Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 57 - 75 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.12984/egeefd.747629 İndeks Tarihi: 17-11-2021

Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği

Öz:
Bu araştırmanın amacı Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin, ortaokul düzeyinde kodlama öğretimindekullandıkları kodlama araçlarına, öğretim yöntemlerine ve ölçme değerlendirme etkinliklerine ilişkingörüşlerini belirlemek ve kodlama öğretimi ile çeşitli değişkenler arasındaki uyumu incelemektir. Araştırmakarma araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında ilk olarak araştırmacılar tarafındanhazırlanan Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri Anketi ile 105Bilişim Teknolojileri öğretmeninin kodlama araçları, öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme araçlarınailişkin görüşleri alınmıştır. Ardından 9 Bilişim Teknolojileri öğretmeni ile yarı-yapılandırılmış görüşmelergerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel verilerin analizinde frekans, yüzde ve uyum analizi kullanılmış, nitelverilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre Bilişim Teknolojileriöğretmenlerinin kodlama öğretiminde en çok blok tabanlı ve robotik kodlama araçlarını; gösterip yaptırma,oyun ve problem tabanlı öğretim etkinliklerini kullandıkları görülmüştür. Bilişim Teknolojileri öğretmenlerikodlama öğretiminde ölçme ve değerlendirme etkinliklerinde en çok uygulama sınavı, proje ve öğrenci üründosyası kullanmaktadırlar. Nicel veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda Bilişim Teknolojileriöğretmenlerinin kodlama öğretimi deneyimi ile kullanılan ölçme ve değerlendirme araçları arasında anlamlıbir ilişki olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgisayar Bilimleri, Sibernitik Eğitim, Özel

Information Technologies Teachers’ Opinions on Coding Teaching: Sample of Manisa

Öz:
The aim of this research is to examine the opinions of ICT teachers who work in middle schools in Turkey about the tools, teaching methods, and assessment and evaluation instruments that they use in coding education and to investigate the compatibility between coding education and various variables. The research was designed in a mixed-methods. First, the data on coding tools, teaching methods, and assessment and evaluation instruments used for coding teaching were collected from 105 ICT teachers with the “Opinions of Information Technology Teachers on Coding Education” questionnaire. Then, semi-structured interviews were held with 9 ICT teachers. Frequency, percentage, and correspondence analysis were performed to analyze quantitative data, and content analysis method was used to analyze qualitative data. According to the findings of the research, ICT teachers mostly use block-based and robotic coding tools, and demonstration and game-based learning and problem-based learning activities. ICT Teachers mostly use practice exams, projects, and student product files for assessment and evaluation. As a result of the analysis on quantitative data it was found that there was a significant relationship between the experience of coding teaching and the assessment and evaluation instruments used.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgisayar Bilimleri, Sibernitik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abad, C. L. (2008). Learning through creating learning objects: Experiences with a class project in a distributed systems course. ACM SIGCSE Bulletin, 40(3), 255-259.
  • Akbıyık, C., & Seferoğlu, S. S. (2012). Instructing ICT lessons in primary schools: Teachers' opinions & applications. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 405- 424.
  • Arabacıoğlu, C., Bülbül, H. ve Filiz, A. (2007, Şubat). Bilgisayar programlama öğretiminde yeni bir yaklaşım. Akademik Bilişim 2007 Konferansı, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. http://ab.org.tr/ab07/kitap/arabacioglu_bulbul_AB07.pdf adresinden elde edildi.
  • Armoni, M., & Gal-Ezer, J. (2014). High school computer science education paves the way for higher education: The Israeli case. Computer Science Education, 24(2-3), 101-122. doi:10.1080/08993408.2014.936655
  • Armoni, M., Meerbaum-Salant, O., & Ben-Ari, M. (2015). From scratch to “real” programming. ACM Transactions on Computing Education, TOCE, 14(4), 25. doi:10.1145/2677087
  • Au, W. K., & Leung, J. P. (1992). Problem solving, instructional methods and Logo programming. Journal of Educational Computing Research, 7(4), 455–467.
