Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 115 - 131 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.23863/kalem.2020.160 İndeks Tarihi: 16-02-2022

“Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu araştırmada “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin (Scale of Knowledge and Beliefs about Developmental Dyslexia) Türkçe uyarlamasının, geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları yaşları 28 ile 59 arasında, 260 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada katılımcıların “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”ni doldurmaları istenmiştir. Ölçeğin geçerliliğini belirlemek için kapsam, yapı, ayırt edici ve yordama geçerliği analizleri yapılmış; güvenilirliğini belirlemek içinse iç tutarlılık Cronbach Alfa katsayısı hesaplanmıştır. Analizlerin sonucunda DFA sonuçlarına göre ölçeğin üç faktörlü bir yapısının olduğu, model uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğu (χ2/sd=2.80, RMSEA=.080, SRMR=.052, NFI=.90, NNFI=.93, CFI=.93, IFI=.93, GFI=.93, AGFI=.90) bulunmuştur. Güvenirlik analizleri sonucunda ölçeğin geneli ve alt ölçekler için hesaplanan iç tutarlık katsayılarının .78 ile .87 arasında değiştiği bulunmuştur. Ölçek maddelerinin ayırt edicilik düzeylerinin .30 üzerinde yani yeterli olduğu görülmüştür. Analizler sonucunda araştırmacılar tarafından kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Validity and Reliability Analyses of the “Scale of Knowledge and Beliefs about Developmental Dyslexia”

Öz:
The aim of this study is to adapt the “Scale of Knowledge and Beliefs about Developmental Dyslexia” developed by Soriano-Ferrer ve Echegaray-Bengoa (2014) to Turkish. The participants are 260 classroom teachers whose age range varies between 28 and 59. Concerning the validity of the scale various analyses were performed including content validity analysis, construct validity analysis, discrimination power analysis, and predictive validity analysis. About the reliability of the scale internal consistency Cronbach Alpha coefficient was calculated. The findings indicated that the scale has three factors and good modal fit indices (χ2/sd=2.80, RMSEA=.080, SRMR=.052, NFI=.90, NNFI=.93, CFI=.93, IFI=.93, GFI=.93, AGFI=.90). Reliability analyses showed that internal consistency coefficients for the scale as a whole and the factors vary between .78 and .87. Discrimination power of the items in the scale is found to be more than .30 which reflects a desired level of discrimination. According to results of CFA, it was determined that the three-factor structure of the original form of scale was confirmed in the Turkish culture.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: sık kullanılan istatiksel analizler ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık. American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. DSM-5. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5. baskı). Madrid: E. Médica Panamericana.
  • Binks-Cantrell, E., Joshi, R. M., Washburn, E. K. ve Hougen, M. (2012). The Peter effect in the preparation of reading teachers. Scientific Studies of Reading, 16(6), 526-536. Doi:10.1080/10888438.2011.601434
  • Chesman, E. A., McGuire, J. M., Shankweiler, D. ve Coyne, M. (2009). First-year teacher knowledge awareness and its instruction. Teacher Education and Special Education, 32(3), 270-289. Doi:10.1177/0999406409339685
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Hornstra, L., Denessen, E., Bakker, J., Van der Berg, L. ve Voeten, M. (2010). Teacher attitudes toward dyslexia: Effects on teacher expectations and the academic achievement of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 43, 515-529. Doi:10.1177/0022219409355479
  • Joshi, R. M., Binks, E., Hougen, M., Dahlgren, M., Dean, E. ve Smith, D. (2009). Why elementary teachers might be inadequately prepared to teach reading. Journal of Learning Disabilities, 42, 392-402. Doi:10.1177/0022219409338736
  • Knight, J. (1997). Adults with dyslexia. Baltimore, MD: International Dyslexia Association.
  • Kuyini, A. B. ve Desai, I. (2007). Principals’ and teachers’ attitudes and knowledge of inclusive education as predictors of effective teaching practices in Ghana. Journal of Research in Special Educational Needs, 7(2), 104-113. Doi: 10.1111/j.1471-3802.2007.00086.x
  • Lane, H. B., Hudson, R. F., Leite, W. L., Kosanovich, M. L., Strout, M. T., Fenty, N. S. ve Wright, T. L. (2008). Teacher knowledge about reading fluency and indicators of students’ fluency growth in reading first schools. Reading and Writing Quarterly, 25, 57-86. Doi:10.1080/10573560802491232
  • Lopes, J., Spear-Swerling, L., Oliveira, C. R., Velasquez, M. G. ve Zibulski, J. (2014). Actual disciplinary knowledge, perceived disciplinary knowledge, teaching experience and teacher’s training for reading instruction: a study with primary. Portuguese and American teachers Revista de Psicodidactica / Journal of Psychodidactics, 19(1), 45-65. Doi:10.1387/RevPsicodidact.8207
  • Lyon, G. R. ve Weiser, B. (2009). Teacher knowledge, instructional expertise, and the development of reading proficiency. Journal of Learning Disabilities, 42, 475-480.
