Yıl: 2021 Cilt: 32 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 9 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 23-11-2021

The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education

Öz:
We have in this article, tried to study the ‘human model’ which the Qur’an aims to bring up in terms of objectives of education. These kinds of studies about Qur’an objectives are crucial for planning and applying aal of the processes of Islamic education. In order to teach students the doctrine/teaching of the Qur’an in the best way, it should be analyzed the goals which the Qur’an aims to achieve in bringing up by way of the human model and the Qur’an it proposes. Determining objectives of educational process has a great significance and all of the processes of education are gradually affected by these goals. All of the activities in the educational process would be disorganized and aimless unless the objectives of it are not determined carefully. Only after determining the objectives, can we plan teaching and learning atmosphere and choose the correct strategy, methods and techniques and teaching materials to be used for teaching and learning. We can on the other part, get positive results from evaluation and measurement.
Anahtar Kelime:

Eğitimin Amaçları Açısından Kur’an’ın Yetiştirmek İstediği İnsan Modeli

Öz:
Bu makalede Kur’an’ın yetiştirmek istediği insan modeli, eğitimin hedefleri açısından incelenmeye çalışılmıştır. Eğitim, hedeflerle başlayıp öğrenme-öğretme süreçleriyle devam eden ve ölçme ve değerlendirme ile tamamlanan bir süreçtir. Eğitim, kendisine birtakım hedefler koyarak işe başlar ve eğitimin bütün süreçleri bu hedeflerden derece derece etkilenir. Hedefler yeterince iyi tespit edilmediği sürece yapılacak bütün faaliyetler düzensiz ve amaçsız olacaktır. Ancak hedeflerin belirlenmesinden sonra öğretme-öğrenme ortamı planlanabilir, hangi strateji, yöntem ve tekniklerin, öğretim materyallerinin kullanılacağı tespit edilebilir. Ölçme ve değerlendirmeden de olumlu sonuçlar alınabilir. Aynı süreç din eğitimi için de geçerlidir. Dolayısıyla din eğitimi için de ilk yapılacak çalışma ‘niçin öğretiyoruz?’ sorusunun cevabı olan hedeflerinin belirlenmesidir. Bu tür çalışmalar, İslam din eğitiminin bütün süreçlerinin planlanması ve uygulanması açısından önemlidir. İslam din eğitiminin amaçları belirlenirken birey, toplum vb. etkenler dikkate alınır. Ancak bunların yanı sıra İslam’ın iki temel kaynağından biri olan Kur’an’ın insandan ne istediğinin belirlenmesi en öncelikli yapılacak iştir. Bu, Kur’an’ın öngördüğü öğretiyi bireye en iyi şekilde anlatabilmek için gereklidir. Dolayısıyla öncelikle Kur’an’ın yetiştirmek istediği insan modelini veya muhataplarında gerçekleştirmek istediği hedefleri iyi tespit etmek lazımdır. Çalışma, Kur’anı Kerim ayetleriyle sınırlandırılmıştır. Öncelikle konuyla ilgili ayetler belirlenmiş, daha sonra ise belirlenen ayetler eğitimin amaçları açısından betimsel analiz yapılmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdulmüteal es-Saidi, En Edebi Mesaj Kur’an (translated by Hüseyin Elmalı), İzmir, 1997.
  • Al-Taftazani, Abul-Wafa al-Ghuneimi, “Islamic Education: Its Principles and Aims”, Muslim Education Quarterly, vol.. 4 (1), London, 1986, p. 66-85.
  • Bloom, Benjamin S. İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme (translated by Durmuş Ali Özçelik), MEB Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Brezinka, Wolfgang, Grundbegriffe der Erziehungwissenschaft, Ernst Reinhardt Verlag, München-Basel, 1981.
