Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 35 Sayfa Aralığı: 239 - 261 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31123/akil.888927 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi

Öz:
Kamu spotlarına sigarayı bırakma, AİDS’in önlenmesi gibi halk sağlığını ilgilendiren birçok önemli konuda sıklıkla başvurulmaktadır. 2019 yılının sonlarında Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan ve hızla yayılarak dünyada küresel bir salgın haline gelen Covid-19 da halk sağlığını yakından ilgilendirdiği için kamu spotlarında işlenmeye ve çeşitli araştırmalara konu olmaya başlamıştır.Bu çalışmada günümüzde insanları etkileyen Covid-19 salgınına karşı tedbir alınmasına ve önlenmesine dair yayınlanan kamu spotlarının insanların tutum ve davranışlarını ne ölçüde etkilediğinin/değiştirdiğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.Bu amaç doğrultusunda Sağlık Bakanlığı’nın Covid-19 ile ilgili insanlarda farkındalık yaratmak ve bilgilendirmek için belirli başlıklar altında yayınladığı kamu spotlarından beş farklı kamu spotu araştırmaya dâhil edilmiştir.Covid-19 ile ilgili beş farklı kamu spotu içerik analizi yöntemiyle incelenmiş, daha sonrasında da söz konusu kamu spotlarının bireyleri bilgi, tutum ve davranışları açısından nasıl bir değişime yönelttiği deney yöntemiyle araştırılmıştır.Frekans analizi, betimleyici analiz ve Wilcoxun işaretli sıralar testinden yararlanılan bu araştırma, 75 kişi üzerinde uygulanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, ele alınan beş kamu spotunun katılımcılarda olumlu tutum değişikliği sağladığı belirlenmiştir.Katılımcılar, izledikleri Covid-19 ile ilgili kamu spotlarından genel olarak etkilendiklerini, kamu spotlarının bilgilendirici olduklarını, sosyal mesafe, maske ve temizlik konusunda farkındalıklarını artırdığını, onları bu konularda harekete geçirdiğini ifade etmekte ve kamu spotlarında yer alan mesajların anlaşılır olduğunu düşünmektedirler.
Anahtar Kelime: Kamu Spotları Covid-19 Pandemi Instagram Sosyal Medya

The Reflection of Covid-19 on Public Service Announcements: The Examination of the Social Media Platforms of the Ministry of Health

Öz:
Public service announcements are frequently used in many important public health issues such as quitting smoking and AIDS. So, Covid-19, which emerged in Wuhan, China at the end of 2019, spread rapidly and became a pandemic in the world, has also started to be processed in public service announcements and subject to various research. This study aims to determine to what extent public service announcements on preventing and taking measures against Covid-19 change attitudes and behaviors of people. For this purpose, five different public service announcements broadcasted by the Ministry of Health to raise awareness and inform people, included in the study. These announcements were analyzed by the content analysis method, and then how they lead a change among individuals in terms of knowledge, attitude, and behavior assessed with an experimental method. This research, which utilizes frequency analysis, descriptive analysis, and Wilcox’s signed-rank test, is applied to 75 participants. According to the results, these five public service announcements were determined to provide a positive attitude change. The participants express that they are generally influenced; they found them informative; their awareness about social distance, masks, and cleaning is expanded, and they think that the delivered messages are understandable.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajilore, K., Atakiti, I. & Onyenankeya, K. (2017). College Students’ Knowledge, Attitudes and Adherence to Public Service Announcements on Ebola in Nigeria: Suggestions for Improving Future Ebola Prevention Education Programmes. Health Education Journal, 76(6), 648-660. https://doi.org/10.1177/0017896917710969.
  • Arfan, S., Mayarni, M. & Nasution, M.S. (2021). Responsivity of Public Services in Indonesia during the Covid-19 Pandemic. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal),4(1), 552-562. e-ISSN: 2615-3076 (Online), p-ISSN: 2615-1715.
