Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi
Yıl: 2021 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 465 - 486 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37217/tebd.847558 İndeks Tarihi: 16-12-2021
Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, üniversitede öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilere yöneliktutumları ölçebilecek bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmada veriler 735 üniversiteöğrencisinden toplanmıştır. Araştırmada kapsam geçerliği için uzman görüşlerindenyararlanılmıştır. Yapı geçerliliği için ise açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktöranalizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonuçları incelendiğinde toplam varyansın %61,090’ınıaçıklayan 22 maddelik ve 4 faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan faktörler,“Kabul ve Eylem”, “Saygı”, “İletişim ve İş birliği” ve “Sosyal Uyumsuzluk” olarak ifadeedilmiştir. DFA aşamasından sonra elde edilen bulgular, ölçekte yer alan 22 madde ve dörtfaktörlü yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. Ölçeğin uyumindeksleri χ2/sd=650.20/203=3.20, p= 0,00<0,05. RMSEA= .078, SRMR= .058, GFI= .86,AGFI=.82, NFI= .95, NNFI= .96, CFI= .96 ve IFI= .96 olarak tespit edilmiştir. Ölçeğingüvenirliğine yönelik Cronbach Alfa ve Mc Donald’s Omega güvenirlik katsayılarının kabuledilebilir aralıkta olduğu belirlenmiştir. Ölçekte ölçülmek istenen özelliğin ayırt edebilmederecesine yönelik madde toplam korelasyonları analizine yer verilmiştir. Bu analizlerinardından maddelerin tamamının ayırt edici olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular sonucundaüniversitelerdeki uluslararası öğrencilere yönelik tutumları ölçmek amacıylakullanılabileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime: Development of Attitude Scale for Foreign Students at Universities
Öz: In this research, it was aimed to develop a measurement tool that will provide to measurethe attitudes towards international students at the university. The data were gathered from735 university students. While expert opinions were consulted for content validity,exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were used forconstruct validity. After having analysed EFA results, a structure that explains %61,090 ofthe total variance consisting of 22 items and four factors has been obtained. Emerging factorswere named as “Acceptance and Action “, “Respect “, “Communication and Collabration“and “Social Incoordination”. The findings that obtained from CFA showed that theconstruction consisting of 22 items and 4 factors had adequte fit indices.(χ2/sd=650.20/203=3.20, p= 0,00<0,05. RMSEA= .078, SRMR= .058, GFI= .86, AGFI= .82, NFI=.95, NNFI= .96, CFI= .96 ve IFI= .96 ) The Cronbach Alpha and McDonald’s omega reliabilitycoefficients for the reliability of the measurements obtained from the scale were found to bewithin acceptable limits. The degree of discrimination of the feature to be measured in thescale was determined by item total correlations and item analysis. As a result of theseanalyses, all of the items were found to be distinctive. As a result of these findings it isthought that the scale is a valid and reliable measurement tool and could be used to measurethe attitudes toward international students at universities.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ahtarieva, R., Ibragimova, E., Sattarova, G., & Turzhanova, G. (2019). Integration as a form of acculturation of foreign student - future teacher in the polyethnic educational environment of university. Journal of Social Studies Education Research, 9(3), 317-331. https://jsser.org/index.php/jsser/article/view/289/282 sayfasından erişilmiştir.
- Alagöz, S., & Geçkil, T. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin sorunlarının incelenmesi: Konya ili örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(4), 279-285. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/400209 sayfasından erişilmiştir.
- Aliyev, R., & Öğülmüş, S. (2016). Yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlenme düzeylerinin incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 89-124. doi: 10.18506/anemon.20532
- Bayraktaroğlu, S., & Mustafayeva, L. (2009). Türk yüksek öğretim sistemi ve Türk dünyası ilişkileri: Sakarya Üniversitesi’nde eğitim gören yabancı uyruklu öğrenciler örneği. Journal of Azerbaijani Studies, 284-292. https://jhss-khazar.org/wp-content/uploads/2010/06/22.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Béland, S., Cousineau, D., & Loye, N. (2017). Utiliser le coefficient omega de McDonald à la place de l’alpha de Cronbach. McGill Journal of Education, 52(3), 791–804. doi: 10.7202/1050915ar
- Brown, L. (2009). A failure of communication on the cross-cultural campus. Journal of Studies in International Education, 13(4), 439-454. doi: 10.1177/1028315309331913
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Cole, A. D. (1987). Methodological contributions to clinical research utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55(4), 584-594. doi: 10.1037%2F0022-006X.55.4.584
- Çetin, T., Karakuş, U., & Aksoy, B. (2012). Yabancı uyruklu öğrencilerin turizm ve Türkiye’nin turizm değerlerine ilişkin algıları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 180-196. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/202345 sayfasından erişilmiştir.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (5. b.). Ankara: Pegem Akademi.
