Yıl: 2021 Cilt: 17 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 67 - 83 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-02-2022

İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği

Öz:
İç mimarların temel çalışma alanlarından birini de inşa edildikleri dönemdeki işlevlerini yitirmiş yapıların yeni kullanım koşulları ve gereksinimleri doğrultusunda yeniden işlevlendirilmesi oluşturmaktadır. Yeniden işlevlendirilen yapılar yakın zamanda inşa edilmiş yeni yapılar olabildiği gibi işlevini yitirmiş ancak korunması gerekli kültür varlığı yapılar da olabilmektedir. Kültür varlıklarının korunabilmesi ve gelecek nesillere ulaştırılabilmesi ancak bu konuda bir hassasiyetin geliştirilmesiyle sağlanabilir. Tasarım alanında çalışan tüm meslek grupları gibi iç mimarların da kültür varlıklarının korunması konusunda farkındalıkları yüksek olmalıdır. İç mimarların koruma bilinci konusunda kendilerini geliştirmelerinde en önemli basamak lisans eğitimidir. Çalışma kapsamında; Özyeğin Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü’nde 2019-2020 bahar yarıyılında gerçekleştirilen Mezuniyet Projesi incelenmiş, öğrencilerin tarihi bir yapı için yeniden işlevlendirme önerileri üzerinden koruma bilinci ve eğitim ilişkisi değerlendirilmiştir. Öğrencilerin lisans eğitim programlarında zorunlu ve seçmeli olarak yer alan tarihi yapıların korunmasına yönelik derslerde edindikleri bilgi birikimlerini, tarihi bir yapı ile karşı karşıya kaldıklarında pratiğe aktarabilme becerileri sorgulanmıştır. Öğrencilerin yaklaşımlarını analitik bir şekilde değerlendirebilmek adına; teslim edilen projeler tarihi yapıyla kurulan ilişkide olması gereken hassasiyetler ve kriterler üzerinden tanımlanan dört farklı seviyeye göre analiz edilmiştir. Proje analiz çalışmalarının yanı sıra derse kayıtlı olan öğrencilerden dönem sonunda mezuniyet stüdyosu deneyimlerini değerlendirdikleri bir metin yazmaları istenmiştir. Toplanan metinler önce kullanım sıklıklarına göre etiket bulutu (tag cloud) ile incelenmiş, ardından iki farklı araştırmacı tarafından ana olguların belirlendiği içerik analizi çalışması yürütülmüştür. Yapılan değerlendirmelere göre ortak yönelimler ve farklı yaklaşımlar ortaya konmuştur. İç mimar adaylarını meslek hayatlarında karşılaşmaları olası olan tarihi yapıların yeniden işlevlendirmesi üzerine donanımlı hale getirmek için öneriler sunulmuştur
Anahtar Kelime:

İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği

Öz:
One of the main interest areas of interior architects is the adaptation of buildings which have lost their authentic functions that they were built for, to new uses, conditions and requirements. These buildings may not be only the new ones but also the historic buildings that are listed as a cultural heritage and have to be preserved. Conservation of cultural heritage and transmitting it to the future generations can only be achieved by raising sensitivity to this value. Therefore, interior architects should enhance their awareness of the conservation of cultural heritage just like all members and groups working in the field of architectural design. It is certain that undergraduate education is one of the most important steps in the development of interior architects’ awareness of conservation. The present study aims to discuss the importance of developing an understanding of conservation in interior architecture education. Firstly, Ozyegin University, Faculty of Architecture and Design, Department of Interior Architecture and Environmental Design undergraduate curriculum was examined to figure out the percentage of theoretical conservation courses in interior design education. This evaluation brought to mind the question if the theoretical knowledge has been reflected in practice or not. Because the graduation studio is the last step before entering professional life, students are expected to demonstrate their skills in interior design by integrating their knowledge from the undergraduate programme. In the view of conservation awareness; the students have to apply their knowledge of conservation that they have learnt throughout the theoretical courses and apply such knowledge in their projects. Therefore, the student works of 2019-2020 Spring Semester Interior Architecture Graduation Studio in which students were expected to create adaptive reuse proposals for a historic building- Paşalimanı Flour Factory- have been evaluated through the relationship between the awareness of conversation and the interior architecture education. With the resources directed about the subject and seminar series and technical trips organized