  • Berger, A. A. (2018). Medya Çözümleme Teknikleri (Çev: Nilüfer Pembecioğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi – Teknikler ve Örnek Çalışmalar (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bütün, M., Selçuk, M., Akadal, E. & Gülseçen, S. (2018). Kamu Spotlarının Etkililiği Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 11(2), 273-291. https://doi.org/10.18094/josc.414493.
  • Cheung, C. M. K., Chiu, P. & Lee, M. K. O. (2011). Online Social Networks: Why Do Student Use Facebook?, Computers in Human Behaviour, 27, 1337-1343. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.028.
  • Coşkun, R., Altunışık, R. & Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (Güncellenmiş 9. Baskı). Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • de Hoog, N., Stroebe, W. & de Wit, J. B. F. (2008). The Processing of Fear Arousing Communications: How Biased Processing Leads to Persuasion. Socian Influence, 3(2), 84-113 https://doi.org/10.1080/15534510802185836.
  • Ibrayeva, G. & Alim, E. (2015). Comparative Content Analysis of Public Service Announcements in USA, Russia and Kazakhstan. KazNU Bulletin, Journalism Series, No: 1/1 (37), 21-28.
  • Manganello, J., Bleakley, A. & Schumacher, P. (2020). Pandemics and PSAs: Rapidly Changing Information in a New Media Landscape, Health Communication, 35(14), 1711-1714. https://doi.org/10.1080/10410236.2020.1839192.
  • Nabi, R. L. (2002). Discrete Emotions and Persuasion. J. P. Dillard & M. Pfau (Eds.), The Persuasion Handbook: Developments in Theory and Practice (s. 289-308) içinde. USA: Sage Publications,Inc.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. California Thousand OAKS: Sage.
  • Neumann, W. L. (2009). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1 - Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. (Çev: Sedef Özge), İstanbul: Yayınodası Yayıncılık.
  • Phua, J. & Tinkham, S. (2016). Authenticity in Obesity Public Service Announcements: Influence of Spokesperson Type, Viewer Weight, and Source Credibility on Diet, Exercise, Information Seeking, and Electronic Word-of-Mouth Intentions. Journal of Health Communication, 21(3), 337-345. https://doi.org/10.1080/10810730.2015.108032.
  • Saruhan, O. (2018). Sosyal Medya Canavarı Olmak İster Misin?. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Shead, N. W., Walsh, K., Taylor, A., Derevensky, J. L. & Gupta, R. (2011). Youth Gambling Prevention: Can Public Service Announcements Featuring Celebrity Spokespersons Be Effective?. International Journal of Mental Health and Addiction, 9(2), 165–179. https://doi.org/10.1007/s11469-009-9260-y.
  • Shen, L. & Bigsby, E. (2013). The Effects of Message Features: Content, Structure, and Style. J. P. Dillard & L. Shen (Eds.), The SAGE Handbook of Persuasion: Developments in Theory and Practice (s. 18-31) içinde, (Second Edition). USA: SAGE Publications, Inc.
  • Tannenbaum, M. B., Hepler, J., Zimmerman, R. S., Saul, L., Jacobs, S., Wilson, K., & Albarracín, D. (2015). Appealing to Fear: A Meta-Analysis of Fear Appeal Effectiveness and Theories. Psychological Bulletin, 141(6), 1178–1204. https://doi.org/10.1037/a0039729.
  • Tarakcı, H. N. (2019). İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Çekicilik. Konya: LiteraTürk Academia. Voorveld, H., Noort, G., Muntinga, D. & Bronner, F. (2018). Engagement with Social Media and Social Media Advertising: The Differentiating Role of Platform Type. Journal of Advertising, 47(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/00913367.20 17.1405754.
  • Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (2007). İçerik Çözümlemesi. G. Şendur Atabek & Ü. Atabek (Ed.), Medya Metinlerini Çözümlemek – İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri (s. 19-47) içinde. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları. B. Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle (s.106-155) içinde. Konya: LiteraTürk Academia.
