KARATAŞ N "İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, ss.439 - 468, 2020. 10.11616/basbed.vi.640941
ISNAD songur, ahmet - KARATAŞ, NAZLI. "İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20/2 (2020), 439-468. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.640941