throughout the term, it is aimed that the students would perceive the historical texture in which the historic building is located better, become aware of the unique and need to be protected values of the environment, and enrich their perspectives in order to emphasize these values in their design they would develop. Within the scope of the study, student projects submitted at the end of the semester were examined in terms of the differences in the approach to the historic building and the priorities for preservation. In order to evaluate students’ approaches analytically, the projects were analyzed according to the four different levels defined on the criterion that should be in relation with the historic monument. The extent to which the design proposals made by the students met the criterion was analyzed through the scoring system. In addition to this, at the end of the semester the students who enrolled in the graduation studio were asked to write texts in which they evaluated their studio experiences. The collected texts were first examined for the frequency of the words used via a cloud analysis, and then a content analysis study was conducted by two independent researchers to discover the concepts and relations. In addition to the observations made throughout the term, these analytical analyses based on the projects and collected texts at the end of the term provided important and comparable data for the study. In conclusion, the common tendencies and different approaches of the students to the historic monument were revealed according to the assessments. Although all of the students have developed a sensitivity for conservation, most of them mentioned the difficulties in transferring the theoretical knowledge of conservation to reuse practice. It is important to support the interior design students not only within the scope of the studio course but throughout their education life in order to increase the awareness of conservation. In this direction, it is necessary to increase students’ awareness on conservation with the help of compulsory and elective courses that can be added to their undergraduate curriculum. In addition, it would be beneficial for students to experience adaptive reuse interior design projects related to a historical building that they may encounter in their professional lives, not only in the graduation studio, but also in the other studio classes before reaching this stage, on different scales and requirements.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahunbay, Z., Tanyeli, G. ve Salman, Y. (Ed.). (2002). Mimarlık Eğitiminde Koruma: Mimarlık Okullarının Lisans Programlarında Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Eğitimi, Doğan Kuban Semineri 2000, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi.
  • Brooker, G. ve Stone, S. (2010). What Is Interior Design, Switzerland: RotoVision SA.
  • Clarke, N., Zijlstra, H. ve Jonge, W. D. (2019). Education for Adaptive Reuse-The TU Delft Heritage and Architecture Experience. Docomomo Journal, 61(3), 67-75.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed Methods approaches (3. baskı). Thousand Oaks, California: Sage.
  • Embaby, M. E. (2014). Heritage conservation and architectural education:“An educational methodology for design studios”. HBRC Journal, 10(3), 339-350.
  • International Council on Monuments and Sites. (1964). Venedik Tüzüğü. www.mo.org.tr/mevzuatDocs%- 5CVenedik_Tüzük.doc
  • Jokilehto, J. (2007). An international perspective to conservation education. Built environment, 33(3), 275-286
  • Karakul, Ö. (2018). Designing the Museum of Turkey‟ s Intangible Cultural Heritage: A Studio Experience of Interior Architectural Design. Milli Folklor-International and Quarterly Journal of Cultural Studies, 30, 140-157.
  • Karakök, E. Ç. ve Gökarslan, A. B. (2017). Tarihi Dokuda “Çağdaş Ek” Kavramının Atölye Ortamında Deneyimlenmesi: Mass’ Workshop 2015. Tasarım+Kuram Dergisi, 13(24), 54-78.
  • Kariptaş, F. S. (2012, Kasım). Üsküdar’da Endüstri Mirası Örneği Bir Değirmen Yapısı: Üsküdar Paşalimanı Değirmeni. Sözlü Sunum, Uluslararası Üsküdar Sempozyumu VII (109-114). İstanbul.
  • Karslı U. T. ve Fitoz, İ. (2018). Notes on an Adaptive Reuse Experience in Design Studio, Online Journal of Art and Design, 6(3), 127-142.
  • Kapp, P.H., Bricher, L.W. ve Hoyos, L.H. (2014). Challenging the assumption about a direct relationship between historic preservation and architecture in the United States. Preservation Education: Sharing Best Practices and Finding Common Ground içinde (s. 175-191). University Press of New England; Hanover.
