Yıl: 2004 Cilt: 1 Sayı: 10-11 Sayfa Aralığı: 23 - 36 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırma; çocukların küçük kas motor gelişim (vurma-çakma-çevirme, kesme-yırtma-katlama, yazma-çizme-boyama, yoğurma-yuvariama-birleştirme, fırlatma-yakalama) ve büyük kas motor gelişim (yürüme-koşma, atlama-sıçrama, denge ve merdiven inme-çıkma) alanlarında beceri düzeylerini değerlendirebilmek ve ailelerin çocuklarına bu becerileri kazandırabilmek için verdikleri fırsatları belirleyebilmek amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara İl merkezinde bulunan iki Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezi'ne kayıtlı okulöncesi eğitimi almayan ve normal gelişim gösteren 3-6 yaş grubu 187 kız, 202 erkek olmak üzere toplam 389 çocuk oluşturmuştur. Çocukların küçük ve büyük kas motor gelişim düzeylerini belirleyebilmek amacıyla Portage Erken Çocukluk Dönemi Eğitim Programı Motor Gelişim Kontrol Listesi kullanılmıştır. Yaş gruplarına göre örneklemi oluşturan çocuklarda gözlenebilen beceri sayılarının tepe değerleri incelen¬diğinde; 3-4 yaş grubundaki çocukların kendi yaş grubunda yapması beklenen 16 beceriden 13'ünü, 4-5 yaş grubundaki çocukların ken¬di yaş grubunda yapması beklenen 16 beceriden 16'sını, 5-6 yaş grubundaki çocukların ise kendi yaş grubunda yapması beklenen 29 beceriden 25'ini yapabildikleri bulunmuştur. Araştırma sonuçları; çocukların yaşı ve gelişim düzeyi dikkate alındığında kendilerinden beklenen motor becerilerin birçoğunu kazandıklarını göstermektedir. Araştırmaya alınan çocukların büyük kas motor gelişim açısından başarı oranlarına göre becerilere bakıldığında; en yüksek başarı oranının yürüme-koşma" becerisinde elde edildiği, bunu "merdiven inme-çıkma", "atlama-sıçrama" ve "denge" becerilerinin izlediği saptanmıştır. Sonuçlara küçük kas motor gelişim açısından bakıldığında ise; en yüksek başarı oranının "vurma-çakma-çevirme" becerisinde elde edildiği; bunu "yoğurma-yuvarlama-birleştirme", "kesme-yırtma-katlama" ve "yazma-çizme-boyama" becerilerinin izlediği bulunmuştur. Çocukların genel olarak büyük ve küçük kas motor gelişim becerilerinde başarılı olduğu, ancak küçük kas motor gelişime yönelik becerilerde, çocuklara daha çok fırsat verilmesi ve ailelerin bu konuda bilinçlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime: okul öncesi dönem Ankara beceri gelişimi okul öncesi çocuklar

Konular: Aile Çalışmaları

Assessment of Fine and Gross Motor Development Skill Levels of Three-Six Years Old Children in Ankara

Öz:
This research is planned in order to evaluate the level of children's skills in fine motor (striking-turning, cutting-tearing-folding, writing-drawing-painting, playing dough, throwing-catching) and gross motor development (walking-running, hopping-jumping, balance, walking up and down the stairs) and to determine which opportunities parents provide to their children for the acquirement of these skills. The sample of the study consists of 389 3 to 6 year old children (187 girls and 202 boys) with normal development who were registered in two of the Maternal and Children Health and Family Planning Centers in Ankara, Turkey, and who had no preschool education. Portage Early Childhood Education Program Motor Devejopment Checklist was used to determine the fine and gross motor development levels of children. It can be seen 3 to 4; 4 to 5; and 5 to 6 age groups of children acquired 13 of 16; 16 of 16; and 25 of 29 skills, respectively, when the mod of observed skills are examined for the distribution of maximum number of skills expected to be acquired. The results of the research reveal that, regarding age and developmental level, children acquired the majority of the number of skills which they are expected to accomplish. When the rates of acquisition in gross motor skills were examined, it was seen that the highest achievement was performed in walking and running, Which was followed by the achievement in walking up and down the stairs, hopping-jumping and balance, also respectively. As for the fine motor development, the highest achievement was performed in striking-turning, and it was followed by playing dough, cutting-tearing-folding and writing-drawing-painting, respectively. While it was seen that children were generally succesfull in both gross and fine motor skills, it should also be addressed that skills focusing on fine motor development must be provided with more oppurtunities and parents must be enlightened on this spesific subject.
Anahtar Kelime: preschool period Ankara skill development preschool children

