Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi
Yıl: 2022 Cilt: 0 Sayı: 54 Sayfa Aralığı: 69 - 98 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.9779/pauefd.799198 İndeks Tarihi: 29-07-2022
Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı, farklı sınıf düzeylerindeki öğrencilerin fen öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenlere göre nasıl değiştiğini araştırmaktır. Ayrıca araştırma ortaokul öğrencileri ve fen bilimleri öğretmenlerinin fen dersinin Araştırma Sorgulamaya Dayalı Öğrenme (ASDÖ) açısından işlenişine yönelik görüşlerini belirlemeyi hedeflemektedir. Araştırmada açımlayıcı sıralı karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 805 ortaokul öğrencisi ve bu öğrencilerin fen bilgisi öğretmenleri (n=4) oluşturmaktadır. Veriler Chang ve arkadaşları (2011) tarafından geliştirilen ve Türkçeye Şenler (2014) tarafından uyarlanan Fen Öğrenme Becerisi ölçeği, açık uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Verilerin analizinde nanparametrik testlerden Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis uygulanmıştır. Açık uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış görüşmelere ait veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin fen öğrenme beceri düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu; cinsiyete göre farklılığın kız öğrenciler lehine olduğu; ebeveyn eğitim düzeyinin fen öğrenme becerisiyle ilişkili olduğu; fen başarısı yüksek olan öğrencinin fen öğrenme becerisi, bilimsel sorgulama ve iletişim yeterliklerinin yüksek olduğu; sınıf düzeyi arttıkça bilimsel sorgulama yeterliğinin düştüğü tespit edilmiştir. Öğretmen ve öğrencilerin fen bilimleri dersinin ASDÖ açısından işlenişine yönelik görüşlerinin hem birbirlerine hem de araştırmanın nicel verilerine ait sonuçlarına paralel olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Investigation of Competence for Science Learning of Middle School Students According to Various Variables
Öz: The aim of this study is to investigate how competence for science learning(CSL) of middle school students at different grade levels change according to various variables. In addition, the study aims to reveal the views of students and science teachers about the teaching of science courses in terms of Inquiry-Based Learning (IBL). The study was conducted with exploratory sequential mixed methods. A total of 805 students at different grade levels and 4 science teachers participated.CSL scale that was developed by Chang et all(2011) and adopted in Turkish by Şenler(2014), open-ended questions, and semi-structured interviews were used as data collection tools. Mann-Whitney U Test and Kruskal Wallis, which are nonparametric tests, were used in the analysis. The open-ended questions and semi-structured interviews were analyzed with content analysis. Results showed that CSL scale scores of the students were above average; the difference according to gender was in favor of female students; parent education level was related to CSL; students’ CSL, scientific-inquiry and communication competencies with high science achievement were high; it was found that as the grade level increased, scientific-inquiry competencies decreased. It was determined that the views of teachers and students about the teaching of the science course in terms of IBL were parallel to the results of both each other and the quantitative data.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abd-El-Khalick, F., Boujaoude, S., Duschl, R., Lederman, N. G., Mamlok-Naaman, R., Hofstein, A. & Tuan, H. L. (2004). Inquiry in science education: International perspectives. Science Education, 88(3), pp.9-13. https://doi.org/10.1002/sce.10118
- Açıkgöz, D. & Uluçınar Sağır, Ş. (2019). Investıgatıon of science teachers attitudes towards inquiry based teaching. Electronic Journal of Education Sciences, 8(16), 172-187. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejedus/issue/51353/630948
- Alemli, A. (2019). Investigation of the effectiveness of research inquiry based learning approach in science education by meta analysis method. Unpublished masters’ thesis, Kastamonu University, Social Sciences Institute.
- Antink-Meyer, A., Bartos, S., Lederman, J. S., & Lederman, N. G. (2016). Using science camps to develop understandings about scientific inquiry-Taiwanese students in U.S. summer science camp. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 29-53.