  • We Are Social (2021). Digital 2021: The Latest Insights into the ‘State of Digital’. https://wearesocial.com/blog/2021/01/ digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital adresinden 15.01.201 tarihinde erişilmiştir.
  • Ajilore, K., Atakiti, I. & Onyenankeya, K. (2017). College Students’ Knowledge, Attitudes and Adherence to Public Service Announcements on Ebola in Nigeria: Suggestions for Improving Future Ebola Prevention Education Programmes.
  • Health Education Journal, 76(6), 648-660. https://doi.org/10.1177/0017896917710969.
  • Arfan, S., Mayarni, M. & Nasution, M.S. (2021). Responsivity of Public Services in Indonesia during the Covid-19 Pandemic. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal),4(1), 552-562. e-ISSN: 2615-3076 (Online), p-ISSN: 2615-1715.
  • Berger, A. A. (2018). Medya Çözümleme Teknikleri (Çev: Nilüfer Pembecioğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi – Teknikler ve Örnek Çalışmalar (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bütün, M., Selçuk, M., Akadal, E. & Gülseçen, S. (2018). Kamu Spotlarının Etkililiği Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 11(2), 273-291. https://doi.org/10.18094/josc.414493.
  • Cheung, C. M. K., Chiu, P. & Lee, M. K. O. (2011). Online Social Networks: Why Do Student Use Facebook?, Computers in Human Behaviour, 27, 1337-1343. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.028.
  • Coşkun, R., Altunışık, R. & Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (Güncellenmiş 9. Baskı). Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • de Hoog, N., Stroebe, W. & de Wit, J. B. F. (2008). The Processing of Fear Arousing Communications: How Biased Processing Leads to Persuasion. Socian Influence, 3(2), 84-113 https://doi.org/10.1080/15534510802185836.
  • Ibrayeva, G. & Alim, E. (2015). Comparative Content Analysis of Public Service Announcements in USA, Russia and Kazakhstan. KazNU Bulletin, Journalism Series, No: 1/1 (37), 21-28.
  • Manganello, J., Bleakley, A. & Schumacher, P. (2020). Pandemics and PSAs: Rapidly Changing Information in a New Media Landscape, Health Communication, 35(14), 1711-1714. https://doi.org/10.1080/10410236.2020.1839192.
  • Nabi, R. L. (2002). Discrete Emotions and Persuasion. J. P. Dillard & M. Pfau (Eds.), The Persuasion Handbook: Developments in Theory and Practice (s. 289-308) içinde. USA: Sage Publications,Inc.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. California Thousand OAKS: Sage.
  • Neumann, W. L. (2009). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1 - Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. (Çev: Sedef Özge), İstanbul: Yayınodası Yayıncılık.
  • Phua, J. & Tinkham, S. (2016). Authenticity in Obesity Public Service Announcements: Influence of Spokesperson Type, Viewer Weight, and Source Credibility on Diet, Exercise, Information Seeking, and Electronic Word-of-Mouth Intentions. Journal of Health Communication, 21(3), 337-345. https://doi.org/10.1080/10810730.2015.108032.
  • Saruhan, O. (2018). Sosyal Medya Canavarı Olmak İster Misin?. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Shead, N. W., Walsh, K., Taylor, A., Derevensky, J. L. & Gupta, R. (2011). Youth Gambling Prevention: Can Public Service Announcements Featuring Celebrity Spokespersons Be Effective?. International Journal of Mental Health and Addiction, 9(2), 165–179. https://doi.org/10.1007/s11469-009-9260-y.
  • Shen, L. & Bigsby, E. (2013). The Effects of Message Features: Content, Structure, and Style. J. P. Dillard & L. Shen (Eds.), The SAGE Handbook of Persuasion: Developments in Theory and Practice (s. 18-31) içinde, (Second Edition). USA: SAGE Publications, Inc.
