Yıl: 2021 Cilt: 27 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 270 - 277 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.4274/tnd.2021.29560 İndeks Tarihi: 14-01-2022

COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri

Öz:
Amaç: Bu araştırmada, koronavirüs hastalığı-2019 (COVID-19) pandemisi sürecinde nöroloji klinik eğitiminde uygulanan uzaktan eğitimin yüz yüze eğitim ile karşılaştırılması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 2019-2020 eğitim döneminde nöroloji klinik eğitimi alan tıp fakültesi öğrencileri dahil edildi. Araştırmada kullanılan online anket formu üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ve eğitimleriyle ilgili bilgileri, ikinci bölümde öğrencilerin nöroloji klinik eğitimi bilişsel ve uygulama öğrenim hedeflerine yönelik yeterlilik soruları, üçüncü bölümde tıp fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim/online öğrenmeye yönelik tutum ölçeği yer almıştır. Bulgular: Nöroloji klinik eğitimini yüz yüze alan 45 öğrencinin ortalama geçme notları (84,3) eğitimi uzaktan eğitim yöntemleriyle alan 40 öğrencinin notundan (91,1) düşüktü. İncelenen 40 bilişsel hedeften 30’unda ve 40 uygulama hedefinden 39’unda yüz yüze eğitim alan grup ortalamaları uzaktan eğitim alan grup ortalamalarından daha yüksekti. Geçme notları ile bilişsel ve uygulama hedefleri toplam puanları arasında korelasyon yoktu. Uzaktan eğitim alan öğrencilerin toplam bilişsel ve toplam uygulama hedef puanları ile uzaktan/online öğrenmeye yönelik tutum ölçeği puanı arasında anlamlı korelasyon mevcuttu. Sonuç: COVID-19 pandemisi başladığında klinik nöroloji eğitimi için yüz yüze eğitim yerine uzaktan eğitime geçilmiştir. Yaptığımız çalışmada uzaktan eğitim sonrası öğrencilerin öğrenim hedefleri ile ilgili yeterlilik bildirimleri daha düşük bulunmuştur. Uzaktan eğitim ile özellikle uygulama hedeflerinde elde edilen sonuçlar daha kötüdür. Öğrenci notları ise uzaktan eğitim alan grupta daha yüksektir. Bu sonuçlar uygulanan uzaktan eğitimin iyi yapılandırılamadığı, ölçme değerlendirme yöntemlerinde ciddi zorluklar bulunduğunu göstermektedir. Yaşanılan pandemi sürecinden elde edilen deneyimlerin nöroloji klinik eğitiminin iyileştirilmesi amacıyla gözden geçirilmesi ve eksikliklerin giderilmesi gereklidir.
Anahtar Kelime:

The Effects of Distance Education Applied Due to COVID-19 on Clinical Neurology Education

