A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions

Yıl: 2021 Cilt: 2021 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 241 - 261 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14689/enad.28.10 İndeks Tarihi: 16-12-2021

A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions

Öz:
This study aims to determine how education unions that have themost members in Turkey include the aims and activities in their statutes interms of the functions of the unions. Furthermore, it aims to identify howthe determined purposes and activities are distributed according to unionsand the functions of the unions. The study is a qualitative research in thetype of document analysis. Purpose and functions of the unions; theirperspectives on politics and democracy, labour relations, education anddevelopment have been studies on the dimensions of socio-economic andsocio-psychological functions. In the study, 27 evaluators selected fromfour groups as academicians, union managers, education administrators,and teachers were asked to classify items related to goals and activities infive categories. Based on the evaluators’ classification, the Fleiss Kappacoefficient was found. At this stage, it was observed that the Fleiss Kappavalue indicated a significant agreement. In the study, the constitutions ofthe four education unions with the highest number of members wereexamined in five dimensions. The data were analysed using the five-stagecontent analysis method. As a result, it is possible to suggest that educationunionism in Turkey has an organisational mentality that emphasises socialand political issues. It is concluded that it is necessary to conduct qualitativestudies which aim to determine the purposes of unions, their determinedgoals, and which mission they have undertaken.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acuner, A. (1994). Öğretmen örgütlenmesine ilişkin model önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akgeyik, T. (1994). Sendika-siyaset ilişkisi (karşılaştırmalı modeller açısından). Kamu-İş Dergisi, 3, (3), 77-89.
  • Akturan, U. (2015). Doküman incelemesi. T. Baş ve U. Akturan (Ed). Nitel Araştırma Yöntemleri: Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi içinde (s. 117-126). Ankara: Seçkin.
  • Akyuz, Y. (1980). Öğretmen örgütlenmesi (Türkiye, Fransa, İsviçre'de ve uluslararası düzeyde) kuruluşlaretkinlikler-sorunlar. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Allen, R. E ve Keaveeny, T. J. (1988). Comtemporary Labour Relations. New York: Addison- Wesley Publishing Company.
  • Aren, S. (2014). Ekonomi dersleri. Ankara: İmge.
  • Berberoglu, N. (1995). Çalışma ekonomisi. Eskişehir: Ant.
  • Bilgen, Ö. B., Doğan, N. (2017). Puanlayıcılar arası güvenirlik belirleme tekniklerinin karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 8(1),63-78.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal.
  • Can, H.; Kavuncubaşı, Ş., Yıldırım, S. (2012). Kamu ve özel kesimde insan kaynakları yönetimi. Ankara: Siyasal.
  • Cerev, G. (2013). Geçmişten günümüze öğretmenlerin sendikal örgütlenme mücadelesi. Çankırı Karatekin üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4(2),203- 216.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20 (1), 37-46.
  • Celik, A. (2010). Vesayetten siyasete Türkiye’deki sendikacılık. Ankara: İletişim.
  • Celik, A. (2015, 16 Temmuz). Memur sendikacılığı nereye? https://www.birgun.net/ haber/memur-sendikaciligi-nereye-84911 (Erişim tarihi: 14.09.2020).
  • Denscombe, M. (2007). The good research guide. New York: Open University.
  • Egitim Bir-Sen. (2019). Eğitimciler Birliği Sendikası tüzüğü. https://ankara1.ebs.org.tr/tuzugumuz (Erişim tarihi: 04. 03. 2020).
  • Egitim-Iş. (2019). Tüzük. http://www.egitimis.org.tr/files/bilgibelge/50dc80a384ef3_907516_egitimis_tuzuk.pdf (Erişim tarihi: 27.02.2020).
  • Egitim-Sen. (2014). Tüzük. http://egitimsen.org.tr/wp-content/uploads/2015/07/51040a5e4881afc_ek-2.pdf (Erişim tarihi: 27.02.2020).
  • Eraslan, L. (2012). Türkiye’de Eğitim sendikaciliğinin tarihsel perspektifi ve günümüz eğitim sendikaciliğinin değerlendirilmesi. https://dergipark.org.tr/tr/pub/musbed/issue/ 23512/250504. (Erişim tarihi: 04. 03. 2020)
  • Fleiss, J. L. (1971). Measuring nominal scale agreement among many raters. Psychological Bulletin, 76(5), 378-382.
  • Forster, N. (1994). The analysis of company documentation analysis. C. Cassells & G. Symon (Eds.). In Qualitative Methods in Organizational Research, A Practical Guide (pp. 147-166).CA: Sage.
  • Goodwin, L. D. (2001). Interrater agreement and reliability. Measurement in Psychical Education and Exercises Science, 5(1), 13-14.