  • Tannenbaum, M. B., Hepler, J., Zimmerman, R. S., Saul, L., Jacobs, S., Wilson, K., & Albarracín, D. (2015). Appealing to Fear: A Meta-Analysis of Fear Appeal Effectiveness and Theories. Psychological Bulletin, 141(6), 1178–1204. https://doi.org/10.1037/a0039729.
  • Tarakcı, H. N. (2019). İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Çekicilik. Konya: LiteraTürk Academia.
  • Voorveld, H., Noort, G., Muntinga, D. & Bronner, F. (2018). Engagement with Social Media and Social Media Advertising: The Differentiating Role of Platform Type. Journal of Advertising, 47(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/00913367.20 17.1405754.
  • Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (2007). İçerik Çözümlemesi. G. Şendur Atabek & Ü. Atabek (Ed.), Medya Metinlerini Çözümlemek – İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri (s. 19-47) içinde. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları. B. Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle (s.106-155) içinde. Konya: LiteraTürk Academia. İnternet Kaynakları
  • We Are Social (2021). Digital 2021: The Latest Insights into the ‘State of Digital’. https://wearesocial.com/blog/2021/01/ digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital adresinden 15.01.201 tarihinde erişilmiştir.
APA TUFAN YENIÇIKTI N, TARAKCI H, GAZAZ D (2021). Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. , 239 - 261. 10.31123/akil.888927
Chicago TUFAN YENIÇIKTI NAGIHAN,TARAKCI HAVVA NUR,GAZAZ DOĞAN CAN Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. (2021): 239 - 261. 10.31123/akil.888927
MLA TUFAN YENIÇIKTI NAGIHAN,TARAKCI HAVVA NUR,GAZAZ DOĞAN CAN Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. , 2021, ss.239 - 261. 10.31123/akil.888927
AMA TUFAN YENIÇIKTI N,TARAKCI H,GAZAZ D Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. . 2021; 239 - 261. 10.31123/akil.888927
Vancouver TUFAN YENIÇIKTI N,TARAKCI H,GAZAZ D Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. . 2021; 239 - 261. 10.31123/akil.888927
IEEE TUFAN YENIÇIKTI N,TARAKCI H,GAZAZ D "Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi." , ss.239 - 261, 2021. 10.31123/akil.888927
ISNAD TUFAN YENIÇIKTI, NAGIHAN vd. "Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi". (2021), 239-261. https://doi.org/10.31123/akil.888927
APA TUFAN YENIÇIKTI N, TARAKCI H, GAZAZ D (2021). Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. Akdeniz İletişim, 0(35), 239 - 261. 10.31123/akil.888927
Chicago TUFAN YENIÇIKTI NAGIHAN,TARAKCI HAVVA NUR,GAZAZ DOĞAN CAN Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. Akdeniz İletişim 0, no.35 (2021): 239 - 261. 10.31123/akil.888927
MLA TUFAN YENIÇIKTI NAGIHAN,TARAKCI HAVVA NUR,GAZAZ DOĞAN CAN Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. Akdeniz İletişim, vol.0, no.35, 2021, ss.239 - 261. 10.31123/akil.888927
AMA TUFAN YENIÇIKTI N,TARAKCI H,GAZAZ D Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. Akdeniz İletişim. 2021; 0(35): 239 - 261. 10.31123/akil.888927
Vancouver TUFAN YENIÇIKTI N,TARAKCI H,GAZAZ D Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi. Akdeniz İletişim. 2021; 0(35): 239 - 261. 10.31123/akil.888927
IEEE TUFAN YENIÇIKTI N,TARAKCI H,GAZAZ D "Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi." Akdeniz İletişim, 0, ss.239 - 261, 2021. 10.31123/akil.888927
ISNAD TUFAN YENIÇIKTI, NAGIHAN vd. "Kamu Spotlarına Covid-19 Yansıması: Sağlık Bakanlığının Sosyal Medya Platformlarının İncelenmesi". Akdeniz İletişim 35 (2021), 239-261. https://doi.org/10.31123/akil.888927