Yıl: 2021 Cilt: 14 Sayı: 53 Sayfa Aralığı: 2723 - 2752 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/Joh.50993 İndeks Tarihi: 22-11-2021

TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK

Öz:
Bu çalışmada teknolojik gelişmelerin eğitime etkisi ve buna bağlı olarak aile, evlilik ve boşanma eğitimlerine olan etkileri tartışılmaktadır. Günümüzde salgın hastalıklarının da etkisiyle çevrimiçi eğitimlerde artış gözlenmektedir. Son zamanlarda boşanma oranlarındaki artışlar evlilik öncesi, boşanma sırasında ve boşanma sonrasındaki eğitimlerin ne kadar önemli olduğunu bizlere göstermektedir. Yurt dışında aile, evlilik ve boşanma eğitimlerinin tarihçesi eskilere dayanmaktadır. Ülkemizde evlilik öncesi ve evlilik aşamasındaki eğitimlerin nispeten yaygınlık kazanmasına rağmen boşanma eğitimlerinin çok az olduğu görülmektedir. Çevrimiçi teknolojiler aile, evlilik ve boşanma eğitimlerinin verilmesinde işlevsel bir alternatiftir. Ülkemizde var olan ihtiyaca cevap verebilmek adına bilimsel çerçevede topluma uygun çevrimiçi aile, evlilik ve boşanma eğitimlerinin geliştirilmesi ve güncel hale getirilmesi gerekmektedir. Aile eğitimlerinde evdeki ilişkilerin güçlendirilmesi ve ailenin gelişimini desteklenmesi amaçlanmaktadır. Evlilik eğitimlerinde “evlenecek bireylerin” veya “evli çiftlerin” birbirlerini daha iyi tanıması ve sağlıklı bir iletişim kurmasının sağlanması hedeflenmektedir. Boşanma eğitimlerinde ise amaç, ayrılık kararı alan karı-kocaların, boşanma süreci ve sonrasında ortaya çıkabilecek stresle ve olumsuzluklarla nasıl başa çıkabileceklerine dair bilgilerini artırmak, boşanmanın sonuçlanmasıyla çocukların yeni yaşama ilişkin adaptasyon sürecini hızlandırmak ve bireylerin arasında çıkabilecek çatışmaları ve olumsuz etkileri en aza indirmektir. Çocukların, ebeveynlerin ve yakın çevrelerinin ruh sağlığı için bu eğitimler son derece önemlidir. Bu eğitimlerin çoğaltılması toplum sağlığı için önem arz etmektedir.
Anahtar Kelime:

A Different Touch of Technology to Our Lives: Being Online in Family Education

Öz:
In this study, the effects of technological developments on education and consequently on family, marriage and divorce education are discussed. Nowadays, there is an increase in online training with the effect of epidemic diseases. The recent increases in divorce rates show us how important pre-marriage, divorce and post-divorce training is. The history of family, marriage and divorce education abroad is old. Although pre-marital and marital education is relatively common in our country, it is seen that divorce education is very low. Online technologies are a functional alternative to family, marriage and divorce education. In order to meet the needs of our country, it is necessary to develop and update family, marriage and divorce trainings suitable for the society in a scientific framework. Family trainings aim to strengthen the relationships at home and support the development of the family. Marriage training aims to enable individuals to marry or married couples to get to know each other better and to establish a healthy communication. The purpose of divorce trainings is to increase the knowledge of husbands and wives who decide to divorce about how to cope with the stress and negativities that may arise during and after the divorce process, to accelerate the adaptation process of the children regarding the new life with the conclusion of the divorce, and to minimize the conflicts and negative effects that may arise between individuals. These trainings are extremely important for the mental health of children, parents and their immediate environment. Increasing these trainings is important for public health.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2021), Aile danışmanlığı hizmeti, https://ailevecalisma.gov.tr/athgm/uygulamalar/aile-danismanligi-hizmeti/ Erişim tarihi: 10.01.2021
  • Akkaya, T. (2014). Boşanma davasında alınabilecek geçici hukuki korumalar veya hakimin müdahalesi yoluyla çocuğun korunması kapsamında zorunlu arabuluculuk ve boşanma süreci (aile) danışmanlığı. Ankara Barosu Dergileri, 72(4), 25-61.
  • Akpınar, B. & Aydın, K. (2010). Eğitimde değişim ve öğretmenlerin değişim algıları. Eğitim ve Bilim, 32(144), 71-80.
  • Amato, P. R., Kane, J. B. & James, S. (2011). Reconsidering the “good divorce”. Family Relations, 60(5), 511-524.
  • Angelova, M. (2020). Students’ attitudes to the online university course of management in the context of Covid-19. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(4), 283-292.
  • Barker, R., ed. (2003) The Social Work Dictionary. Washington, DC: NASW Press.
