Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 44 Sayfa Aralığı: 237 - 246 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-01-2022

TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ

Öz:
Türk sineması, 1970’lerde melodram ve güldürüler başta olmak üzere popüler filmlerin içerik ve biçimindeki vasatlığıyla bir karakteristik hüviyet kazanır. Ancak 1990’larda bazı bağımsız yönetmenlerin gerçekliğe ve insana yönelmesiyle kayda değer bir gelişim sürecine girer. Dönemin filmlerinde idealize dünyalar değil, tecrübe edilen hayatlar, olağan kişiler merkezi tutar. Derviş Zaim’in senaristliğini ve yönetmenliğini yaptığı, dram türündeki Tabutta Rövaşata (1996), bu dönemin kilometre taşlarındandır. Film, idealize olanın karşı kutbundaki evsiz barksız, kimsesiz, ötekileştirilmiş, ezilmiş bir karakterin gerçeğine odaklanır. Filmde kent, devlet otoritesi, kapitalizm gibi doğrudan ya da dolaylı iktidar unsurlarıyla sıradan insan arasındaki yarılma, dramatik aksiyonu hazırlar, gerilim ve çatışmayı ortaya çıkarır. Toplumdaki sıradan insan/öteki, ana karakterin özgün direnme biçimleriyle kendisine bir varoluş alanı açar. Bu çalışma, söylenen direnmeyi, direnmenin biçimlerini karakterler, olaylar, mekânlar, zaman gibi temel ögeler etrafında kalarak yan anlamsal bir yorumlamayı esas alır.
Anahtar Kelime:

AN ATTEMPT TO READ THE MOVIE SOMERSAULT IN A COFFIN AS A TEXT

Öz:
However, in the 1990s, it entered a remarkable development process, with some independent directors’ turning to reality and people. Turkish cinema gains a characteristic identity in the 1970s with mediocrity in theme and form of popular movies, especially melodramas and comedies. In the films of the period, not idealized worlds, but lives experienced, ordinary people hold the center. Written and directed by Derviş Zaim, in the drama genre, Tabutta Rövaşata (1996) is one of the milestones of this period. The film focuses on the reality of a character who is homeless, lonely, marginalized, oppressed at the opposite pole of the idealized. In the film, the splitting between direct or indirect power elements such as the city, state authority, capitalism, and ordinary people prepare the dramatic action, revealing tension and conflict. The ordinary person/other in the society opens up a space of existence for himself with the original resistance forms of the main character. This study is based on a connotative definition of the resistance in question and forms o
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adanır, Oğuz. (2012). Sinemada Anlam ve Anlatım. İstanbul: Say Yayınları.
  • Akbal Süalp, Z. Tül. (2001). Türkiye’de Sinema “Film Noir” ya da Dışavurumcu İklimin İçinden Geçerken. Şurada: Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler II. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, s. 89-98.
  • Akçora, E., Yılmaz, M. (2015). Ortak Üslup Öğeleri Ekseninde Derviş Zaim Filmlerinin Karşılaştırmalı Analizi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Kasım, s. 122-136.
  • Atam, Zahit. (2011). Yakın Plan Yeni Türkiye Sineması. İstanbul: Cadde Yayınları.
  • Berger, Arthur Asa. (1998). Media Analysis Techniques. California-USA: SAGE Publications.
  • Bergson, Henri. (2014). Gülme (D. Çetinkasap, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Çetin, Yusuf. (2017). Türk Sanatı Bezeme İkonografisi Açısından Tavus Kuşu Figürlerinin Bir Değerlendirmesi. Kesit Akademi Dergisi, 9, s. 1-17.
  • Erkman-Akerson, Fatma. (2010). Edebiyat ve Kuramlar. İstanbul: İthaki Yayınları. Korkmaz, Ramazan. (2002). İkaros’un Yeni Yüzü Cahit Sıtkı Tarancı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Korkmaz, Ramazan. (2007). Romanda Mekânın Poetiği. Şurada: Külahlıoğlu İ., Ayşenur - Eker, S. (2007). Edebiyat ve Dil Yazıları. Ankara: Grafiker Yayınları, s.399-415.
  • Zaim, Derviş. (1996). Tabutta Rövaşata [Film]. Türkiye: İstisnai Filmler ve Reklamlar.
  • Zaim, Derviş. (2004). Sanat tarihi belirli tercihlerin tarihidir (Derviş Zaim’le Röportaj). Şurada: Göl, B., Öperli, N., Okur, Y. (2004, ed.). Sinema Söyleşileri: Boğaziçi Üniversitesi Mithat Alam Film Merkezi Söyleşi, Panel ve Sunum Yıllığı 2003. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, s. 56-57.
  • Yiğit, Zehra. (2014). Türkiye’de 1990 Sonrası Bağımsız Sinemada Alt Sınıf ve Direniş Biçimleri. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Nisan, (e-dergi), http://www.sdergi.hacettepe.edu. tr/makaleler/BagimsizSinemadaZehraYIGITOcak2014.pdf.
APA KARA A (2021). TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. , 237 - 246.
Chicago KARA Aydoğan TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. (2021): 237 - 246.
MLA KARA Aydoğan TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. , 2021, ss.237 - 246.
AMA KARA A TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. . 2021; 237 - 246.
Vancouver KARA A TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. . 2021; 237 - 246.
IEEE KARA A "TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ." , ss.237 - 246, 2021.
ISNAD KARA, Aydoğan. "TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ". (2021), 237-246.
APA KARA A (2021). TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. Sanat Yazıları, 0(44), 237 - 246.
Chicago KARA Aydoğan TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. Sanat Yazıları 0, no.44 (2021): 237 - 246.
MLA KARA Aydoğan TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. Sanat Yazıları, vol.0, no.44, 2021, ss.237 - 246.
AMA KARA A TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. Sanat Yazıları. 2021; 0(44): 237 - 246.
Vancouver KARA A TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ. Sanat Yazıları. 2021; 0(44): 237 - 246.
IEEE KARA A "TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ." Sanat Yazıları, 0, ss.237 - 246, 2021.
ISNAD KARA, Aydoğan. "TABUTTA RÖVAŞATA FİLMİNİ BİR METİN OLARAK OKUMA DENEMESİ". Sanat Yazıları 44 (2021), 237-246.