Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 44 Sayfa Aralığı: 295 - 311 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-01-2022

ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ

Öz:
Ticaret ve alışveriş alanları tarih boyunca insan için vazgeçilmez mekânlar olmuşlardır. Kentlerin gelişmesinde oldukça önemli rol oynayan alışveriş mekânları, modernleşme hareketi ile birlikte değişim göstermiştir. Günümüz çağdaş alışveriş merkezleri, alışveriş yapmak dışında sosyal ve kültürel faaliyetler sunarak sosyalleşmek, vakit geçirmek ve eğlenmek için, tercih edilen mekânlar haline gelmiştir. Bu nedenle alışveriş alanlarındaki sosyal, toplumsal ve kültürel ilişkiler ve bu unsurların modern alışveriş yerlerinin yeniden belirlenmesinde etkileri çalışmanın odak noktası olarak ele alınacaktır. Bu araştırma kapsamında alışveriş alanlarının gelişim ve dönüşüm sürecinde tüketim işlevi dışında; Türk sosyal, kültürel kentsel ve çevresel yapısındaki değişiklikleri ve dönüşümleri incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, alışveriş mekânlarının sosyal ve kültürel yaşamdaki dönüşümlerini irdeleyerek; Ankara’da günümüz çağdaş alışveriş merkezlerinin ortaya çıkışını ve gelişimini incelemektir. Bu çalışmada, Ankara’daki kamusal alanlarda ve alışveriş bölgelerindeki sosyal ilişkiler, Cumhuriyet Dönemi’nden bugüne kadar değerlendirilerek, dört dönem içerisinde incelenecektir. Bu dönemler, Türkiye’nin bir takım önemli dönüm noktalarına göre belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda ise günümüz alışveriş alanlarının kent merkezinden banliyölere ve kent çeperine taşınarak toplumsallaşma mekânlarında yaşadığı evrim ortaya koyulacaktır.
Anahtar Kelime:

