Yıl: 2021 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 805 - 819 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 07-01-2022

Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz

Öz:
Okullar birer eğitim merkezidir ve en önemli amacı toplumda bulunan bireyleri yetiştirmektir. Nitelikli topluma sahip olmanın tek yolu, onları nitelikli eğitimden geçirmektir. Bu nedenle öğretmenlerin sahip olduğu örgütsel bağlılık, toplumun gelişimi için önemlidir. Pandemi dönemi, öğretmenlerin eğitim misyonlarını okuldan uzakta çevrimiçi olarak gerçekleştirmelerini sağlamıştır. Bu dönemde öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarını etkilemiş olabileceği öngörülmektedir. Bu çalışmada Koronavirüs’ün öğretmenler üzerinde oluşturduğu korku ve bu korkunun örgütsel bağlılık ile arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla İstanbul ili içerisinde devlet okullarının farklı kademelerinde görev yapmakta olan 403 öğretmenden online anket yoluyla veriler toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Örgütsel Bağlılık Ölçeği ve Koronavirüs Korkusu Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada öğretmenlerin COVID-19 korkuları cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile uyum ve özdeşleşme düzeylerine bakıldığında eğitim durumlarına göre anlamlı farklılık göstermezken; lisans mezunu olan öğretmenlerin örgütsel bağlılık içselleştirme düzeyleri, lisansüstü mezun olan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Aynı şekilde lisans mezunu olan öğretmenlerin, lisansüstü mezunu öğretmenlere göre COVID-19’dan daha fazla korku duyduğu, öğretmenlerin kıdem yılı arttıkça da COVID-19 korkusunun arttığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin COVID-19 korkuları arttıkça, örgütsel/okula bağlılık düzeyleri azalmakta olduğu görülmüştür. Sonuç olarak Covid-19 korkusu öğretmenlerin örgütsel bağlılığını olumsuz etkilediği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Organizational Commitment During The Covıd-19 Period: A Relational Analysis on Teachers

