François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi

Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 580 - 595 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31682/ayna.853346 İndeks Tarihi: 24-12-2021

François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi

Öz:
Bu çalışma, Yeni Dalga akımının en önemli temsilcilerinden François Truffaut’nun 1959 yılında çektiği ilk uzun metrajlı filmi olan Les Quatre Cents Coups filmine psikanalitik bir bakış sunmayı amaçlamaktadır. Filmin baş kahramanı Antoine Doinel 13 yaşında, okulu asan, hırsızlık yapan, yalan söyleyen bir ergendir. Bu inceleme kapsamında öncelikle psikanalitik kuramda ergenlik döneminden söz edilmiş; ergenin içinden geçtiği değişim süreci ve bunun ergenin ruhsallığı üzerindeki etkileri ele alınmıştır. Daha sonra, Antoine Doinel’in bu dönemde yaşadığı zorlukların ve eyleme dökme davranışlarının erken dönem yaşantılarıyla olan ilişkileri filmden sahneler ile birlikte Winnicott, Bion ve Klein’ın kuramları temel alınarak incelenmiştir. Bu bağlamda, erken dönem nesne ilişkilerindeki problematiklerin ergenlik dönemindeki çatışmalara olan etkileri ele alınmıştır. Aynı zamanda, Les Quatre Cents Coups filmi yarı-otobiyografik bir niteliğe sahiptir. Bu nedenle, Antoine Doinel’in incelemesinin akabinde yönetmen François Truffaut’nun yaşam öyküsüne de değinilmiştir. Buradan yola çıkarak ergenlik dönemi ve yaratıcılık arasındaki ilişki incelenmiş ve Truffaut’nun yaratıcı çalışmalarının temeli yine psikanalitik kuram temel alınarak yorumlanmıştır.
Anahtar Kelime:

An Analysis of François Truffaut's Les Quatre Cents Coups in the Context of Early Object Relations

