Yıl: 2021 Cilt: 32 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 52 - 65 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-11-2021

Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi

Öz:
Âlemde var olan kötülük, her şeye kadir, her şeyi bilen ve mutlak iyi bir Tanrı’nın varlığı ile uzlaştırılabilir mi? Bu problem gerek Tanrı’ya inanan gerekse inanmayan pek çok insanın zihnini meşgul etmiştir. Kötülük sorunu tarihsel olarak Grek düşünür Epiküros’a dayandırılmaktadır. Epiküros’a göre mutlak manada kadir ve iyi olan bir varlık ile alemdeki kötülüğün varlığı çelişkilidir. Ancak Epiküros’tan daha eski bir metinde yani Eski Ahit’te bulunan “Eyüp” kıssası okunduğunda probleme ilişkin birtakım verilerin olduğu görülecektir. Söz konusu kıssa incelendiğinde Tanrı’nın, Eyüp Peygamberi hem sahip olduğu mal-mülk hem de bedensel sıhhat ile imtihan ettiği görülecektir. Bu çalışmada Eyüp peygamberin başına gelen musibetleri, İslam kelam ekollerinden biri olan Mutezile’den önemli ölçüde etkilenmiş olan Yahudi düşünür Saadia Gaon ekseninde ele alınacak ve onun yaklaşımı ortaya konularak Mutezilî bakış açısı ile benzerlik ve farklılığı ortaya konulacaktır.
Anahtar Kelime:

The Problem of Evil: The Influence of Mu’tazilian Thought on Gaon

Öz:
Can the evil that exists in the world be reconciled with the existence of an allpowerful, all-knowing and perfectly good God? This problem has occupied the minds of many people, both believing in God and not believing in God. The problem of evil is historically attributed to the Greek philosopher Epicurus. According to Epicurus, a being who is all-powerful and good and the existence of evil in the world are inconsistent. However, when the parable of "Job" in the Old Testament is read in a text older than Epicurus, it will be seen that there are some data regarding the problem. When the story in question is examined, it will be seen that God tested the Prophet Job with both his property and bodily health. In this study, the misfortunes of the prophet Job will be discussed in the axis of the Jewish philosopher Saadia Gaon, who was significantly influenced by the Mutazila, one of the schools of Islamic theology, and its similarity and difference with the Mutazila viewpoint will be revealed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmet Cevizci. Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma, 2002.
  • Brian Davies. The Thought of Thomas Aquinas. Oxford: Clarendon, 1993.
  • Cafer Sadık Yaran. Kötülük ve Theodise. Ankara: Vadi, 1997.
  • Charles Werner. Kötülük Problemi. çev. Sedat Umran. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2000.
  • David Hume. Din Üstüne. çev. Mete Tunçay. Ankara: İmge, 1995.
  • David Sklare. “Yahudi Teolojisinde Mu’tezili Temayüller: Bir Tetkik”. çev. Casim Ekinci. Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/2 (2018), 347-380.
  • Elonara Stump. “Saadia Gaon on the Problem of Evil”. Faith and Philosophy 14/ (1997), 523-549.
  • Fethi Kerim Kazanç. “Mu’tezilî Ahlâk Nazariyesinde Bilgi-Değer Münâsebetine Bir Bakış”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12 (2001), 241- 275.
  • John Hick. Evil and the God of Love. London: Macmillan, 1993.
  • Kadı Abdulcebbâr. Şerhu’l-usûli’l-Hamse: Mutezile’nin Beş İlkesi. çev. İlyas Çelebi. İstanbul: TYEKB, 2013.
  • Lenn E. Goodman. “Saadiah Gaon”. The History of Evil in the Medieval Age 450-1450. ed. Andrew Pinsent. London: Routledge, 2018.
  • Maturidi. Kitâbu’t-Tevhîd Tercümesi. çev. Bekir Topaloğlu. Ankara: İSAM, 2003.
  • Mehmet Türkeri, Elmalı’nın Ahlak Felsefesi. İzmir: Lotus, 2013.
  • Metin Özdemir. “Kötülük Problemine Felsefi ve Kelâmî Açıdan Mukayeseli Bir Yaklaşım”. İslami Araştırmalar 27/ (2016), 235-250.
  • Michael Peterson, William Hasker. Akıl ve İnanç: Din Felsefesine Giriş. çev. Rahim Acar. İstanbul: Küre, 2009.
  • Michael Peterson, William Hasker. Reason and Religious Belief: An Introduction to Philosophy of Religion. Oxford University, 1997.
  • Muhammet Ali Bağır. Dinler Tarihi Açısından Saadia Gaon’un Hayatı, Eserleri Ve Yahudi İnanç Tarihine Etkisi. Erciyes Üniversitesi, 2011.
  • Musa b. Meymûn. Delâletu’l-Hâirîn. çev. Osman Bayder ve Özcan Akdağ. Kayseri: Kimlik, 2019.
  • Nuh Arslantaş. “Giriş”. Tefsiru’t-tevrat bi’lArabiyye. İstanbul: TYEKB, 2018.
  • Özcan Akdağ. “Kötülük Sorunu ve Teodise”. The Journal of Academic Social Science Studies 38 (2015).
  • Recep Kılıç. “Din ve Ahlak İlişkisi”. Din Felsefesi El Kitabı. Ankara: Grafiker, 2014.
  • Saadia Gaon. The Book of Beliefs and Opinions. çev. Samuel Rosenblatt. New Haven: Yale University, 1948.
  • Saadia Gaon. The Book of Theodicy Translation and Commentary on the Book of Job. çev. Lenn E. Goodman. New Haven: Yale University, 1988.
  • Thomas Aquinas. Commentary on the Book of Job. çev. Brian Mulladay, 2016.
APA Akdag O (2021). Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. , 52 - 65.
Chicago Akdag Ozcan Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. (2021): 52 - 65.
MLA Akdag Ozcan Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. , 2021, ss.52 - 65.
AMA Akdag O Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. . 2021; 52 - 65.
Vancouver Akdag O Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. . 2021; 52 - 65.
IEEE Akdag O "Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi." , ss.52 - 65, 2021.
ISNAD Akdag, Ozcan. "Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi". (2021), 52-65.
APA Akdag O (2021). Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. İslami Araştırmalar, 32(1), 52 - 65.
Chicago Akdag Ozcan Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. İslami Araştırmalar 32, no.1 (2021): 52 - 65.
MLA Akdag Ozcan Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. İslami Araştırmalar, vol.32, no.1, 2021, ss.52 - 65.
AMA Akdag O Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. İslami Araştırmalar. 2021; 32(1): 52 - 65.
Vancouver Akdag O Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi. İslami Araştırmalar. 2021; 32(1): 52 - 65.
IEEE Akdag O "Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi." İslami Araştırmalar, 32, ss.52 - 65, 2021.
ISNAD Akdag, Ozcan. "Kötülük Problemi: Mutezilî Düşüncenin Gaon’a Etkisi". İslami Araştırmalar 32/1 (2021), 52-65.