Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 174 - 204 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21020/husbfd.800373 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Amaç: Özel gereksinimi olan çocukların genel eğitim sistemi içinde akranları ile birlikte eğitim alabilmeleri entemel haklarındandır. Kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi uygulamalarını etkileyen en önemli faktörlerden birisiöğretmenlerin bu konudaki tutumlarıdır. Bu çalışma, öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarınınbelirlenmesine yönelik olarak Stoiber ve diğerleri tarafından 1998’de geliştirilen Kaynaştırma Eğitimi HakkındakiGörüşlerim (My Thinking About Inclusion [MTAI]) ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliğinin yapılmasıamacıyla gerçekleştirilmiştir.Yöntem: Stoiber ve diğerleri tarafından 1998’de geliştirilen Kaynaştırma Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim (MyThinking About Inclusion [MTAI]) ölçeği, 158 öğretmen ve okul yöneticilerinin katılımı ile, benzer ölçekgeçerliliği de kullanılarak uyarlama çalışması yürütülmüştür. Güvenirlik test-tekrar test ve iç tutarlık ilebelirlenmiştir ve Cronbach alfa katsayısı hesaplanmıştır. Test-tekrar test güvenirliği Pearson korelasyon analizi vesınıf içi korelasyon katsayısı (ICC) kullanılarak değerlendirilmiştir.Bulgular ve Sonuç: İlkokul ve ortaokul öğretmeni 158 katılımcı ile gerçekleşen çalışmada, yapı geçerliği faktöranalizinde orijinal ölçekteki dört alt boyut, üç alt boyutta çıkmış, Cronbach alfa katsayısı 0,91 olarak bulunmuştur.Çalışmada, MTAI-TR ilk ve ortaokul öğretmenlerinin kaynaştırmaya yönelik görüşlerinin temel bakış açısı,beklenen çıktılar ve sınıf içi uygulamalar olmak üzere üç alt boyutta değerlendirilebilmesi için geçerli ve güvenilirbir ölçme aracı olarak bulunmuştur.
Anahtar Kelime: kaynaştırma özel gereksinim tutumlar ilkokul öğretmeni ortaokul öğretmeni

Adaptation of My Thinking About Inclusion Scale to Turkish: Validity and Reliability

Öz:
Objectives: It is one of the most fundamental rights of children with special needs to receive education together with their peers in the general education system. One of the most important factors affecting inclusive education practices is teachers' attitudes towards this issue. This study was carried out in order to determine the Turkish validity and reliability of the My Thinking About Inclusion (MTAI) scale developed by Stoİber et al. in 1998 to determine teachers' attitudes towards inclusive education. Methods: The My Thinking About Inclusion (MTAI) scale, developed by Stoİber et al. In 1998, was adapted with the participation of 158 teachers and school administrators, using similar scale validity. Reliability was determined by test-retest and internal consistency, and the Cronbach alfa coefficient was calculated. Test-retest reliability was evaluated using Pearson's correlation analysis and intraclass correlation coefficient (ICC). Findings and Conclusion: In the study conducted with 158 primary and secondary school teachers, the construct validity factor analysis revealed four sub-dimensions in the original scale and three sub-dimensions, and the Cronbach Alfa coefficient was found to be 0.91. In the study, MTAI-TR was found to be a valid and reliable measurement tool to evaluate primary and secondary school teachers' views on inclusion in three sub-dimensions: basic point of view, expected outcomes, and classroom practices.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Er D, Buran Cirak Y, Mutlu İ (2021). Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
Chicago Er Dudu Melek,Buran Cirak Yasemin,Mutlu İlayda Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2021): 174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
MLA Er Dudu Melek,Buran Cirak Yasemin,Mutlu İlayda Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2021, ss.174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
AMA Er D,Buran Cirak Y,Mutlu İ Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2021; 174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
Vancouver Er D,Buran Cirak Y,Mutlu İ Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2021; 174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
IEEE Er D,Buran Cirak Y,Mutlu İ "Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.174 - 204, 2021. 10.21020/husbfd.800373
ISNAD Er, Dudu Melek vd. "Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2021), 174-204. https://doi.org/10.21020/husbfd.800373
APA Er D, Buran Cirak Y, Mutlu İ (2021). Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(2), 174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
Chicago Er Dudu Melek,Buran Cirak Yasemin,Mutlu İlayda Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 8, no.2 (2021): 174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
MLA Er Dudu Melek,Buran Cirak Yasemin,Mutlu İlayda Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.8, no.2, 2021, ss.174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
AMA Er D,Buran Cirak Y,Mutlu İ Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 8(2): 174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
Vancouver Er D,Buran Cirak Y,Mutlu İ Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 8(2): 174 - 204. 10.21020/husbfd.800373
IEEE Er D,Buran Cirak Y,Mutlu İ "Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8, ss.174 - 204, 2021. 10.21020/husbfd.800373
ISNAD Er, Dudu Melek vd. "Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi Hakkındaki Görüşlerim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 8/2 (2021), 174-204. https://doi.org/10.21020/husbfd.800373