- Demir, M. (2020). Milli eğitime bağlı devlet okullarında yabancı uyruklu öğrencilerin sorunlarına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Derman, S. (2010). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğreniminde karşılaştıkları Sorunlar. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29(29), 227-247. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/184285 sayfasından erişilmiştir.
- Douglass, J. A., & Edelstein, R. (2009). The global competition for talent: the rapidly changing market for ınternational students and the need for a strategic approach in the US. Research & Occasional Paper Series CSHE. Center for Studies in Higher Education, 8(9), 1-21. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507060.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Engel, K. S., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and sescriptive goodness of fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
- Erkuş, A. (2016). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I temel kavramlar ve işlemler (3. b.). Ankara: Pegem Akademi.
- Ersoy, A. (2013). Türk öğretmen adaylarının kültürlerarası deneyimlerinde karşılaştıkları sorunlar: Erasmus değişim programı örneği. Eğitim ve Bilim, 38(168), 154-166. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1287 sayfasından erişilmiştir.
- Fidan, Y., Yıldıran, C., & Ercan, S. (2019). Yabancı uyruklu ve Türkiyeli öğrencilerin girişimcilik eğilimleri. Business & Management Studies: An International Journal, 7(1), 190-202. https://hdl.handle.net/11467/2573 sayfasından erişilmiştir.
- Forbes-Mewett, H., & Sawyer, A. M. (2016). International students and mental health. Journal of International Students, 6(3), 661-677. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1100336.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Gareis E., & Jalayer, A. (2018). Contact Effects on ıntercultural friendship between east asian students and american domestic students. Y. Ma, & M. Murillo (Ed.) Understanding ınternational students from Asia in American universities learning and living globalization içinde (s. 83-106). Cham: Springer International.
- Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin.
- Jeffrey-Rosario, A., & Cristopherson-Arce, P. (2017). Language learning difficulties of selected foreign students in National University, Philippines. International Journal of Research Studies in Language Learning, 6(4), 65-76. doi: 10.5861/ijrsll.2016.1603
- Kıroğlu, K., Kesten, A., & Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/160784 sayfasından erişilmiştir.
- Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
- Kumcağız, H., Dadashzadeh, R., & Alakuş, K. (2016). Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ndeki yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf düzeylerine göre yaşadıkları sorunlar. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 37-50. doi: 10.7822/omuefd.35.2.3
- Leask, B. (2009). Using formal and informal curricula to improve interactions between home and international students. Journal of Studies in International Education, 13(2), 205-221. doi: 10.1177/1028315308329786
- Li, G., Wei, C., & Duamnu, J. L. (2010). Determinants of international students’ academic performance: a comparison between Chinese and other international students. Journal of Studies in International Education, 14(4), 389-405. doi: 10.1177/1028315309331490
- Lindsey-Parsons, R. (2010). The effects of an internationalized university experience on domestic students in the United States and Australia. Journal of Studies in International Education, 14(4), 313-334. doi: 10.1177/1028315309331390
- Mesidor, J. K., & Sly, K. F. (2016). Factors that contribute to the adjustment of international students. Journal of International Students, 6(1), 262-282. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1083269.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Muzychenko, I., Apollonova, I., Evans, D., & Zhang, L. (2019). The psychophysiological effects of cross-cultural transaction in foreign students in Russia: a pilot study. ICMHI, 17(19). doi: 10.1145/3340037.3340062
- Noh, M. H. (2004). The EU Inter-cultural education and training programmes for enhancing of European awareness towards European citizenship: Centered on ERASMUS, LINGUA, PETRA, COMENIUS. International Area Review, 7(2), 187-212. doi: 10.1177/223386590400700210
- Paksoy, H., Paksoy, S., & Özçalıcı, M. (2012). Türkiye’de yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal sorunları: GAP bölgesi üniversiteleri örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 85-94. http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/tr/download/article-file/107658 sayfasından erişilmiştir.
