Yıl: 2021 Cilt: 17 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 176 - 190 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-02-2022

Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar

Öz:
Türkiye’de şehir plancıları farklı mekânsalölçeklere ilişkin bütüncül ve parçacıl tümplanların hazırlanması, bu süreçlerdebilimsel analizler, şehircilik ilkeleri ve kamuyararına göre karar vermeye ilişkin temeldeğerleri ve yeterlilikleri içeren meslekiformasyonla mezun olurlar. Ancak plancılarbelediyelerde çalışmaya başladıklarındamesleki değerleri ile politik karar vericilerindemokratik meşruluğu arasındaki ikilemlerlekarşı karşıya kalırlar. Araştırmaya görebelediyelerde planlama sürecinde siyaset ilesermaye, siyaset ile vatandaş ve hatta siyasetile kamu kurumları arasındaki kentsel rantilişkileri belirleyicidir. Türkiye’debelediyede çalışan plancılardan, büyük birçoğunluğu rant odaklı olan plandeğişiklikleri ve diğer parçacıl planlarailişkin teklifleri değerlendirmesi ya dahazırlaması beklenmektedir. Belediyelerdeçalışan plancılara göre planlamaya ilişkinkararların alınması noktasında plancınınetkisi çok sınırlıdır. Planlara ilişkin kararlarteknik ve bilimsel analizlerden ziyade rantodaklı alınmakta, rant ilişkilerini ise siyasetile sermaye arasında ya da siyaset ilevatandaş arasında geliştirilen patronaj ya dasiyasi kayırmacılık ilişkileri belirlemektedir.Belediyelerin sermaye ve yerel halkınbaskılarına açık olması plancılar üzerindebüyük baskı yaratmaktadır. Belediyedeçalışan plancının görevi siyaset ve sermayeya da siyaset ile vatandaş arasındaki ilişkilersonucu alınan kararların teknik olarakçizilmesi ve mevzuatın açığını bularakmevzuata uydurulması olarak görülmektedir.Planların onama aşamasında plancıların sözsahibi olmaması, siyasetçinin kendifikirlerini plancıların bilimsel yöntemler veteknik analizler üzerinden geliştirdiğigörüşlerden daha üstte görmesi plancıları sıksık meslek ilkeleri ve kamu yararı adınamücadele etmek durumunda bırakmaktadır
Anahtar Kelime:

Baskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar

Öz:
Until the early 1980s, the authority to make, approve and implement plans in Turkey was in the hands of central institutions.However, parallel to the increase in the effectiveness of neoliberal policies after 1980, the planning system was reorganized, andlocal governments were given the authority to plan, approve and implement plans by Law No. 3194. The arguments thatdecentralization of powers in planning will lead to democratization by increasing the efficiency of the local created a greatexpectation in the public and professional circles at the beginning. However, the real estate-oriented urban growth model ofneoliberal policies, clientalism and political populism, which are among the most important phenomena of the Turkey’surbanization, and the lack of financial and technical powers of municipalities to use planning powers have revealed a differentimage away from these expectations. Practices contrary to the principles of urbanism and public interest have become widespreadin municipalities. This study focuses on the roles of the planner in the planning processes experienced in the municipalities ofTurkey, the relations the planner established with other actors and the problem areas he encountered. It aims to analyze theplanning experiences of city planners working in municipalities, one of the most important institutions of urban planning.This article is set as a part of a large research project funded by the MSGSÜ Scientific Research Project, which aims toanalyze the plan experiences of public sector planners. The project focuses on the working conditions of planners working inmunicipalities, the techniques they use in the planning process and the problems they encounter. The field study started withthe examination of the Professional Audit Practice data for all the works carried out in Turkey between 2003 and 2018. In thesecond stage, quantitative data on the total city planners working in municipalities in Turkey were collected, and the reports ofthe Chamber of Urban Planners for planners working in the public sector were examined. In the third stage, an online surveywas conducted for planners working in municipalities in Turkey. According to the study of the Ministry of Environment andUrbanization in 2016, there are a total of 1528 city planners working in municipalities. 15% of city planners (233 cityplanners) working in municipalities have been reached. In the following stage, 8 in-depth interviews were conducted withexperienced planners working in the municipality.Urban planners in Turkey graduate with a professional formation that includes the preparation of holistic and fragmentedplans for different spatial scales, scientific analyzes in these processes, basic values and qualifications related to urbanismprinciples and decision-making according to the public interest. However, when planners start working in municipalities, theyface dilemmas between their professional values and the democratic legitimacy of political decision makers. According to theresearch, the relations between politics and capital, politics and citizens, and even between politics and public institutions aredeterminative in the planning process in municipalities. With the neoliberal urbanization policies implemented for the last fortyyears, urban rents have become the most important area of accumulation, and all social segments, especially large capitalgroups, have sought to get a share from the rent created on the land. Especially after 2000, with the construction sector beingseen as the engine of the economy, the pressure on the cities increased more. As a result of all these pressures, the spatialplanning system has become scattered with fragmented planning approaches. Throughout the period, the most common workdone by planners in municipalities was fragmented plans such as plan changes and additional development plans.Planners working in the municipality are expected to evaluate or prepare proposals for plan changes and other fragmentaryplans, most of which are rent-oriented, and holistic plans for cities are carried out by self-employed planning offices. Theinfluence of the planner is very limited at the point of making decisions regarding planning according to the planners working inthe municipalities. Decisions on plans are made with rent-focused rather than technical and scientific analysis, and the rentrelations are determined by patronage or political favoritism developed between politics and capital, or between politics andcitizens. The fact that the municipalities are open to the pressure of the capital and local people, the increase of decisiveness ofpolitics and rent on planning, the rent-oriented approach is dominant instead of the public benefit, the continuity of the plans dueto the changing administrations, the increase of chaos in terms of scale and authority in planning creates great pressure
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, A. (2015). Türkiye’nin Yeni Metropoliten Rejimi: Otoriteryen Kentleşmenin “Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma” Formu, Ayrıntı Dergisi, 13,35-55.
