Yıl: 2021 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 465 - 486 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37217/tebd.847558 İndeks Tarihi: 16-12-2021

Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, üniversitede öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilere yöneliktutumları ölçebilecek bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmada veriler 735 üniversiteöğrencisinden toplanmıştır. Araştırmada kapsam geçerliği için uzman görüşlerindenyararlanılmıştır. Yapı geçerliliği için ise açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktöranalizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonuçları incelendiğinde toplam varyansın %61,090’ınıaçıklayan 22 maddelik ve 4 faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan faktörler,“Kabul ve Eylem”, “Saygı”, “İletişim ve İş birliği” ve “Sosyal Uyumsuzluk” olarak ifadeedilmiştir. DFA aşamasından sonra elde edilen bulgular, ölçekte yer alan 22 madde ve dörtfaktörlü yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. Ölçeğin uyumindeksleri χ2/sd=650.20/203=3.20, p= 0,00<0,05. RMSEA= .078, SRMR= .058, GFI= .86,AGFI=.82, NFI= .95, NNFI= .96, CFI= .96 ve IFI= .96 olarak tespit edilmiştir. Ölçeğingüvenirliğine yönelik Cronbach Alfa ve Mc Donald’s Omega güvenirlik katsayılarının kabuledilebilir aralıkta olduğu belirlenmiştir. Ölçekte ölçülmek istenen özelliğin ayırt edebilmederecesine yönelik madde toplam korelasyonları analizine yer verilmiştir. Bu analizlerinardından maddelerin tamamının ayırt edici olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular sonucundaüniversitelerdeki uluslararası öğrencilere yönelik tutumları ölçmek amacıylakullanılabileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Development of Attitude Scale for Foreign Students at Universities

Öz:
In this research, it was aimed to develop a measurement tool that will provide to measurethe attitudes towards international students at the university. The data were gathered from735 university students. While expert opinions were consulted for content validity,exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were used forconstruct validity. After having analysed EFA results, a structure that explains %61,090 ofthe total variance consisting of 22 items and four factors has been obtained. Emerging factorswere named as “Acceptance and Action “, “Respect “, “Communication and Collabration“and “Social Incoordination”. The findings that obtained from CFA showed that theconstruction consisting of 22 items and 4 factors had adequte fit indices.(χ2/sd=650.20/203=3.20, p= 0,00<0,05. RMSEA= .078, SRMR= .058, GFI= .86, AGFI= .82, NFI=.95, NNFI= .96, CFI= .96 ve IFI= .96 ) The Cronbach Alpha and McDonald’s omega reliabilitycoefficients for the reliability of the measurements obtained from the scale were found to bewithin acceptable limits. The degree of discrimination of the feature to be measured in thescale was determined by item total correlations and item analysis. As a result of theseanalyses, all of the items were found to be distinctive. As a result of these findings it isthought that the scale is a valid and reliable measurement tool and could be used to measurethe attitudes toward international students at universities.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Karaca A (2021). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. , 465 - 486. 10.37217/tebd.847558
Chicago Karaca Adem Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. (2021): 465 - 486. 10.37217/tebd.847558
MLA Karaca Adem Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. , 2021, ss.465 - 486. 10.37217/tebd.847558
AMA Karaca A Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. . 2021; 465 - 486. 10.37217/tebd.847558
Vancouver Karaca A Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. . 2021; 465 - 486. 10.37217/tebd.847558
IEEE Karaca A "Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi." , ss.465 - 486, 2021. 10.37217/tebd.847558
ISNAD Karaca, Adem. "Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi". (2021), 465-486. https://doi.org/10.37217/tebd.847558
APA Karaca A (2021). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 465 - 486. 10.37217/tebd.847558
Chicago Karaca Adem Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 19, no.1 (2021): 465 - 486. 10.37217/tebd.847558
MLA Karaca Adem Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.19, no.1, 2021, ss.465 - 486. 10.37217/tebd.847558
AMA Karaca A Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2021; 19(1): 465 - 486. 10.37217/tebd.847558
Vancouver Karaca A Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2021; 19(1): 465 - 486. 10.37217/tebd.847558
IEEE Karaca A "Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19, ss.465 - 486, 2021. 10.37217/tebd.847558
ISNAD Karaca, Adem. "Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ninGeliştirilmesi". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 19/1 (2021), 465-486. https://doi.org/10.37217/tebd.847558