  • Müller-Wiener, W. (1992). 15-19. Yüzyıllar arasında İstanbul’da İmalathane ve Fabrikalar. Osmanlılar ve Batı Teknolojisi, Yeni Araştırmalar, Yeni Görüşler içinde (s.53-120). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Onay, N. S. (2015). A framework to analyse historic buildings and interiors. Structural Studies, Repairs and Maintenance of Heritage Architecture XIV, 153, 183-194.
  • Onay, N. S. ve Yazıcıoğlu, D. A. (2015). Functional Continuity in Adaptive Reuse of Historic Buildings: Evaluating a Studio Experience. American Journal of Educational Research, 3(6), 674-682.
  • Orbasli, A. ve Whitbourn, P. (2002). Professional Training and Specialization in Conservation: An COMOS Viewpoint. Journal of Architectural Conservation, 8(3), 61-7.
  • Özyeğin Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Ders İçerikleri. (2019, 11 Temmuz). Özyeğin Üniversitesi, https://www.ozyegin. edu.tr/tr/ic-mimarlik -ve-cevre-tasarimi/lisans/ ders- icerikleri.
  • Salama, A. (1995). New trends in architectural education: designing the design studio. Raleigh, NC, USA: Tailored Text Publishers.
  • Salama, A. (2015). Spatial design education: new directions for pedagogy in architecture and beyond. Farnham Surrey, England ; Burlington: Ashgate.
  • Sanza, P. (2015, Eylül). Reclaiming The Past: Adaptive Reuse in the Design Studio. Sözlü Sunum, Envisioning Architecture: Image, Perception and Communication of Heritage Conference, (439-449). Lodz.
  • Schön, D. A. (1985). The design studio: An exploration of its traditions and potentials. London: RIBA Publications.
  • Schön, D. A. ve Wiggins, G. (1992). Kinds of seeing and their functions in designing. Design Studies, 13(2), 135–156.
  • Wells, J. C. (2018). Challenging the assumption about a direct relationship between historic preservation and architecture in the United States. Frontiers of Architectural Research, 7(4), 455-464.
  • Wiener, W. M. (1992). 15–19. Yüzyılları Arasında İstanbul’da İmalathane ve Fabrikalar. Osmanlılar ve Batı Teknolojisi Yeni Araştırmalar Yeni Görüşler (s.53-120), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Zhou, C. ve Benel, A. (2008, Mayıs). From the crowd to communities: New interfaces for social tagging. Sözlü Sunum, COOP 2008: Proceedings of the 8th International Conference on Designing Cooperative Systems, (242-249). Carry-le-Rouet, Provence
APA Üst S, GÜLER A (2021). İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. , 67 - 83.
Chicago Üst Selin,GÜLER Ayşe Ceren İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. (2021): 67 - 83.
MLA Üst Selin,GÜLER Ayşe Ceren İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. , 2021, ss.67 - 83.
AMA Üst S,GÜLER A İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. . 2021; 67 - 83.
Vancouver Üst S,GÜLER A İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. . 2021; 67 - 83.
IEEE Üst S,GÜLER A "İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği." , ss.67 - 83, 2021.
ISNAD Üst, Selin - GÜLER, Ayşe Ceren. "İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği". (2021), 67-83.
APA Üst S, GÜLER A (2021). İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. Tasarım+Kuram, 17(34), 67 - 83.
Chicago Üst Selin,GÜLER Ayşe Ceren İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. Tasarım+Kuram 17, no.34 (2021): 67 - 83.
MLA Üst Selin,GÜLER Ayşe Ceren İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. Tasarım+Kuram, vol.17, no.34, 2021, ss.67 - 83.
AMA Üst S,GÜLER A İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. Tasarım+Kuram. 2021; 17(34): 67 - 83.
Vancouver Üst S,GÜLER A İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği. Tasarım+Kuram. 2021; 17(34): 67 - 83.
IEEE Üst S,GÜLER A "İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği." Tasarım+Kuram, 17, ss.67 - 83, 2021.
ISNAD Üst, Selin - GÜLER, Ayşe Ceren. "İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı: Mezuniyet Projesi Örneği". Tasarım+Kuram 17/34 (2021), 67-83.