- Perraton, H. (2017). Foreign students in the twentieth century: a comparative study of patterns and policies in Britain, France, Russia and the United States. Policy Reviews in Higher Education, 1(2), 161-186. doi: 10.1080/23322969.2017.1303788
- Polatcan, F., Bozkırlı, K. Ç., & Er, O. (2018). Yabancı uyruklu öğrenci sorunlarına ilgi ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(19). doi: 10.7827/TurkishStudies.
- Russell, J., Rosenthal, D., & Thomson, G. (2010). The international student experience: Three styles of adaptation. Higher Education, 60(2), 235-249. doi: 10.1007/s10734-009-9297-7
- Sanders, J. (2018). Comprehensive internationalization in the pursuit of ‘world-class’ status: a cross-case analysis of Singapore’s two flagship universities. Higher Education Policy, 33(4), 753-775. doi: 10.1057/s41307-018-0117-5
- Savaşan F., Yardımcıoğlu, F., & Beşel, F. (2015). Yabancı uyruklu lisans ve lisansüstü öğrencilerin sosyo-ekonomik problemleri: Sakarya Üniversitesi örneği. Uluslararası Öğrenci Sempozyumu (s. 6-8). Ankara: Yıldırım Beyazıt Üniversitesi. doi: 10.17550/akademikincelemeler.308940
- Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi analiz ve raporlaştırma (3. b.). Ankara: Anı.
- Seymen, H., & Tok, M. (2015). İleri düzey yabancı uyruklu öğrencilerin zorlandıkları kültürel dil unsurlarının tespiti ve sınıflandırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1188-1212. doi: 10.7884/teke.504
- Sherry, M., Thomas, P., & Chui, W. H. (2010). International students: A vulnerable student population. Higher Education, 60(1), 33-46. doi: 10.1007/s10734-009-9284-z
- Şahin, M., & Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Millî Eğitim (204), 88-113. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/441921 sayfasından erişilmiştir.
- T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı. (2020, 01 14). AB Programları. https://www.ab.gov.tr/files/rehber/09_rehber.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Tabachnick, B., & Fidel, L. (2014). Using multivariate statistics (6. Ed.). Harlow: Pearson.
- Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (6. b.). Ankara: Nobel Akademik.
- Usta, S., Sayın, Y., & Güzelipek, Y. A. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin kente ve üniversiteye uyumu: Karaman ili örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 565-577. doi: 10.5961/jhes.2017.233
- Yu, B., & Wright, E. (2017). Academic adaptation amid ınternationalisation: the challenges for local, mainland Chinese, and international students at Hong Kong’s Universities. Tertiary Education and Management, 23(4), 1-14. doi: 10.1080/13583883.2017.1356365
- Zhang, X., Noor, R., & Savalei, V. (2016). Examining the effect of reverse worded ıtems on the factor structure of the need for cognition scale. PLoS One. 11(6). 1-15. doi: 10.1371/journal.pone.0157795
APA | Karaca A (2021). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. , 465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
Chicago | Karaca Adem Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. (2021): 465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
MLA | Karaca Adem Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. , 2021, ss.465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
AMA | Karaca A Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. . 2021; 465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
Vancouver | Karaca A Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. . 2021; 465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
IEEE | Karaca A "Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi." , ss.465 - 486, 2021. 10.37217/tebd.847558 |
ISNAD | Karaca, Adem. "Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi". (2021), 465-486. https://doi.org/10.37217/tebd.847558 |
APA | Karaca A (2021). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
Chicago | Karaca Adem Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 19, no.1 (2021): 465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
MLA | Karaca Adem Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.19, no.1, 2021, ss.465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
AMA | Karaca A Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2021; 19(1): 465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
Vancouver | Karaca A Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2021; 19(1): 465 - 486. 10.37217/tebd.847558 |
IEEE | Karaca A "Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19, ss.465 - 486, 2021. 10.37217/tebd.847558 |
ISNAD | Karaca, Adem. "Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 19/1 (2021), 465-486. https://doi.org/10.37217/tebd.847558 |