İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1

Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 45 Sayfa Aralığı: 535 - 564 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 24-01-2022

İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1

Öz:
: Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanılı bireyler için eğitim büyük önem taşır. Bu çalışmanın amacı, gelecekte tasarlanacak okulların OSB’li bireylere nasıl uygun olabileceğinin tartışılmasıdır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemiyle elde edilen verilerde, mevcut okulların eksiklikleri tespit edilerek, neler yapılması gerektiği belirtilmiştir. İlk OSB ve mimarlık terminolojisi olan ASPECTSS (Acoustics, Spatial Sequencing, Escape Space, Compartmentalization, Transitions, Sensory Zoning, Safety) kriterleri araştırmanın önemli bir aracıdır. Ziyaret edilen okullarda ve uygulanan anketlerde tasarım anlamında çeşitli yetersizliklerin olduğu gözlemlenmektedir. Okulların tasarımındaki mevcut durum ile uluslararası uygulanmış projeler karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma ile yapılması gereken değişimler somut olarak görülmektedir. Sonuç olarak bu çalışma, ülkemizde iç mimarlık disiplinince ele alınmayan fakat çok fazla ihtiyacın olduğu OSB ve iç mimarlık konusunu incelerken, disiplin içerisindeki bu önemli boşluğu doldurmayı hedeflemektedir. Bu çalışma, iç mimarlık disiplininde yapılacak sonraki çalışmalar için de bir adımdır. Dolayısıyla, OSB’li bireyler daha iyi tasarlanmış eğitim mekanlarında, daha iyi bir eğitim görme imkanına sahip olabilir.
Anahtar Kelime:

ANALYSIS OF THE DESIGN OF EDUCATIONAL AREAS FOR PEOPLE WITH AUTISM THROUGH THE FOUR DIFFERENT ELEMENTARY LEVEL OF PUBLIC SCHOOLS IN ANKARA