  • Allmendinger, P. & Haughton, G. (2013). The Evolution and Trajectories of English Spatial Governance: ‘Neoliberal’ Episodes in Planning. Planning Practice & Research, 28(1), 6-26.
  • Bademli, R. (1980). Yeni Bir Kent Planlama Çerçeve Arayışı, Tamer Gök (der.) Türkiye’de İmar Planlaması, ODTÜ.
  • Campbell, S. Ve Fainstein,S. (2003). Introduction:The Structures and Debates of Planning Theory, S. Campbell ve S. Fainstein, Readings in Planning Theory, Blackwell.
  • Ersoy, M. (2011). “Yerelden Ulusala Merkezileşerek Aynılaşan Planlama Anlayışı”. Accessed at http:// www.melihersoy.com/makaleler/(on 2/7/2020).
  • Forester, J. (2015). What kind of research might help us become better planners?, Planning Theory & Practice, 16:2, 145-148
  • Grant, J. (2005). Planning responses to gated communities in Canada. Housing Studies, 20(2), 273–285. Gürakar, E. C. (2018). Kayırma Ekonomisi: AKP Döneminde Kamu İhaleleri, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Healey P. (1996). The Communicative Turn in Planning Theory and its Implications for Spatial Strategy Formation. Environment and Planning B: Planning and Design.
  • Howe , E. , & Kaufman , J. (1979). The ethics of contemporary American planners Journal of the American Planning Association, 45 (3), 243 – 255.
  • Kahraman, T. (2010). İmar uygulamalarında gizli yolsuzluk: Ayrıcalıklı Özelleştirmeler ve kentsel rant. İş Ahlakı Dergisi, 6, 61-80.
  • Kentges Belediyeler Anketi Raporu (2016). Accessed at https://kentges.csb.gov.tr/2016-yili-kentges-belediyeler-anketi-haber-229231. (on 2/7/2020).
  • Kentleşme Şurası (2009). Mekansal Planlama Sistemi ve Kurumsal Yapılanma. T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı. Ankara.
  • Kubin, G. (1994). Kent Plancısı Kent Planlama Sürecinde Misafir Sanatçı Değildir. Planlama Dergisi, 11,30-34.
  • Lauria M. & Long M. (2017). Planning Experience and Planners’ Ethics, Journal of the American Planning Association, 83:2, 202-220.
  • Myers, D. ve Banerjee,T. (2005). Toward Greater Heights for Planning: Reconciling the Differences between Profession, Practice, and Academic Field, Journal of the American Planning Association, 71:2, 121-129.
  • Oranje, M., Venter,S. Ve Ferreira,A. (2018). Good intentions, deep frustrations and upward mobility: Just another young planner’s day in South Africa, Taşan-Kok, T. Ve Oranje, M. (der.) From Student to Urban Planner Young Practitioners’ Reflections on Contemporary Ethical Challenges, Routledge.
  • Öktem Ünsal, B. ve Aksümer,G. (2019). Türkiye’de Kent Planlama Süreci ve Uygulamanın Kuramla İlişkisi: İstanbul ve Ankara Örnekleri, MSGSÜ BAP Projesi.Proje No:2018-36.
  • Özden, P. P. (2013). Üst Ölçekli Planlamadan Proje Yaklaşıma: Planlamanın Değişen Yüzü, K. Eyüpgiller, Z. Eres, (Editör), Mimari ve Kentsel Koruma, Nur Akın’a Armağan, 75-98,Yem Yayınevi, İstanbul,.