Öz:
This study aimed to provide a psychoanalytic perspective to the first feature film, Les Quatre Cents Coups, which was shot in 1959 by François Truffaut, one of the most important representatives of the New Wave movement. The protagonist of the movie, Antoine Doinel, is a 13-year-old teenager who skips school, steals, and lies. Within the scope of this analysis, first of all, the psychoanalytic theory of adolescence was described. The process of change that the adolescents goes through and its effects on their mental structure were discussed. Afterwards, the relationships between the difficulties and acting out behaviors of Antoine Doinel and his early experiences were examined based upon Winnicott, Bion and Klein’s theories, together with the scenes from the movie. In this context, the effects of problematic early object relations on conflicts of adolescence were discussed. Besides, Les Quatre Cents Coups is a semiautobiographical movie. Therefore, following Antoine Doinel's analysis, the life history of the director François Truffaut was explained. From this point of view, the relationship between adolescence and creativity was examined and the foundation of Truffaut's creative work was interpreted on the basis of psychoanalytic theory.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Bibliyografik
  • Abram, J. (2007). The language of Winnicott: A dictionary of Winnicott's use of words. London: Karnac Books.
  • Bion, W. R. (1962). Learning from experience. London: Karnac Books.
  • Bion, W. R. (1965). Transformations. London: William Heinemann Press.
  • Blos, P. (1962). On adolescence: A psychoanalytic interpretation. New York: Simon and Schuster.
  • Blos, P. (1963). The concept of acting out in relation to the adolescent process. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 2(1), 118-136.
  • Bronstein, C. (2010). Two modalities of manic defences: Their function in adolescent breakdown. The International Journal of Psychoanalysis, 91, 583-600.
  • Cardullo, B. (2009). Alter ego, autobiography and auteurism: François Truffant. İçinde Morris, G. (Ed.), ACTION! Interviews with directors from classical Hollywood to contemporary Iran (ss. 323-347). London: Anthem Press.
  • De Baecque, A. ve Toubiana, S. (2000). Truffaut: A biography (Temerson, C., Çev.). California: University of California Press.
  • Erdem, N. (2014). Freud’un kuramında baba işlevi. İçinde I. Ertüzün (Ed.) Baba işlevi (ss. 113-120) (2. Baskı). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Flechner, S. (2005). On aggressiveness and violence in adolescence. The International Journal of Psychoanalysis, 86, 1391- 1403.
  • Freud, A. (1968). Acting out. International Journal of Psycho-Analysis, 49, 165-170.
  • Freud, S. (1905). Three essays on the theory of sexuality. İçinde J. Strachey (Ed.), The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud, volume VII (1901- 1905): A case of hysteria, three essays on sexuality and other works (ss. 123-246). London: The Hogarth Press.
  • Freud, S. (1913). Two lies told by children. İçinde J. Strachey (Ed.), The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud, volume XII (1911-1913): The case of schreber, papers on technique and other works (ss. 303-310). London: The Hogarth Press.
  • Freud, S. (1914). Remembering, repeating and working-through (Further recommendations on the technique of psycho-analysis II). İçinde J. Strachey (Ed.), The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud, volume XII (1911-1913): The case of schreber, papers on technique and other works (ss. 145-156). London: The Hogarth Press.
  • Freud, S. (1916). Some character-types met with in psycho-analytic work. İçinde J. Strachey (Ed.), The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud, volume XIV (1914- 1916): On the history of the psycho-analytic movement, papers on metapsychology and other works (ss. 309-333). London: The Hogarth Press.
  • Gabbard, G. (2001). Psychoanalysis and film. London: Karnac Books.
  • Habib, B. (2014). Kulisteki baba: Winnicott ve yapıtı İçinde I. Ertüzün (Ed.) Baba işlevi (ss. 31-38) (2. Baskı). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Jeammet, P. (2016). Ergenlik: Anne babalar ve uzmanlar için nirengi noktaları (2. Baskı). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Kayaalp, L. (2006). Ergenlikte cinsel kimlik dalgalanmaları. Yansıtma: Psikopatoloji ve Projektif Tesler Dergisi, 5-6, 17-24.
  • Klein, M. (1999). Haset ve şükran. (O. Koçak ve Y. Erten, Çev.). İstanbul: Metis Yayıncılık. (Orijinal eser 1957 yılında yayınlanmıştır)
  • Lagos, C. M. (2007). The theory of thinking and the capacity to mentalize: A comparison of Fonagy's and Bion's models. The Spanish Journal of Psychology, 10(1), 189-198.
  • Landers, C. E. (2001). Literary translation: A practical guide. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Lopez-Corvo, R. E. (2005). The dictionary of the work of W.R. Bion.London: Karnac Books.
  • May, U. (2001). Abraham's discovery of the ‘bad mother’: A contribution to the history of the theory of depression. The International Journal of Psychoanalysis, 82(2), 283-305.
  • Neupert, R. (2007). A history of the French new wave cinema (2. Baskı). London: University of Wisconsin Press.
  • Ogden, T. H. (2018). Şu psikanaliz sanatı: Görülmemiş rüyaları görmek, kesintiye uğramış çığlıkları duymak (B. Erdal, Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Parman, T. (2001). Adele H: Arzunun o belirli nesnesi. Psikanaliz Yazıları, 2, 97-106.
  • Parman, T. (2006). Ailenin yaşamsal döngüsünde ergenlik krizinin yeri. Yansıtma: Psikopatoloji ve Projektif Tesler Dergisi, 5-6, 11-16.
  • Parman, T. (2014). Yalan dünyada ergen olmak. Psikanaliz Yazıları, 29, 53-61.
  • Parman, T. (2017). Ergenlik ya da merhaba hüzün (5. Baskı). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Parman, T. (2020). Ergenliğin tutkusu. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Roman, P. (2014). Eyleme geçiş ve projektif yöntemler: Çocuk ve ergen kliniğinde simgeleştirme meselesi. Yansıtma: Psikopatoloji ve Projektif Testler Dergisi, 21, 55-66.
  • Sandler, J., Dare, C. ve Holder, A. (1992). The patient and the analyst: The basis of the psychoanalytic process. London: Karnac Books.
  • Sandler, P. C. (2005). The language of Bion: A dictionary of concepts. London: Karnac Books.
  • Tesone, J. E. (2013). Adların izinde (B. Şannan, Çev.). İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Torun, F. (2014). Yasın dili: ergenin şiiri. Psikanaliz Yazıları, 29, 53-61.
  • Truffaut, F. (2000). Le plaisir des yeux: Ecrits sur le cinema. Paris: Cahiers du Cinéma.
  • Truffaut, F. (Yönetmen). (1959). Les quatre cents coups [Film]. France: Les Films du Carrosse.
  • Winnicott, D. W. (1945). Primitive emotional development. International Journal of Psycho-Analysis, 26, 137-143.
  • Winnicott, D. W. (1956). The antisocial tendency. İçinde C. Winnicott, R. Shepherd ve M. Davis (Edl.), Deprivation and delinquency (ss. 120–131). New York: Routledge, 2012.
  • Winnicott, D. W. (1960). The theory of the parent-infant relationship. International Journal of Psycho-Analysis, 41, 585-595.
  • Winnicott, D. W. (1971). Playing and reality. London: Penguin Books.
  • Winnicott, D. W. (2012). Deprivation and deliquency (C. Winnicott, R. Shepherd ve M. Davis, Edl.). London: Routledge.
APA YILDIRIM J (2021). François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. , 580 - 595. 10.31682/ayna.853346
Chicago YILDIRIM Jülide Ceren François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. (2021): 580 - 595. 10.31682/ayna.853346
MLA YILDIRIM Jülide Ceren François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. , 2021, ss.580 - 595. 10.31682/ayna.853346
AMA YILDIRIM J François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. . 2021; 580 - 595. 10.31682/ayna.853346
Vancouver YILDIRIM J François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. . 2021; 580 - 595. 10.31682/ayna.853346
IEEE YILDIRIM J "François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi." , ss.580 - 595, 2021. 10.31682/ayna.853346
ISNAD YILDIRIM, Jülide Ceren. "François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi". (2021), 580-595. https://doi.org/10.31682/ayna.853346
APA YILDIRIM J (2021). François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 8(3), 580 - 595. 10.31682/ayna.853346
Chicago YILDIRIM Jülide Ceren François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi 8, no.3 (2021): 580 - 595. 10.31682/ayna.853346
MLA YILDIRIM Jülide Ceren François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, vol.8, no.3, 2021, ss.580 - 595. 10.31682/ayna.853346
AMA YILDIRIM J François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi. 2021; 8(3): 580 - 595. 10.31682/ayna.853346
Vancouver YILDIRIM J François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi. 2021; 8(3): 580 - 595. 10.31682/ayna.853346
IEEE YILDIRIM J "François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi." AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 8, ss.580 - 595, 2021. 10.31682/ayna.853346
ISNAD YILDIRIM, Jülide Ceren. "François Truffaut’nun “Les Quatre Cents Coups” Filminin Erken Dönem Nesne İlişkileri Bağlamında Bir İncelemesi". AYNA Klinik Psikoloji Dergisi 8/3 (2021), 580-595. https://doi.org/10.31682/ayna.853346