Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 297 - 324 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24955/ilef.1023026 İndeks Tarihi: 25-12-2021

Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği

Öz:
Bu çalışma, algoritmaların tüketici kararlarında ne derece etkili olduğunu ve buna bağlı olarak kişiselleştirme/özelleştirme gibi uygulamaların algoritmik art alanında izleme pratiklerini nasıl maniple ettiğini incelemeyi hedeflemiştir. Bu hedef doğrultusunda, yarı yapılandırılmış soru formu oluşturularak, amaçlı örneklem tekniğiyle belirlenen 8 Netflix kullanıcısıyla ‘derinlemesine görüşme’ gerçekleştirilmiştir. Böylece, kullanıcıların yeni medya mecralarındaki tercih ve tüketim davranışları ile öneri algoritmaları arasındaki ilişki üzerine veriler elde edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgular bağlamında Netflix arayüz, kişiselleştirme ve öneri özelliklerinin, izleme pratiklerini yönlendirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu yönlendirmenin özellikle Netflix’in belirlediği içeriklerin izlenmesini sağlayacak bir pazarlama stratejisine hizmet ettiği düşünülmektedir. Ayrıca kullanıcıların izleyecekleri içeriği bulma/tercih etme yolu olarak Netflix’in tavsiye sistemlerini kullandığı, arayüzün içerik aramada kendi önerilerine ve listelerine yönlendirecek şekilde tasarlandığı, bu listelerde ve ana ekrandaki tanıtımlarda Netflix’in ön plana çıkarmak istediği yapımların yer aldığı ve içeriğin sunuşunun hızlı tüketime uygun olarak kurgulanmasından dolayı tüm katılımcıların ‘tıkınırcasına izleme (binge watching)’ pratiğine sahip olduğu çalışmanın ulaştığı bulgular arasındadır.
Anahtar Kelime:

Audience Selection and Recommendation Algorithms in New Media The Netflix Case

Öz:
This study aims to examine the extent to which algorithms are effective in consumer decisions and how Netflix applications such as personalization and customization manipulate viewing practices with regards to the algorithmic backgrounds of these applications. In line with this aim, a semi-structured questionnaire was created, and an ‘in-depth interview’ was conducted with 8 Netflix users who determined through the purposeful sampling technique. In this way, the study collected data on the relationship between preferences and consumption behavior of users in new media and recommendation algorithms. In the context of the findings, it was concluded that Netflix’s interface, as well as its personalization, and recommendation features manipulate the viewing practices of its users. It is thought that this manipulating effect specifically serves as a marketing strategy that will drive users to watch the content previously determined by Netflix. Among the other findings of the study: As a way of finding or choosing the content to watch, users benefit from the recommendation system served by Netflix; the interface has been designed to guide users to recommended content and lists; the productions Netflix wants to highlight are displayed in these lists and on the main screen; all users practice “binge-watching” as the content has been tailored for fast consuming.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Amatriain, Xavier ve Justin Basilico. 2015. ‘’Recomender System in Industry: A Netflix Case Study.’’ Recommeder Systems Handbook içinde, editörler Francesco Ricci, Lior Rokach ve Bracha Saphira, 385-419. New Yorke: Springer.
  • Aydın, Oya Şakı. 2019. ‘’Yenı̇ İzleme Bı̇çı̇mlerı̇ Ve Netflı̇x İçerı̇klerı̇: Rı̇tzer’ı̇n Mcdonaldlaşma Tezı̇ Eksenı̇nde Bı̇r Değerlendı̇rme.’’ Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 12 (63): 1167-1172. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3305
  • Balcı, Ali. 2015. Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pagem Akademi.
  • Büyüköztürk, Şener, Ebru Kılıç Çakmak, Özcan Erkan Akgün, Şirin Karadeniz ve Funda Demirel. 2020. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pagem Akademi Yayıncılık.
  • Baranseli, Ebru S., Soner Kaya ve Mine Şen. 2018. ‘’60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması.’’ Sanat ve Tasarım Dergisi 8 (2): 226- 249. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.530160
  • Bauman, Zygmunt. 2005. Bireyselleşmiş Toplum. Çeviren Yavuz Alogan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Blom, Jan. 2000. ‘’Personalization- A Taxonomy.’’ CHI ‘00 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems. New Yorke: ACM. 313-314.
  • Blom, Jan, ve Andrew Monk. 2009. ‘’Theory of Personalization of Appearance: Why Users Personalize Their PCs and Mobile Phones.’’ Human–Computer Interaction 18 (3): 193-228.
