Yıl: 2021 Cilt: 17 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 18 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-02-2022

Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği

Öz:
eldeğirmeni Mahallesi tanınırlığı her geçengün artan tarihi bir konut bölgesidir.Yerleşimin ortaya çıktığı ilk gündengünümüze kozmopolit bir yapıya sahipolmuştur. Türkiye’nin neoliberal ekonomikpolitikaları benimsediği 2000 yılı sonrasındayoğun bir kentsel hareketlilik altındadır. Yenikentli gruplar mahalleye gelmekte ve burayayerleşmektedir. Bunun bir sonucu olarakmahallenin çarşı izini oluşturan KarakolhaneCaddesi’nde yeni tüketim mekânları ortayaçıkmaktadır. Bu mekânlar yeni sakinlerinyaşam tarzlarıyla ilişkili tüketim pratikleriniyansıtmaktadır. Mekân-yer ve zaman teorileriküreselleşmenin etkisiyle mekânın zamanbağlamından koptuğunu aktarmaktadır. Buanlamda kimlik, tarih ya da ilişkiden arınmışmekânlar ortaya çıkmaktadır. Tüketimmekânları da bu anlamda dünyanın herhangibir noktasında aynı özellikleri gösterenanlamdan arındırılmış benzer mekânlarhaline gelmektedir. Karakolhane Caddesiüzerindeki tüketim mekânları incelendiğindebu önermeye aykırı düşecek şekilde tüketimmekânları olduğu tespit edilmiştir.Mahallede geleneksel mahalle dokusu içindebulunan esnaf ve zanaatkarlar ile yeni nesilişletmelere ve alternatif gruplara aitmekânlar bir arada bulunabilmektedir. Budurum bize Yeldeğirmeni Mahallesi’ndegenel teorilerin işaret ettiğinin ötesindemikro bir model geliştiğini göstermektedir.Araştırmada, Yeldeğirmeni’nin değişentüketim pratikleri ve yeni kent sakinleri ileortaya çıkan mekânsal katmanlaşmasımekân-yer-zaman ile tüketim teorileriışığında incelenecektir
Anahtar Kelime:

Tarihi Kent Merkezlerinde Tüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği

Öz:
Consumption culture has transformed into a norm which is adopted similarly in the different regions of the world. Under theeffect of transformed practices, consumption spaces are produced as spaces which present similar typological and stylisticfeatures. Most of the theories state that time and space have purified their cultural and local identities and differences withglobalisation. Existence of the identical consumption spaces in the city centres causes to differentiate social strata, daily lifepractices and time cycle, ultimately to lose their identity and memory, in the other words, to join a transformation process.However, the consumption spaces that are apart from the boundaries drawn by widely adopted theories on time-space andconsumption, authentic consumption spaces, and related urban areas are seen around the world. Yeldeğirmeni Neighbourhood is a historical dwelling zone in İstanbul where the popularity of the field had increased rapidly.From the first day that it occurred to today, the neighbourhood has been transformed spatial and morphologically under theeffect of the settlers who have different socio-economic and cultural identities. After the 2000s, Turkey has adopted neo-liberalpolicies predominately. As a result of this neo-liberal policies, İstanbul and the historical dwelling zones of the city is underthe effect of domestic mobility. Yeldeğirmeni is one of the neighbourhoods which are affected by this wave. New urbanitegroups have moved into the neighbourhood and settled down here. The demographic change and population activity had seenespecially on Karakolhane Street which is the local bazaar of the residential area, and side roads. As a result of new lifestylesand consumption habits of the new locals, new types of consumption spaces had emerged in the neighbourhood. Most of thenew spaces are seen on Karakolhane street. It is obvious that these spaces represent the consumption practices and also thenew dwellers of Yeldeğirmeni.In this study, the transformation of the neighbourhood was examined as a field study. During the expiatory study which washeld before the field study, the urban transformation and mobility are observed in Yeldeğirmeni. As a result of this, the initialhypothesis of the study was determined as “The identification of consumption places in Yeldeğirmeni District under theinfluence of new users and consumption styles”. Before the field study, examining the neighbourhood by gentrification theorieswas seemed possible. However, in the course of the field study, it has been determined that social transformation inYeldeğirmeni Neighbourhood does not take place in one dimension. The data has shown us that the new residents who came tothe neighbourhood (with their new lifestyles) and the old locals can live together. The old and new locals are establishingmulti-layered relations with each other. As a result of this, consumption spaces transformed and varied to represent differentconsumption and lifestyles. Authentic structures that differ from general