Öz:
Education has big importance on children who are diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). This study aims to discuss how future school design can be suitable for individuals with ASD. In the research, deficiency in school design is detected through the quantitative research method. Therefore, what needs to be done is indicated. Moreover, ASPECTSS which is the first ASD and architecture terminology is significant tool of research. According to school visit and the applied survey, it is noticed that there are some inadequate aspects on school design. Towards the inadequate aspects, some recommendations that depend on the applied international projects are done. The existing situation in school design and the design of applied international projects are compared. Through this comparison, the needed revisions can be seem tangibly. Consequently, this study aims to fill this important gap in the discipline which is not addressed by the interior architecture discipline in our country although it has so much needs while examining autism and interior architecture. It is a step forward for studies in this field. Thereby, children with ASD, will have better designed schools and have an opportunity to have better education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Beaver, Christopher. (2011). Designing Environments for Children and Adults on the Autism Spectrum. Good Autism Practice, 12, s. 7-11.
  • Gaines, Kristi, Bourne, A. Pearson, M. ve Kleibrink, M. (2016). Designing For Autism Spectrum Disorders. New York: Routledge.
  • Geilman, Anna. (2016). Designing for Children with Sensory Integration Disorders: A Handbook for Residential Designers, Johnson County Community College Honors Journal, 8, s.3-20.
  • Grandgeorge, Marine, Masataka, Nobuo, (2016). Atypical Color Preference in Children with Autism Spectrum Disorder, Frontiers, 7, s.4.
  • Kanakri, Shireen M. (2017). Spaces Matters: Classroom Acoustics and Repetitive Behaviors in Preschool Children with Autism. American Journal of Pediatrics. 3 (6), 89-94. doi: 10.11648/j.ajp.20170306.15.
  • Kanakri, Shireen M., Shepley, Mardelle, Varni, James W., Tassinary, Louis G., (2017). Noise and autism spectrum disorder in children: An exploratory survey, Research in Developmental Disabilities, 63, s.85-94.
  • Low, Setha. (2003). Behind The Gates: Life, Security and the Pursuit of Happiness in Fortress America, Routledge: New York and Londra. Housing, Theory and Society, vol.21, s.139-140.
  • Mostafa, Magda. (2014). Architecture for Autism: Autism ASPECTSS™ in School Design. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 8, s.143-158.
  • Özel Eğitim Kurumları Kanunu. (2007). T.C. Resmi Gazete. (26434.14/02/2007).
  • Özkaya, Banu. (2013). Yaygın Gelişimsel Bozukluklardan Otizm Spektrum Bozukluğuna Geçiş: DSM-5’te Karşımıza Çıkacak Değişiklikler. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(2), s.127- 139.
  • Sgambi, Luca. (2017). Collaborative Design In A Multidisciplinary Architectural Design Approach. IABSE Conference – Creativity and Collaboration’da sunulmuştur. Bath, Birleşik Krallık.
  • Smith, Deborah (2007). Introduction to Special Education: Making a Difference, New York: Pearson Education Inc.
  • Yılmaz, M. (2019). Otizm ve Eğitim, Sanat Mekan, Ankara: Pegem Akademi.
  • Williems, S., Saelens, D. ve Heylighen, A. (2020). Comfort Requirements Versus Lived experience: combining different research approaches to indoor environmental quality, Architectural Science Review, 63 (3-4). https://doi.org/10.1080/00038628.2019.1705754 . 316-324.
  • Arch Daily. Erişim: 14.02.2020. https://www.archdaily.com/435982/an-interview-with-magda-mostafa-pioneer-in-autism-design
  • Arkitera. Erişim: 14.12.2019. https://v3.arkitera.com/h55390-mimarinin-psikolojimize-ettigi.html
  • GA Architects. Erişim: 18.10.2021. https://www.ga-architects.com/projects-specialneeds
  • Hede Architects. Erişim: 10.12.2019. http://docplayer.net/49136374-Introduction-paul-hede-architect-director-hede-architects-pty-ltd-australia-disability-in-our-society-the-reaction-case-studies.html
  • İz Koçluk. Erişim: 09.02.2020. http://www.izkocluk.com/dsm-5-ile-neler-degisti-dehb-teshisinde-tanisal-degisiklikler/
  • Kerner, Brian. (2012). Classroom Design For Students With Autism Spectrum Disorders. Dewberry, ErişimTarihi:18.12.2019. http://www.dewberry.com/news/blog/post/ blog/2012/12/06/Classroom-Design-for-Students-with-Autism-Spectrum-Disorders
  • Mass General. Erişim: 17.12.2019. https://www.massgeneral.org/children/autism/lurie-center/30-facts-to-know-about-autism-spectrum-disorder
  • Otsimo. Erişim: 18.06.2021. https://otsimo.com/tr/kategori/otizm/
  • Otsimo. Erişim: 18.06.2021. https://otsimo.com/tr/turkiyede-otizmli-cocuk-sayisi/ Psychology Today. Erişim:18.12.2019. https://www.psychologytoday.com/intl/basics/autism
  • Raising Children. Erişim:09.02.2020. https://raisingchildren.net.au/autism/learning-about-asd/assessment-diagnosis/dsm-5-asd-diagnosis
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). Otistik Çocuklar Eğitim Programı. Erişim: 10.12.2020. https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/programlar/otistik_cocuklar_egitim_programi.pdf
  • T.C. Aile, Çalışma Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2021). Engelli ve Yaşlı İstatistik Bülteni (Ağustos2021).Erişim:14.11.2021. https://www.aile.gov.tr/eyhgm/sayfalar/istatistikler/engelli-ve-yasli-istatistik-bulteni/
  • The American University in Cairo. Erişim: 14.11.2021. https://www.aucegypt.edu/fac/ magdamostafa
  • The Voice.Erişim:18.12.2019. https://www.integratedtreatmentservices.co.uk/blog/sensory-hyper-hyposensitivity-autism/
  • Tohum Otizm Vakfı. Erişim:19.12.2019. https://www.tohumotizm.org.tr/
  • Süha Alemdaroğlu Özel Eğitim Uygulama Okulu. Erişim:18.06.21. https://docplayer.biz. tr/65292512-Stratejik-plani-suha-alemdaroglu-ozel-egitim-uygulama-merkezi-ve-ozel-egitim-is-egitim-uygulama-merkezi-okulu-t-c-cankaya-kaymakamligi.html
  • Ziçev. Erişim:10.12.2019. https://www.zicev.org.tr/egitim-yontemleri/kaynastirma-egitimi/ozel-egitime-giris-kaynastirma-egitimi
  • World Health Organization. Erişim:18.06. 2021. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders
APA Kavaz M, Yılmaz M (2021). İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. , 535 - 564.
Chicago Kavaz Merve,Yılmaz Meltem İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. (2021): 535 - 564.
MLA Kavaz Merve,Yılmaz Meltem İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. , 2021, ss.535 - 564.
AMA Kavaz M,Yılmaz M İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. . 2021; 535 - 564.
Vancouver Kavaz M,Yılmaz M İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. . 2021; 535 - 564.
IEEE Kavaz M,Yılmaz M "İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1." , ss.535 - 564, 2021.
ISNAD Kavaz, Merve - Yılmaz, Meltem. "İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1". (2021), 535-564.
APA Kavaz M, Yılmaz M (2021). İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. Sanat Yazıları, 0(45), 535 - 564.
Chicago Kavaz Merve,Yılmaz Meltem İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. Sanat Yazıları 0, no.45 (2021): 535 - 564.
MLA Kavaz Merve,Yılmaz Meltem İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. Sanat Yazıları, vol.0, no.45, 2021, ss.535 - 564.
AMA Kavaz M,Yılmaz M İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. Sanat Yazıları. 2021; 0(45): 535 - 564.
Vancouver Kavaz M,Yılmaz M İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1. Sanat Yazıları. 2021; 0(45): 535 - 564.
IEEE Kavaz M,Yılmaz M "İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1." Sanat Yazıları, 0, ss.535 - 564, 2021.
ISNAD Kavaz, Merve - Yılmaz, Meltem. "İLKOKUL SEVİYESİNDEKİ OTİZMLİ BİREYLERİN, EĞİTİM MEKANLARININ, ANKARA’DAKİ DÖRT FARKLI DEVLET OKULU ÜZERİNDEN ASPECTSS KRİTERLERİNE GÖRE İNCELENMESİ1". Sanat Yazıları 45 (2021), 535-564.