EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ

Yıl: 2021 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 21 - 34 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404 İndeks Tarihi: 24-11-2021

EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ

Öz:
Artırılmış gerçeklik günümüzde hemen hemen her alanda kullanılan bir teknolojidir. Özellikle yeni gelişen teknolojiler vegörüntüleme sistemleriyle hayatımızda geniş bir yer kaplayan artırılmış gerçekliğin, eğitim alanında da kullanımınınyaygınlaştığı, eğitim faaliyetlerinde sürekli geliştirilebilen teknolojik bir materyal olarak kullanıldığı görülmektedir. Ayrıca artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik uygulamaları, 2020 yılında TÜBİTAK tarafından öncelikli teknolojik alan olarakseçilmiştir. Bu araştırmanın amacı ise eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımıyla ilgili olarak eğitim öğretimalanında yayımlanmış lisansüstü tezlerin bibliyografik yöntemle incelenmesidir. Araştırmada kullanılan veriler, YÖK’ünUlusal Tez Merkezi’nde izinli olarak yayınlanan 37 yüksek lisans ve 9 doktora tezinden elde edilmiştir. Toplamda 46 tezdenelde edilen veriler üniversite, yıl, tür, yöntem, enstitü ve bölüm ölçütlerine göre analiz edilerek nitel verilerle açıklanmıştır.Frekans-yüzde kullanılarak betimsel istatistik verileri oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucunda, çalışmaların büyük birkısmının yüksek lisans derecesinde olduğu, yapılan lisansüstü çalışmaların eğitim bilimleri enstitülerinde yoğunlaştığı vearaştırmalarda en çok karma yöntemin kullanıldığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

A STUDY ON THE THESES AND DISSERTATIONS ABOUT THE AUGMENTED REALITY TECHNOLOGY IN EDUCATION THROUGH BIBLIOGRAPHIC RESEARCH METHOD

Öz:
Augmented reality is the technology used in almost every field today. It is seen that the use of augmented reality, which occupiesa large place in our lives, especially with new developing technologies and imaging systems, has become widespread in the field of education and is used as a technological material that can be continuously developed in educational activities.Additionally, augmented reality and virtual reality applications were selected as the priority technological area by TÜBİTAKin 2020. The aim of this research is to examine the theses about the use of augmented reality technology in education by bibliographic method. The data used in the research were obtained from 37 master theses and 9 PhD dissertations published with permission in the National Thesis Center of YÖK. The data obtained from 46 theses in total were analyzed according to university, year, type, method, institute and department criteria and explained with qualitative data. Descriptive data were created by using frequency-percentage. As a result of the research, it was seen that most of the studies were at the master's degree, the graduate studies conducted were concentrated in the Educational Sciences institutes and the mixed method was mostly usedin the studies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdüsselam, M. S. (2014). Artırılmış gerçeklik ortamı kullanılarak fizik dersi manyetizma konusunda öğretim materyalinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Abdüsselam, M. S. (2014). Teachers’ and students’ views on using augmented reality environments in physics education: 11th grade magnetism topic example. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 59-74. https://doi.org/10.14527/pegegog.2014.004
  • Altınpulluk, H. & Kesim, M. (2015, Şubat 4-6). Geçmişten günümüze artırılmış gerçeklik uygulamalarında gerçekleşen paradigma değişimleri [Sözlü bildiri]. Akademik Bilişim Kongresi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Atasoy, S. N. (2018). Afiş tasarımlarında artırılmış gerçeklik uygulamaları [Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355-385.
  • Bilici, F. (2015). Pazarlamada artırılmış gerçeklik ve karekod teknolojileri: Tüketicilerin artırılmış gerçeklik teknolojisi algılamaları üzerine bir alan çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • BlippAR. (2018). Reinventing digital ads: AR increases engagement by 30%. https://www.blippar.com/blog/2018/04/09/reinventing-banner-ad-ar-increases-engagement-30
  • Bowker, D. (2008). Signs of the times: Infographics. IDN-International Designers Networks, 15, 37-40.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara.
  • Digiday. (2017). How Ikea is using augmented reality. https://digiday.com/marketing/ikea-using-augmentedreality/
  • Doğan, A. (2016). Artırılmış gerçeklik teknolojileriyle desteklenmiş hikâye kitabı okuma deneyimi. Medeniyet Sanat, İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 2(2), 121-137.
  • Dur, B. İ. (2011). Çevresel grafik tasarım’ın uygulama alanları. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(7), 159-178.
  • Erbaş, Ç. & Demirer, V. (2014). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamaları: Google glass örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2), 8-16.
  • İçten, T. & Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5(2), 111-136.
  • Mullet, K., & Sano, D. (1995). Designing visual interfaces: Communication oriented techniques. Prentice Hall.
  • Özarslan, Y. (2013). Genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirilmiş öğrenme materyallerinin öğrenen başarısı ve memnuniyeti üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Sakıp Sabancı Müzesi Sergi Bülteni. (2012). Sakıp Sabancı Müzesi’nin “kitap sanatları ve hat koleksiyonu”. https://www.sakipsabancimuzesi.org/sites/default/files/exhibitions/pdf/basin_bulteni_kitap.pdf
  • Tong, T. & Köymen, E. (2012, Mayıs 16-17). Artırılmış gerçeklik destekli bir mimari eğitim modeli [Sözlü bildiri]. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Vadakkuppattu V. (2018, Nisan). Creating successful AR/VR experiences with text [Video]. TYPOTALKS 2018. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=c2VbiaLxZR8
  • Yengin, D. & Bayrak T. (2018). Tüketimin oyunlaştırılmasıyla artırılmış gerçeklik. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1, 56-77. http://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.10
  • Yolcu, M. B., Emre, Ş. & Celayir, S. (2018). Artırılmış gerçekliğin tıpta ve çocuk cerrahisinde kullanımı. Çocuk Cerrahisi Dergisi, 32(3), 89-92. https://doi.org/10.5222/JTAPS.2018.089
  • Zhou, F., Duh, H. L., & Billinghurst, M. (2008). Trends in augmented reality traching. Interaction and display: A review of ten years in ISMAR. In Proceedings from ISMAR 7th IEE/ACM international symposium (pp. 193-202). Cambridge.
APA TÜRKER O (2021). EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. , 21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
Chicago TÜRKER ORHUN EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. (2021): 21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
MLA TÜRKER ORHUN EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. , 2021, ss.21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
AMA TÜRKER O EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. . 2021; 21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
Vancouver TÜRKER O EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. . 2021; 21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
IEEE TÜRKER O "EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ." , ss.21 - 34, 2021. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
ISNAD TÜRKER, ORHUN. "EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ". (2021), 21-34. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
APA TÜRKER O (2021). EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
Chicago TÜRKER ORHUN EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2021): 21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
MLA TÜRKER ORHUN EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2021, ss.21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
AMA TÜRKER O EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 21(1): 21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
Vancouver TÜRKER O EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 21(1): 21 - 34. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
IEEE TÜRKER O "EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.21 - 34, 2021. 10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
ISNAD TÜRKER, ORHUN. "EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİ ÜZERİNE YAPILMIŞAKADEMİK TEZLERİN BİBLİYOGRAFİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2021), 21-34. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404