  • Bondad-Brown, Beverly A., Ronald E. Rice, ve Katy E. Pearce. 2012. ‘’Influences on TV Viewing and Online User-shared Video Use: Demographics, Generations, Contextual Age, Media Use, Motivations, and Audience Activity.’’ Journal of Broadcasting & Electronic Media 56 (4): 471-493. https://doi.org/10.1080/08838151.2012.732139
  • Burroughs, Benjamin. 2018. ‘’House of Netflix: Streaming media and digital lore.’’ The International Journal of Media and Culture 17 (1): 1-17. https://doi.org/10.1080/15405702.2017.1343948
  • Chandrashekar, Ashok, Fernando Amat, Justin Basilico ve Tony Jebara. 2017. ‘’Artwork Personalization at Netflix.’’ Netflix Technology Blog, 7 Kasım, 2017. https://netflixtechblog.com/artwork-personalization-c589f074ad76.
  • Cöner, Altan. 2003. ‘’Personalization and Customization in Financial Portals.’’ The Journal of American Academy of Business 2 (2): 498-504.
  • Cox, Christopher M. 2018. ‘’Programming – Flow in the convergence of digital media platforms and television.’’ Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 13 (4): 438-454. https://doi.org/10.1177%2F1749602018796681
  • Greene, Lauren. 2016. ‘’Pricking the Monster: Netflix and the modification of how and what we watch.’’ Senior Seminar in Film Studies. Columbia University. https://doi.org/10.7916/D8RX9BZ8
  • Hallinan, Blake, ve Ted Striphas. 2016. ‘’Recommended for you: The Netflix Prize and the production of algorithmic culture.’’ New Media & Society 18 (1): 117-137. https://doi.org/10.1177%2F1461444814538646
  • Ho, Shuk, ve Kar-Yan Tam. 2005. ‘’An Empirical Examination of the Effects of Web Personalization at Different Stages of Decision- Making.’’ International Journal of Human–Computer Interaction 19 (1): 3375-3384.
  • Jenner, Mareike. 2018. Netflix and the Re-invention of Television. Cambridge, UK: Anglia Ruskin University.
  • Leonard, Andrew. 2013. ‘’How Netflix is turning viewers into puppets.’’ Salon. Erişim tarihi 17 Mart 2021. https://www.salon.com/2013/02/01/how_netflix_is_turning_viewers_into_ puppets/
  • Matrix, Sidneyeve. 2014. ‘’The Netflix Effect: Teens, Binge Watching, and On-Demand Digital Media Trends.’’ The Centre for Research in Young People’s Texts and Cultures 6 (1): 119-138. https://doi.org/10.1353/jeu.2014.0002
  • Miceli, Gaetano Nino, Francesco Ricotta ve Michele Costabile. 2007. ‘’Customizing customization: A conceptual framework for interactive personalization.’’ Journal of Interactive Marketing 21 (2): 6-25. https://doi.org/10.1002/dir.20076
  • Montgomery, Alan ve Michael Smith. 2009. ‘’Prospects for Personalization on the Internet.’’ Journal of Interactive Marketing 23 (2): 130-137. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2009.02.001
  • Mutlu, Erol. 2008. İletişim Sözlüğü. Ankara: Ayraç Kitapevi.
  • Netflix. 2021. ‘’Company Profile.’’ Netflix Investors. Erişim tarihi 17 Mart 2021. https://ir.netflix.net/ir-overview/profile/default.aspx
  • Nielsen, Jakob. 2009. ‘’Customization of UIs and Products.’’ Nielsen Norman Group. Erişim tarihi 17 Mart 2021. https://www.nngroup.com/articles/customization-of-uis-and-products/
  • Nielsen, Jakob. 1998. ‘’ Personalization is Over-Rated.’’ Nielsen Norman Group. Erişim tarihi 17 Mart 2021. https://www.nngroup.com/articles/personalization-is-over-rated/
  • Özel, Sedat. 2012. “Yeni Medya”nın Temelleri Üzerine Bir Tartışma.’’ AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology 3 (7): 29-45.
  • Özel, Sedat. 2015. ‘’Techne’den Teknolojiye Değişen Toplum ve İletişim.’’ İstanbul: Volga Yayıncılık.
  • Özel, Sedat. 2015. ‘’Bir Yayın Platformu Olarak İnternette Çevrimiçi Videolar ve Kullanıcıların Doyum Faktörleri.’’ Global Media Journal TR Edition 5 (10): 288- 216. https://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Sedat%20 O%CC%88ZEL.pdf
  • Palinkas, Lawrence A., Sarah Horwitz, Carla Green , Jennifer P Wisdom, Naihua Duan ve Kimberly Hoagwood. 2015. ‘’Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research.’’ Adm Policy Ment Health 42(5): 533-544.