THE CHANGE OF SHOPPING PLACES IN ANKARA AS SOCIALIZATION AREAS

Öz:
The concept of commerce and shopping areas have been indispensable places for human beings throughout the history of civilizations. Shopping spaces, which play a crucial role in the development of cities, have been changed with the modern movement. Contemporary shopping centers are preferred for spending leisure times due to the recreational, cultural and entertaining facilities offered in these places besides shopping activities. Therefore, the communal socialization in shopping areas and the effects of social and cultural elements which re-identified these modern shopping places will be discussed as the main focus point of this study. Within the scope of this research the social characteristics of the shopping areas other than the consumption function in the development and transformation process, have been studied. In this context, the Turkish social, cultural, urban and environmental structure were also affected and changes and transformations were experienced. The aim of this study is to evaluate the emergence and development of contemporary shopping centers in Ankara by examining the transformations in Turkish social and cultural life. In this study, communal socialization in Ankara’s public spaces and shopping areas will be evaluated from the Republican era to the present within four periods. As a result of this study, the evolution of the decentralized socialization spaces is reveals by moving today’s shopping areas from city centers to suburbs
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş G, Gözen. (2011). Social and Cultural Changes that Prepare Contemporary Shopping Centers in Turkey. Niola V., Ka-Long N (Ed.). Recent Researches in Chemistry, Biology, Environment and Culture, s. 28-32. Atina: WSEAS Press.
  • Altaban, Özcan. (1998) ‘Cumhuriyetin Kent Planlama Politikaları ve Ankara Deneyimi’ in Yıldız Sey & Derya Özkan (eds.) 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık. İstanbul: Publication of Türk Tarih Vakfı.
  • Aslanoğlu, İnci. (2010). 1930’lar: Türk Mimarisinde Erken Modernizim: Cumhuriyetin Modern Kent Peyzajını Okumak. İmamoğlu, Bilge, Ergut, Elvan Altan (Ed.). Cumhuriyet’in Mekânları Zamanları İnsanları, s. 25- 29. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Bademli, Raci. (1987). Ankara Merkezi İş Alanının Gelişimi. İlhan Tekeli, Özcan Altaban, Murat Güven (Ed.). Ankara 1985’den 2015’e, s.154-162. Ankara Büyükşehir Belediyesi: EGO Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Batuman, Bulent. (2002). Mekân, Kimlik ve Sosyal Çatışma: Cumhuriyet’in Kamusal Mekânı Olarak Kızılay Meydanı, Güven. Arıf. Sargın (Ed.). Başkent Üzerine Mekan-Politik Tezler Ankara’nın Kamusal Yüzleri, s. 41-76. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Birol, Gaye. (2007). Bir Kentin Kimliği ve Kervansaray Oteli Üzerine Bir Değerlendirme. Arkitekt Journal, Kasım-Aralık, 514, s. 46-54.
  • Cengizkan, Ali. (2004). Ankara’nın İlk Planı 1924- 25 Lörcher Planı. (The First plan of Ankara: 1924–25 Lörcher Plan). Ankara: Ankara Enstitüsü Vakfı.
  • Erkip, Feyzan. (2003). The Shopping Mall as an Emergent Public Space in Turkey, Environment and Planning A: Economy and Space, 35, s. 1073-1093.
  • Erkip, Feyzan. (2005). The Rise of the Shopping Mall in Turkey: The Use and Appeal of a Mall in Ankara, Cities, 22, s. 89-108.
  • Görgün Baran, Aylin. (2016). Kentsel Mekanlarda Gelenek Oluşturmak Mümkün mü?, Gökalp Alpaslan Gonca, Şahin Tekinalp Pelin (Ed.). Kültürel Mirasın İzinde Ankara, s. 219-227. Ankara: Hacettepe Üniversitesi yayınları.
  • Keskinok, Çağatay Hüseyin. (2009). Ankara Kentinin Planlaması ve Atatürk Bulvarının Oluşumu, Keskinok, Çağatay Hüseyin. (Ed.). Cumhuriyet Devrimi’nin Yolu-Atatürk Bulvarı, s. 37- 57. Ankara: Koleksiyoncular Derneği Yayını.
  • Moazemi, Soufi. (Nisan 2017). Mekanın Işık Üzerinden Edindiği Kimlik ve Anlam. İç Mimarlık Araştırmaları Sempozyumu (İMAS), Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Moazemi, Soufi. (2018). Spatial Identity and Reflection of Communal Socialization on the Topic of Shopping Areas in Turkey, (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Osmay, Sevin. (1998). 1923’ten Bugüne Kent Merkezlerinin Dönüşümü, Sey, Yıldız. (Ed.). 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, s. 139-142. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sargın, Güven.Arif. (2009). Kamu, Kent ve Politika, Sargın, Güven Arıf. (Ed.). Başkent Üzerine Mekân-Politik Tezler Ankara’nın Kamusal Yüzleri, s. 9-40. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Türkoğlu, Sinem. (2007). Spatial Representation of Power: Making the Urban Space of Ankara in the Early Republican Period. Power and culture: identity, ideology, representation, s.71-94. Pisa : Plus-Pisa University Press.
  • Uludağ, Zeynep. (2009). Mimarlık Tarih Yazımına Eleştirel Bakış: Cumhuriyetin Modern Kent Peyzajını Okumak, In B. İmamoğlu & E.A. Ergut (Eds.), Cumhuriyet’in Mekânları Zamanları İnsanları (pp. 153- 168). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • URL 1:http://www.mimdap.org/?p=22066, Erişim:16.07.2017.
  • URL 2: http://www.arkitera.com/haber/13991/gecmisin-modern-mimarisi--ankara---1, Erişim: 02.06.2019.
  • URL3: https://alivedatoygur.wordpress.com/2018/02/04/ankaramizi-taniyalim-10-2, Erişim: 05.07.2018.
  • URL 4: http://1.bp.blogspot.com/_j9HNJ1Pyy_M/Sx0II07u7DI/AAAAAAAADVE/WPShe6AYszk/s1600-h/YücelUybadinPlanı.JPG, Erişim: 15.05.2019.
  • URL 5: http://1.bp.blogspot.com/_j9HNJ1Pyy_M/Sxz_BBcmzJI/AAAAAAAADUs/tY6QJrcsBz0/s1600-h/nazim_plan.jpg), Erişim:07.11.2017.
  • URL 6: http://www.summa.com.tr/tr/projeler/atakule-shopping-mall.htm, Erişim:02.06.2019.
APA moazemi s (2021). ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. , 295 - 311.
Chicago moazemi soufi ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. (2021): 295 - 311.
MLA moazemi soufi ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. , 2021, ss.295 - 311.
AMA moazemi s ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. . 2021; 295 - 311.
Vancouver moazemi s ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. . 2021; 295 - 311.
IEEE moazemi s "ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ." , ss.295 - 311, 2021.
ISNAD moazemi, soufi. "ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ". (2021), 295-311.
APA moazemi s (2021). ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. Sanat Yazıları, 0(44), 295 - 311.
Chicago moazemi soufi ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. Sanat Yazıları 0, no.44 (2021): 295 - 311.
MLA moazemi soufi ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. Sanat Yazıları, vol.0, no.44, 2021, ss.295 - 311.
AMA moazemi s ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. Sanat Yazıları. 2021; 0(44): 295 - 311.
Vancouver moazemi s ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ. Sanat Yazıları. 2021; 0(44): 295 - 311.
IEEE moazemi s "ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ." Sanat Yazıları, 0, ss.295 - 311, 2021.
ISNAD moazemi, soufi. "ANKARA’DA ALIŞVERİŞ MEKÂNLARININ SOSYALLEŞME ALANLARI OLARAK DEĞİŞİMİ". Sanat Yazıları 44 (2021), 295-311.