Yıl: 2005 Cilt: 3 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 181 - 196 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi

Öz:
Fen laboratuvarlan fen bilimleri eğitiminde önemli bir rol oynamakta olup, öğrencilerin problem durumuyla karsı karsıya bırakıldığı ve problemin çözümüne yönelik bir dizi faaliyetlere katılarak en üst düzeyde kavramsal öğrenme gerçekleştirdikleri öğrenme ortamları olarak kabul edilmektedir. Bununla birlikte ülkemizdeki okullarda, laboratuvarlarda gerçekleştirilen deneysel etkinliklerle üniversite sınavında sorulan sorular arasında tutarlılık olmaması, fen laboratuvarlarındaki araç-gereç eksikliği, fen programının içeriğinin konu alanıyla dolu olması vb. gibi sıralanan ve temelde aynı sebeplerle, laboratuvar uygulamalarına gereken önemin verilmediği bilinmektedir. Bu çalışma ile liselerde görev yapan Fizik öğretmenlerinin laboratuvar uygulamalarına zaman ayırmama gerekçeleri, programdaki deneyleri uygulama sürecinde karşılaştıkları problemler ve buna bağlı olarak düzenlenecek bir hizmet içi eğitim kurs programının içeriğinde bulunmasını istedikleri deneylerin isimleri tespit edilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2000-2001 eğitim-öğretim yılında Malatya'da düzenlenen bir hizmet içi eğitim kursuna katılan toplam 36 Fizik öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler; anket, mülakat ve gözlem yöntemleriyle toplanmıştır. Elde edilen verilere dayalı olarak, Fizik öğretmenlerinin laboratuvar uygulamaları konusunda kendilerini yeterli görmedikleri ve özellikle de üniversite sınavında bu alanda soru sorulmaması nedeniyle başta öğrenciler olmak üzere kendilerinin bile laboratuvarlara girmek istemedikleri anlaşılmıştır. Bununla birlikte, öğretmenlerin en fazla Fizik programındaki deneyleri yapmakta zorlandıkları belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: fizik öğretmenleri öğretmen eğitimi hizmet içi eğitim laboratuvar fizik laboratuvarı ihtiyaç belirleme

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Determining the Physics Teachers' In-Service Needs for Laboratories

Öz:
Science laboratories play an important role in science education and accepted as learning environment where students are faced with problematical contexts. However, it is known that laboratory practices are not given much importance in our schools. This is based on the same reasons such as; activities done at the laboratories are not consisted with the questions asked at the university examination, lack of material in science laboratories, science program fully oriented with subject matter and etc. It was determined with this study that why physics teachers do not spend time for laboratory practices, which problems they encounter in the process of practicing experiments and related to this, names of the experiments which they want in the content of an in-service course toward laboratories. The sample of the study consisted of 36 physics teachers joined into an in-service course program implemented in Malatya during 2000-2001 terms. Data was gathered by using questionnaire, interview and observation methods. Based on the results, it was understood that physics teachers do not see themselves sufficient about laboratory practices and mostly students and also they do not want to enter into the laboratories because of the fact that university examination do not include laboratory questions. In addition, it was also determined that physics teachers mostly have difficulties while implementing the experiments in Physics III program.
Anahtar Kelime: teacher education inservice education laboratory physics laboratory need assesment physics teachers