  • Pilipets, Elena. 2019. ‘’From Netflix Streaming to Netflix and Chill: The (Dis) Connected Body of Serial Binge-Viewer.’’ Social Media + Society 1 (13): 1-13. https://doi.org/10.1177%2F2056305119883426
  • Plummer, Libby. 2017. ‘’This is how Netflix’s top-secret recommendation system works.’’ Erişim tarihi 17 Mart 2021. https://www.wired.co.uk/article/how-do-netflixs-algorithms-workmachine-learning-helps-to-predict-what-viewers-will-like
  • Rahe, Vanessa, Christopher Buschow ve Daniela Schlütz. 2020. ‘’How users approach novel media products: brand perception of Netflix and Amazon Prime video as signposts within the German subscription-based video-on-demand market.’’ Journal of Media Business Studies 17 (3-4): 8.
  • Schafer, Ben, John Riedl, ve Joseph Konstan. 2000. ‘’E-Commerce Recommendation Applications.’’ Data Mining and Knowledge Discovery 5 (1-2): 115-153.
  • Schubert, Petra ve Michael Koch. 2002. ‘’The power of personalization: Customer collaboration and virtual communities.’’ Proceedings of the Eighth Americas Conference on Information Systems (AMCIS). Dallas: Americas Conference on Information Systems (AMCIS). 1953-1965.
  • Shapiro, Stephen. 2020. ‘’Algorithmic Television in the Age of Large-scale Customization.’’ Television & New Media 21(6): 658-663. https://doi.org/10.1177%2F1527476420919691
  • Siles, Ignacio, Johan Espinoza-Rojas, Adrián Naranjo ve María Fernanda Tristán. 2019. ‘’The Mutual Domestication of Users and Algorithmic Recommendations on Netflix.’’ Communication, Culture & Critique 12(4): 1-20. https://doi.org/10.1093/ccc/tcz025
  • Sundar, Shyam ve Anthony Limperos. 2013. ‘’Uses and Grats 2.0: New Gratifications for New Media.’’ Journal of Broadcasting & Electronic Media 57 (4): 504-525. https://doi.org/10.1080/08838151.2013.845827
  • Sundar, Shyam, ve Marathe Sampada. 2010. ‘’Personalization Versus Customization: The Importance of Agency, Privacy, and Power Usage.’’ Human Communication Research 36 (6): 298-322.
  • Treiblmaier, Horst, Maria Madlberger, Nicolas Knotzer ve Irene Pollach. 2004. ‘’Evaluating Personalization and Customization from an Ethical Point of View: An Empirical Study.’’ Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference. Hawai: Computer Society Press.
  • Vries, Britta de. 2020. ‘’The Myth of Personalization.’’ Master Thesis. Chicago: Utrecht University.
  • Weld, Daniel, Corin Anderson, Pedro Domingos, Oren Etzioni, Krzysztof Gajos, Tessa Lau ve Steve Wolfman. 2003. ‘’Automatically Personalizing User Interfaces.’’ In: Proceedings of the international joint conference on artifi- cial intelligence (IJCAI03). Mexico: Acapulco.
  • Zündel, Jana. 2019. ‘’Serial skipper: Netflix, binge-watching and the role of paratexts in old and new ‘televisions’.’’ Participations: Journal of Audience and Reception Studies 16 (2): 196-219.
APA Özel S, Özay D (2021). Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. , 297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
Chicago Özel Sedat,Özay Deniz Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. (2021): 297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
MLA Özel Sedat,Özay Deniz Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. , 2021, ss.297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
AMA Özel S,Özay D Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. . 2021; 297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
Vancouver Özel S,Özay D Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. . 2021; 297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
IEEE Özel S,Özay D "Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği." , ss.297 - 324, 2021. 10.24955/ilef.1023026
ISNAD Özel, Sedat - Özay, Deniz. "Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği". (2021), 297-324. https://doi.org/10.24955/ilef.1023026
APA Özel S, Özay D (2021). Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 8(2), 297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
Chicago Özel Sedat,Özay Deniz Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi 8, no.2 (2021): 297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
MLA Özel Sedat,Özay Deniz Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, vol.8, no.2, 2021, ss.297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
AMA Özel S,Özay D Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi. 2021; 8(2): 297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
Vancouver Özel S,Özay D Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi. 2021; 8(2): 297 - 324. 10.24955/ilef.1023026
IEEE Özel S,Özay D "Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği." Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 8, ss.297 - 324, 2021. 10.24955/ilef.1023026
ISNAD Özel, Sedat - Özay, Deniz. "Yeni Medya Ortamlarında İzleyici Seçimi ve Öneri Algoritmaları Netflix Örneği". Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi 8/2 (2021), 297-324. https://doi.org/10.24955/ilef.1023026