gentrification theories have been observed in the field.The aim of the study is to examine the transformation in a city centre in the scope of spatial scale, to explain the differencesand similarities of the old and new consumption spaces by relating with the change of the social structure in theneighbourhood. The problematic of the study is the inability to explain the transformation in Karakolhane Street with acceptedgeneral judgments about consumption, time, space and place. In this sense, the main purpose of the study is to prove thedifference and authenticity of the transformation in the area compared to other city centres by examining the types ofconsumption spaces. The physical borders are the area between Karakolhane Street and the first side roads that are parallel tothe main street. The field study was conducted by observation in-situ, personal interviews, photographing, archive scanning inprimary and secondary sources, drawing sketches of the spaces.The spaces within the study boundary are categorised under three main titles according to their general functions, and thirty seven subtitles have been identified under these titles. The main titles obtained are food & beverage spaces, crafts spaces andshopping spaces, respectively. Spatial variety highly related to the life-styles, that is consumption practices. Ergo, on the firstlevel, the generations of the consumption spaces were determined. Five generations are revealed: First generation, secondgeneration, new generation, chain, and anarko consumption spaces. Each type of consumption space in the area belongs toone of the generations listed. In other words, these generations contain different functions within themselves. When theconsumption spaces in the field were examined, it has been determined that are several samples that will contradict spacesthat
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, R. (1994). Kadıköy. İ. Tekeli (Ed.), Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi içinde (Cilt 11, ss. 329). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Aksel, B. (2008). Yaratılan İmaj Odaklı Mekânsal Tüketim Süreçlerinin Kentsel Mekâna Etkileri. (Yayınlanmamış doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Arıker, E. (2019). Âtıl Yarı Özel Alanları Sahiplenmek: Yeldeğirmeni Mahallesi’nde Arka Bahçeler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Bilgi Üniversitesi, İstanbul
  • Atılgan, A. (2017). Evvel Zaman İçinden Yeldeğirmeni. İstanbul: K-İletişim Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2002). Tüketimin Tanımına Doğru. Ö. Öğüt (Der.). Mimarlık ve Tüketim içinde (ss. 67-73). İstanbul: Boyut Yayın.
  • Bilgin, N. (2016). Sosyal Psikoloji Sözlüğü, Kavramlar, Yaklaşımlar. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Bir Haydarpaşalı’yı daha Kaybettik-Salamon seviş Aramızdan Ayrıldı (2008). Erişim adresi https:// www.salom.com.tr/arsiv/haber-67308-bir_haydarpasaliyi_daha_kaybettik__salamon_sevis_aramizdan_ayrildi.html
  • Boratav, K. (2015). Türkiye İktisat Tarihi: 1908-2009. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Çelik, Z. (2017). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Chasing Cool (2003). 20.06. Erişim adresi https://www. economist.com/blighty/2014/04/08/chasing-cool Davidson, M. ve Lees, L. (2005). New-build ‘gentrification’ and London’s riverside renaissance. Environment and Planning A, 37, 1165-1190.
  • Duygun, E., ve Koçyiğit, R. G. (2018). Soylulaşma sürecindeki konut bölgelerinde kimlik ve aidiyetin değişimi: Yeldeğirmeni örneği. Çıtak, C., ve diğerleri (Ed.). I. Konut Kurultayı: Güvenli Yaşam Alanları ve Erişilebilir Konut- Bildiri Tam Metin Kitabı içinde (ss. 572-602). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Elden, S. (2009). Space-I. Rob Kitchin ve Nigel Thrift (Der.), International Encyclopedia of Human Geography (Cilt 10, ss.262-267) içinde. Oxford: Elsevier Ltd.
  • Ender, R. (2015). Önsöz. R. Ender (Der.). Kolay Gelsin içinde (ss. 13-15). İstanbul İletişim Yayınları.
  • Eyice, S. (2016). Haydarpaşa. İslam Ansiklopedisi içinde. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı. Erişim adresi https://islamansiklopedisi.org.tr/haydarpasa
  • Fried, F. (1821). Istanbul and Bosporus Region. Erişim adresi http://hgl.harvard.edu:8080/HGL/jsp/ HGL.jsp?action=VColl&VCollName=G7432_ B6_1821_F7
  • Goad, C. E. (1906). Plan d’assurance de Constantinople : Vol. III Kadi-Keui: y compris Haïdar-Pacha et Moda. İstanbul: Fransız Anadolu Araştırmaları (IFEA) Koleksiyonu.
  • Ha, J. ve Jang, S. (2010). Effects of service quality and food quality: The moderating role of atmospherics in an ethnic restaurant segment. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 520-529. Harvey, D. (2006). Postmodernliğin Durumu. (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 1990).
