Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 203 - 232 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.23863/kalem.2021.190 İndeks Tarihi: 16-02-2022

Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması

Öz:
Karşılaştırmalı eğitim çalışmaları, çeşitli ülkeler arasında pedagojik bilgi alışverişini sağlamaktadır. Dünyanın birçok ülkesinde aynı isimle okutulan sosyal bilgiler dersiyle ilgili gelişmeler, Türkiye’yi yakından ilgilendirmektedir. Bu araştırma, sosyal bilgiler dersi okutulan ülkelerden biri olan Kanada’nın (Ontario) eyaleti ile Türkiye sosyal bilgiler öğretim programlarını vatandaşlık eğitimi açısından karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Doküman incelemesi yöntemiyle yapılanaraştırmanın veri kaynakları, 2018 Ontario ve Türkiye sosyal bilgiler öğretim programlarıdır. Bu iki örneklem belirlenmeden önce Kanada’daki tüm eyaletlerin sosyal bilgiler öğretim programları incelenmiştir. İnceleme sonunda Ontario eyaleti ve Türkiye’de uygulanan sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırılmasına karar verilmiştir. Programlardan elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, Türkiye sosyal bilgiler öğretim programında vatandaşlık eğitimi konularının “Etkin Vatandaşlık” öğrenme alanında toplandığı, Kanada (Ontario) öğretim programının ise tüm dersleri kapsayacak özel bir vatandaşlık çerçevesine sahip olduğunu göstermektedir. Bunun yanında Ontario programında yerel, ulusal ve küresel düzeyde vatandaşlık vurgusu yapılırken, Türkiye programında vatandaşın nitelikleri ve sorumlulukları daha çok Türk vatandaşlığı kavramı içerisinde yer almıştır. Ancak her iki programın da toplumda ve hızla değişen dünyada bilgi sahibi, bilgiyi üreten, eleştirel düşünebilen, problem çözebilme ve etkili iletişim kurabilme becerisine sahip aktif ve sorumlu vatandaşlar yetiştirmeyi amaçladığı sonucuna varmak mümkündür.
Anahtar Kelime:

Comparison of Canada (Ontario) and Turkey Social Studies Curriculum with Respect to the Citizenship Education

Öz:
Comparative educational studies provide pedagogical information exchange between various countries. The developments related to social studies courses that is taught with same name in many countries are more likely to produce interests for Turkey. This research aims to compare Social Studies Curriculums of state of Ontario and Turkey in term of citizenship education. The social studies teaching programs of all Canadian states were examined and these two samples were selected for comparison. Data sources of the research that is conducted with document review method are 2018 Ontario and Turkey social studies curricula. After the investigation, it was decided by the researchers that social studies programs of Ontario and Turkey will be compared. The data obtained from the programs were evaluated with descriptive analysis. Research results have shown that while citizenship education topics in Turkey social studies curriculum are collected under “Active Citizenship” learning outcome, Canadian curriculum (Ontario) has a special definition of the citizenship which covers all classes. In addition, while The Ontario program has an emphasis of the citizenship on local, national and global levels, the attributes and responsibilities of citizens in Turkish curriculum are mostly defined within the concept of Turkish citizenship. However, it is possible to conclude that both programs aim to raise active and responsible citizens who are knowledgeable, produce knowledge, think critically, solve problems and communicate effectively.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Dere İ, Akdeniz Ş (2021). Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. , 203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
Chicago Dere İlker,Akdeniz Şerife Nur Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. (2021): 203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
MLA Dere İlker,Akdeniz Şerife Nur Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. , 2021, ss.203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
AMA Dere İ,Akdeniz Ş Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. . 2021; 203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
Vancouver Dere İ,Akdeniz Ş Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. . 2021; 203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
IEEE Dere İ,Akdeniz Ş "Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması." , ss.203 - 232, 2021. 10.23863/kalem.2021.190
ISNAD Dere, İlker - Akdeniz, Şerife Nur. "Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması". (2021), 203-232. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.190
APA Dere İ, Akdeniz Ş (2021). Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
Chicago Dere İlker,Akdeniz Şerife Nur Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11, no.1 (2021): 203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
MLA Dere İlker,Akdeniz Şerife Nur Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, vol.11, no.1, 2021, ss.203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
AMA Dere İ,Akdeniz Ş Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
Vancouver Dere İ,Akdeniz Ş Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 203 - 232. 10.23863/kalem.2021.190
IEEE Dere İ,Akdeniz Ş "Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması." Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11, ss.203 - 232, 2021. 10.23863/kalem.2021.190
ISNAD Dere, İlker - Akdeniz, Şerife Nur. "Kanada (Ontario) ve Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Vatandaşlık Eğitimi Açısından Karşılaştırılması". Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11/1 (2021), 203-232. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.190