İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 133 - 158 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.23863/kalem.2021.187 İndeks Tarihi: 16-02-2022
İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin duygusal emek düzeyleri arasında farklılık olup olmadığını belirlemektir. Bu araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmaya Bartın şehir merkezindeki ilk ve ortaokullarda çalışan 237 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veriler duygusal emek ölçeği aracılıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde t Testi ve ANOVA Testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin duygusal emek düzeylerinin orta, rol yapma boyutunun düşük, derinden rol yapma boyutunun yüksek ve doğal duygular boyutunun çok yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin duygusal emek davranışını gerçekleştirme düzeyleri arasında cinsiyet, meslekî kıdem, yaş, okul türü, eğitim durumu değişkenlerine göre farklılık olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Investigation of Emotional Labor Behavior Levels of Primary and Secondary School Teachers in Terms of Various Variables
Öz: The aim of this study is to determine whether there is a significance between the emotional labor levels of teachers. Survey model was used in the study. 237 teachers working in primary and secondary schools in Bartın city center were included in the study. Data were collected through emotional labor scale. t Test and ANOVA Test were used for data analysis. According to the results of the research, it was determined that the emotional labor levels of the teachers were medium, the role-playing dimension was low, the level of deeply acting role was high and the level of real emotions was very high. It was determined that there is a difference between the levels of emotional labor behavior according to the variables of gender, professional seniority, age, type of school and educational status.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, A. (2016). Öğretmenlerin örgütsel politika algıları ile duygusal emek düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Alev, S. ve Bozbayındır, F. (2018). Öğretmenlerin genel öz yeterlilik algıları, izlenim yönetimi taktikleri kullanımları ve duygusal emek davranışları arasındaki ilişki. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1788-1807.
- Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarının okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
- Argon, T. ve Yılmaz, Ö. (2019). Öğretmenlerin öğretim duygu durumları ile örgütsel destek algıları arasındaki ilişki. 14. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı içinde (256-261). İzmir: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
- Aydın, İ. (2016). Eğitimde duygusal emek. I. Ünal ve Y. Koçak Usluel, (Ed.), Prof. Dr. Mustafa Aydın’a Armağan içinde (169-183). Ankara: Gazi Kitapevi.
- Bakar, H. (2018). Lise öğretmenlerinin duygusal emek davranışı ile öznel iyi oluş düzeyleri ve aralarındaki ilişkilerin incelenmesi: Kastamonu ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Basım, H. N. ve Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
- Beğenirbaş, M. ve Meydan, C. H. (2012). Duygusal emeğin örgütsel vatandaşlık davranışıyla ilişkisi: öğretmenler üzerinde bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 159-181.
- Bıyık, Y. (2014). Duygusal emek ile örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi: bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Brotheridge, C. ve Lee, R. (2003). Development and validation of the emotional labour. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76(3), 365-379.
- Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi.
- Cingöz, E. (2018). Öğretmenlerin duygusal emek davranışları ile tükenmişlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Demircan, P. ve Turunç, Ö. (2017). İş-aile çatışması-duygusal emek ilişkisinde lider desteğinin rolü: eğitim üzerine bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 41-76.
- Diefendorff, J. M., Croyle, M. H. ve Gosserand, R. H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. Journal of Vocational Behavior, 66(2) 339-357.
- Erken, S. A. (2018). Lise öğretmenlerinin duygusal emek davranışları ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Ertürk, A., Keskinkılıç Kara, S. B. ve Zafer-Güneş, D. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: Bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1723-1744.
- Fein, A. H. ve Isaacson, N. S. (2009). The emotion work of leaders in school shooting sites. American Behavioral Scientist, 52(9), 1327-1346.
- Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure. American Journal of Sociology, 85(3), 551-575.
- Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: Commercialization of human feeling. Berkeley: University of California Press.
- Hochschild, A. R. (2003). The managed heart: Commercialization of human feeling (2. baskı). Berkeley: University of California Press.
- Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri-kavramlar, ilkeler, terimler (10. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Mavi, D. (2015). Öğretmen görüşlerine göre duygusal emek, iş özellikleri ve iş akışı arasındaki ilişki (Elbistan ilçesi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Moran, C. (2018). İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlerin duygusal emek davranışları ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Özdemir, M. ve Koçak, S. (2018). Predicting teacher emotional labour based on multi-frame leadership orientations: a case from Turkey. Irish Educational Studies, 37(1), 69-87.
- Polatkan, N. N. (2016). Ortaokul öğretmenlerinin duygusal emek davranışları ile iş doyumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Rafaeli, A. ve Sutton, R. I. (1989). The expression of emotion in organizational life. Research in Organizational Behavior, 11(1), 1-42.
- Şahin, M. (2018). Women leadership and its effect on teachers’ emotional labor in Turkish high schools. Quality & Quantity, 52, 1445-1454.
- Yılmaz, K., Altınkurt, Y., Güner, M. ve Şen, B. (2015). The relationship between teachers’ emotional labor and burnout level. Eurasian Journal of Educational Research, 59, 75-90.
- Yılmaz-Daban, B. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin duygusal emek ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA | AKGÜN N, Yılmaz Ö (2021). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
Chicago | AKGÜN NURI,Yılmaz Ömer İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2021): 133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
MLA | AKGÜN NURI,Yılmaz Ömer İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2021, ss.133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
AMA | AKGÜN N,Yılmaz Ö İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2021; 133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
Vancouver | AKGÜN N,Yılmaz Ö İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2021; 133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
IEEE | AKGÜN N,Yılmaz Ö "İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.133 - 158, 2021. 10.23863/kalem.2021.187 |
ISNAD | AKGÜN, NURI - Yılmaz, Ömer. "İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2021), 133-158. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.187 |
APA | AKGÜN N, Yılmaz Ö (2021). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
Chicago | AKGÜN NURI,Yılmaz Ömer İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11, no.1 (2021): 133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
MLA | AKGÜN NURI,Yılmaz Ömer İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, vol.11, no.1, 2021, ss.133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
AMA | AKGÜN N,Yılmaz Ö İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
Vancouver | AKGÜN N,Yılmaz Ö İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 133 - 158. 10.23863/kalem.2021.187 |
IEEE | AKGÜN N,Yılmaz Ö "İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11, ss.133 - 158, 2021. 10.23863/kalem.2021.187 |
ISNAD | AKGÜN, NURI - Yılmaz, Ömer. "İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Duygusal Emek Davranışını Gerçekleştirme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11/1 (2021), 133-158. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.187 |