  • Balanskat, A., & Engelhardt, K. (2015). Computing our future: Computer programming and coding-priorities, school curricula and initiatives across Europe. Belgium: European Schoolnet.
  • Bashir, G. M. M., & Hoque, A. S. M. L. (2016). An effective learning and teaching model for programming languages. Journal of Computers in Education, 3(4), 413-437. doi:10.1007/s40692-016-0073-2
  • Bell, T., Alexander, J., Freeman, I., & Grimley, M. (2009). Computer science unplugged: School students doing real computing without computers. New Zealand Journal of Applied Computing and Information Technology, 13(1), 20–29.
  • Bers, M. U. (2017). Coding as a playground: Programming and computational thinking in the early childhood classroom. Oxon: Routledge. doi:10.4324/9781315398945
  • Chao, P. Y. (2016). Exploring students’ computational practice, design & performance of problem-solving through a visual programming environment. Computers & Education, (95), 202-215. doi:10.1016/j.compedu.2016.01.010
  • Clements, D. H., & Gullo, D. F. (1984). Effects of computer programming on young children's cognition. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1051-1058.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). Advanced mixed methods research designs. In A. Tashakkori & C. Teddlie, (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research. (pp.209–240). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Encyclopædia Britannica (2020). Computer science, Retrieved from https://www.britannica.com/science/computer-science
  • Ersoy, H., Madran, R. O. ve Gülbahar, Y. (2011, Şubat). Programlama dilleri öğretimine bir model önerisi: Robot programlama. XIII. Akademik Bilişim Konferansı, Malatya, Türkiye. https://ab.org.tr/ab11/kitap/ersoy_madran_AB11.pdf adresinden elde edildi.
  • Fessakis, G., Gouli, E., & Mavroudi, E. (2013). Problem solving by 5-6 years old kindergarten children in a computer programming environment: A case study. Computers & Education, (63), 87-97. doi:10.1016/j.compedu.2012.11.016
  • Fokides, E. (2017). Students learning to program by developing games. Results of a year-long project in primary school settings. Journal of Information Technology Education: Research, (16), 475-505. doi:10.28945/3893
  • Forsythe, G. E. (1967). A university's educational program in computer science. Communications of the ACM, 10(1), 3-11.
  • García-Peñalvo, F. J., Reimann, D., Tuul, M., Rees, A., & Jormanainen, I. (2016). An overview of the most relevant literature on coding & computational thinking with emphasis on the relevant issues for teachers. Belgium: TACCLE3 Consortium. doi:10.5281/zenodo.165123
  • Grover, S. (2014). Foundations for advancing computational thinking: Balanced designs for deeper learning in an online computer science course for middle school students. Retrieved from http://purl.stanford.edu/cc869py7832
  • Hansen, A. K., Iveland, A., Carlin, C., Harlow, D. B., & Franklin, D. (2016). User-centered design in block-based programming: Developmental & pedagogical considerations for children. In Proceedings of the 15th International Conference on Interaction Design and Children (pp. 147-156). doi:10.1145/2930674.2930699
  • Jenson, J., & Droumeva, M. (2016). Exploring media literacy and computational thinking: A game maker curriculum study. The Electronic Journal of e-Learning, 14(2), 111-121.
  • John, M. S., & Rani, M. S. (2015). Teaching Java programming on smartphone-pedagogy and innovation; Proposal of its ontology-oriented implementation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (176), 787-794. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.541
  • Kalelioğlu, F., & Gülbahar, Y. (2014). The effects of teaching programming via Scratch on problem solving skills: A discussion from learners’ perspective. Informatics in Education, 13(1), 33-50.
  • Kalelioğlu, F. ve Keskinkılıç, F. (2017). Bilgisayar bilimi eğitimi için öğretim yöntemleri. Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 155-182). Ankara: Pegem Akademi. doi:10.14527/9786052411117.07
  • Kandemir, C. M. (2017). Metin tabanlı programlama. Y. Gülbahar(Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde(ss. 267-294). Ankara: Pegem Akademi. doi:10.14527/9786052411117.11
  • Kılıç, A. F. (2016). Uyum analizi [Correspondence analysis]. Yönetim Bilişim Sistemleri Ansiklopedisi, 3(1), 1-20.
