Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 95 - 114 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.23863/kalem.2021.186 İndeks Tarihi: 16-02-2022

Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi

Öz:
Bu araştırmada disiplinlerarası bir doğa eğitimi programının üstün yetenekli öğrencilerin ve öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarına ve bilimin doğasına ilişkin anlayışlarına etkisini belirlemek öncelikli olarak amaçlanmıştır. İkincil olarak ise bu programın öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerine ilişkin bilgi düzeylerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol grupsuz yarı deneysel desende düzenlenmiştir ve 16 ilköğretim öğrencisi ile 16 öğretmen adayı katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “İlköğretim Öğrencileri İçin Çevre Tutum Ölçeği”, “Çevresel Tutum Ölçeği”, “Bilimin Doğası Tutum Ölçeği” ve “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Davranışsal Özellikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi dağılmalarına göre İlişkili t Testi ya da Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre doğa eğitimi programının üstün yetenekli öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarını arttırmada etkili olduğu bulunurken bilimin doğasına ilişkin anlayışlarında istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur. Öğretmen adayları açısından ise doğa eğitimi programının çevresel tutumları ve bilimin doğasına ilişkin anlayışlarında istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmakla birlikte üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerine ilişkin bilgi düzeylerinin artışında olumlu bir etkisi olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

The Effect of the Nature Education Program on the Attitudes towards Environment and Perception of Nature of Science of the Gifted Students and Prospective Teachers

Öz:
In this research, it was initially aimed to determine the effect of an interdisciplinary nature education program on the environmental attitudes of gifted students and prospective teachers and their understanding of the nature of science. Secondarily, it was intended to reveal the effect of this program on the prospective teachers’ knowledge level about behavioral characteristics of the gifted students. This research was designed as a semi-experimental design without pre-test-post-test control group among quantitative research methods and there are 16 primary school students and 16 prospective teachers were enrolled as participants. “Environment Attitude Scale for Primary School Students”, “Environmental Attitude Scale”, “Attitude Towards the Nature of Science Scale” and “The Scale for Rating the Behavioral Characteristics of Gifted and Talented Students” were used as data collection tools in the research. The data were analyzed by using Paired samples t Test or Wilcoxon Signed-Rank Test according to their distribution. According to the results of the research, it was found that the nature education program was effective in increasing the attitudes of the gifted students towards the environment, but it was found that there was no statistically significant effect on the perception of nature of science. In terms of prospective teachers, it was found that the nature education program had neither statistically significant effect on the environmental attitudes nor the perception of nature of science, but it was found to have a positive effect on the increase of the knowledge levels about the behavioral characteristics of the gifted students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Demirhan E, Elmali S, Beşoluk Ş (2021). Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. , 95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
Chicago Demirhan Eda,Elmali Sule,Beşoluk Şenol Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. (2021): 95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
MLA Demirhan Eda,Elmali Sule,Beşoluk Şenol Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. , 2021, ss.95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
AMA Demirhan E,Elmali S,Beşoluk Ş Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. . 2021; 95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
Vancouver Demirhan E,Elmali S,Beşoluk Ş Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. . 2021; 95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
IEEE Demirhan E,Elmali S,Beşoluk Ş "Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi." , ss.95 - 114, 2021. 10.23863/kalem.2021.186
ISNAD Demirhan, Eda vd. "Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi". (2021), 95-114. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.186
APA Demirhan E, Elmali S, Beşoluk Ş (2021). Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
Chicago Demirhan Eda,Elmali Sule,Beşoluk Şenol Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11, no.1 (2021): 95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
MLA Demirhan Eda,Elmali Sule,Beşoluk Şenol Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, vol.11, no.1, 2021, ss.95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
AMA Demirhan E,Elmali S,Beşoluk Ş Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
Vancouver Demirhan E,Elmali S,Beşoluk Ş Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 95 - 114. 10.23863/kalem.2021.186
IEEE Demirhan E,Elmali S,Beşoluk Ş "Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi." Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11, ss.95 - 114, 2021. 10.23863/kalem.2021.186
ISNAD Demirhan, Eda vd. "Doğa Eğitimi Programının Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarına ve Bilimin Doğasına İlişkin Anlayışlarına Etkisi". Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11/1 (2021), 95-114. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.186