Yıl: 2021 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 623 - 647 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33931/dergiabant.982581 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi

Öz:
Hz. Muhammed’i (s.a.s.) kendine rehber edinen her Müslüman ilk dönemden bugüne Kur’an’ı öğrenmek ve öğretmek istemiştir. Bu istek doğrultusunda yerine getirilen pratiklerden biri de hafızlık eğitimidir. Tarihte küttap, dâr’ul-kurra, dâr’ul-huffaz, mektep ve medreselerde verilen bu eğitim günümüzde resmi olarak Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı Kur’an kurslarında ve MEB bünyesindeki bazı proje okullarında verilmektedir. Çoğunlukla yatılı Kur’an kurslarında alınan bu eğitimin bireyin psiko-sosyal durumu üzerindeki etkisi hep merak uyandırmış ve farklı çalışmalara konu edilmiştir. Nicel veri toplama yöntemlerinden tarama modeline dayalı olarak hazırlanan bu araştırmada hafızlık eğitiminin bireyin kişilik özellikleri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Evrenini Türkiye’de hafızlık eğitimini tamamlayarak üniversite eğitimine devam eden bireylerin oluşturduğu bu araştırmanın örneklemini üniversite eğitimi alan 105’i kadın, 84’ü erkek toplam 189 birey oluşturmaktadır. Katılımcıların 101’i hafız iken 88’i hafız değildir. Çalışmadaki veriler analiz edilen üç ayrı veri setinden elde edilmiştir.Bunlardan ilki hafız olmayanlar veri seti, ikincisi hafız bireyler veri seti, üçüncüsü ise tüm örneklemi içeren toplu veri setidir. Yaş, cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey, mezun olunan okul türü ve hafızlık eğitimi alma durumu çalışmada kullanılan Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT) ve alt boyutlarına göre analiz edilmiş, ilgili literatürle karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmelerin sonucuna göre yaş,sosyo-ekonomik düzey ve kursun yatılı olma durumuna göre anlamlı bir farklılaşma yoktur. Cinsiyet ve mezuniyet türüne göre farklılaşmanın hafız olmayanlar veri setinde olduğu görülmüştür. Hafız bireylerin hafız olmayanlardan yumuşakbaşlılık alt faktörü ile SDKT ölçeği genelinde anlamlı bir şekilde farklılaştığı gözlenmiştir. Son olarak hafızlık eğitimini iki yıldan uzun bir sürede tamamlayan bireylerin kişilik özellikleri itibariyle daha kısa sürede tamamlayanlardan olumsuz yönde farklılaştığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Hafız Kişilik Testi Kişilik Hafızlık Eğitimi Din Eğitimi

The Effect of Ḥifẓ Education on Personality Characteristics

Öz:
Ḥifẓ education aims to memorize the whole Qurʾān, is officially given in Qurʾān courses affiliated with the Presidency of Religious Affairs. This education is mostly given in boarding Qurʾān courses and is effective on the psycho-social state of the individual. In this study, which was prepared based on the survey method, the effects of ḥifẓ education on the personality traits of the individual were investigated. The sample of this research, consists of a total of 189 individuals, 105 women and 84 men, who received university education. While 101 of the participants are hafiz, 88 are not. The data of the study were obtained from three separate data sets named "non-ḥāfiẓ", "ḥāfiẓ individuals" and "collective data". Age, gender, socio-economic level, the type of school graduated and the status of being a ḥāfiẓ were analysed according to the Adjective-Based Personality Test (ABPT) used in the study, and compared with the relevant literature. According to the results of the evaluations, there is no significant difference according to age, socio-economic level and boarding status of the course. It was observed that the differentiation according to gender and graduation type was in the non-ḥāfiẓ data set. It was observed that the ḥāfiẓ individuals differed significantly from the non-ḥāfiẓ individuals in the sub-factor of agreeableness and the ABPT scale. Finally, it was determined that the individuals who completed the ḥifẓ education in more than two years differed negatively from those who completed it in a shorter time in terms of their personality traits.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ALGUR H (2021). Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. , 623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
Chicago ALGUR HÜSEYIN Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. (2021): 623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
MLA ALGUR HÜSEYIN Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. , 2021, ss.623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
AMA ALGUR H Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. . 2021; 623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
Vancouver ALGUR H Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. . 2021; 623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
IEEE ALGUR H "Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi." , ss.623 - 647, 2021. 10.33931/dergiabant.982581
ISNAD ALGUR, HÜSEYIN. "Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi". (2021), 623-647. https://doi.org/10.33931/dergiabant.982581
APA ALGUR H (2021). Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. Dergiabant, 9(2), 623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
Chicago ALGUR HÜSEYIN Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. Dergiabant 9, no.2 (2021): 623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
MLA ALGUR HÜSEYIN Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. Dergiabant, vol.9, no.2, 2021, ss.623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
AMA ALGUR H Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. Dergiabant. 2021; 9(2): 623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
Vancouver ALGUR H Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi. Dergiabant. 2021; 9(2): 623 - 647. 10.33931/dergiabant.982581
IEEE ALGUR H "Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi." Dergiabant, 9, ss.623 - 647, 2021. 10.33931/dergiabant.982581
ISNAD ALGUR, HÜSEYIN. "Hafızlık Eğitiminin Bireyin Kişilik Özellikleri Üzerindeki Etkisi". Dergiabant 9/2 (2021), 623-647. https://doi.org/10.33931/dergiabant.982581