  • KodlaManisa. (2020a, Nisan). Kodlamanisa Projesi. http://www.kodlamanisa.gov.tr adresinden elde edildi.
  • KodlaManisa. (2020b, Nisan). Unplugged kodlama nedir? https://www.kodlamanisa.gov.tr/unplugged-kodlama/ adresinden elde edildi.
  • Kong, S. C. (2016). A framework of curriculum design for computational thinking development in K-12 education. Journal of Computers in Education, 3(4), 377-394. doi:10.1007/s40692-016-0076-z
  • Kong, S. C., Li, R. K. Y., & Kwok, R. C. W. (2018). Measuring parents’ perceptions of programming education in P-12 Schools: Scale development and validation. Journal of Educational Computing Research, 57(5), 1260-1280. doi:10.1177/0735633118783182
  • Korkmaz, Ö., Şahin, H., Çakır, R. ve Erdoğmuş, F. U. (2019). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin kodlamaya dönük tutumları, öz-yeterlilikleri ve kodlama öğretimi için kullandıkları yöntemler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 1-16. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/omuefd/issue/50852/612449
  • Kotini I., & Tzelepi S. (2015). A gamification-based framework for developing learning activities of computational thinking. In T. Reiners & L.Wood (Eds.), Gamification in Education and Business. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-10208-5_12
  • Kukul, V. ve Gökçearslan, Ş. (2014, Eylül). Scratch ile programlama eğitimi alan öğrencilerin problem çözme becerilerinin ı̇ncelenmesi. https://goo.gl/6ucqn1 adresinden elde edildi.
  • Meerbaum-Salant, O., Armoni, M., & Ben-Ari, M. (2011, June). Habits of programming in scratch. ITICSE’11 Proceedings of the 16th annual joint conference on Innovation and technology in computer science education, (168-172). New York: Association for Computing Machinery.
  • Mıhcı-Türker, P. ve Pala, K. F. (2018). Ortaokul öğrencilerinin, öğretmenlerin ve öğrenci velilerinin kodlamaya yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 17(4), 2013-2029. doi:10.17051/ilkonline.2019.506939
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020, Nisan). Bilişim teknolojileri çerçeve programı. http://bilsem.meb.gov.tr adresinden elde edildi.
  • Mladenović, M., Boljat, I., & Žanko, Ž. (2018). Comparing loops misconceptions in block-based and text-based programming languages at the K-12 level. Education and Information Technologies, 23(4), 1483-1500. doi:10.1007/s10639-017-9673-3
  • Nishida, T., Kanemune, S., Idosaka, Y., Namiki, M., Bell, T., & Kuno, Y. (2009). A CS unplugged design pattern. Proceedings of the 40th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, (p. 231). SIGCSE 09. doi:10.1145/1508865.1508951.
  • Nouri, J., Norén, E., & Skog, K. (2018, March). Learning programming by playing and coding games in K-9. In 12th International Technology, Education and Development Conference, (pp. 7990-7995). Valencia, Spain. doi:10.21125/inted.2018.1916
  • Özçakmak, Ş. (2014). Bilgisayar kullanımı çocukta bağımlılık yapar mı? http://www.haberturk.com/polemik/haber/973204-bilgisayar-kullanimi-cocukta-bagimlilik-yapar-mi? adresinden elde edildi.
  • Pala, F. ve Mıhcı-Türker, P. (2019). Öğretmen adaylarının programlama eğitimine yönelik görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(1), 116-13. doi:10.30831/akukeg.399921
  • Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York: Basic Books.
  • Raab, J., Rasala, R., & Proulx, V. K. (2000). Pedagogical power tools for teaching Java. ACM SIGCSE Bulletin, 32(3), 156-159.
  • Sabitzer, B. (2011, March). Neurodidactics–a new stimulus in ICT and computer science education. Conference paper. 5th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain.