  • Heung, V. C. S. ve Gu, T. (2012). Influence of restaurant atmospherics on patron satisfiction and behavioral ntentions. International Journal of Hospitality Management. 31(4), 1167-1177. doi: 10.1016/j. ijhm.2012.02.004
  • Kauffer, F. (1786). Plan de la ville de Constantinople et de ses faubourgs. Erişim adresi https://gallica.bnf.fr/ ark:/12148/btv1b53027654c/f1.item.r=kauffer Kıray, M. (2006). Toplumsal Yapı Toplumsal Değişme. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Koçyiğit, G. (2007). Mimarlıkta Yersizleşme ve YerinYeniden-Üretimi. (Yayınlanmamış doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Kratke, S. (2014). “Yaratıcı Şehir”lerin Yeni Kentsel Büyüme İdeolojisi. N. Brenner, P. Marcuse, ve M. Mayer, (Der.). Kar için Değil Halk İçin, Eleştirel Kent Teorisi ve Kent Hakkı içinde (ss. 182-198). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık. (Orijinal eserin yayın tarihi 2000).
  • Niyego, A. (1999). Haydarpaşa’da Geçen 100 Yılımız. İstanbul: Kadıköy Hemdat İsrael Sinagogu Vakfı Yayınları.
  • Orçan, M. (2014). Osmanlı’dan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü. Ankara: Harf Yayıncılık. Özdeniz, D. (2015). Kentsel Toplumsal Hareketlerin Kentlerin Dönüşümüne Etkilerinin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek li sans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Pervititch, J. (1937). 12 Kadiköy : Rıhtım talimhane. İstanbul: Fransız Anadolu Araştırmaları (IFEA) Koleksiyonu.
  • Özkoçak, S. A. (2009). Kamusal alanın Üretim sürecinde Erken Modern İstanbul Kahvehaneleri. A. Yaşar (Der.). Osmanlı Kahvehaneler: Mekân, Sosyalleşme, İktidar içinde (ss. 19-43). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Toprak, Z. (1995). Tüketimin Örüntüleri ve Osmanlı Mağazaları. Cogito. 5, 25-29.
  • Uysal, Ü. E. (2006). Soylulaştırma Kuramlarının İstanbul’da Uygulanabilirliği: Cihangir Örneği. Planlama Dergisi. 2006(2), 77-92.
  • Yeldeğirmeni’nin Süpermeni 76 yaşındaki terzi Salamon (2003). Erişim adresi https://www.hurriyet.com.tr/ gundem/yeldegirmeninin-supermeni-76-yasinda ki-terzi-salamon-38549402
  • Yırtıcı, H. (2009). Çağdaş Kapitalizmin Mekânsal Örgütlenmesi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
APA Duygun E, KOÇYIGIT R (2021). Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. , 18 - 41.
Chicago Duygun Elifcan,KOÇYIGIT RIFAT GOKHAN Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. (2021): 18 - 41.
MLA Duygun Elifcan,KOÇYIGIT RIFAT GOKHAN Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. , 2021, ss.18 - 41.
AMA Duygun E,KOÇYIGIT R Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. . 2021; 18 - 41.
Vancouver Duygun E,KOÇYIGIT R Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. . 2021; 18 - 41.
IEEE Duygun E,KOÇYIGIT R "Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği." , ss.18 - 41, 2021.
ISNAD Duygun, Elifcan - KOÇYIGIT, RIFAT GOKHAN. "Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği". (2021), 18-41.
APA Duygun E, KOÇYIGIT R (2021). Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. Tasarım+Kuram, 17(33), 18 - 41.
Chicago Duygun Elifcan,KOÇYIGIT RIFAT GOKHAN Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. Tasarım+Kuram 17, no.33 (2021): 18 - 41.
MLA Duygun Elifcan,KOÇYIGIT RIFAT GOKHAN Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. Tasarım+Kuram, vol.17, no.33, 2021, ss.18 - 41.
AMA Duygun E,KOÇYIGIT R Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. Tasarım+Kuram. 2021; 17(33): 18 - 41.
Vancouver Duygun E,KOÇYIGIT R Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği. Tasarım+Kuram. 2021; 17(33): 18 - 41.
IEEE Duygun E,KOÇYIGIT R "Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği." Tasarım+Kuram, 17, ss.18 - 41, 2021.
ISNAD Duygun, Elifcan - KOÇYIGIT, RIFAT GOKHAN. "Tarihi Kent MerkezlerindeTüketim Mekânlarının Dönüşümü: Yeldeğirmeni Mahallesi Örneği". Tasarım+Kuram 17/33 (2021), 18-41.