Yıl: 2005 Cilt: 3 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 79 - 93 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği)

Öz:
Bu araştırmada, öğretmenlerin motivasyonuna etki eden faktörleri belirlemek amacıyla bir anket geliştirilerek örnekleme alınan öğretmen grubu üzerine uygulanmıştır. Motivasyonu; müdürlerin örgüt çalışanlarını bireysel amaçlar ve örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirmek için kullandıkları bir süreç olarak tanımlamak mümkünâür. İnsan davranışlarının kaynağı ihtiyaçlardır, ihtiyaçların ortaya çıkmasıyla motivasyon süreci başlamaktadır. Bireyler bu ihtiyaçlarını gidermek amacıyla fiziksel ve ruhsal yönden uyarılırlar. Uyarılan birey harekete geçerek davranışta bulunur ve sonuçta doyuma ulaşır. İşte, bu doyum noktası motivasyon sürecinin son aşamasıdır. Ülkelerin geleceği, eğitim kurumlarının, işlevlerini tam olarak yerine getirip getirmemesine bağlıdır. Bu çerçevede, eğitim örgütlerinde verimlilik makine ile değil insanla sağlanmaktadır. Verimliliğin sağlanabilmesi için, eğitim-öğretimde stratejik konuma sahip olan öğretmenlerin işlerinde mutlu ve doyuma ulaşmış olmaları gerekmektedir. Öğretmenlerin yüksek düzeyde moralli olması eğitimde kalite ve verimliliğin sağlanmasına katkıda bulunacaktır. Bu nedenle insanları etkilemeve yönlendirme sanatı olan motivasyon diğer örgütlerde olduğu gibi eğitim örgütlerinde de insanları etkileme aracı olarak kullanılabilir
Anahtar Kelime: motivasyon özel okullar öğretmen motivasyonu okul yöneticisi devlet okulları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alıç M. (1996). Eğitim Sisteminin Amaçlarının Gerçekleştirilmesinde Eğitim Yöneticisinin İşlevleri. Çağdaş Eğitim Dergisi. Sayı: 217. (12-16).
  • Aydın, M. (1986). Çağdaş Eğitim Denetim. Ankara: İM Eğitim Araştırma Yayın Danışmanlık A.Ş.
  • Bentley, T. (1999). İnsanları Motive Etme. (Çeviren: Onur Yıldırım). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Bingöl, D. (1984). Çalışma Psikolojisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Yayınları.
  • Çelik, V. (1999). Eğitimsel Liderlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1995). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Hanks, K. (1999). İnsanları Motive Etme Sanatı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Kinman, G. ve Kinman, R. (2001). The role of motivation to learn in management education. The Journal of Workplace Learning. Vol.13, Num.4, pp. 132-144.
  • Öncü, H. (2000). Motivasyon (Güdülenme). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (1987). Örgütsel Davranış. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, B. (2001). Okul Yöneticilerinin Kültürel Liderlik Rollerinin Öğretmenlerin İşdoyumuna ve Meslek Ahlâkına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA KOCABAŞ İ, KARAKÖSE T (2005). Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). , 79 - 93.
Chicago KOCABAŞ İbrahim,KARAKÖSE Turgut Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). (2005): 79 - 93.
MLA KOCABAŞ İbrahim,KARAKÖSE Turgut Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). , 2005, ss.79 - 93.
AMA KOCABAŞ İ,KARAKÖSE T Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). . 2005; 79 - 93.
Vancouver KOCABAŞ İ,KARAKÖSE T Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). . 2005; 79 - 93.
IEEE KOCABAŞ İ,KARAKÖSE T "Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği)." , ss.79 - 93, 2005.
ISNAD KOCABAŞ, İbrahim - KARAKÖSE, Turgut. "Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği)". (2005), 79-93.
APA KOCABAŞ İ, KARAKÖSE T (2005). Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 79 - 93.
Chicago KOCABAŞ İbrahim,KARAKÖSE Turgut Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 3, no.1 (2005): 79 - 93.
MLA KOCABAŞ İbrahim,KARAKÖSE Turgut Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.3, no.1, 2005, ss.79 - 93.
AMA KOCABAŞ İ,KARAKÖSE T Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2005; 3(1): 79 - 93.
Vancouver KOCABAŞ İ,KARAKÖSE T Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2005; 3(1): 79 - 93.
IEEE KOCABAŞ İ,KARAKÖSE T "Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği)." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, ss.79 - 93, 2005.
ISNAD KOCABAŞ, İbrahim - KARAKÖSE, Turgut. "Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Özel ve Devlet Okulu Örneği)". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 3/1 (2005), 79-93.