  • Sayın, Z. ve Seferoğlu, S. (2016, Şubat). Yeni bir 21. yy. becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim 2016. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~Sadi/yayin/AB16_Sayin-Seferoglu_Kodlama.pdf adresinden elde edildi.
  • Sentance, S., & Csizmadia, A. (2015). Teachers’ perspectives on successful strategies for teaching Computing in school. In A. Brodnik & C. Lewin (Eds.), IFIP TC3 Working Conference “A New Culture of Learning: Computing and next Generations”. Preliminary Proceedings (pp. 201-210). Lithuania, Vilnius University, [2016, October 1]. Retrieved from http://docplayer.net/16256814-Ifip-tc3-working-conference-a-newculture-of-learning- computing-and-next-generations.html
  • Uzgur, B. Ç. ve Aykaç, N. (2016). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ege bölgesi örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 273-297.
  • Üçgül, M. (2017). Eğitsel robotlar ve bilgi işlemsel düşünme. Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 295-317). Ankara: Pegem Akademi.
  • Webb, M., Davis, N., Bell, T., Katz, Y. J., Reynolds, N., Chambers, D. P., & Sysło, M. M. (2017). Computer science in K-12 school curricula of the 2lst century: Why, what and when? Education and Information Technologies, 22(2), 445-468. doi:10.1007/s10639-016-9493-x
  • Weinberg, A. E. (2013). Computational thinking: An investigation of the existing scholarship & research. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1413309206?accountid=10699
  • Weintrop, D., & Wilensky, U. (2015, June). To block or not to block, that is the question: Students' perceptions of blocks-based programming. Full paper, 14 International Conference on Interaction Design and Children, Medford, MA, USA. doi:10.1145/2771839.2771860
  • Williamson, B., Bergviken Rensfeldt, A., Player-Koro, C., & Selwyn, N. (2019). Education recoded: Policy mobilities in the international ‘learning to code’agenda. Journal of Education Policy, 34(5), 705-725. doi:10.1080/02680939.2018.1476735
  • Yeni, S. (2017). Bilgi işlemsel düşünme becerisi nasıl değerlendirilir? Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 359-391). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2018). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Lisans Programı, http://yok.gov.tr/documents/10279/41805112/Bilgisayar_ve_Ogretim_Teknolojileri_Ogretmenligi_Lisans_ Programi.pdf adresinden elde edildi.
APA EĞİN F, ARIKAN Y (2020). Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. , 57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
Chicago EĞİN Figen,ARIKAN Y. Deniz Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. (2020): 57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
MLA EĞİN Figen,ARIKAN Y. Deniz Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. , 2020, ss.57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
AMA EĞİN F,ARIKAN Y Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. . 2020; 57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
Vancouver EĞİN F,ARIKAN Y Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. . 2020; 57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
IEEE EĞİN F,ARIKAN Y "Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği." , ss.57 - 75, 2020. 10.12984/egeefd.747629
ISNAD EĞİN, Figen - ARIKAN, Y. Deniz. "Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği". (2020), 57-75. https://doi.org/10.12984/egeefd.747629
APA EĞİN F, ARIKAN Y (2020). Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. Ege Eğitim Dergisi, 21(2), 57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
Chicago EĞİN Figen,ARIKAN Y. Deniz Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. Ege Eğitim Dergisi 21, no.2 (2020): 57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
MLA EĞİN Figen,ARIKAN Y. Deniz Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. Ege Eğitim Dergisi, vol.21, no.2, 2020, ss.57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
AMA EĞİN F,ARIKAN Y Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. Ege Eğitim Dergisi. 2020; 21(2): 57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
Vancouver EĞİN F,ARIKAN Y Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği. Ege Eğitim Dergisi. 2020; 21(2): 57 - 75. 10.12984/egeefd.747629
IEEE EĞİN F,ARIKAN Y "Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği." Ege Eğitim Dergisi, 21, ss.57 - 75, 2020. 10.12984/egeefd.747629
ISNAD EĞİN, Figen - ARIKAN, Y. Deniz. "Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlama Öğretimine İlişkin Görüşleri: Manisa Örneği". Ege Eğitim Dergisi 21/2 (2020), 57-75. https://doi.org/10.12984/egeefd.747629