  • Parker, G., Street,E. Ve Wargent,M. (2018). The Rise of the Private Sector in Fragmentary Planning in England, Planning Theory & Practice, 19:5, 734- 750, DOI: 10.1080/14649357.2018.1532529
  • Penpecioğlu, M. & Taşan-Kok, T. (2016). Alienated and politicized? Young planners’ confrontation with entrepreneurial and authoritarian state intervention in urban development in Turkey. European Planning Studies, 24(6), 1037-1055.
  • Porter, L. (2015). Editorial: Unsettling comforting deceits: Planning scholarship, planning practice and the politics of research impact. Planning Theory & Practice, Vol. 16, No. 3, 293–296.
  • Sager, T. (2011). Neo-liberal urban planning policies: a literature survey 1990-2010. Progress in Planning. vol. 76 (4).
  • Sager, T. (2009). Planners’ role: Torn between dialogical ideals and neoliberal realities. European Planning Studies, 17(1), 65–84.
  • Sırcan, N. (2007). Farklı Planlama Ölçeklerinde Plancı Olmak, Dünya Şehircilik Günü 31. Kolokyumu, TMMOB Şehir Plancıları Odası.
  • Taşan-Kok, T. ve Oranje, M. (2018). From Student to Urban Planner Young Practitioners’ Reflections on Contemporary Ethical Challenges, Routledge. Tuna Tasan-Kok, Luca Bertolini, Sandra Oliveira e Costa, Hila Lothan, Higor Carvalho, Maarten Desmet, Seppe De Blust, Tim Devos, Deniz Kimyon, J. A. Zoete & Peter Ahmad (2016). “Float like a butterfly, sting like a bee”: giving voice to planning practitioners, Planning Theory & Practice, 17:4, 621-651.
  • Taşan Kok, T. (2012). Introduction: Contradictions of Neoliberal Urban Planning, Eds. Tuna Taşan Kok, Guy Beaten (der.), Contradictions of Neoliberal Planning, 1-19, Springer.
  • Tekeli, İ. (1987). ODTÜ’de Şehir ve Bölge Planlama Eğitimi. Prof. Dr. Ruşen Keleş. Türkiye’de Kent Bilimi, 65-90.
  • Tekeli, İ. (1987). ODTÜ’de Şehir ve Bölge Planlama Eğitimi. Prof. Dr. Ruşen Keleş. Türkiye’de Kent Bilimi, 65-90.
  • Tekeli, İ. (2011). Türkiye’nin Kent Planlama ve Kent Araştırmaları Tarihi Yazıları. Tarih Vakfı Yurt Yayınları. İstanbul.
  • Yanaşık, E. (2017). İller Bankasının Türkiye Planlama ve Kentleşme Tarihi İçindeki Yeri ve Önemi (1933- 1980). İller Bankası Anonim Şirketi Uzmanlık Tezi. Ankara.
  • Yener, S. (1989). Şehir Planlama Eğitimi ve Belirlediği Plancı Tipi Üzerine Düşünceler, Planlama Dergisi, 2-3-4, 12-15.
  • Yeşilbağ, M. (2020). İnşaat Sektörünün Kriz Dinamikleri: Güncel Bir Değerlendirme. Mülkiye Dergisi, 44 (1), 101-130.
  • Yoloğlu, A. C. (2014). Planlama Piyasasının İki Yeni Dinamiği: Parçalama ve Tekelleşme. İdealkent, 13, 128-151.
  • Zanotto, J.M. (2019). Detachment in Planning Practice. Planning Theory & Practice, 20(1), 37-
APA OKTEM UNSAL B (2021). Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. , 176 - 190.
Chicago OKTEM UNSAL BİNNUR Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. (2021): 176 - 190.
MLA OKTEM UNSAL BİNNUR Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. , 2021, ss.176 - 190.
AMA OKTEM UNSAL B Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. . 2021; 176 - 190.
Vancouver OKTEM UNSAL B Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. . 2021; 176 - 190.
IEEE OKTEM UNSAL B "Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar." , ss.176 - 190, 2021.
ISNAD OKTEM UNSAL, BİNNUR. "Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar". (2021), 176-190.
APA OKTEM UNSAL B (2021). Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. Tasarım+Kuram, 17(33), 176 - 190.
Chicago OKTEM UNSAL BİNNUR Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. Tasarım+Kuram 17, no.33 (2021): 176 - 190.
MLA OKTEM UNSAL BİNNUR Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. Tasarım+Kuram, vol.17, no.33, 2021, ss.176 - 190.
AMA OKTEM UNSAL B Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. Tasarım+Kuram. 2021; 17(33): 176 - 190.
Vancouver OKTEM UNSAL B Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar. Tasarım+Kuram. 2021; 17(33): 176 - 190.
IEEE OKTEM UNSAL B "Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar." Tasarım+Kuram, 17, ss.176 - 190, 2021.
ISNAD OKTEM UNSAL, BİNNUR. "Siyaset ve SermayeninBaskısı, Mesleki İlkeler ve Belediyelerde Çalışan Plancılar". Tasarım+Kuram 17/33 (2021), 176-190.