Öz:
Schools are educational centers and their the most important aim is to train personel in society. The only way to have qualified society is possiable to grow them by qualified training. Fort his reason the organisational commitment that the teachers have is importand for imroving the society. Pandemic period has made the teachers have their educational mission online away from the school. This period may have changes on teachers commitmnets. In this study, it is aimed to examine the fear caused by the Coronavirus on teachers and the relationship between this fear and organizational commitment. For this purpose, data were collected from 403 teachers working at different levels of public schools in Istanbul through an online survey. Organizational Commitment Scale and Coronavirus Fear Scale were used as data collection tools in the study. In the study, it was determined that teachers' fears of COVID-19 did not differ significantly according to their gender. When the organizational commitment of teachers and their level of adaptation and identification are examined, there is no significant difference according to their educational status; It has been seen that the organizational commitment internalization levels of undergraduate teachers are higher than those of graduate teachers. Likewise, it has been determined that teachers with a bachelor's degree are more afraid of COVID-19 than teachers with a graduate degree, and the fear of COVID-19 increases as the seniority of the teachers increases. It has been observed that as teachers' fears of COVID-19 increase, their organizational/school commitment levels decrease. As a result, it has been determined that the fear of Covid-19 negatively affects teachers' organizational commitment.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahorsu, D.K., Lin, C-Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., Pakpour, A. H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction. doi: 10.1007/s11469-020-00270-8
  • Allen, N. J. & Meyer, J. P. (1990). Theme asurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18.
  • Aras, A. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin mobbıng (yıldırma) yaşama düzeyleri, örgütsel bağlılık ve iş doyumları arasındaki ilişkiler (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Avcı, N. ve Küçükusta D. (2009). Konaklama işletmelerinde örgütsel öğrenme, örgütsel bağlılık ve işten ayrılma eğilimi arasındaki ilişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20(1), 33-44.
  • Bakioğlu, F., Korkmaz, O., & Ercan, H. (2020). Fear of COVID-19 and positivity: mediating role of intolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction https://doi.org/10.1007/s11469-020-00331-y
  • Balay, R. (2000). Özel ve resmi liselerde yönetici ve öğretmenlerin örgütsel bağlılığı (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Brink, P. J. & Wood, M. J. (1998). Advanced design in nursing research. Sage.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., Zheng, J., 2020. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
  • Colizzi, M., Bortoletto, R., Silvestri, M., Mondini, F., Puttini, E., Cainelli, C., Zoccante, L., (2020). Medically unexplained symptoms in the times of Covid-19 pandemic: a casereport. Brain Behav. Immun., 100073. https://doi.org/10.1016/j.bbih.2020.100073.
  • Duman, N. (2020). Üniversite Öğrencilerinde COVID-19 Korkusu ve belirsizliğe tahammülsüzlük. The Journal of Social Science, 4, 8. DOI: 10.30520/tjsosci.748404
  • Dumay, X., Galand, B. (2012). The multilevel impact of transformational leadership on teacher commitment: Cognitive and motivational pathways. British Educational Research Journal, 38(5), 703-729. doi:10.1080/01411926.2011.577889
  • Eminoğlu Küçüktepe, S., & Erden, M. (2017). İlköğretim öğretmenlerinin mesleki etkililik algılarının incelenmesi. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12/28, 245-258.
  • Erdoğan, Ç. (2012). İlköğretim okullarında güven kültürü ve önyargı ile ilişkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Eren, E. (2015). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayın
  • Firestone, W. A., Pennel, J. R. (1993). Teacher commitment, working conditions and differential incentive policies. Review of Educational Research, 63(4), 489-525.
  • Gül, H. (2002). Örgütsel bağlılık yaklaşımlarının mukayesesi ve değerlendirilmesi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 2(1), 37-55.
  • Gülle, M. (2013). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin okul ortamında maruz kaldıkları yıldırma algıları ve örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Güllüoğlu, Ö. (2011). Örgütsel iletişim doyumu ve kurumsal bağlılık. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Gümüş, S. ve Sezgin, B.(2012). Motivasyonun örgütsel bağlılığa ve performansa etkisi. Konya: Hiperlink Yayınları.
  • İç İşleri Bakanlığı (2020). 30 İl Büyükşehir ve Zonguldak’a giris¸/çıkış kısıtlanması 15 gün uzatıldı. Available from https://www.icisleri.gov.tr/30-buyuksehir-ve-zonguldaka-giriscikislar-daha-once-belirlenen-usul-veesaslaragore-15-gun-uzatildi.
  • Kaya, K., Küçük, F. ve Arslan, B. (2017). Eğitimcilerde tükenmişlik sendromu ve kurumsal bağlılık. İstanbul: Kriter Yayıncılık.
  • Kılıç, Ş. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel sinizm ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki (Keçiören İlçesi Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Lai, T. T., Luen, W. K., Chai, L. T., Ling, L. W. (2014). School principal leadership styles and teacher organizational commitment among performing schools. Journal of Global Business Management, 10(2), 67.
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
  • Mowday, Richard T., Porter, Lyman W., Steers, Richard M. (1982). Employee organization linkages, the psychology of commitment, absenteeism and turnover. Academic Press, Inc.: New York.
  • Ornell, F., Schuch, J.B., Sordi, A.O., Kessler, F.H.P., 2020. Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Braz. J. Psychiatry. https://doi.org/10.1590/ 1516-4446-2020-0008.
  • Starnes, B. J., Truhon, S. (2006). A primer on organizational commitment. Human Development an Leadership Division. http://asqhdandl.org/index.html.
  • Tulunay, Ö. (2010). Sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ve örgütsel bağlılık ve örgütsel iletişim ile ilişkisi (Sivas İl Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Uygur, M. (2010). İlköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlik rollerini gerçekleştirme düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R.S., & Ho, C., (2020). A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain. Behav. Immun. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.028.
APA ÖZGENEL M, Parlar H, Ataç M, ATAÇ İ, ATAÇ H (2021). Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. , 805 - 819.
Chicago ÖZGENEL Mustafa,Parlar Hanifi,Ataç Merve,ATAÇ İsmail,ATAÇ Hilal Duygu Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. (2021): 805 - 819.
MLA ÖZGENEL Mustafa,Parlar Hanifi,Ataç Merve,ATAÇ İsmail,ATAÇ Hilal Duygu Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. , 2021, ss.805 - 819.
AMA ÖZGENEL M,Parlar H,Ataç M,ATAÇ İ,ATAÇ H Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. . 2021; 805 - 819.
Vancouver ÖZGENEL M,Parlar H,Ataç M,ATAÇ İ,ATAÇ H Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. . 2021; 805 - 819.
IEEE ÖZGENEL M,Parlar H,Ataç M,ATAÇ İ,ATAÇ H "Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz." , ss.805 - 819, 2021.
ISNAD ÖZGENEL, Mustafa vd. "Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz". (2021), 805-819.
APA ÖZGENEL M, Parlar H, Ataç M, ATAÇ İ, ATAÇ H (2021). Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), 12(2), 805 - 819.
Chicago ÖZGENEL Mustafa,Parlar Hanifi,Ataç Merve,ATAÇ İsmail,ATAÇ Hilal Duygu Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD) 12, no.2 (2021): 805 - 819.
MLA ÖZGENEL Mustafa,Parlar Hanifi,Ataç Merve,ATAÇ İsmail,ATAÇ Hilal Duygu Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), vol.12, no.2, 2021, ss.805 - 819.
AMA ÖZGENEL M,Parlar H,Ataç M,ATAÇ İ,ATAÇ H Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD). 2021; 12(2): 805 - 819.
Vancouver ÖZGENEL M,Parlar H,Ataç M,ATAÇ İ,ATAÇ H Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD). 2021; 12(2): 805 - 819.
IEEE ÖZGENEL M,Parlar H,Ataç M,ATAÇ İ,ATAÇ H "Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz." Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), 12, ss.805 - 819, 2021.
ISNAD ÖZGENEL, Mustafa vd. "Covid-19 Sürecinde Örgütsel Bağlılık: Öğretmenler Üzerine İlişkisel Bir Analiz". Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD) 12/2 (2021), 805-819.