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bağcı, N. ve Şimşek, S. (2000). Millî Eğitim Personeline Yönelik HİE Faaliyetlerine Genel Bir Bakış, Millî Eğitim Dergisi, 146,10-12.
  • Baker, D. R. ve Piburn, M. D. (1997). Constructing Science In Middle and Secondary School Classrooms, Allyn ve Bacon, Needham Heights, USA.
  • Bell, J. (1989). Doing Your Research Project: A Quide For First Time Researches In Education and Social Science. Philadelphia: The Open University Press.
  • Bhâlâ, R. N. (1987). The Role of the Laboratory In High School A Science Teaching, Journal of Education, 1, 34-48.
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1990). Research Methods in Education, Third Edition, Routledge.
  • Colletta, A. T., ve Chiappetta, E. L. (1989). Science Introduction In The Middle and Secondary Schools, 2nd Ed. Merrill Publishing Company, Ohio-USA.
  • Çepni, S.; Akdeniz, A. R. ve Ayaş, A. (1995). Fen Bilimlerinde Laboratuvann Yeri ve Önemi (III): Ülkemizde Laboratuvar Kullanımı ve Bazı Öneriler, Çağdaş Eğitim Dergisi, Ocak Sayısı, Ankara.
  • Çepni, S. (1993). New Secondary Science Teachers' Development In Turkey: Implications for the Academy of New Teachers Program, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Southampton Üniversitesi, İngiltere.
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Erol Ofset Mat., Trabzon.
  • Çepni, S. ve Kaya, A. (2002). ÖSS'nin Liselerde Fizik Öğretimine Etkileri, 2000'li Yıllarda Uluslararası Katılımlı I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu, Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Değirmençay, Ş. A. (1998). Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvar Becerileri, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Gott, R. ve Duggan, S. (1995). Investigative Work in the Science Curriculum, Buckingham, Open University Press.
  • Edwards, M.; Luft, J., Potter, T. ve Roehrg, G. (1999). Extended-Inquiry Activities, The Science Teacher, September 99,44-47.
  • Feldman, A. (1996). Enhancing the Practice of Physics Teachers: Mechanisms for the Generation and Sharing of Knowledge and Understanding In Collaborative Action Research, Journal of Research In Science Teaching, 33(5) 513-540.
  • Kanlı, U. ve Yağbasan, R. (2002). Fizik Öğretmenleri İçin Düzenlenen Hizmet İçi Eğitim Yaz Kursları, Çağdaş Eğitim, 283, 32-38.
  • Kocakülah, M. S. ve Kocakülah, A. (2001). İlköğretim Fen Eğitiminde Yapılan Deneysel Çalışmalar ile İlgili Öğretmenlerin Görüşleri, Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Korkmaz, H. (2000). Fen Öğretiminde Araç-Gereç Kullanımı ve Laboratuvar Uygulamaları Açısından Öğretmen Yeterlikleri, HÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi, 19,242-252.
  • Kranjcik, J. S.; Czerniak, C. M. ve Berger, C. (1999). Teaching Children Science, McGraw-Hill College, Boston.
  • Küçük, M. (2002). Hizmet İçi Aksiyon Araştırması Kurs Programının Fen Bilgisi Öğretmenlerine Uygulanması: Bir Örnek Olay Çalışması, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Mathison, S. (1988). Why Triangulation? Educational Research, 17, 13-17.
  • Morrow, J. (1999). Why Students Design Experiments? The Science Teacher, December Issue, 44-47.
  • Nakiboğlu, C. ve İşbilir, A. (2001). Orta Öğretim Kurumlarında Biyoloji Derslerinde Görevli Öğretmenlerin Laboratuvarlardan Yararlanma Durumlarının Değerlendirilmesi, Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, S. (1997). Her Organizasyon Hizmet İçi Eğitim Yapmak Zorundadır, Millî Eğitim Dergisi, 133,17-19.
  • Pekmez, E. Ş. (2Q01). Öğretmenlerin Fen Eğitiminde Kullandıkları Deneysel Çalışmalar ile İlgili Görüşlerinin İncelenerek Fen Eğitimi Müfredat Programlarındaki Yerinin Belirlenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Durham Üniversitesi, İngiltere.
  • Serin, G. (2001). Fen Eğitiminde Laboratuvar, Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Shallcreoss, T., ve Robinson, J. (1999). A Model of Participation In Continuing Professional Development and Evauation Through Action Research In Education for Sustainability, Journal of In-Service Education, 25(3)403-422.
  • Şahin, M. (1996). Öğretmen Eğitiminde Hizmet İçi Eğitimin Yeri ve Önemi, Çağdaş Eğitim Dergisi, 21 (226). 17-19.
  • Şahin, Y (2001). Türkiye'deki Bazı Üniversitelerin Eğitim Fakültelerindeki Temel Fizik Laboratuvarlarının Kullanımı ve Uygulanan Yaklaşımların Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Tamir, P. (1977). How Are Laboratories Used? Journal of Research İn Science Teaching, 14(4) 311-316.
  • Üstüner, I. Ş.; Ersoy, Y. ve Sancar, M. (2000). Fen/Fizik Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitimi ve Sempozyumlardan Beklentileri, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
APA Cepni S, Kaya A, KÜÇÜK M (2005). Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. , 181 - 196.
Chicago Cepni Salih,Kaya Ali,KÜÇÜK MEHMET Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. (2005): 181 - 196.
MLA Cepni Salih,Kaya Ali,KÜÇÜK MEHMET Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. , 2005, ss.181 - 196.
AMA Cepni S,Kaya A,KÜÇÜK M Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. . 2005; 181 - 196.
Vancouver Cepni S,Kaya A,KÜÇÜK M Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. . 2005; 181 - 196.
IEEE Cepni S,Kaya A,KÜÇÜK M "Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi." , ss.181 - 196, 2005.
ISNAD Cepni, Salih vd. "Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi". (2005), 181-196.
APA Cepni S, Kaya A, KÜÇÜK M (2005). Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 181 - 196.
Chicago Cepni Salih,Kaya Ali,KÜÇÜK MEHMET Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 3, no.2 (2005): 181 - 196.
MLA Cepni Salih,Kaya Ali,KÜÇÜK MEHMET Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.3, no.2, 2005, ss.181 - 196.
AMA Cepni S,Kaya A,KÜÇÜK M Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2005; 3(2): 181 - 196.
Vancouver Cepni S,Kaya A,KÜÇÜK M Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2005; 3(2): 181 - 196.
IEEE Cepni S,Kaya A,KÜÇÜK M "Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, ss.181 - 196, 2005.
ISNAD Cepni, Salih vd. "Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 3/2 (2005), 181-196.