RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1

Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 44 Sayfa Aralığı: 391 - 404 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-01-2022

RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1

Öz:
: Gölge, resim sanatında imgenin gerçeklik probleminde önemli bir işleve sahiptir. Resimdeki imgenin üç boyutlu yanılsamasını yaratır ve onu bulunduğu mekândan ayırır. İmgeyi, duyularla algılanan gerçek bir görüntüye benzetir. Bu işlevinden ötürü, modern öncesi dönemlerde, çeşitli kültürlerin resimlerinde gölgenin görünürlüğü farklılık göstermektedir. Duyularla algılanan gerçeği yansıtma üzerine inşa edilen resim geleneğinde gölge, oldukça sık rastlanan bir sanat öğesidir. Öte yandan, gerçeği(hakikat), duyularla algılanan gerçeğin ötesinde arayan resim geleneğinde ise önemsiz bir öğedir. Gölgenin gerçeklik problemindeki hayati önemi, bu makalede, eş zamanlı üç farklı kültürün resim sanatı incelenerek ele alınmaktadır. Bu yüzden Avrupa, İslam ve Çin kültürlerinden seçilen birer resim örneğinde, gölgenin ontolojisi karşılaştırmalı olarak incelenmektedir.
Anahtar Kelime:

FUNCTION OF SHADOW IN PAINTING AND ITS REFLECTIONS IN DIFFERENT CULTURES

Öz:
Shadow has an important function in the reality problem of the image in the art of painting. It creates a three-dimensional illusion of the image in the painting and separates the image from its surrounding. It transforms the image into a real image perceived by senses. Due to this function, the visibility of the shade differs in the paintings of various cultures in pre-modern times. In the painting tradition, built on reflecting the perceived reality with senses, shadow is a very common art item. On the other hand, reality (truth) is an insignificant element in the tradition of painting, which seeks the reality beyond the reality perceived by senses. The vital importance of shadow in reality problem is discussed in this article by examining the art of painting in three different cultures, simultaneously. Therefore, the ontology of shadow is comparatively analyzed in each painting selected from European, Islamic and Chinese cultures.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • And, Metin. (1977). Dünyada ve Bizde Gölge Oyunu. Ankara: Doğuş Matbaacılık ve Ticaret Limited Şirket Matbaası.
  • Ayvazoğlu, Beşir. (1989). İslam Estetiği ve İnsan. İstanbul: Çağ Yayınları. Batterberry, Michael. (1968). Chinese and Oriental Art. Milan: Mcgraw - Hill Book Company.
  • Belting, Hans. (2012). Floransa ve Bağdat Doğu’da ve Batı’da Bakışın Tarihi, (Z. A. Yılmazer, Çev.). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Bird, Michael. (2016). Sanatı Değiştiren 100 Fikir (D. Öztok, Çev.). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Clunas, Craig. (1997). Art In China. New York: Oxford University Press.
  • Eco, Umberto. (2018). Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik. (K. Atalay, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Erzen, Jale, N. (2016). Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Foucault, Michel. (1994). Kelimeler ve Şeyler. (M. A. Kılıçbay, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (2015). Sanat ve Yanılsama Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (2000). Düşen Gölgenin Özellikleri. Sanat Dünyamız, 77, s. 177-191.
  • Hockney, David- Gayford, (2017). Martin. Mağaradan Bilgisayar Ekranına Resmin Tarihi. (M. Haydaroğlu, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • İpşiroğlu, Mazhar Ş. (2009). İslam’da Resim Yasağı ve Sonuçları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Öndin, Nilüfer. (2003). Biçim Sorunu Varlıkta Bilgide ve Sanatta. İstanbul: İnsancıl Yayınları.
  • Pamuk, Orhan. (1998). Benim Adım Kırmızı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Paz, Octavio. (1982). Conjunctions and Disjunctions. (H. Lane, Çev.). New York: Arcade Publishing.
  • Sayın, Zeynep. (2015). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Schuon, Frithjof. (2016). Dinlerde Biçim ve Öz. (S. L. Gürkan, Çev.). İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Stoichita, Victor I. (2006). Gölgenin Kısa Tarihi. (B. Aydın, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Ülken, Hilmi Z. (1968). Varlık Ve Oluş. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Gulbenkian. Erişim: 13.05.2020. https://gulbenkian.pt/museu/en/works_museu/miniature-from-the-anthology-of-sultan-iskandar/
APA Arslan S (2021). RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. , 391 - 404.
Chicago Arslan Sadık RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. (2021): 391 - 404.
MLA Arslan Sadık RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. , 2021, ss.391 - 404.
AMA Arslan S RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. . 2021; 391 - 404.
Vancouver Arslan S RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. . 2021; 391 - 404.
IEEE Arslan S "RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1." , ss.391 - 404, 2021.
ISNAD Arslan, Sadık. "RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1". (2021), 391-404.
APA Arslan S (2021). RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. Sanat Yazıları, 0(44), 391 - 404.
Chicago Arslan Sadık RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. Sanat Yazıları 0, no.44 (2021): 391 - 404.
MLA Arslan Sadık RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. Sanat Yazıları, vol.0, no.44, 2021, ss.391 - 404.
AMA Arslan S RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. Sanat Yazıları. 2021; 0(44): 391 - 404.
Vancouver Arslan S RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1. Sanat Yazıları. 2021; 0(44): 391 - 404.
IEEE Arslan S "RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1." Sanat Yazıları, 0, ss.391 - 404, 2021.
ISNAD Arslan, Sadık. "RESİM SANATINDA GÖLGENİN İŞLEVİ VE FARKLI KÜLTÜRLERDEKİ YANSIMALARI1". Sanat Yazıları 44 (2021), 391-404.