  • Becher, E. H., Cronin, S., McCann, E., Olson, K. A., Powell, S. & Marczak, M. S. (2015). Parents forever: Evaluation of an online divorce education program. Journal of Divorce & Remarriage, 56(4), 261-276.
  • Bhamani, S., Makhdoom, A. Z., Bharuchi, V., Ali, N., Kaleem, S. & Ahmed, D. (2020). Home learning in times of Covid: Experiences of parents. Journal of Education and Educational Development, 7(1), 9-26.
  • Bowers, J. R., Thomann Mitchell ,E., Hardesty, J. L. & Hughes, J. R.,(2011). A Review of Online Divorce Education Programs. Family Court Review An Interdisciplinary Journal, 49(4) , 776-787.
  • Chalmers, J. H. (2020). Online marriage education during Covid-19 home lockdown: A multiple-baseline single-case experimental design. Interpersona: An International Journal on Personal Relationships, 14(2), 150-168.
  • Cooper, C., Booth, A., Varley-Campbell, J., Britten, N. & Garside, R. (2018). Defining the process to literature searching in systematic reviews: A literature review of guidance and supporting studies. BMC Medical Research Methodology, 18(1), 1-14.
  • Cronin, S., Becher, E. H., McCann, E., McGuire, J. & Powell, S. (2017). Relational conflict and outcomes from an online divorce education program. Evaluation and Program Planning, 62, 49-55.
  • Curtiss, S. L., Pearson, J. N., Akamoglu, Y., Fisher, K. W., Snodgrass, M. R., Meyer, L. E. & Halle, J. W. (2016). Bringing instructional strategies home: Reaching families online. Teaching Exceptional Children, 48(3), 159-167.
  • DeMaria, R. M. (2005). Distressed couples and marriage education. Family Relations, 54(2), 242-253.
  • Dikilitas, K., Duvenci, A. & Aytekin, C. (2009). A new look at distance Turkish learning: Survival guide. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 173-177.
  • Douglas, E. M. (2006). Mending broken families: Social policies for divorced families. How effective are they?.
  • Rowman & Littlefield. Doxsee, H. (2004). Marriage mentorship at a distance. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 5(3), 1-7.
  • Duncan, S. F. & Goddard, H. W. (2016). Family life education: Principles and practices for effective outreach. Sage Publications.
  • Gündüz, G. F. (2018). The investigation of parents' interactions and their children's learning levels at parental coaching carried out over social network. Universal Journal of Educational Research, 6(3), 491-518.
  • Gür, Y. & Kurt, A. (2011). Türkiye’de Ailelerin Eğitim İhtiyaçları. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 7(27), 33-62.
  • Häkkilä, J., Karhu, M., Kalving, M. & Colley, A. (2020). Practical family challenges of remote schooling during Covid-19 pandemic in Finland. In Proceedings of the 11th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Shaping Experiences, Shaping Society (pp. 1-9).
  • Hamamcı, Z. & Sevim, S. A. (2016). Türkiye’de Aile Rehberliği Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(22), 77-87.
  • Hrastinski, S. (2009). A theory of çevrimiçi learning as çevrimiçi participation. Computers and Education, 52(1), 78-82.
  • Hughes, R., Bowers, J. R., Mitchell, E. T., Curtiss, S. & Ebata, A. T. (2012). Developing online family life prevention and education programs. Family Relations, 61(5), 711-727.
  • Huisman, S., Edwards, A. & Catapano, S. (2012). The impact of technology on families. International Journal of Education and Psychology in the Community, 2(1), 44-62. Indira,
  • D. & Sakshi, A. (2017). Online Learning. International Education & Research Journal, 3(8), 32-34.
  • Jencius, M. & Sager, D. E. (2001). The Practice of Marriage and Family Counseling in Cyberspace. The Family Journal, 9(3), 295-301.
  • Jethro, O. O., Grace, A. M. & Thomas, A. K. (2012). E-learning and its effects on teaching and learning in a global age. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(1), 203-210.
  • Kalkan, M., Hamamcı, Z. & Yalçın, İ. (2015). Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma. Anı.
  • Koçak, O., Demirel, R. & Kırlıoğlu, M. (2019). Çocukların boşanmaya ve ebeveynlerine ilişkin algıları. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 19(45), 857-892.
  • Lanigan, J. D. (2009). A sociotechnological model for family research and intervention: How information and communication technologies affect family life. Marriage & Family Review, 45(6-8), 587-609.
  • Linlin, Z. (2005). Internet in family life education. (Bachelor of Law). Peking University.
  • Markus, B. (2008). Thinking about e-learning. In Proceedings FIG International Workshop. Sharing Good Practices: E-learning in Surveying. Geo-information Sciences and Land Administration (pp. 11-13).