Konular: Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anlar,B.,Yalaz,K., (1995) Denver II Gelişimsel Tarama Testi Türk Çocuklarına Uyarlanması ve Standardizasyonu.Meteksan A.Ş.,Ankara.
  • Beyhan,P.,Artan,İ.,(2004)."Motor Gelişim".Çocuk Gelişimi ve Eğitimi.Morpa Kültür Yayınları.İstanbul.
  • Berk, E.L, (1998). "Physical and Cognitive Development in Early Childhood". Development Through the Life-Span. Allyn and Bacon-U.S.A.
  • Bilir, Ş., Güven, N., Bal, S., Metin, N. ve Artan, İ., (1992), "3-6 Yaş Grubundaki Normal Gelişim Gösteren, 3-7 Yaş Grubundaki İşitme Özürlü ve 5-7 Yaş Grubundaki Down Sendromlu Çocukların Büyük Kas Motor Gelişim ile İlgili Becerilerinin İncelenmesi". I. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, 11-12 Kasım 1992, Ankara, Ya-Pa Yayınları, İstanbul.
  • Çağlak, S., (2003). "Okul Öncesi Dönemde Hareket Gelişimi ve Eğitimi" Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Morpa Kültür Yayınları. İstanbul.
  • Doan, M.A., Wollenburg, K. ve Wilson, E. (1994). Portage Early Education Programme 2nd Ed. Cooperative Educational Agency 5, U.S.A.
  • Düğer, T., Bumin, G., Uyanık, M., Akı, E., ve Kayıhan, H., (1999). "The Assessment of Bruİninks-Oseretsky Test of Motor Proficiency in Children". Pediatric Rehabilitation, Vol: S, No:3, s. 125-131.
  • Gallahue, D. (1982) Understanding Motor Develop¬ment in Children. John Will & Sons Publishing, New York.
  • Gallahue, D. ve Ozmun, J. (1989). Understanding Motor Development. McGraw-Hill Companies, U.S.A.
  • Güven, N. (1979). "Süt Çocuğunda Motor Gelişim". Çocuk Gelişimi ve Eğitimi El Kitabı II. Bilir, Ş. (Edt.). Hacettepe Üniversitesi Yayınları, s. 14-23. Ankara.
  • Güven, N. (1987). Bebeklik Döneminde Gelişim Özellikleri ve Eğitimi. Nüve Matbaası. Ankara. Güven, N., Bal, S., Metin, N., Şahin, S., Bilir, Ş.,ve Mağden, D., (1995) "Okulöncesi Çağındaki Normal Gelişim Gösteren Çocukların Gelişimlerinin Eğitsel Tanılama Amacı İle Portage Erken Çocukluk Dönemi Eğitim Programı Kontrol Listeleri Kullanılarak Değerlendirilmesi" 1O.Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri-Bildiri Kitabı. Ya-Pa Yayınları, İstanbul.
  • Güven, N., Bal, S., Metin, N., Şahin, S., Bilir, Ş. ve Mağden, D., (1998) "An Assesment, for the Purpose of Educational Diagnosis, on the Development of Preschool Age Normal Children Using the Portage Early Education Program Checklist" The 7th. International Portage Conference- Hiroshima, Japan.
  • inan, M. (2004). Çocuk ve Spor, Çocuğum Nasıl Spor Yapmalı?. Morpa Kültür Yayınları (2. Baskı). İstanbul.
  • Malina, R. (2004) "Motor Development During Infancy and Early Childhood: Overview and Suggsted Directions for Research". International Journal of Sport and Health Science, V:2, p.50-66.
  • Nelson, NFER, (1987). Portage Early Education Programme, U.S.A. Portage, Wisconsin.
  • Özer, S.D.; Özer, M.K., (2000). Çocuklarda Motor Gelişim. Kazancı Kitap Tic. A.Ş., İstanbul.
  • Papalia, D., Olds, S., Feldman, R. (1999) A Child's World. McGraw-Hill Companies, U.S.A.
  • Portage Early Education Program Checklist (1987). CESA5 and NFER-Nelson Publishing Company Ltd. Windsor, Berkshire.
  • Senemoğlu, N., (2002). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara.
APA MAĞDEN D, SAHIN S, KARAASLAN BAÇ T, IŞITAN S (2004). Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. , 23 - 36.
Chicago MAĞDEN Duyan,SAHIN SEMRA,KARAASLAN BAÇ Tuğba,IŞITAN SONNUR Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. (2004): 23 - 36.
MLA MAĞDEN Duyan,SAHIN SEMRA,KARAASLAN BAÇ Tuğba,IŞITAN SONNUR Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. , 2004, ss.23 - 36.
AMA MAĞDEN D,SAHIN S,KARAASLAN BAÇ T,IŞITAN S Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. . 2004; 23 - 36.
Vancouver MAĞDEN D,SAHIN S,KARAASLAN BAÇ T,IŞITAN S Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. . 2004; 23 - 36.
IEEE MAĞDEN D,SAHIN S,KARAASLAN BAÇ T,IŞITAN S "Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi." , ss.23 - 36, 2004.
ISNAD MAĞDEN, Duyan vd. "Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi". (2004), 23-36.
APA MAĞDEN D, SAHIN S, KARAASLAN BAÇ T, IŞITAN S (2004). Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Derg., 1(10-11), 23 - 36.
Chicago MAĞDEN Duyan,SAHIN SEMRA,KARAASLAN BAÇ Tuğba,IŞITAN SONNUR Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Derg. 1, no.10-11 (2004): 23 - 36.
MLA MAĞDEN Duyan,SAHIN SEMRA,KARAASLAN BAÇ Tuğba,IŞITAN SONNUR Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Derg., vol.1, no.10-11, 2004, ss.23 - 36.
AMA MAĞDEN D,SAHIN S,KARAASLAN BAÇ T,IŞITAN S Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Derg.. 2004; 1(10-11): 23 - 36.
Vancouver MAĞDEN D,SAHIN S,KARAASLAN BAÇ T,IŞITAN S Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Derg.. 2004; 1(10-11): 23 - 36.
IEEE MAĞDEN D,SAHIN S,KARAASLAN BAÇ T,IŞITAN S "Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi." Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Derg., 1, ss.23 - 36, 2004.
ISNAD MAĞDEN, Duyan vd. "Ankara İl Merkezindeki Üç-Altı Yaş Grubu Çocukların Küçük ve Büyük Kas Motor Gelişim Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi". Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Derg. 1/10-11 (2004), 23-36.