Yıl: 2021 Cilt: 17 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 1 - 13 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 08-02-2022

Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık

Öz:
Erken Cumhuriyet döneminin en dikkat çekici manifestolarından Sedad Hakkı Eldem’in Yerli Bir Mimariye Doğru makalesiyle Orhan Veli Kanık’ın Garip Antolojisi Önsözü, koşutlukları kadar farklılıklarıyla da 1930’ların sonunda Türkiye’de gözlemlenen kültürel dönüşümün söylemsel odak noktalarını oluştururlar. 1929 uluslararası ekonomik krizi sonrasında dünya çapında içe kapalı ekonomilerin ve milliyetçi eğilimlerin güçlenmesi, kültürel ağırlık noktasının uluslararası ve yenilikçi sanat anlayışından içe dönük ve halka hitap etmeyi amaçlayan bir eksene kaymasına yol açmıştı. Özellikle Weimar Cumhuriyeti, Sovyetler Birliği ve Türkiye gibi Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra devrimci süreçler sonunda kurulan ülkeler bu süreci keskin bir şekilde yaşadılar. Türkiye’nin kültürel coğrafyası, Nazi Almanyası’nın ayrımcı veya Sovyetler Birliği’nin denetimci aşırı uçlarını deneyimlememişse de, devletçilikle restore edilmiş erken Cumhuriyet siyasetinin eşlik ettiği halkçı sanat anlayışı öne çıkmıştı. Eldem ve Veli’nin manifestoları rejimin geçirdiği restorasyona koşut yeni bir sanat dilinin temellerini atmaya çalışırken odak noktalarına sanatın toplumsal rolünü, toplumsal kimlik arayışını ve biçimsel sadeliği alırlar. Manifestolar, hızla modernize edilmiş kültür ortamında, sanatın toplumsal dönüşümün parçası olması gerektiğini öne sürerler. Sanatın toplumsal yönelimlerin simgesi ve yeniden üreticisi olması gerektiğini belirtseler de farklı toplumsal kitleleri hedefleyerek görece farklı ideolojik konumlarını ortaya sererler. Eldem, kendine has özelliklerini vurguladığı millet kavramını gündeme alırken, Veli çıkarları yönetici sınıflarla örtüşmeyen işçi sınıfını odağına alır. Eldem, yabancıların kültürel etkilerini milletin kavrayışına dışsal kalmakla eleştirerek milliliğin bir türevi olarak yerellik kavramına vurgu yaparken; Veli, zamanının edebiyatını üst sınıflara hitap ettiğini belirterek geniş kitlelerin beğenisini arar. Yine de, hem Eldem’in milliyetçi-yerelci doğrultusu hem de Veli’nin sınıfsal-halkçı bakışı yeni kültürün toplumsal gereksinimlere denk düşmesini savunarak koşut modernist yaklaşımlara ulaşırlar. İki metin de Erken Cumhuriyet’in Jacoben söylemini benimser ve bir restorasyon gereksinimini imleyerek özneyle kitleler arasındaki uçurumun kapanmasını umarlar. Toplumun geniş yığınlarını, Cumhuriyet’in dönüşüm sürecini onarmak için tetikleyici unsur olarak tanımlarlar. İçe dönük ekonomi politikaları ve müdahaleci devletçilik döneminde, benzerlikleri altyapısal ilişkilerin üstyapıyla ilişkilendirilmesi bağlamında sanatın siyasi rolünü vurgularken, farklılıkları dönemin kültürel dönüşüm yelpazesinin farklı uçlarını temsil eder. Metinler, ideolojik bir refleks olarak dengeli bir kültürel dönüşümün somut yanıtını kimlik sorunsalında arar. Sedad Eldem’in kimlik anlayışı yekparedir, intizamı sağlamak için farklılıkları saf dışı bırakmayı ön görür. Orhan Veli, daha eleştirel bir yaklaşımı benimsemiştir; şiirin altyapısal düzenlemelere ve merkezi desteğe daha az gereksinimi vardır. Kültürel gündemlerinin tonunu kimliğin özünü bulma çabası belirlerken, sanatın iletişim yeteneği öne çıkarılır. Topluma ulaşamayan bir sanatın toplumun kimliğini araması gereksiz, hatta imkânsızdır. İletişimsellik yalnızca kitlelere sadakati simgelemez, aynı zamanda siyasi düzlemde sanatsal manevra imkanları sunar. Yine de kültürel kimliğin özü olarak sanatın iletişim yeteneği, Eldem’in ve Veli’nin metinlerinde farklı görüntüler ortaya çıkarır. Eldem açısından yalnızca yerel bir mimari kimlik, dönüşümün