  • Moore, J. L., Dickson-Deane, C. & Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
  • Osmanoğlu, E. (2011). Türkiye’de Ailelerin Eğitim İhtiyaçları. T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Öztürk, C., Yiğit, E. Ö. & Karaduman, H. (2012). Examination of Technology in Turkish Social Studies Curricula. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 64, 85-94.
  • Perry, E. H. & Pilati, M. L. (2011). Online learning. New Directions for Teaching and Learning, 128, 95-104.
  • Sahin, I. ve Shelley, M. (Eds.). (2020). Educational practices during the Covid-19 viral outbreak: İnternational perspectives. Istes Organization.
  • Sayan Karahan A., (2020). Boşanma Aşamasında Mahkeme Merkezli Eğitim Uygulamalarına İlişkin Bir İnceleme, Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Sayı: 42, 341-362.
  • Schramm, D. G. & Becher, E. H. (2020). Common practices for divorce education. Family Relations, 69(3), 543-558.
  • Schramm, D. G. & McCaulley, G. (2012). Divorce education for parents: A comparison of online and in-person delivery methods. Journal of Divorce & Remarriage, 53(8), 602-617.
  • Sevim, Y. & Gezer Şen, B. (2018). Aile Yaşam Eğitimi. Journal of International Social Research, 11(60), 662-668.
  • Sevim, Y.(2018). Evlilik Öğretilebilir mi?, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 61, 606-610.
  • Singer, J. B. (2009). Dispute resolution and the postdivorce family: Implications of a paradigm shift. Family Court Review, 47(3), 363-370.
  • Telli, S. G. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34.
  • Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • Turner, J. J., Bradford, K., Schramm, D. G., Higginbotham, B. J., Kopystynska, O. & Ferguson, M. (2021). Online divorce education: Learning from participants who want more. Journal of Human Sciences and Extension, 9(1), 66-83.
  • Turner, J. J., Kopystynska, O., Schramm, D. G. & Higginbotham, B. (2019). Is one hour enough? Evaluating Utah’s online divorce education course based on course length satisfaction. Journal of Divorce & Remarriage, 60(7), 537-551.
  • Turow, J. & Lilach, N. (2000). The internet and the family 2000: The view from parents, the view from kids. Philadelphia, PA: The Annenberg Public Policy Center.
  • TÜİK (2020a). 2020 Yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 Erişim tarihi: 12.01.2021
  • TÜİK (2020b). 2020 Yılı Evlenme ve Boşanma İstatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Evlenme-ve-Bosanma-Istatistikleri-2020-37211 Erişim tarihi: 12.01.2021
  • Wilcox, W. B. (2009). The Evolution of Divorce. National Affairs, 1(1), 81-94.
  • Yıldırım, N. (2004). Türkiye’de Boşanma ve Sebepleri, Bilig (Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi), 28: 59-81.
  • Yıldırım, S. (2018).Türkiye’de Son On Yılda İşlenen Kadın Cinayetleri Üzerine: Sebep, Sonuç ve Öneriler, Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 6, 1-21.
APA SEVİM Y, GEZER SEN B (2021). TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. , 2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
Chicago SEVİM YELDA,GEZER SEN BURCU TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. (2021): 2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
MLA SEVİM YELDA,GEZER SEN BURCU TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. , 2021, ss.2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
AMA SEVİM Y,GEZER SEN B TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. . 2021; 2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
Vancouver SEVİM Y,GEZER SEN B TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. . 2021; 2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
IEEE SEVİM Y,GEZER SEN B "TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK." , ss.2723 - 2752, 2021. 10.29228/Joh.50993
ISNAD SEVİM, YELDA - GEZER SEN, BURCU. "TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK". (2021), 2723-2752. https://doi.org/10.29228/Joh.50993
APA SEVİM Y, GEZER SEN B (2021). TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. Tarih Okulu Dergisi, 14(53), 2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
Chicago SEVİM YELDA,GEZER SEN BURCU TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. Tarih Okulu Dergisi 14, no.53 (2021): 2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
MLA SEVİM YELDA,GEZER SEN BURCU TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. Tarih Okulu Dergisi, vol.14, no.53, 2021, ss.2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
AMA SEVİM Y,GEZER SEN B TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. Tarih Okulu Dergisi. 2021; 14(53): 2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
Vancouver SEVİM Y,GEZER SEN B TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK. Tarih Okulu Dergisi. 2021; 14(53): 2723 - 2752. 10.29228/Joh.50993
IEEE SEVİM Y,GEZER SEN B "TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK." Tarih Okulu Dergisi, 14, ss.2723 - 2752, 2021. 10.29228/Joh.50993
ISNAD SEVİM, YELDA - GEZER SEN, BURCU. "TEKNOLOJİNİN HAYATIMIZA FARKLI BİR DOKUNUŞU: AİLE EĞİTİMİNDE ÇEVRİMİÇİ OLMAK". Tarih Okulu Dergisi 14/53 (2021), 2723-2752. https://doi.org/10.29228/Joh.50993