- Aslan-Efe, H. ve Özmen, S. (2018). Examining secondary school students’ competencies for learning science. Journal of Computer and Education Research, 6(11), 88-105. https://doi.org/10.18009/jcer.376953
- Aydın, G. (2016). Reflections of inquiry-based laboratory experiments on prospective teachers’ communication skills. International Online Journal of Educational Sciences, 8(2), 49-61. http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2016.02.005
- Baki, A., & Gökçek, T. (2012). A general overvıew of mıxed method researches. Elektronik Electronic Journal of Social Sciences, 11(42), 1-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6156/82721
- Bı̇lı̇r, U. & Özkan, M. (2018). The effect of ınquiry based learning approach for students’ academic success ın science teaching. Journal of Uludag University Faculty of Education, 31(1), 223-256. https://doi.org/10.19171/uefad.450103
- Bybee, R. (2000). Teaching science as inquiry. In J. Minstrell, & E. van Zee (Eds.), Inquiring into inquiry learning and teaching in science (pp. 20–46). Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
- Cairns, D., & Areepattamannil, S. (2019). Exploring the relations of inquiry-based teaching to science achievement and dispositions in 54 countries. Research in Science Education, 49(1), 1–23. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9639-x
- Capps, D. K., & Crawford, B. A. (2013) Inquiry-based instruction and teaching about nature of science: are they happening? Journal of Science Teacher Education, 24(3), 497- 526. https://doi.org/10.1007/s10972-012-9314-z
- Celep Havuz, A. & Karamustafaoğlu, S. (2016). The investigation of prospective science education teachers’ perception related to the inquiry based learning. Amasya Education Journal, 5(1), 233-247.
- Chang, H. P., Chen, C. C., Guo, G. J., Cheng, Y. J., Lin, C. Y., & Jen, T. H. (2011). The development of a competence scale for learning science: Inquiry and communication. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(5), 1213-1233.
- Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2014). Designing and Conducting Mixed Methods Research. (Second edition). (Ed.: Y. Dede ve S. B. Demir). Ankara: Anı.
- Dobbler, M., Zward, R. C., Tanis, M., & Oers, B. (2017). Literature review: The role of the teacher in inquiry-based education. Educational Research Review, 22, 194-214.
- Doğan, N., Han-Tosunoglu, Ç., Özer, F. & Akkan, B. (2020). Middle school students’ understanding of scientific ınquiry: an ınvestigation of gender, grade level and school type. Pamukkale University Journal of Education, 49, 162-189. https://doi.org/10.9779/pauefd.515080
- Duban, N. (2008). Conducting science and technology course through inquiry-based learning approach in primary education: An action research. Unpublished doctoral thesis, Anadolu University, Educational Science Institute. Eskişehir.
- Duran, M. (2014). Study on 7th grade student’s inquiry and communication competencies. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116, 4511-4516
- Duran, M. (2015). The effect of activıties based on inquiry-based learning approach on students inqury learning skills, The Journal of Academic Social Science Studies, 32, 399-420.
- Duran, M. & Dökme, İ. (2018). The effect of ınquiry-based learning approach on conceptual understanding level and some learning outcomes. Trakya Journal of Education, 8(3), 559-577.
- Gülhan, F. & Yurdatapan, M. (2014). Araştırma sorgulamaya dayalı etkinliklerin çevre ile ilgili tutum ve davranışlara etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (27), 237-258
- Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A., & Turner, L. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 122-133.
- Keçeci, G. (2014). The effects of inquiry-based science teaching on students' science process skills and attitudes. Unpublished doctoral thesis, Fırat University, Educational Science Institute.
- Kızılaslan, A., Sözbilir, M., & Yaşar, M. D. (2012). Inquiry based teaching in Turkey: A content analysis of research reports, International Journal of Environmental & Science, 7(4), 599-617.
- Ministry of National Education [MoNE], (2005, 2013, 2018). Fen bilimleri dersi ö ğ retim programı [Science curriculum]. Ankara, Turkey: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı [Regulation of Board of Education].
- Ministry of National Education [MoNE], (Temmuz 2020). 2020 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav Raporu, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi [2020 Central Exam Report on Secondary Education Institutions, Education Analysis and Evaluation] No:13, Ankara: MEB Yayınları.
- National Research Council [NRC] (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
- National Research Council [NRC] (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington: National Academy Press.
- Next Generation Science Standards [NGSS], (2013). Next Generation Science Standards: For states, by states. Washington, DC: National Academies Press. www.nextgenscience.org/next-generation-science-standards
- Nunaki, J. H., Damopolii, I., Kandowangko, N. Y., & Nusantari, E. (2019). The effectiveness of ınquiry-based learning to train the students’ metacognitive skills based on gender differences. International Journal of Instruction, 12(2), 505–516. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12232a
- Organization for Economic Cooperation and Development (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary. Paris, France.
- Özer, Y., & Anıl, D. (2011). Examining the factors affecting students’science and mathematics achivement with structural equation modelling Hacettepe University Journal of Education, 41, 313-324.
- Perry, V. R., & Richardson, C. P. (2001). "The New Mexico Tech Master of Science teaching program: an exemplary model of inquiry-based learning," 31st Annual Frontiers in Education Conference. Impact on Engineering and Science Education. Conference Proceedings (Cat. No.01CH37193), Reno, NV, USA, 2001, pp. T3E-1, doi: 10.1109/FIE.2001.963917.