  • Dayf, Şevki, Tarihu’l-Edebi’l Arabi, Daru’lMaarif, Kahire, vol. I-II, undated.
  • Derveze, Muhammet İzzet, Kur’an’ı Anlamada Usul (Kur’anü’l-Mecid) (translated by Vahdettin İnce), Ekin Yayınları, İstanbul, 2017.
  • Ebu Davud, Sünen, (translated by Necati Yeniel-Hüseyin Karapınar), Şamil Yayınları, İstanbul, 1987.
  • el-Feyyumi, İbrahim, fi’l-Fikri’d-Diniyi’l-Cahili, Daru’l-Maarif, vol. I-IV, Mısır, 1982.
  • Ertürk, Selahattin, Eğitimde Program Geliştirme, Yelkentepe Yayınları, Ankara, 1979.
  • et-Tehanevi, Muhammed Ali, Keşşâfu Istılâhâti’l-Fünun ve’l-Fünûn, Daru’lKütübi’l-İlmiyye, “Fıtrat” Item, vol. I-II, 2013.
  • Fazlur Rahman, Ana Konularıyla Kur’an (translated by Alpaslan Açıkgenç), Fecr Yayınları, Ankara, 1987.
  • Güngör, Erol, Değerler Psikolojisi, Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları, Amsterdam, 1993.
  • Hüseyin, Taha, fi’l Edebi’l-Cahili, Daru’l-Hilal, Kahire, 1975.
  • Ibn Kuteybe, eş-Şi’r ve’ş-Şuara, tahk. Ahmed Muhammed Şakir, Daru’l-Hadis, Kahire, 1996.
  • Malik b. Enes, Muvatta, (translated by Comission), Altuğ Yayınları, İstanbul, 1982.
  • Manzoor-ul-Haque, “The Qur’anic Model of Education”, Muslim Education Quarterly, vol. 10 (2), London,1993, p. 33-58.
  • Muhammed b. Habib, Kitabu’l-Muhabber, redaction:. Eliza Lichten-Stadter, Haydarabad, 1942.
  • Muhammed Ebu Şühbe, es-Siretü’n-Nebeviyye fi Dav’il-Kur’ani ve’s-Sünne, vol. I-II, Beyrut, 1988.
  • Parlatır, Selahattin, “Din Eğitiminde Hedefler”, Dokuz Eylül İlahiyat Fakültesi Dergisi, İzmir, 1995, vol. IX, p. 75-107.
  • Sönmez, Veysel, Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Anı Yayıncılık, Ankara, 1991.
  • Syed Ausaf Ali, “Islam and Modern Education”, Muslim Education Quarterly, vol. 4 (3), London, 1987, s. 38-56.
  • Tirmizi, Sünen, (translated by Osman Zeki Mollamehmetoğlu), Yunus Emre Yayınları, İstanbul, undated.
  • Tosun, Cemal, Din Eğitimi Bilimine Giriş, PegemA Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • Zeydan, Corci, Tarihu Adabi’l-Luga elArabiyye, Daru’l-Hilal, Kahire, vol. I-IV, undated.
APA Doğan R (2021). The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. , 1 - 9.
Chicago Doğan Recai The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. (2021): 1 - 9.
MLA Doğan Recai The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. , 2021, ss.1 - 9.
AMA Doğan R The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. . 2021; 1 - 9.
Vancouver Doğan R The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. . 2021; 1 - 9.
IEEE Doğan R "The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education." , ss.1 - 9, 2021.
ISNAD Doğan, Recai. "The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education". (2021), 1-9.
APA Doğan R (2021). The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. İslami Araştırmalar, 32(1), 1 - 9.
Chicago Doğan Recai The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. İslami Araştırmalar 32, no.1 (2021): 1 - 9.
MLA Doğan Recai The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. İslami Araştırmalar, vol.32, no.1, 2021, ss.1 - 9.
AMA Doğan R The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. İslami Araştırmalar. 2021; 32(1): 1 - 9.
Vancouver Doğan R The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education. İslami Araştırmalar. 2021; 32(1): 1 - 9.
IEEE Doğan R "The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education." İslami Araştırmalar, 32, ss.1 - 9, 2021.
ISNAD Doğan, Recai. "The Human Model Which the Qur’an Aims to Bring Up in Terms of Objectives of Education". İslami Araştırmalar 32/1 (2021), 1-9.