  • Moats, L. (2009). Knowledge foundations for teaching reading and spelling. Reading and Writing, 22, 379-399. Doi:10.1007/s11145-009-9162-1
  • National Institute of Neurological Disorders and Stroke (NINDS). (2013). Dyslexia information page. http://www.ninds.nih.gov/All-Disorders/Dyslexia-Information-Page Pallant, J. (2005). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using SPSS (Version 11). Open University Press.
  • Piasta, S. B., Connor-McDonald, C., Fishman, B. J. ve Morrison, F. J. (2009). Teachers’ knowledge of literacy concepts, classroom practices, and student reading growth. Scientific Studies of Reading, 13, 224-248. Doi:10.1080/10888430902851364
  • Schumacker, R. E. ve Lomax, R. G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling (3. baskı). New York: Taylor and Francis Group.
  • Shaywitz, S. (2003). Overcoming dyslexia. New York: First Vintage Books Edition.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (2. baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Soriano-Ferrer, M. ve Echegaray-Bengoa, J. A. (2014). A scale of knowledge and beliefs about developmental dyslexia: Scale development and validation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 132, 203-208. Doi: 10.1016/j.sbspro.2014.04.299
  • Soriano-Ferrer, M., Echegaray-Bengoa, J. ve Joshi, R. M. (2016). Knowledge and beliefs about developmental dyslexia in pre-service and in-service Spanishspeaking teachers. Annals of dyslexia, 66(1), 91-110. Doi: 10.1007/s11881-015-0111-1
  • Spear-Swerling, L. (2007). The research-practice divide in beginning reading. Theory into Practice, 46(4), 301-308.
  • Tekindal, S. (2009). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri (2. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
  • Wadlington, E. ve Wadlington, P. (2005). What educators really believe about dyslexia. Reading Improvement, 42(1), 16-33.
  • Washburn, E. K., Binks, E. S. ve Joshi, R. M. (2014). What do preservice teachers from the USA and the UK know about dyslexia? Dyslexia, 20, 1-18. Doi:10.1002/dys.1459
  • Washburn, E. K., Joshi, R. M. ve Binks-Cantrell, E. S. (2011a). Teacher knowledge of basic language concepts and dyslexia. Dyslexia, 17, 165-183. Doi:10.1002/dys.426
  • Washburn, E. K., Joshi, R. M. ve Binks-Cantrell, E. S. (2011b). Are preservice teachers prepared to teach struggling readers? Annals of Dyslexia, 61, 21-43. Doi:10.1007/s11881-010-0040-y
APA sümer dodur h, Altındağ Kumaş Ö (2021). “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
Chicago sümer dodur halime miray,Altındağ Kumaş Özlem “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2021): 115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
MLA sümer dodur halime miray,Altındağ Kumaş Özlem “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2021, ss.115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
AMA sümer dodur h,Altındağ Kumaş Ö “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2021; 115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
Vancouver sümer dodur h,Altındağ Kumaş Ö “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2021; 115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
IEEE sümer dodur h,Altındağ Kumaş Ö "“Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.115 - 131, 2021. 10.23863/kalem.2020.160
ISNAD sümer dodur, halime miray - Altındağ Kumaş, Özlem. "“Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2021), 115-131. https://doi.org/10.23863/kalem.2020.160
APA sümer dodur h, Altındağ Kumaş Ö (2021). “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
Chicago sümer dodur halime miray,Altındağ Kumaş Özlem “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11, no.1 (2021): 115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
MLA sümer dodur halime miray,Altındağ Kumaş Özlem “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, vol.11, no.1, 2021, ss.115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
AMA sümer dodur h,Altındağ Kumaş Ö “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
Vancouver sümer dodur h,Altındağ Kumaş Ö “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 115 - 131. 10.23863/kalem.2020.160
IEEE sümer dodur h,Altındağ Kumaş Ö "“Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11, ss.115 - 131, 2021. 10.23863/kalem.2020.160
ISNAD sümer dodur, halime miray - Altındağ Kumaş, Özlem. "“Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11/1 (2021), 115-131. https://doi.org/10.23863/kalem.2020.160