- Raviv, A., Cohen, S., & Aflalo, E. (2019). How should students learn in the school science laboratory? the benefits of cooperative learning. Research in Science Education, 49(2), 331–345. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9618-2
- Sarı, K., & Şaşmaz Ören, F. (2020). The effect of the inquiry-based learning strategy on academic achievements of the students: A study of meta-analysis. Hacettepe University Journal of Education, 35(3), 540-555. doi: 10.16986/HUJE.2019052510
- Schwartz, R. S. (2004). Epistemological views in authentic science practices: A cross discipline comparison of scientists’ views of nature of science and scientific inquiry. Unpublished doctoral dissertation, Oregon State University, Corvallis, Oregon.
- Şenler, B. (2014). Turkish adaptation of the competence scale for learning science: Validity and reliability study. Journal of Theory and Practice in Education, 10 (2), 393-407.
- Taş, E., Başoğlu, S., Sarıgöl, J., Tepe, B. & Güler, H. (2019). An analysis of scientific studies related with research- inquiry based learning approach in science education between the years 2008-2018 in Turkey. Ordu University Journal of Social Science Research, 9(1), 69-78.
- The National Curriculum in England (2013). Key stages 1 and 2 framework document 31.08.2020 tarihinde https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachm ent_data/file/425601/PRIMARY_national_curriculum.pdf adresinden alınmıştır.
- Timur, B. & Kıncal, R. Y. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde sorgulamalı öğretimin (inquiry teaching) öğrenci başarısına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 8(1),41 65.
- Tytler, R., & Hobbs, L. (2011), The Australian science curriculum, Primary and middle years educator, 9(2), 3-10.
- Varlı, B. & Uluçınar Sağır, Ş. (2019). The effect of ınquiry-based teaching on secondary school students' science success, questioning perception and metacognitive awareness. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty, 39(2), 703-725.
- Wildan, W., Hakim, A., Siahaan, J., & Anwar, Y. A. S. (2019). A stepwise inquiry approach to improving communication skills and scientific attitudes on a biochemistry course. International Journal of Instruction, 12(4), 407-422. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12427a
- Wolf, S. J., & Fraser, B. J. (2008). Learning environment, attitudes and achievement among middle-school science students using inquiry-based laboratory activities. Research in Science Education, 38, 321–341. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9052-y
- Wu, H. K., & Krajcik J. S. (2006). Inscriptional practices in two inquiry-based classrooms: A case study of seventh graders’ use of data tables and graphs. Journal of Research in Science Teaching, 43(1), 63–95.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Qualitative research methods in the social sciences. 11. Edition . Ankara: Seçkin.
APA | Özdemir G, ÇAVUS GÜNGOREN S, Hasançebi F (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
Chicago | Özdemir Gülcan Özdemir,ÇAVUS GÜNGOREN SEDA,Hasançebi Funda Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. (2022): 69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
MLA | Özdemir Gülcan Özdemir,ÇAVUS GÜNGOREN SEDA,Hasançebi Funda Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 2022, ss.69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
AMA | Özdemir G,ÇAVUS GÜNGOREN S,Hasançebi F Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2022; 69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
Vancouver | Özdemir G,ÇAVUS GÜNGOREN S,Hasançebi F Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2022; 69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
IEEE | Özdemir G,ÇAVUS GÜNGOREN S,Hasançebi F "Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi." , ss.69 - 98, 2022. 10.9779/pauefd.799198 |
ISNAD | Özdemir, Gülcan Özdemir vd. "Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi". (2022), 69-98. https://doi.org/10.9779/pauefd.799198 |
APA | Özdemir G, ÇAVUS GÜNGOREN S, Hasançebi F (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(54), 69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
Chicago | Özdemir Gülcan Özdemir,ÇAVUS GÜNGOREN SEDA,Hasançebi Funda Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.54 (2022): 69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
MLA | Özdemir Gülcan Özdemir,ÇAVUS GÜNGOREN SEDA,Hasançebi Funda Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.54, 2022, ss.69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
AMA | Özdemir G,ÇAVUS GÜNGOREN S,Hasançebi F Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022; 0(54): 69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
Vancouver | Özdemir G,ÇAVUS GÜNGOREN S,Hasançebi F Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022; 0(54): 69 - 98. 10.9779/pauefd.799198 |
IEEE | Özdemir G,ÇAVUS GÜNGOREN S,Hasançebi F "Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.69 - 98, 2022. 10.9779/pauefd.799198 |
ISNAD | Özdemir, Gülcan Özdemir vd. "Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 54 (2022), 69-98. https://doi.org/10.9779/pauefd.799198 |