Yıl: 2020 Cilt: 18 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 33 - 63 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.34234/ded.598196 İndeks Tarihi: 23-11-2021

Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik

Öz:
Vatanseverlik, üzerinde yaşanan toprağa içindekilerle birlikte duyulan sevgi ve minnetin adıdır. Araştırmanın amacı, Erzincan İl merkezinde ikamet edip ilkokullarda öğrenim gören Afgan mülteci öğrencilerin vatanseverlik anlayışlarının tespit edilmesi ve halihazırda yaşadıkları ülke olan Türkiye’ye karşı vatan algılarının tespitidir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olan araştırmanın evreni, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Erzincan Cahit Ziya Ulukök ve Hayrettinpaşa İlkokullarında okuyan Afgan mülteci öğrencilerdir. Çalışma grubu ise amaçlı örneklem stratejisiyle tespit edilen toplam on altı öğrencidir. Veri toplama tekniği olarak odak grup görüşmesi, veri toplama aracı olarak ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Sonuçlar, betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Öğrencilerin açıklamaları ve çizimleri; Güzel Okulum, Türk Bayrağı ve Özgür/Güçlü Türkiye olarak üç alt temada toplanırken vatanseverlik tarifleri ise vatan için şehit olmak, vatan için görevini yapmak, Türkiye`yi sevmek şeklinde üç alt temada toplanmıştır. Afganlı öğrencilerin öz vatanlarına karşı sevgilerinin, Afganistan doğumlu olmamaları ve oraya ait yaşanmış bir anıları olmamasından, kaybolmaya başladığı, zorunlu sebeplerle Türkiye`ye göç ettikleri, Türkiye`de ki iyi eğitim, rahat yaşam vb. imkânlar ile okuldaki karşılaştıkları olumlu tutumlar sebebiyle mutlu oldukları, Türk halkına ve Türkiye`ye karşı ziyadesiyle olumlu duygular besledikleri, öğrencilerin büyük çoğunun Türkiye`yi ana vatan olarak benimsemeye başladıkları araştırma sonucunda ulaşılan en önemli bulgulardandır.
Anahtar Kelime:

Patriotism Through the Eyes of Afghan Primary School Students in Turkey

Öz:
The aim of the research is to investigate the patriotic understanding of Afghan refugee children and to discover their perception of patriotism towards their homeland and their host country. It is a case study. The population of the study consists of Afghan refugee students studying at Cahit Ziya Ulukök and Hayrettinpasa Primary Schools in Erzincan province 2018-2019 academic year. The study group consists of 16 students. Focus group interview and semi-structured interview form was used. The data were evaluated with descriptive analysis method. Drawing and explanations of students such as; my beautiful school, Turkish Flag, and free/strong Turkey. The definition of patriotism, becoming a martyr for the motherland, doing one’s duty for the motherland, love for Turkey are grouped into three sub-themes. We have found out that Afghan students’ have forgotten their own cultural identity thus have no sense of attachment to their homeland since they were not born in Afghanistan and also memories related to Afghanistan seem to be absent. Results indicate that they lead a peaceful life in Turkey due to the effective training and education that the host country provided them. All in all, they have positive feelings about Turkey and the Turkish people. Also it should be added that Afghan students in question have begun to embrace Turkey as their homeland.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, Y. (2016) Bir toplumsal değişim katalizörü olarak göç olgusu, Berkehan Kıran (Ed.), Toplumsal Değişim Sempozyumu İçinde, 483-492.
  • Akıncı, B., Nergiz, A., & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine değerlendirme göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 58-83.
  • Balcı, M. (2014). Değerleri yaşatmak ve değerler sözlüğü (1. Baskı). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Bates, C. D. (2002) Environmental refuugee? Classifying human migration caused by environmental change. Population and Environment, 23, (5), 465-477.
  • Berg, B.L. ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Ed. H. Aydın Çev.). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Black, R. (2014) Refugees, Evironment and development. Newyork: Routlage.
  • Bolay, S.H. (2013). Aşkın değerler buhranı, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, M. Zengin (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu İçinde (ss.55-70). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Boyraz, Z. (2015). Türkiye’de göçmen sorununa örnek Suriyeli mülteciler. Journal Of World Turks. 7(2).
  • Börü, N. Boyacı, A. (2016). Göçmen Öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir İli örneği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11(14), 123-158.
  • Crick, E.R. (2012). Farklı kavramlar mı, madalyonun iki değişik yüzü mü? Değerler Eğitimi Uluslararası Konferansı İçinde (ss.196-202). Damla Yayınevi.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün & S.B. Demir, Çev. Edit.), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Elban, M. (2015) “Ortaöğretim öğrencilerinin vatanseverlik tutumları: Ankara İli Kazan ilçesi örneği”. The Journal of Academic Social Science Studies. 35, 451-462.
  • Ergen, G. (2006). Eleştirel-bilinçli sevgi eğitimi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(12), 144-152.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. (Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Göksu, M. Z., & Kayalar, F. (2018). Value of patriotism ın the perspective of afghan students attending to secondary schools. Journal of Social & Humanities Sciences Research, 29, 3806-3817.
  • Gömleksiz, M. N., Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 95-134.
  • Güngör, E. (1997). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak (2.Baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Hanson, M. (2018), The origin story of migrant rights, Wall Street International, Erişim adresş: https://wsimag.com/economy-and-politics/45053-the-origin-story-of-migrant-rights
  • Hanson, M. (T.y.) Erişim adresi: https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-43668567.
  • Hanson, M. (T.y.) Erişim adresi: https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/Istatistikler/ AGUSTOS/19AGUSTOS/18_Yillara_gore_yakalanan_duzensiz_gocmenlerin_uyruk_dagilimi_03_07_2019.jpg.
  • Göç. (T.y.) Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Huddy L.ve Khatip N. (2010). American patriotism, national ıdentity, and political ınvolvement, American Journal of Political Science, 51(1), 63-77.
  • Jenner, C. (2015) Breaking the cycle:Education and the future for Afghan refugees. Erişim adresi: https://Www.Unhcr.Org/Nansen/Breaking_The_Cycle_Report_2015.Pdf.
  • Kandemir, F. (2019). Umut, iyimserlik ve dindarlık (1. Baskı). Erzincan: Doğu.
  • Kaymakcan R. (2012). Gençlerin dini değerlere bakışı türkiye ve avrupa karşılaştırması. Değerler Eğitimi Uluslararası Konferans Bildirileri (Mayıs 2010) İçinde (s.13-30). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Kirschenbaum, H. (1995). 100 ways to enhance values and morality ın school and youth settings. USA: Allyn and Bacon.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen uygulama için bir rehber. (S.Turan, Çev. Edit.), Ankara: Nobel.
  • Nazıroğlu, B. (2013). Vatandaşlık ve din eğitimi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Özensel, E. (2004). Liseli kız ve erkek öğrencilerin değer yargıları ve türk toplumunun temel toplumsal kurumlarına bakış açıları, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, M. Zengin (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu İçinde (ss.743-769). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Palaz, T., Çepni, O., & Kılcan, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin mülteci öğrencilere yönelik düşüncelerinin ve tutumlarının belirlenmesi. Turkish Studies, 14(3), 1661-1684.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. M. Bütün, S.B. Demir), Ankara: Pegem Akademi. Rokeach, M. (1973). The nature of human values. (4th ed.). Newyork: The Free Press.
  • Şahin, M. Bakal S. Balçın, Ö. (2018). Afgan mültecilerin Türk kültürüne uyum süreçlerine ilişkin görüşleri. 4. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı. Eğitim, Gençlik ve Gelecek içinde (s. 778-787) Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yayınları.
  • T.D.K. (2019). Erişim adressi: www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.59fb3ddf6face4.19674211.
  • Tosun, A., Yorulmaz A., Tekin İ., Yıldız K. (2018). Mülteci öğrencilerin eğitim sorunları, eğitim ve din eğitiminden beklentileri: Eskişehir örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2018, 19(1), 107-133.
  • Uluçevik, T. (2013). Ne mutlu türküm diyene (03 Nisan 2013). Erişim adresi: http:// www.cumhuriyet.com.tr/haber/ne-mutlu-turkum-diyene413322
  • Ulusoy, Y. (T.Y.). İlkokul hayat bilgisi ders kitabı 2. sınıf. Ankara: Beşgen Yayıncılık.
  • Yazıcı, M. (2013). Toplumsal değişim ve sosyal değerler. Turkish Studies, 8, 1489- 1501.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zabunoğlu, H. G. (2018). Günümüzde ulus devlet. Eski̇şehi̇r üni̇versi̇tesi̇ hukuk fakültesi̇ dergi̇si̇, XIII(1), 535-559.
APA Göksu M (2020). Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. , 33 - 63. 10.34234/ded.598196
Chicago Göksu Mehmet Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. (2020): 33 - 63. 10.34234/ded.598196
MLA Göksu Mehmet Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. , 2020, ss.33 - 63. 10.34234/ded.598196
AMA Göksu M Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. . 2020; 33 - 63. 10.34234/ded.598196
Vancouver Göksu M Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. . 2020; 33 - 63. 10.34234/ded.598196
IEEE Göksu M "Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik." , ss.33 - 63, 2020. 10.34234/ded.598196
ISNAD Göksu, Mehmet. "Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik". (2020), 33-63. https://doi.org/10.34234/ded.598196
APA Göksu M (2020). Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(39), 33 - 63. 10.34234/ded.598196
Chicago Göksu Mehmet Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. Değerler Eğitimi Dergisi 18, no.39 (2020): 33 - 63. 10.34234/ded.598196
MLA Göksu Mehmet Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.18, no.39, 2020, ss.33 - 63. 10.34234/ded.598196
AMA Göksu M Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. Değerler Eğitimi Dergisi. 2020; 18(39): 33 - 63. 10.34234/ded.598196
Vancouver Göksu M Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik. Değerler Eğitimi Dergisi. 2020; 18(39): 33 - 63. 10.34234/ded.598196
IEEE Göksu M "Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik." Değerler Eğitimi Dergisi, 18, ss.33 - 63, 2020. 10.34234/ded.598196
ISNAD Göksu, Mehmet. "Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik". Değerler Eğitimi Dergisi 18/39 (2020), 33-63. https://doi.org/10.34234/ded.598196