ideallerini aktaran bir çarka dönüşebilir. Veli içinse, şiiri gündelik hayata eklemlemenin yegane yolu sıradan bir dil kullanmaktan geçer. Eldem yabancı ve uluslararası eğilimlerle yüzleşirken, Veli tarihsel ve biçimci yaklaşımları eleştirir. Yerellik ve sıradanlık, toplumsal kimliğin özüne inme becerisine sahip sanatsal girişimlerin dengeli bir modernleşme sürecini destekleyebilmesinin ön koşullarıdır. Metinlerin biçim konusundaki önermeleri, bölgeselcilik-sıradanlık ikiliğinin ideolojik matrisi aracılığıyla oluşturulur. Sedad Hakkı, binaların iç-dış birliğine ve Klasik Osmanlı mirasından ödünç aldığı ahenk fikrine odaklanır. Buna koşut olarak Orhan Veli, anlamın çıplak aktarımını ve sanat yapıtının bütünlüğünü yeni tarzın temel taşları olarak görür. Toplumsal dönüşümün temel ideallerinin başarıyla aktarılmasına izin veren, sadelik ve bütünlüğün bu alaşımıdır. Sadelik yoluyla, süsleme gelenekleriyle deneysellik devre dışı bırakılarak ileti kanalları temizlenir. Bütünlükse, toplumsal dönüşümün yol göstericiliğine merkezi rolü vererek bu boşluğu doldurur. Eldem ve Veli’nin metinlerinin içe dönük kültürel yaklaşımları uluslararası avangardın ve geleneksel sanatların eksikliklerini kapatmaya çalışır. Osmanlı mimarlık ve şiir mirası, yüzyıllar boyunca eski yönetici sınıfların hegemonyasını yeniden ürettikleri için toplumsal değişime eşlik etmeye uygun değildir. Öte yandan erken dönem yenilikçi girişimler, geniş to
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alsaç, Ü (2005). İkinci Ulusal Mimarlık Dönemi, Modern Türk Mimarlığı, TMMOB Mimarlar Odası Yayınları, Ankara, 99-108.
  • Althusser, L. (1971). Ideology and Ideological State Apparatuses, Lenin and Philosophy and Other Essays, Monthly Review Press.
  • Aracı, E. (2001). Adnan Saygun: Doğu Batı Arası Müzik Köprüsü, Yapı Kredi Yayınları.
  • Batur, A. (2005). A Concise History: Architecture in Turkey during the 20th Century, Chamber of Architects Publications, Ankara.
  • Beaud, M. (2016). Kapitalizmin Tarihi, Yordam Yayınları, İstanbul.
  • Berk, N. and Özsezgin, K. (1997). Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi Ansiklopedisi, YEM Yayınları, İstanbul.
  • Bloch, M. (1928) [1953]. Toward a Comparative History of European Societies, Enterprise, and Secular Change, Readings in Economic History, Lane, F.C., Riermersma, J.C. (eds.), Richard D. Irwin, Inc. Publishing.
  • Boratav, K. (2005). Türkiye İktisat Tarihi: 1908-2002, İmge Yayınları, Ankara.
  • Bozdoğan, S. (2002). Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republican Period, University of Washington Press, USA.
  • Bozdoğan, S. and Ercan, E. (2012), Turkey: The Modern Architectures in History, Reaktion Books, UK. Bozdoğan, S. and Kasaba, R. (1997). Rethinking Modernity and National Identity in Turkey, University of Washington Press, USA.
  • Duyan, E. (2017), Esin Kaynaklarıyla Yerellik Arasında bir Sıçrama Tahtası: Orhan Veli’nin Şiir Çevirileri, Çevrimdışı İstanbul, 6.
  • Eagleton, T. (1991). Ideology: An Introduction, Verso-New Left Books.
  • Egli, E. A. (2013). Atatürk’ün Mimarının Anıları:‘Genç Türkiye İnşa Edilirken’, Üçer, G.G (trans.), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Eldem E., Tanju B., and Tanyeli U. (eds.) (2008), Sedad Hakkı Eldem 1: Gençlik Yılları, Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi, İstanbul.
  • Eldem, S. (1939). Millî Mimarî Meselesi - Sedat Hakkı Eldem’le Görüşme, Arkitekt, 9-10, 220-223.
  • Eldem, S. (1940). Yerli Mimarîye Doğru, Arkitekt, 3-4, 69-74.
  • Faulkner, N. (2012). Marksist Dünya Tarihi, Yordam Kitap, İstanbul.
  • Franck, O.A. (2015). Politika ve Mimarlık: Ernst Egli ve Türkiye’de Modernliğin Arayışı (1927-1940). Duman O. (trans.), TMMOB Mimarlar Odası Anma Programı Dizisi, Ankara.