  • Gulmez, M. (2010). Sendikal hakların bölünmezliği: Toplu sözleşmesiz ve grevsiz sendika hakkı özünden yoksundur. Çalışma ve Toplum Dergisi, 26 (3), 9-50.
  • Heywood, A. (2019). Siyasal ideolojiler. L. Köker (Çev.) (12. Baskı). İstanbul: B101.
  • Isikli, A. (2005). Sendikacılık ve siyaset. (6. Baskı). Ankara: İmge.
  • Karagöz, Y. (2010). Nonparametrik tekniklerin güç ve etkinlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 18-40.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (24. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Koray, M. (2018). Sosyal politika. (5. Baskı). Ankara: İmge.
  • Kuckartz, U. (2014). Qualitative text analysis: A guide to methods, practice and using software. London: Sage.
  • Landis, J. R. ve Koch, G. G. (1977) The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Mahirogullari, A. (2012). XXI. Yüzyıla girerken sendikacılık: günümüzdeki değişim, dönüşüm ve gelecek için arayışlar. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hakisderg/issue/7575/99439 (Erişim tarihi: 01.03. 2021).
  • Mahirogullari, A. (2013). Dünyada ve Türkiye’de sendikacılık. (2. Baskı). Bursa: Ekin.
  • Mahirogullari, A. (2017). Osmanlı'dan günümüze Türk sendikacılık tarihi işçi işveren memur sendikacılığı. (2. Baskı). Bursa: Özlem.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis (2nd Edition). California: Sage.
  • Mills, D. Q. (1989). Labour Management Relations, New York: McGraw-Hill.
  • Salamon, M. (2005). Industrial relations: theory and practice. (4th Edition). Harlow: Financal Times Management
  • Serim, B. (1995). Kamu görevlilerinin örgütlenmesinde hukuksal boyut. Ankara: Öteki.
  • Sonmez, V. (2016). Eğitim felsefesi. (16. Baskı). Ankara: Anı.
  • Sulker, K. (2004). Türkiye sendikacılık tarihi. İstanbul: Tüstav.
  • Tokol, A. (2017). Endüstri ilişkileri ve yeni gelişmeler. (7. Baskı). Bursa: Dora.
  • Turk Egitim-Sen. (2018). Türk Eğitim Sen tüzüğü. https://www.turkegitimsen.org.tr/mevzuat_liste.php?Id=29 (Erişim tarihi:25.02.2020).
  • Uckan Hekimler, B. (2015). Sendikacılığın kavramsal çerçevesi. B. Uçkan Hekimler (Ed). Sendikacılık içinde (s. 2-28). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Uckan, B., Kagnicioglu, D., Celik, A. (2013). Sendikalar. (2. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Ulutas, B. (2015). Doküman analizi. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed). Nitel Araştırma: Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları içinde (s. 279-297). Ankara: Anı.
  • Yildirim, A., Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
APA DİLBAZ E, Erkılıç T (2021). A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. , 241 - 261. 10.14689/enad.28.10
Chicago DİLBAZ ENGİN,Erkılıç Turan Akman A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. (2021): 241 - 261. 10.14689/enad.28.10
MLA DİLBAZ ENGİN,Erkılıç Turan Akman A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. , 2021, ss.241 - 261. 10.14689/enad.28.10
AMA DİLBAZ E,Erkılıç T A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. . 2021; 241 - 261. 10.14689/enad.28.10
Vancouver DİLBAZ E,Erkılıç T A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. . 2021; 241 - 261. 10.14689/enad.28.10
IEEE DİLBAZ E,Erkılıç T "A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions." , ss.241 - 261, 2021. 10.14689/enad.28.10
ISNAD DİLBAZ, ENGİN - Erkılıç, Turan Akman. "A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions". (2021), 241-261. https://doi.org/10.14689/enad.28.10
APA DİLBAZ E, Erkılıç T (2021). A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2021(28), 241 - 261. 10.14689/enad.28.10
Chicago DİLBAZ ENGİN,Erkılıç Turan Akman A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 2021, no.28 (2021): 241 - 261. 10.14689/enad.28.10
MLA DİLBAZ ENGİN,Erkılıç Turan Akman A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, vol.2021, no.28, 2021, ss.241 - 261. 10.14689/enad.28.10
AMA DİLBAZ E,Erkılıç T A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2021; 2021(28): 241 - 261. 10.14689/enad.28.10
Vancouver DİLBAZ E,Erkılıç T A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2021; 2021(28): 241 - 261. 10.14689/enad.28.10
IEEE DİLBAZ E,Erkılıç T "A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions." Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2021, ss.241 - 261, 2021. 10.14689/enad.28.10
ISNAD DİLBAZ, ENGİN - Erkılıç, Turan Akman. "A Study on the Evaluation of EducationUnions in Terms of Purposes and ActivitiesStated in their Constitutions". Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 2021/28 (2021), 241-261. https://doi.org/10.14689/enad.28.10