Öz:
Objective: The aim of this study was to compare distance and face-to-face learning models applied in neurology clinic education during the coronavirus disease-2019 (COVID-19) pandemic. Materials and Methods: Medical faculty students who received clinical neurology education in the 2019-2020 academic years were included in the study. The online questionnaire used in the study consisted of three parts. The first part contained questions on students’ sociodemographic data and education; in the second part, questions were asked on the students’ competence level in meeting the cognitive and practical learning objectives of clinical neurology education; and in the third part, the medical school students’ attitudes toward online learning scale was included. Results: The average passing grades of the 45 students (84.3) who took the clinical neurology education face to face were lower than those of the 40 participants (91.1) who received distance education. In 30 of the 40 cognitive goals and 39 of the 40 practical goals, the group averages of the students who received face-toface training were higher than those of the distance education group. There was no correlation between passing grades and total scores on cognitive and practical goals. There was a significant correlation between the cognitive and practical total scores of the students and attitude scale toward distance/online learning scale score in the distance education group. Conclusion: Distance education was started for clinical neurology education in the COVID-19 pandemic. The proficiency levels declared by students regarding their learning goals after distance education were lower. The results achieved with distance education, especially in practical goals, were worse. Conversely, student grades were higher in the distance education group. These results show that there are serious difficulties in measurement and evaluation methods in distance education. It is necessary to review the experiences gained from the pandemic to eliminate deficiencies and improve clinical neurology education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. World Health Organization (WHO). Q&As on COVID-19 and related health topics. Available from: https://www.who. int/emergencies/diseases/ novel-coronavirus-2019/question-andanswers-hub. Accessed date: 19.01.2021.
  • 2. Bozkurt A, Sharma RC. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education 2020;15:i-vi.
  • 3. UNESCO. School closures caused by Coronavirus (Covid-19). Available from: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Accessed date: 19.01.2021.
  • 4. Dehghanbanadaki H, Seif F, Vahidi Y, et al. Bibliometric analysis of global scientific research on Coronavirus (COVID-19). Med J Islam Repub Iran 2020;34:354-362.
  • 5. Schon F, Hart P, Fernandez C. Is clinical neurology really sodifficult? J Neurol Neurosurg Psychiatry 2002;72:557-559.
  • 6. Gelb DJ, Gunderson CH, Henry KA, et al. The neurology clerkship core curriculum. Neurology 2002;58:849-852.
  • 7. Flanagan E, Walsh C, Tubridy N. ‘Neurophobia’--attitudes of medical students and doctors in Ireland to neurological teaching. Eur J Neurol 2007;14:1109-1112.
  • 8. TEPDAD. Akredite Eğitim Programlarının Güncel Listesi. Available from: http://tepdad.org.tr/akredite-egitim-programlarinin-guncel-listesi. Accessed date: 19.01.2020.
  • 9. Zimmerman J. Coronavirus and the Great Online-Learning Experiment. The Chronicle of Higher Education. Available from: https://www.chronicle. com/article/CoronavirustheGreat/248216. Accessed date: 19.01.2020.
  • 10. Karadağ E, Yücel C. Distance Education at Universities during the Novel Coronavirus Pandemic: An Analysis of Undergraduate Students’ Perceptions. Journal of Higher Education 2020;10:181-192.
  • 11. Tokuc B, Varol G. Medical Education in Turkey in Time of COVID-19. Balkan Med J 2020;37:180-181.
  • 12. Bozkurt A. Educational technology research patterns in the realm of the digital knowledge age. Journal of Interactive Media in Education 2020;18.
  • 13. Richardson JC, Maeda Y, Lv J, Caskurlu S. Social presence in relation to students’ satisfaction and learning in the online environment: A metaanalysis. Computers in Human Behavior 2017;71:402-417.
  • 14. Reime MH, Harris A, Aksnes J, Mikkelsen J. The most successful method in teaching nursing students infection control–Elearning or lecture? Nurse Educ Today 2008;28:798-806.
  • 15. Jang KS, Hwang SY, Park SJ, Kim YM, Kim MJ. Effects of a Webbased teaching method on undergraduate nursing students’ learning of electrocardiography. J Nurs Educ 2005;44:35-39.
  • 16. Prati C, Pelliccioni GA, Sambri V, Chersoni S, Gandolfi MG. COVID‐19: its impact on dental schools in Italy, clinical problems in endodontic therapy and general considerations. Int Endod J 2020;53:723-725.
  • 17. Budzinski JW, Farrell B, Pluye P, et al. An online knowledge resource and questionnaires as a continuing pharmacy education tool to document reflective learning. Am J Pharm Educ 2012;76:82.
  • 18. Park SW, Jang HW, Choe YH, et al. Avoiding student infection during a Middle East respiratory syndrome (MERS) outbreak: a single medical school experience. Korean J Med Educ 2016;28:209-217.
  • 19. Sinopidis X, Gkentzi D, Karatza A, Fouzas S. Considerations on Medical Education During the Coronavirus Disease 2019 Pandemic and Beyond. Balkan Med J 2021;38:61.
  • 20. Bozkurt A. Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. AUAd 2020;6:112-142.
  • 21. Sabzwari S. Rethinking Assessment in Medical Education in the time of COVID-19. Med Ed Publish 2020;9:80.
  • 22. Boursicot K, Kemp S, Ong TH, et al. Conducting a high-stakes OSCE in a COVID-19 environment. Med Ed Publish 2020;9:54.
  • 23. Hargreaves E. The Validity of Collaborative Assessment for Learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice 2007;14:185-199.
  • 24. Akimov A, Malin M. When old becomes new: a case study of oral examination as an online assessment tool. Assessment & Evaluation in Higher Education 2020;45:1205-1221.
  • 25. Rowe N. Cheating in Online Student Assessment: Beyond Plagiarism. OJDLA 2004;7:1-10.
  • 26. Russel TL. The No significant difference phenomenon as reported in 355 research reports, summaries and papers. USA: North Carolina State University, 1999.
APA Ocak Ö, ŞAHİN E (2021). COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. , 270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
Chicago Ocak Özgül,ŞAHİN Erkan Melih COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. (2021): 270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
MLA Ocak Özgül,ŞAHİN Erkan Melih COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. , 2021, ss.270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
AMA Ocak Ö,ŞAHİN E COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. . 2021; 270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
Vancouver Ocak Ö,ŞAHİN E COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. . 2021; 270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
IEEE Ocak Ö,ŞAHİN E "COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri." , ss.270 - 277, 2021. 10.4274/tnd.2021.29560
ISNAD Ocak, Özgül - ŞAHİN, Erkan Melih. "COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri". (2021), 270-277. https://doi.org/10.4274/tnd.2021.29560
APA Ocak Ö, ŞAHİN E (2021). COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. Türk Nöroloji Dergisi, 27(3), 270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
Chicago Ocak Özgül,ŞAHİN Erkan Melih COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. Türk Nöroloji Dergisi 27, no.3 (2021): 270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
MLA Ocak Özgül,ŞAHİN Erkan Melih COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. Türk Nöroloji Dergisi, vol.27, no.3, 2021, ss.270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
AMA Ocak Ö,ŞAHİN E COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. Türk Nöroloji Dergisi. 2021; 27(3): 270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
Vancouver Ocak Ö,ŞAHİN E COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri. Türk Nöroloji Dergisi. 2021; 27(3): 270 - 277. 10.4274/tnd.2021.29560
IEEE Ocak Ö,ŞAHİN E "COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri." Türk Nöroloji Dergisi, 27, ss.270 - 277, 2021. 10.4274/tnd.2021.29560
ISNAD Ocak, Özgül - ŞAHİN, Erkan Melih. "COVID-19 Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitimin Nöroloji Klinik Eğitimine Etkileri". Türk Nöroloji Dergisi 27/3 (2021), 270-277. https://doi.org/10.4274/tnd.2021.29560