  • Hızlı, N. and Aksel, N. R. (2017). Ernst Egli’ni̇n Güzel Sanatlar Akademi̇si̇ Mi̇marlık Eği̇ti̇mi̇ Reformu Çalışmaları, Cengizkan, A., Bancı, S. and Cengizkan, N. M. (eds.), Ernst Arnold Egli: Türkiye’ye Katkılar. TMMOB Mimarlar Odası Anma Programı Dizisi, Ankara.
  • Halman, T.S. (1972). Modern Turkish Literature: Disorientation and Reorientation, Books Abroad, Vol. 46, No. 2, 226-231
  • Kezer, Z. (2015). Building Modern Turkey: State, Space, and Ideology in the Early Republic, University of Pittsburgh Press.
  • Kocka, J. (2003). Comparison and Beyond, History and Theory Journal, 42.
  • Kortan, E. (2000). 75 Yılda Türkiye’de Planlama/ Kentleşme-Koruma Politikaları ve TMMOB, Mimarlar Odası Yayınları, Ankara, 97-105.
  • Krause, M. (2019). What is Zeitgeist? Examining Period- Specific Cultural Patterns, Poetics, 76, https:// doi.org/10.1016/j.poetic.2019.02.003.
  • McNay, L. (1994) Foucault: A Critical Introduction. Polity Press.
  • Maynard, J.L. (2017). Ideological Analysis. Methods in Analytical Political Theory, Adrian Balu (ed.), Cambridge University Press.
  • Norval, A. (2000). The Things We Do with Words – Contemporary Approaches to the Analysis of Ideology. British Journal of Political Science, 30, 313-346.
  • Özkırımlı, A. (1983). Anahatlarıyla Edebiyat, CDTA, Volume 3, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Sewell, W.H. (1967). Marc Bloch and the Logic of Comparative History, History and Theory, 6. Şener, M. (2015). Burjuva Uygarlığının Eşiğinde, Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Siyasal Hayat, Yordam Yayınları, İstanbul.
  • Tanju, B. (2008) Sedad Hakkı’nın Mimarlık Metinleri: Değişim, Yanılgı, Soru(n)lar ve Vatan 1928-1930, Sedad Hakkı Eldem 1: Gençlik Yılları, Eldem E., Tanju B., Tanyeli U. (Eds.), Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi, İstanbul, 132-141.
  • Tanyeli, U. (2001) Sedad Hakkı Eldem, Boyut Publishing Group, Istanbul.
  • Tanyeli, U. (2007) Mimarlığın Aktörleri, Türkiye: 1900- 2000, Garanti Bankası Yayınları, 2000.
  • Tekeli, D. (2005) Türkiye’de Mimarlığın Gelişiminin Toplumsal Bağlamı, Modern Türk Mimarlığı, TMMOB Mimarlar Odası Yayınları, Ankara, 15-35.
  • Van Dijk, T.A. (2003) Ideology and Discourse, The Oxford Handbook of Political Ideologies, Freeden M., Sargent L.T., and Stears M. (eds.), Oxford University Press.
  • Veli, O. (1941 [1992]). Garip Antolojisi Önsözü, Tüm Şiirleri, Adam Yayınları, İstanbul.
  • Weitz, E. D. (2007). Weimar Germany: Promise and Tragedy, Princeton University Press, New Jersey.
APA DUYAN E (2021). Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. , 1 - 13.
Chicago DUYAN EFE Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. (2021): 1 - 13.
MLA DUYAN EFE Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. , 2021, ss.1 - 13.
AMA DUYAN E Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. . 2021; 1 - 13.
Vancouver DUYAN E Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. . 2021; 1 - 13.
IEEE DUYAN E "Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık." , ss.1 - 13, 2021.
ISNAD DUYAN, EFE. "Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık". (2021), 1-13.
APA DUYAN E (2021). Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. Tasarım+Kuram, 17(34), 1 - 13.
Chicago DUYAN EFE Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. Tasarım+Kuram 17, no.34 (2021): 1 - 13.
MLA DUYAN EFE Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. Tasarım+Kuram, vol.17, no.34, 2021, ss.1 - 13.
AMA DUYAN E Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. Tasarım+Kuram. 2021; 17(34): 1 - 13.
Vancouver DUYAN E Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık. Tasarım+Kuram. 2021; 17(34): 1 - 13.
IEEE DUYAN E "Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık." Tasarım+Kuram, 17, ss.1 - 13, 2021.
ISNAD DUYAN, EFE. "Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem andOrhan Veli Kanık". Tasarım+Kuram 17/34 (2021), 1-13.